۴۳۶۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

روحانیون عضو شوراهای امر به معروف و نهی از منکر

حجامت نکنید، خون اهدا کنید

برخی از روحانیون عضو شوراهای امر به معروف و نهی از منکر، روز گذشته در سازمان انتقال خون گرد هم آمده بودند تا با آگاهی بیشتر نسبت به مقوله اهدای خون این‌بار بر سر منبرهای خود گوشه‌یی از فرهنگ‌سازی اهدای خون در جامعه را بر عهده گیرند.

این روحانیون از این پس ماموریت دارند تا در خطابه‌هایشان بر اهدای خون و اولویت آن نسبت به حجامت تاکید کنند و این معروف را در بین مردم فرهنگ‌سازی کنند.

در این جلسه که دکتر حسن ابوالقاسمی، رییس سازمان انتقال خون و نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند با تبادل نظر با روحانیون بر چگونگی ترویج این فرهنگ به بحث و گفت‌وگو پرداختند. دکتر ابوالقاسمی با تاکید بر پایه‌گذاری این رسم به عنوان فرهنگ گفت: گرچه سازمان در طبقه‌بندی‌های یک سازمان جزو طبقات فوقانی است اما محققا اشاعه فرهنگ اصیل و برآمده از دین اصیل اسلام یعنی اهدای خون و اهدای عضو را بر عهده دارد. نگاهی به تاریخ انتقال خون در ۹-۸ دهه پیشین نشان می‌دهد چه مشکلاتی مردم را آزار می‌داد.

وی با اشاره به تاریخچه انتقال خون در کشورمان گفت: نخستین بار بیمارستان انگلیسی‌ها در آبادان به خاطر شرکت نفت نخستین انتقال خون را تشکیل داد. صدها هزار نفر در این کشور به خاطر نبود فرهنگ اهدای خون از بین می‌رفتند. سال‌های سال مردم متدین ایران خون نمی‌دادند، از دهه ۳۰ تا ۵۰ کشور با خلأ این مساله روبرو بود، زیرا کسی نبود مردم را توجیه کند که این کار به نجات جان انسان‌ها منجر می‌شود.

رییس سازمان انتقال خون همچنین افزود: اهداکنندگان پولی برای اداره زندگی خود دریافت می‌کردند و تا سه بار خون می‌دادند. معتادان بیشتر این کار را می‌کردند. متخصصان تلاش‌های زیادی کردند اما نشد, استفاده از منبرها و مجالس مذهبی نیز در این امر بی‌تاثیر نبود. وی با اشاره به سال تاسیس سازمان انتقال خون گفت: سال۵۴ دربار سازمان انتقال خون را تشکیل داد. با تلاش‌های فراوان توانستند ۵/۳ در هزار نفر جمعیت ایران را به صورت اهدای خون فامیلی ترغیب کنند. در واقع کم‌کم فرهنگ انتقال خون را در کشور نهادینه کرد. ترکیه در حالی شاخص ۲۰ در هزار دارد که ما در حال حاضر۲۵ در هزار داریم. امروزه سرمایه‌گذاری دولت در این بخش و تکنولوژی‌های خریداری شده برای تضمین سلامت این امانت در حال فزونی است. بنابراین خون اهدایی امروز جان بسیاری از مردم را نجات می‌دهد. از سرم ضد کزاز و ضد هاری گرفته تا آلبومین را از خون اهدایی به دست می‌آورند.

ابوالقاسمی همچنین افزود: در دنیا بیش از ۵۰درصد از۹۱ میلیون واحد خون دنیا در اختیار ۱۶درصد جمعیت است. کمتر از ۵۰درصد به بقیه مردم می‌رسد. این بخش از خدمات پزشکی قرابت نژادی با اهداف معنوی دارد، زیرا داوطلبانه اهدا شده که بیشتر با رغبت و بدون چشمداشت خون اهدا می‌کنند. وی با بیان اینکه ژاپن، کره‌جنوبی، سنگاپور، مالزی و ایران تنها کشورهایی‌ هستند که اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه دارند، گفت: اهدای خون در کشور ترکیه ۵۰درصد داوطلبانه است.

وی تاکید کرد که به آدم‌های سالم توصیه می‌کنیم خون اهدا کنند، زیرا هم جنبه سلامتی دارد و هم به دیگران کمک می‌کنند. اهدا‌کنندگان سالم خون معمولا افراد متدینی هستند و به دنبال سنت‌های حسنه هستند. و تشویق آنان به حجامت برای مردم مشکل ایجاد می‌کند. اما بیماران می‌توانند حجامت کنند. ماهم براساس استانداردها به خاطر خراش پوست و سطح دفاعی بدن نمی‌توانیم تا مدتی از فرد خون بگیریم. به همین دلیل توصیه می‌کنیم بین حجامت و اهدای خون، اهدا را برگزینند. در فتاوای مراجع تقلید نیز اهدای خون را مستحب‌تر از حجامت می‌دانند.

وی با بررسی نقش مذهب در این امر گفت: صف‌های اهدای خون در شب‌های قدر نشان می‌دهد که مذهب در اهدای خون نقش دارد. فرصت‌های بسیار گرانقدری برای تغییر رفتار جامعه برای رسیدن به اهدافمان داریم.

منبع: خبرآنلاین

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

حجامت نکنید، خون اهدا کنید



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج