۴۳۶۶۹۲
۲۹ نظر
۵۰۰۶
۲۹ نظر
۵۰۰۶
پ

پارسایی:

دولت روحانی ايران را از پرتگاه نجات داد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است مشی دولت حسن روحانی، ایران را از شرایطی كه به لبه پرتگاه رسیده بود نجات داد و مانع از آن شد كه ایران شرایط عراق سال ۱۹۹۰ و اجرای برنامه نفت در برابر غذا را تجربه كند.

خبرگزاری ایسنا: بهرام پارسایی بعدازظهر سه‌شنبه - ۱۶ آذر - و به دعوت انجمن اسلامی دانشكده فنی مهندسی شهید باهنر شیراز در جمع دانشجویان این دانشكده به ایراد سخن پرداخت و با ارائه تصویری از شرایط ایران در سال‌های پایانی حكومت پهلوی اول، گفت: اصرار انگلیس برای تحقق کودتای ۲۸ مرداد حکایت از ضرر و زیان فراوان وارد شده به این دولت در اثر ملی شدن صنعت نفت در ایران داشت.

عضو فراكسیون امید مجلس شورای اسلامی، محمد مصدق را انسانی آزادی‌طلب و با شرافت توصیف و تصریح كرد: به جرات می‌توان گفت که مردمی‌ترین دولت در آن دوران، دولت مردی نجیب بود که تا پای جان از سرمایه‌های ملی ایران دفاع کرد.

پارسایی، بخل و بغض انگلیس و آمریکا از مصدق را نتیجه ترس دولت‌های غربی از انتشار تفکر ضد امپریالیستی مصدق به دیگر کشورهایی دانست که آنها مشغول تاراج نفت و دیگر ثروت‌های ملی آنها بودند و در ادامه افزود: ایستادگی مصدق در مقابل مطامع کشورهای غربی و جلوگیری او از به تاراج بردن ثروت ملی باعث شد تا تحریم‌ها علیه ایران مانع از صدور نفت به خارج شود.

او افزود: در شرایطی که فروش ۱۸ ماهه نفت ایران به اندازه استخراج این ماده استراتژیک در یک روز بود، دولت انگلیس تنها کشتی که در این ۱۸ ماه قصد داشت نفت ایران را به کشور مقصد برساند به روش دزدان دریایی ربود تا دولت مصدق از پول حاصل از فروش این مقدار ناچیز نفت هم محروم باشد.

پارسایی ادامه داد: اما در آن شرایط مصدق با به کاربردن روش‌های عقلانی و تدبیر، در عمل کشور را از یک بحران جدی نجات داد و ثابت کرد که می‌توان این کشور را حتی بدون نفت هم اداره کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آن زمان هم مانند امروز عده‌ای برچسب بی‌دینی و ضد اسلام بودن را به مصدق می‌زدنند، افزود: مصدق با سعه‌صدر صدای مخالفان را می‌شنید و در شرایطی که بسیاری از رسانه‌های حامی شاه به شدت او را تخریب می‌کردند، نه با هیچ مخالفی برخورد سلبی کرد و نه هیچ روزنامه‌ای را تعطیل کرد.

او گفت: با شکست توطئه قبلی علیه دولت مصدق، باز هم انگلیس و آمریکا بر لزوم تحقق کودتا به نفع خواسته‌های خود پافشاری کردند تا بااستفاده از هرج‌ومرج‌سازی توسط گروه فشار آن زمان فضای کشور رابه سمت التهاب پیش ببرند.

به اعتقاد پارسایی در ۲۸ مرداد خودفروشی عناصر خائن ارتش و عربده‌کشی‌های دسته شعبان جعفری کار را به جایی رساند تا مصدق برای جلوگیری از ریختن خون مردم دست از مقابله با کودتا بردارد و بعد هم با سقوط دولت مصدق، شاه فراری به کشور بازگشت و با ایجاد خفقان‌، سلب آزادی بیان، دستگیری و روانه زندان کردن حامیان مصدق اجازه انتقاد را از مطبوعات گرفت.

پارسایی با بیان اینکه در شرایط خفقان آن زمان تنها نهادی که در مقابل استبداد شاهنشاهی حریت و آزادی خود را حفظ کرد، دانشگاه بود، افزود: تحرک جنبش داشنجویی سال ۱۳۳۲ را می‌توان اولین لرزه بر پیکره حکومت دانست. شهید شدن سه دانشجو در جریان یورش ارتش به دانشگاه، مانع از فراموش شدن جنبش دانشجویی شد. خون مانای این سه دانشجو نهالی را آبیاری کرد که در جریان انقلاب به دانشجویان خط امام و بعدها به انجمن اسلامی و دفاتر تحکیم وحدت تبدیل شد.

پارسایی حضور دانشجویان خط امام در آستانه انقلاب را نشان از زنده بودن جنبش دانشجویی شکل گرفته در سال ۱۳۳۲ دانست و افزود: همان دانشجویانی که در جریان شکل‌گیری انقلاب حضور داشتند، پس از پیروزی انقلاب در قالب مدیران کشور نقش‌آفرینی کردند و باعث شدند تا مدیریت کشور در دوران جنگ تحمیلی در کنار رهبری و هدایت معمار کبیر انقلاب، به یکی از بی‌نظیرترین دوران مدیریت در طول تاریخ کشور تبدیل شود.

به اعتقاد این نماینده مجلس شورای اسلامی، اوج آزادی بیان در دانشگاه‌ها در دولت اصلاحات و حاصل نگاهی سرمایه‌پندارانه از سوی دولتمردانِ آن زمان به دانشجو و دانشگاه بود.

پارسایی اتفاق ۱۸ تیر را رویدادی ناگوار دانست كه باید از آن با بغض و اندوه سخن گفت و در ادامه افزود: در شرایطی که دولت اصلاحات با ایجاد فضایی غیر امنیتی به دنبال آزادی و آزادگی درکشور بود و رسانه‌ها، احزاب و جنبش دانشجویی در راستای تحقق حقوق مدنی شهروندان فعالیت می‌کردند، عده‌ای با صدور دستور حمله به دانشگاه ضمن شکستن حرمت این نهاد علمی فرهنگی، رفتار استبدادی رژیم شاهنشاهی بازآفرینی کردند.

وی با بیان اینکه اقدام این عده، خاطر رهبر معظم انقلاب را نیز آزرده کرد، گفت: نام فرماندهان و صادرکنندگان دستور حمله به دانشگاه در ۱۸ تیرمشخص است و در تاریخ باقی خواهد ماند.

پارسایی حکم صادره درخصوص این پرونده که تنها در آن به زندانی شدن یک سرباز وظیفه و آن هم به جرم سرقت یک دستگاه ریش‌تراش اکتفا شده بود را نیز عاملی برای بی‌حرمتی به دانشجو و دانشگاه دانست و با بیان اینكه ایجاد فضای امنیتی، جو خفقان، ستاره‌دار کردن دانشجویان و اعمال بازنشستگی پیش از موعد برای اساتید دانشگاه ارمغان دولت نهم و دهم برای دانشجو و دانشگاه بود، گفت: جنبش دانشجویی یا در حکومت‌های استبدادی نظیر سلسه پهلوی اوفول می‌کند یا در دولت‌های مستبد نظیر دولت‌های نهم و دهم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: البته در کشورهای توسعه‌یافته نیز ما شاهد ایجاد جنبش‌های دانشجویی نیستیم اما علت آن توسعه یافتن فعالیت احزاب در این كشورها است.

پارسایی معتقد است كه در دوران گذار کنونی و رسیدن کشور به شرایطی که احزاب بتوانند مطالبات مردم را مرتفع كنند، بار برخی فعالیت‌های سیاسی بر دوش جنبش دانشجویی است.

نماینده مردم شیراز در مجلس، در پاسخ به پرسش دانشجویی درباره علت عدم عضویت اعضای فراکسیون امید در کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: تعداد زیادی از اعضای فراکسیون امید در حال حاضر عضو کمیسیون فرهنگی هستند اما قبول دارم که کم‌تجربه بودن نمایندگان تازه‌وارد در مجلس باعث شد تا در عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف، مدیریت خوبی انجام نشود.

پارسایی درخصوص تعداد امضاهای نامه در خواست بازنگری در مجازات نرگس محمدی نیز گفت: قرار نبود این نامه رسانه‌ای شود و فراکسیون امید با اعتقاد به اصل استقلال قوا، با این تفکر که باید به دنبال آرامش و رونق در جامعه بود سعی داشت تا با به کاربردن روش‌های عقلانی و با در فضایی تعاملی با قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی کند.

پارسایی در پاسخ به پرسش یكی دیگر از دانشجویان منتقد، صدام را دیکتاتور خونخوار تاریخ دانست و مقایسه مصدق با او و قذافی را جفا در حق مصدق توصیف كرد و این مقایسه را تاسف‌بار خواند.

او در ادامه گفت: براساس آمار موجود، درآمد دولت نهم و دهم از محل فروش نفت ۸۰۰ میلیارد دلار، میزان درآمد این دو دولت از محل فروش شرکت‌ها و اماکن دولتی ۱۵۰ میلیارد تومان و میزان بدهی‌های آن بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

پارسایی تصریح كرد: همین که روحانی توانست با به کار بردن مشی عقلانی کشور را از پرتگاه ورود به جنگی تمام‌عیار دور کند کار بزرگی بود که اگر انجام نشده بود، اکنون ما نیز مانند عراق دهه ۱۹۹۰ مجبور به اجزای برنامه نفت در برابر غذا بودیم.

وی با یادآوری نرخ زیر هزار تومانی دلار در ابتدای دولت نهم گفت: در دولت یازدهم افزایش نرخ دلار کمتر از ۳۰ درصد بوده است اما ظاهرا فراموش شده که در دولت قبل یک شبه نرخ دلار بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشت و باعث نزول ارزش تاریخی ریال شد.

پارسایی با بیان اینکه تمام مراحل گفت‌وگوی هسته‌ای با نظارت مقام معظم رهبری انجام شده است، خواستار ایجاد وحدت بین گروه‌های مختلف با هدف ساختن بهتر کشور شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه توهمی زدن بعضیا!!

    • بدون نام

      اره جون عمه ات

    • بدون نام

      تنها کاری که دولت روحانی نکرد توجه به امور داخلی کشور از جمله بیکاری .رکود.و.....چند مورد دیگر.

    • بی بی

      خدا کنه هر چه زودتر انتخابات ریاست جمهور ی برگزار بشه که همه مردم دارند .....

    • یه بنده خدا

      سلام

    • بدون نام

      دولت روحانی ایران را از یک پرتگاه به سمت پرتگاه دیگری سوق می دهد

    • بدون نام

      عجب نجاتی داد ما رو

    • علي

      بزرگترين كاسب تحريم كسي است كه به بهانه برجام مردم را فريب داد و توانست تعدادي وكيل الوله را روانه مجلس بسازد . ايا كاسبي از اين بهتر ميشود ؟

    • بدون نام

      الکی حرف صد من یک غاز نزن, فاتحه مملکت رو با اون برجام خوندید, مردم رو به خاک سیاه نشوندید, برای رفاه و معیشت مردم چکار کردید, اینقدر نون به همدیگه قرض ندید, شتر در خواب بیند پنبه دانه

    • بدون نام

      از چاله بر آمدیم و بر چاه شدیم.
      آمار بیکاری سرسام آور شده. مردم دارن با سیلی صورت شونو سرخ نگه میدارن

    • بدون نام

      مثلا حالا همه نوک قله هستیم و روب پیشرفت

    • بدون نام

      چطوری نجات داد

    • نادر

      باید درنظرداشت که شیطان صفتی وفتنه گری آمریکاباعث نشود قابلیتهاوارزشهایی که برجام برای ایران به ارمغان آوردرازیرسوال ببریم بهرحال کشورماقبل ازبرجام درباطلاقی ازمشکلات ونگرانی قرارداشت که همه آن گرفتاریها وخطرات وتهدیدات، نشات گرفته ازبی اعتمادی جامعه جهانی به ایران بودواگرجنگی هم رخ نمیدادروزبروزدایره تحریمهاتنگترمیشدومشکلات مابیشتر! بحمدالله بادرایت وهوشیاری تیم هسته ای ،کشورازیک بحرانی که عراق وسوریه رانیز درگیرنموده ومیرفت تا دامنگیرملت ماشودنجات یافت وعلاوه براستردادمقادیرقابل توجهی ازدارائیهاپایه های اقتصادی کشوررا محکمترنمود.اینها جای شکر وسپاس ازخداوندمتعال وتشکرازتیم هسته ای راداردوبی انصافیست که قدرناشناس باشیم البته مشکلات داخلی پابرجا هستندواین به ضعف مدیریتی ارتباط داردکه متاسفانه سالیان درازیست دامنگیرشده ونیازبه تحول مدیریتی جدی هست تا علاوه برفساداقتصادی واجتماعی حاضر بتواندچرخهای اقتصادکشورمان رابه حرکت واداردوبه تبع آن دیگرمشکلات موجودرارفع نماید

    • بدون نام

      راست میگه مااز پرتگاه نجات پیدا کرده و توی باتلاق برجام گیر افتادیم، باتلاقی که خمیرمایه اش رکود خود ساخته دولت ژنرال ها و امید به وعده های عمل نشده غربی ها و عدم رفع تحریم ها و موج بیکاری جوانان و تدبیر در فساد وچپاول با وجود صدقه خواندن حق یارانه است.

    • حمید

      معلومه مردم غیور ایران را نشناخته

    • بدون نام

      فاتحه مملکت زمانی خونده شد که تمام سرمایه های کشور در شرایط تحریم ریخته شد به چاه هسته ای

      متاسفانه همراهان قشر دلواپس و خودجوش اسیر شعارهای این قشر شدن و همون حرفارو تکرار می کنند

      کورکورانه دنبال یه سری عقاید و تفکرات متعصبانه نرید
      کمی تفکر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • مسلمان

      فقط فریب...خروجی صفر... ...

    • محمد

      روحانی بدترین رییس جمهوری که تا حالا دیدم تازه یارانه مردم بدبخت رو همون 45تومن بست برا سال 96واقعا مردم رو به روز سیاه کشوند تو دولتش انواع اقسام اختلاس شد

    • بدون نام

      برعکس باعث سقوط کشور شد.

    • بدون نام

      ما از جنگ رهایی پیدا کردیم کشور ما داشت مثل فلان کشور میشد بیکاری در این دولت ریشه کن شد ما از رکود گذشتیم تورم در حدود یک درصد رشد اقتصادی با آلمان برابر است و.....یکدروغ تازه لااقل پیدا کنید اینها تکراری شده

    • بدون نام

      به به تیم سایبری کیهان فعال شدن...کیهان سلام

    • بدون نام

      دولت روحانی امیددشمنان بویژه آمریکارادرسلطه مجدد برکشورازیادترکردالبته آمریکا بایدچنین آرزورا ان شاءالله به گورببرد .

    • امیر

      اینایی که منفی میدن به نظرات پیداس از دل مردم خبر ندارن
      خوششششش بگذره

    • علی

      دیگه کم کم دارید رو میارید به چرت پرت

    • بدون نام

      هر چی بنده خدا مصدق برا ملی شدن صنعت نفت زحمت کشید شما تو سه سال ملی شدن هسته ای رو بر باد دادین و توش بتون ریختین.

    • بدون نام

      آقای روحانی ...
      شما خیلی میتوانستید به مردم خدمت کنید اما نکردید و این از روی عمد بود .

    • بدون نام

      واااای خیلی جالبه حتی تو این شرایط و با وجود دولت میگه که خودش قبولشون نداره و در حال فرار به جلو هستش ی عده دارن طرفداری میکنن ازش...جاداره بگم سخته نباشی دلاور خداقوت پهلوان ادامه بده میرسی دادا

    • زارع

      جنابعالی هم درلیست به اصطلاح امید مردم رافریب دادی ورای آوردی مجبوری ایمان نداشته ات رازیپا بگذاری وازروحانی دفاع کنی امثال تو جزفریب وتملق چیزی ندارند!!؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج