۴۳۴۹۹۷
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

سند مالی دولت شفاف‌تر شد

به نظر می‌رسد آخرین بودجه دولت یازدهم، نقطه آغاز ایجاد شفافیت مالی در بودجه و منع هر گونه عملیات مالی در خارج از بودجه خواهد بود.

خبرآنلاین: به نظر می‌رسد آخرین بودجه دولت یازدهم، نقطه آغاز ایجاد شفافیت مالی در بودجه و منع هر گونه عملیات مالی در خارج از بودجه خواهد بود.

لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ امروز، چهاردهم آذرماه تقدیم مجلس شد. این بودجه از نگاه رییس‌جمهور، نخستین گام از برنامه جامع دولت برای دستیابی به رشد اقتصادی فراگیر، اشتغالزا و ضد فقر است. بر این اساس، از نظر حسن روحانی، بودجه سال ۱۳۹۶ برمبنای دو رسالت تهیه و تنظیم شده که رسالت اول، ارائه خدمات از محل بودجه عمومی در بالاترین سطح کمیت و کیفیت با توجه به محدودیت منابع و رسالت دوم، اهرم کردن منابع بودجه دولتی برای فعال کردن و به حرکت در آوردن بخش غیردولتی در جهت ایجاد رشد و تحرک اقتصادی است.

آن‌گونه که رییس‌جمهور اعلام کرده، منابع عمومی دولت در سال آینده ۳۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ این رقم نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۵ از رشد ۹ درصدی و نسبت به پیش‌بینی عملکرد بودجه امسال ۱۳ درصد رشد دارد.

نکته‌ای که در میان اعداد و ارقام بودجه سال آینده مشاهده می‌شود، شفافیت مالی است؛ به طوری که به نظر می‌رسد آخرین بودجه دولت یازدهم، نقطه آغاز ایجاد شفافیت مالی در بودجه و منع هر گونه عملیات مالی در خارج از بودجه خواهد بود.

اما مقایسه اعداد و ارقام لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ با لایحه سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که بودجه سال آینده از حیث منابع و مصارف بالغ بر یک میلیون و ۸۴ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که منابع و مصارف بودجه سال گذشته، رقمی معادل ۹۵۲ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان بوده است. این رقم نشان می‌دهد که منابع و مصارف بودجه سال آینده، از رشد ۱۳.۸ درصدی برخوردار است.

بر این اساس، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ درآمدهای دولت ۱۵۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به لایحه بودجه امسال، ۱۲.۷ درصد رشد پیدا کرده است. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ درآمدهای دولت ۱۴۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

در بخش منابع، ۱۱۶ هزار میلیارد تومان برای واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، ۴۴ هزار میلیارد تومان برای واگذاری دارایی‌های مالی برآورد شده است. در بخش مصارف نیز ۶۲ هزار میلیارد تومان مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۲۰ هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های مالی است.

این در حالی است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ در بخش منابع برای واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۷۳ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های مالی ۴۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. در بخش مصارف نیز مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۵۹ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی‌های مالی ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

از سوی دیگر، گزارش بودجه سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که منابع عمومی دولت ۳۱۹ هزار و ۹۹۹ میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به ارقام قانون و پیش‌بینی عملکرد سال به ترتیب از رشد ۹ و ۱۳ درصدی برخوردار است. جمع مصارف عمومی دولت نیز همین رقم خواهد بود. به این ترتیب در بخش منابع، درآمد اختصاصی دولت تا ۵۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که رقم پیش‌بینی شده سال ۱۳۹۵ حدود ۳۹.۹ هزار میلیارد تومان بود.

از سوی دیگر، منابع و مصارف بودجه عمومی دولت ۳۷۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این در شرایطی است که رقم لایحه بودجه امسال ۳۰۷ هزار میلیارد تومان بود. این نشان می‌دهد که این بخش بودجه از رشد ۲۰.۸ درصدی برخوردار است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دست توی جیب مردمش بیشتر شده خو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج