۴۳۵۷۷۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

روبات‌ها هم خواب می‌بینند

محققان گوگل موفق به ایجاد نوعی فناوری شده‌اند که به روبات‌ها اجازه‌ی می‌دهد برای افزایش قدرت یادگیری، خواب ببینند.

وب سایت سایبربان: محققان گوگل موفق به ایجاد نوعی فناوری شده‌اند که به روبات‌ها اجازه‌ی می‌دهد برای افزایش قدرت یادگیری، خواب ببینند.

روبات‌ها هم خواب می‌بینند

محققان علم عصب‌شناسی از مدت‌ها قبل روی یادگیری و تثبیت حافظه در هنگام خواب تحقیق می‌کنند و موفق به اثبات این موضوع نیز شده‌اند. آزمایشگاه دیپ‌مایند گوگل ۱ (DeepMind)، فناوری جدید را معرفی کرده‌اند که به روبات‌ها اجازه می‌دهد برای بهبود قابلیت‌های یادگیری، درست مانند انسان‌ها خواب ببینند؛ زیرا در دنیای واقعی خواب یک از اصلی‌ترین عوامل یادگیری و حفظ خاطرات انسان است.

دانشمندان توضیح دادند برای درک بهتر اهمیت دیدن خواب توسط روبات‌ها، ابتدا باید به فواید خواب دیدن در موجودات پستاندار و انسان‌ها اشاره کرد. دانشمندان علم عصب‌شناسی در تلاش برای درک نقش رؤیا، به این موضوع پی بردند که محتوای رؤیاها در وهله‌ی اول منفی یا تهدیدآمیز است و اگر شخصی بخواهد خواب‌های خود را برای یک ماه یادداشت کند، احتمالاً بیشتر آن‌ها را ترسناک یا زجر آور خواهد یافت. این محتواهای منفی توجه عصب شناسان را به خوب جلب کرده و آن‌ها معتقدند این گونه از خواب‌ها حوادث رخ داده در گذشته را در ذهن انسان حک می‌کنند.
در واقع این موضوع باعث می‌شود احساسات منفی در لایه‌های عمیق‌تری از مغز ذخیره شده و در نتیجه قدرت یادگیری حافظه را افزایش می‌دهد. محققان نیز از رؤیاها به شیوه‌ای مشابه استفاده کرده‌اند. در واقع هوش‌های مصنوعی و روبات‌ها به کمک فناوری مذکور روی محتوای منفی یا چالش‌هایی که هنگام انجام یک بازی مانند «Starcraft II» با آن روبه‌رو شده‌اند؛ قدرت یادگیری بیشتری پیدا خواهند کرد.

پژوهشگران برای بیان مثالی از لحظات تهدیدآمیز و منفی هوش‌های مصنوعی، به اوقاتی اشاره کرده‌اند که آن‌ها در یک بازی، مسیر خود را گم کرده، یا با فرمانده دشمن، مبارزه می‌کنند. دیدن رؤیا به روبات‌ها اجازه می‌دهد روی چالش‌ها تمرکز کرده و آن‌ها را تا زمان کسب موفقیت تکرار کنند. بر اساس نتایج به دست آمده در زمان تحقیقات، استفاده از این روش می‌تواند سرعت یادگیری روبات‌ها را تا ۱۰ برابر افزایش بدهد.

از نظر محققان ممکن است برای بسیاری از مردم سؤالی ایجاد شود که چرا در زمانی که هوش مصنوعی می‌تواند در بازی‌های بسیاری مانند شطرنج و گو انسان را شکست دهد، باید خواب ببیند؟ آن‌ها برای پاسخ به این موضوع به تفاوت‌های موجود بین هوش‌های مصنوعی آموزش‌یافته با نظارت و بدون نظارت اشاره کردند.

بسیاری از هوش‌های مصنوعی پیشرفته‌ی امروزی با نظارت مستقیم انسان‌ها و داده‌هایی که توسط کارشناسان آماده شده‌اند، آموزش داده‌شده و توانایی تشخیص الگوها را دارند؛ اما هوش‌های مصنوعی بدون نظارت عملکردی نزدیک به انسان دارند. با وجود این به علت دسترسی نداشتن پیش‌فرض به اطلاعات از سرعت یادگیری کمتری برخوردار هستند. استفاده از روش مذکور قدرت و سرعت یادگیری هوش مصنوعی و روبات‌های آموزش دیده‌ی بدون نظارت افزایش خواهد یافت.

آزمایشگاه دیپ مایند مدتی قبل موفق شده بود هوش مصنوعی آلفاگو (AlphaGo) را به‌گونه‌ای آموزش بدهد که بتواند بازی‌های ویدئویی مانند «Breakout»، «Asteroids»، «Starcraft II» و «Labyrinth» را انجام بدهد. همچنین قابلیت لب‌خوانی، تشخیص چهره و چندین عمل دیگر به هوش توسعه داده شده توسط آن‌ها اضافه شده است.
_______________________________

1- آزمایشگاه دیپ‌مایند، روی توسعه‌ی هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و با فناوری آلفاگو که موفق شد قهرمان بازی گو (Go) را شکست بدهد، شناخته می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج