۴۳۵۳۱۰
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

آينده روشن در انتظار بودجه ٩٦

بودجه را بايد از دو منظر مورد بررسي قرار داد؛ نخست به لحاظ تامين منابع و ديگري برآورد هزينه‌ها. آنچه در اين ميان اهميت بيشتري دارد، تامين منابع براي پوشش هزينه‌ها است.

هادي حق‌شناس كارشناس اقتصادي در اعتماد نوشت: بودجه را بايد از دو منظر مورد بررسي قرار داد؛ نخست به لحاظ تامين منابع و ديگري برآورد هزينه‌ها. آنچه در اين ميان اهميت بيشتري دارد، تامين منابع براي پوشش هزينه‌ها است. با نيم نگاهي به شاخص‌هاي اقتصادي سال گذشته كه نشانگر برآيند عملكرد تيم اقتصادي دولت تدبير و اميد است مي‌توان گفت، دولت در سال گذشته با استفاده ازانضباط مالي كه درپيش گرفت توانست بخش قابل توجهي از نوسانات قيمتي، ارز، تورم، نرخ رشد و... را وارد ريل استاندارد كرده و كنترل كند. موفق‌ترين حوزه‌اي كه دولت به نيكي درآن ايفاي نقش كرد، ‌وصول مطالبات مالياتي است. به اين ترتيب كه با وصول ماليات ١٠٣ هزار ميليارد توماني كه در سال جاري محقق شد مي‌توان به وصول ماليات ١١٣ هزار ميليارد توماني كه براي بودجه سال آينده در نظر گرفته شده است، اميدوار بود.
البته بايد در نظر داشت كه انضباط مالي در وصول ماليات‌ها در صورتي امكان پذير است كه اين انضباط در سال گذشته نيز رعايت شده باشد كه خوشبختانه شده است. ساير درآمدهاي دولت كه شامل ٤٦ هزار ميليارد تومان شده و دامنه اوراق مشاركت، قرضه، درآمدهاي نفتي و... را در بر مي‌گيرد، مي‌توان نقش پررنگي در تحقق بودجه سال آينده ايفا كند. به جرات مي‌تواند گفت اگر به وصول ماليات‌ها خوشبين باشيم، بودجه سال آينده در بهترين حالت محقق مي‌شود. در اين ميان نبايد از درآمدهاي نفتي سال آينده غافل شويم به خصوص كه توافق اوپك ضريب مثبت به اين درآمدها داده است. به عبارت ديگر اگر كشورهاي عضو و غير عضو اوپك به توافق خود پايبند مانده و توليد نفت را در مجموع ١ ميليون و ٨٠٠ هزار بشكه كاهش دهند، نرخ طلاي سياه افزايش مي‌يابد.
از طرفي سياست‌هاي دولت جمهوريخواه ايالات متحده امريكا به سمت احياي مجدد زيرساخت‌هاي كلان اقتصادي است كه رونق اقتصادي بين‌المللي را به ارمغان مي‌آورد. به اين ترتيب مي‌توان به تحقق بودجه عمومي ٣٢٠ هزار ميليارد توماني اميدوار بود. بخش ديگري كه توجه به تحقق آن در بودجه لازم است ٦٠ هزار ميليارد توماني است كه براي بخش عمراني در نظر گرفته شده است كه با توجه به نظم مالي كه منجر به كنترل و كاهش تورم شد، تحقق آن نيز دور از انتظار نيست. اين در حالي است كه برخي معتقدند كه نوسانات اخير ارز مي‌تواند به رشد تورم دامن بزند. در صورتي كه اين نوسانات طبيعي بوده و مشابه ماه‌هاي آغازين سال ٩٢ است. از سوي ديگر بايد در نظر داشته باشيم كه ميانگين نرخ تورم كشورهايي كه سال گذشته با آنها تجارت كرده‌ايم حدود ٥ درصد است. اين در حالي است كه ارزش پول داخلي با توجه به مابه‌التفاوت نرخ ارز داخلي به خارجي، تعديل شود. در نهايت مي‌توان گفت تغييرات نرخ ارز ناچيز بوده و معلول فشارهاي شاخص‌هاي اقتصادي در بازار است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آینده روشن شوخی نکنید بابا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج