جاباما
۴۳۵۷۱۱
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

خواندنی ها با برترین ها (۱۰۶)

در این شماره از خواندنی ها با بازنشر ترجمه ای کلاسیک از رمان مهم بالزاک «آرزوهای بربادرفته»، مجموعه ای از آثار اپیکور، گفتگوی آیدین آغداشلو و عباس کیارستمی و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با بازنشر ترجمه ای کلاسیک از رمان مهم بالزاک «آرزوهای بربادرفته»، مجموعه ای از آثار اپیکور، گفتگوی آیدین آغداشلو و عباس کیارستمی و... آشنا شوید.

آرزوهای بربادرفته

  • انوره دوبالزاک
  • ترجمه ی سعید نفیسی
  • انتشارات نیلوفر
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (106)
قهرمان داستان لوسین دوروبامپره، به توالی نامنظم آرزو/عزت و ذلت وحدت می بخشد. او کامل ترین تیپ بالزاکی است یعنی شهرستانی با استعداد که آرزو دارد نام و آوازه اش در همه جای پاریس بپیچد. ضعف و رنگ پذیری لوسین چند حالتی فکری و جسمی او شخصیت مستعدی از وی می سازد که نظرها را جلت می کند و مکان هایی را که در آنها قرار می گیرد با خصوصیاتش منعکس می سازد. در دنیای روزنامه نگاری و نشر است که تیپ لوسین به کامل ترین وجه ممکن خلق می شود.
بالزاک در شرح محافل منحط و فسادآور حرفه ادبی به تجارت تلخ و پرمرارت خودش اشاره دارد. نویسندگی شغل اوست. حرفه مقدس او، همچون لوسین، به پاریس رفت تا نویسنده ی بزرگی شود؛ بالزاک، با آن که چندین سال به عنوان نویسنده ی مزدور کار کرد. آن اندازه استعداد داشت و جان سخت بود که بتواند به بالاترین مقام ادبی مطلوبش دست یابد، حال آن که اوسین در دام شغل خویش گرفتار می شود و دیگر هرگز رهایی نمی یابد.


خانه ای با شیروانی قرمز (گفتگو با عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو)

  • مرجان صائبی
  • نشر ثالث
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (106)
«ایده اولیه این گفتگو به زمانی بر می گردد که متوجه شدم عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو همکلاسی دوران دبیرستان بوده اند. از آیدین آغداشلو خواستم عباس کیارستمی را به خانه اش دعوت کند و او با کمال میل پذیرفت و عباس کیارستمی دعوت او را قبول کرد اما حاصل این دیدار غیرقابل پیش بینی تر از چیزی بود که تصور می کردم...»

پیرمردهای 73 ساله پس از پیمودن مسیر پرپیچ و خم عمر، روبروی هم نشستند و با وسعت نظر، تأثیر یکدیگر را در مرز مبهم کودکی و بلوغ برهم کتمان نکردند و در کنار خاطرات تلخ و شیرین نوجوانی درباره ی نگاهشان به جهان حرف زدند.


حیوان قصه گو

  • جاناتان گاتشال
  • ترجمه ی عباس مخبر
  • نشر مرکز
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (106)
این کتاب درباره اعتیاد انسان به قصه و قصه‌گویی از دیرباز تا امروز است. درباره‌ی این که چقدر عجیب است یک داستان دزدانه وارد جان ما می‌شود، ما را می‌خنداند یا می‌گریاند، عاشق‌پیشه یا خشمگین‌مان می‌کند، و شیوه‌ی تفکر ما را درباره‌ی خودمان و دنیای مان تغیر می‌دهد. چقدر حیرت آور است که وقتی داستانی را تجربه می‌کنیم-خواه در یک کتاب، فیلم، یا آواز- به خود اجازه می‌دهیم به اشتغال گوینده درآئیم.
سازنده‌ی داستان وارد کله‌ی ما می‌شود و مهار مغزمان را به دست می‌گیرد. نویسنده می‌کوشد تا با استفاده از یافته‌های زیست‌شناسی، روان‌شناسی و عصب‌شناسی، سازو کار اعتیاد بشر به داستان و تاثیر شگفت آن را بر روح و روان ما بررسی کند. قصه‌پردازی‌های فی‌البداهه‌ی کودکان در بازی‌های کودکانه، ارتباط خواب با داستان، و تاثیر فناوری‌های نوین دیجیتال و دنیای مجازی بر تحول داستان درآینده‌ی پیش‌رو، از دیگر مطالب تازه و خواندنی این کتاب است.


هنر خوشبختی از دیدگاه اپیکور

  • اپیکور و گروهی از نویسندگان
  • ترجمه ی فرخ بافنده
  • نشر پندار تابان
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (106)
آموزه‌هاي اپيكور، فيلسوف بزرگ دوران باستان - در باب زندگي و مرگ، دين و علم، ادراك حسي و نحوه رسيدن به شناخت، خوشبختي و شادكامي، اخلاق و دوستي - هواخواهان بسياري در دنياي باستان داشت و بعدها نيز بر تفكر اروپا تاثيري بس شگرف و عميق گذاشت.
اپيكور تا قرن‌ها بعد از مرگش با مخالفت‌هاي خمصانه بسياري روبه‌رو شد، اما در ميان تحسين كنندگانش نام بزرگاني چون توماس هايز، اسحاق نيوتون، توماس جفرسون، و كارل ماركس به چشم مي‌خورد. كتاب حاضر مشتمل است بر تمام آثار بازمانده از اپيكور - نامه‌ها، آموزه‌ها، و مجموعه كلمات قصار واتيكان - همراه با متون متناظري از لوكوتيوس - بزرگ‌ترين پيرو فلسفه‌اش؛ هم‌چنين گزيده‌هايي از زندگي اپيكور نوشته ديوژن لائرتيوس، و دو مقدمه روشنگر در توضيح فلسفه اپيكور.


سیری در نظریه پیچیدگی

  • ملانی میچل
  • ترجمه ی رضا امیررحیمی
  • نشر نو
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (106)
چگونه از مجموعه‌هایی بزرگ متشکل از اجزای ساده، رفتار پیچیده سر می‌زند؟ چه چیز باعث می‌شود که حشراتی ساده و مستقل مانند مورچه‌ها این‌چنین دقیق و هدفمند در قالب گروه کار کنند؟ چگونه تریلیون‌ها نورون چیزی فوق‌العاده پیچیده مثل ذهن را به وجود می‌آورند؟

ملانی میچل دانشمند پیشگام در سیستم‌های پیچیده و استاد پژوهشگر موسسه سانتافه و استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه ایالتی پورتلند امریکا، در این کتاب که در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه کتاب‌های علمی " فی بتا کاپا" شده است، به زبانی ساده سیری آگاهی‌بخش را درباره علوم پیچیدگی در اختیار ما قرار می‌دهد؛ این علوم مجموعه‌ای گسترده از تلاش‌هایی است که سعی دارند نشان دهند چگونه سیستم‌های کلان پیچیده و نظم‌یافته و سازگاری‌پذیر، از فعل و انفعالات میان اجزای بیشمار آن سیستم شکل می‌گیرند. وی به روشنی کارکرد پیچیدگی میان پدیده‌های زیست‌شناختی، تکنولوژیک و اجتماعی را شرح می‌دهد و به پژوهش در اصول عمومی و قوانین به کار رفته در آنها می‌پردازد تا برخی از مهم‌ترین مسائل علمی زمانه ما را حل کند.
«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بسیار سپاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج