جاباما
۴۳۵۹۹۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

اگر سیگار نبود از کجا بودجه را تامین می کردیم؟

رئیس کل گمرک ایران با انتقاد از وجود رویه‌ها، قوانین و مدارک بسیار زیاد در تجارت بابت بازرسی های فیزیکی بیش از حد که به واسطه فضاسازی گمرک مجبور به آن شده است، از وارد کنندگان عذرخواهی کرد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس کل گمرک ایران با انتقاد از وجود رویه‌ها، قوانین و مدارک بسیار زیاد در تجارت بابت بازرسی های فیزیکی بیش از حد که به واسطه فضاسازی گمرک مجبور به آن شده است، از وارد کنندگان عذرخواهی کرد.

مسعود کرباسیان در سی‌مین جلسه گفت‌وگوهای راهبردی مرکز بررسی‌های استراتژیک با موضوع سیاست‌های گمرکی، تجارت و توسعه با بیان اینکه یکی از بحث‌های جهانی شدن در ابعاد اقتصادی، رشد تجارت جهانی است، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها رشد تجارت از رشد تولیدات ناخالص آن‌ها بیشتر شده و کشوری نیست که با یک تجارت بسته بتواند توسعه پیدا کرده باشد.

وی با اشاره به حضور یک درصد از جمعیت دنیا در ایران گفت: با وجود دارا بودن یک درصد از جمعیت جهان با احتساب صادرات نفت تنها ۰.۴ درصد و بدون احتساب نفت ۰.۲ درصد از سهم تجارت دنیا را در اختیار داریم.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه وضعیت ایران از نظر شاخص‌های لجستیکی از رتبه ۱۱۴ دنیا به ۹۶ رسیده ادامه داد: با این حال هنوز وضعیت‌مان خوب نیست و قوانین و موانع زیاد، سبب این امر شده است.

کرباسیان با بیان اینکه در دنیا کارت بازرگانی و ثبت سفارش وجود ندارد، تصریح کرد: ما با مدارک بیش از حد وقت و توان وارد کننده و صادرکننده را می‌گیریم و از سوی دیگر عوارض و پولی از آن‌ها گرفته می‌شود که در نهایت به مقصد واقعی خودش نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه این کارها هزینه را زیاد می‌کند، گفت: کار ما در گمرک در مدت سه روز قابل انجام است اما با توجه به فضاسازی‌هایی که انجام داده‌اند که باید همه‌ی کالاها به صورت فیزیکی بازرسی شود، این مدت زمان به چهار یا پنج روز افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه ۹۰ درصد از واردات ایران مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است، اظهار کرد: تنها ۱۰ درصد کالاهای وارد شده مصرفی هستند که برای آن‌ها ۲۲ سازمان مجوز داده‌اند اما شرایط را طوری برای ما فراهم کرده‌اند که باید بگوییم هیچ کدام را قبول نداریم و همه کالاها باید تحت بازرسی اشعه ایکس قرار گیرد.

کرباسیان با اشاره به بازرسی همه کالاهای وارداتی به کشور در وضعیت فعلی تصریح کرد: از واردکنندگان به کشورم عذر میخواهم که به دلیل فضایی که برای ما ایجاد شده مجبوریم نسبت به کار سالمی که در حال انجام است، این گونه رفتار کنیم.

وی ظرفیت‌های ملی ایران را برای تجارت بسیار بالا دانست و گفت: ما پس از روسیه بیشترین تعداد همسایگان را داریم که بعضی از آن‌ها برای ما از نظر قاچاق زحمت‌آفرین هستند.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه در حال حاضر مسیر بخش عمده‌ای از کالاهای ترک برای صادرات به کشورهای دیگر از ایران می‌گذرد، اظهار کرد: اخیرا از ترکیه امدند و به ما گفتند شما که مرز مهران را برای اربعین می‌بندید ما چطور کالاهای خود را به عراق ببریم. که این امر نشان دهنده پتانسیل خوب تجارت ایران است.

کرباسیان با اشاره به تفاوق سازمان جهانی گمرک و سازمان جهانی تجارت در سال ۲۰۱۳ برای تسهیل تجاری گفت: ما عضو سازمان جهانی تجارت نیستیم اما به واسطه‌ اینکه از قدیمی‌ترین اعضای سازمان جهانی گمرک هستیم می‌ـوانیم از این طریق راه‌های خود را در تجارت تسهیل کنیم.

وی پیشنهاد کرد که کمیته‌ای با عنوان تسهیل تجارت در سطح معاون اول یا حداقل وزارت‌خانه در کشور تشکیل شود که مسئول این کار باشیم.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به تعدد سازمان‌های مجوز دهنده و اقدام کننده در مرزها در گذشته اظهار کرد: خوشبختانه وزارت کشور اخیرا پذیرفت که درمرزها تنها یک سازمان که گمرک است وظیفه هماهنگی کارها را به عهده بگیرد و این در حالی است که قبلا ۲۲ سازمان در این زمینه نظر می‌دادند و بعضا یک کامیون از یک تا هفت روز در مرز معطل می‌شد.

همه می‌خواهند بر سر مرز کاسبی راه بیاندازند

کرباسیان افزود: همه می‌خواهند بر سر مرز یک کاسبی راه بیاندازند اما به خدا قسم که کاسبی جای دیگری شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه اگر گمرک بخواهد پیشرفت کند باید روی بستر فناوری اطلاعات حرکت کند، گفت: ما در حال حاضر با ۴۰ قانون در حال کار کردن هستیم و ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی را باید رعایت کنیم که بعضا مواردی از این دو با هم تناقض دارند.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به وجود چهار رویه تجاری در دنیا گفت: در کشور ما ۱۵ رویه از جمله واردات، صادرات، ترانزیت، مسافری، مناطق آزاد، ملوانی، تعاونی مرزنشین ها و ... وجود دارد که هرکدام عوارض و معافیت‌های خود را دارند.

کرباسیان اضافه کرد: برای مثال در حال حاضر برنج ثبت سفارش نمی‌شود اما اگر وارد کننده مرز نشین باشد می تواند تا ۲۵ کیلوگرم وارد کند. همچنین ملوان میتواند در هر سفر ۷۰۰ کیلوگرم برنج وارد کند و حالا عده‌ای می گویند اگر دولت واردات را ممنوع کرده چرا گمرک آمار از واردات برنج داده است.

وی با بیان اینکه ۱۳ نوع عوارض از سیگار می‌گیریم، ادامه داد: می‌توان گفت بودجه ما معتاد به دخانیات است. چون اگر سیگار نبود از کجا می‌خواستیم بودجه را تامین کنیم. پس باید کاری کنیم سیگار وارد شود که پول دربیاوریم!

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به شرایط ورود کالا در دوران تحریم گفت: ما در شرایط تحریم ال‌سی نداشتیم در نتیجه معلوم نبود ارز این پول از کجا آمده و فروشنده کالا اطلاعات را به ما نمی‌داد، گواهی مبدا نداشتیم و همه ارکان واردات از جمله فروشنده، کشتی‌رانی، گواهی مبدا، بیمه، بازرسی در مبدا و... نا معلوم بود. حالا شما فکر کنید که گمرک در این شرایط کار می‌کرده است و برای همین ترخیص کالا ۲۶ روز طول می‌کشید.

کرباسیان افزود: این در حالی است که در حال حاضر همه‌چیز به صورت الکترونیکی و آنلاین شده و حتی ما آمار روزانه از تجارت تا ۲۴ ساعت قبل ارائه می کنیم و در عین حال به دنبال راه‌اندازی پیش اظهاری و ترخیص قبل از ورود هستیم که بتوانیم زمان را بازهم کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه چرا همیشه کارهای رسمی وقانونی مورد هجمه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: باور کنید کسی به دنبال خلاف کردن نیست و اگر همه چیز برای مردم شفاف باشد، واردکننده به فکر خلاف نمی‌افتند.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های بازرسی استاندارد کالاها را بازرسی می‌کنند و اطلاعات را به ما می‌دهند، گفت: در مجموع ۲۲ سازمان کار نظارت بر واردات کالا را انجام می‌دهند و چه در این شرایط ما در این حتما کالا را به صورت فیزیکی بازرسی کنیم در صورتی که ما به بازرسی کالا توسط بانک و استاندارد اعتماد داریم.

کرباسیان اظهار کرد: پلمب‌های اختصاصی گمرک نیز با RFID در تمام طول مسیر مشخص می‌کند که چه کامیونی با کدام مشخصات و از کدام مسیر عبور می‌کنند و می‌توانیم در هر لحظه کامیون را چک کنیم.

وی با اشاره به کشفیات انواع قاچاق در مدت اخیر ادامه داد: ما امسال ۲۸ نفر کشفیات قاچاق انسان داشتیم و اخیرا ۵۳۰ کیلوگرم هروئین جاسازی شده کشف شد. در عین حال باید بدانیم که میزان کشفیات مواد مخدر و پیشسازها در سال ۱۳۹۱ تنها ۱۵۳ کیلوگرم بوده که با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و الکترونیکی شدن اقدامات در سال ۱۳۹۴ کشفیات مواد مخدر به ۲۹۰ تن رسیده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج