۴۳۶۹۴۰
۶۵ نظر
۵۱۲۷
۶۵ نظر
۵۱۲۷
پ

نژاد آریایی؛ تاریخ یا افسانه؟

اگر از هویت ایرانی ها سوال کنی، اولین چیزی که به ذهنشان می رسد آریایی بودن است، اما اغلب آن ها آریایی بودن را این گونه تعریف می کنند: «آریایی ها اقوامی هستند که هزاران سال قبل از دشت های جنوب سیبری مهاجرت کردند. آن ها در حرکت خود به سمت مناطق گرمسیر سه دسته شدند: بخشی به اروپا و بخشی نیز به هند رفتند و گروهی ساکن ایران شدند که این گروه نیز خود سه دسته اند: مادها، پارس ها و پارت ها.»

هفته نامه کرگدن - فرناز خطیبی: اگر از هویت ایرانی ها سوال کنی، اولین چیزی که به ذهنشان می رسد آریایی بودن است، اما اغلب آن ها آریایی بودن را این گونه تعریف می کنند: «آریایی ها اقوامی هستند که هزاران سال قبل از دشت های جنوب سیبری مهاجرت کردند. آن ها در حرکت خود به سمت مناطق گرمسیر سه دسته شدند: بخشی به اروپا و بخشی نیز به هند رفتند و گروهی ساکن ایران شدند که این گروه نیز خود سه دسته اند: مادها، پارس ها و پارت ها.»

این تعریف توصیفی نه چندان قرین به واقع و حتی کژتاب، واقعیت تاریخی هویت ایرانیان است. سلایق نژادپرستانه و سیاست های قوم گرایی درباره آریاییان تنها گریبان گیر ایرانیان نبوده و بخشی از ترک های ترکیه و هندوهای قائل به سیستم کاست هند را نیز شامل می شود، اما سوال این جاست آیا نشانی از آریاییان در اسناد و مدارک تاریخی یا باستانی دیده می شود؟ شباهت های زبانی میان زبان های هندو اروپایی می تواند موید وجود قومی مجزا به نام آریاییان باشد یا تمام داستان ساخته و پرداخته ذهن ملی گرایان قرن بیستم است؟
نژاد آریایی؛ تاریخ یا افسانه؟

اولین بازتاب نژاد آریایی در تاریخ معاصر

پیش از هر توصیفی باید بدانیم شناخت ما از آریایی ها و آنچه از آن ها می دانیم با دانش پیشینان ما از نژاد آریایی بسیار متفاوت است. شناخت ما از آریاییان محصول دستاوردهای زبان شناسی و باستان شناسی قرون نوزدهم و بیستم میلادی در تلاش برای شکل دادن به مفهوم نژاد و آغاز ملی گرایی در قرن بیست و یکم میلادی در کشورهای اروپایی است. این شناخت در آغاز کوششی علمی برای شناخت پیشینه اقوام غربی بود که به تدریج وارد سیاست شد و در سال های اوج جنگ دوم جهانی با معنای نژاد سفید به ادبیات نژادپرستی وارد شد.

برای بسیاری از کسانی که با تاریخ اروپا آشنایی دارند، واژه آریایی پیوستگی عمیقی با ایدئولوژی آلمان نازی دارد. نشان افتخار صلیب شکسته که سمبل نازی ها در آلمان بود، همان نشان قدیمی اریایی های عنی «سواستیکا» است که بر روی ظروف سفالین خود می کشیدند.

اولین بار قرن ها پیش از هیتلر و در اواخر قرن هجدهم میلادی سر و کله واژه آریایی در متون علمی پیدا شد؛ ویلیام جونز؛ هندشناس معروف، در کتاب خود به مشابهت هایی میان زبان فارسی و سانسکریت اشاره کرد. او به هم خانوادگی این زبان ها اعتقاد داشت و این دو زبان را از خانواده زبان های هندو اروپایی می دانست.

در قرن نوزدهم میلادی اروپاییان در جست و جوی پیشینه تاریخی و قومی انسان غربی، به مطالعه اقوام شرقی از جمله اخلاف آریاییان پرداختند. در این دوره با تاکید بر اولویت موقعیت جغرافیایی در شکل گیری قومیت ها، اقوام تقسیم و گسترش آن ها در کشورها منبعی برای شکل دادن به مفهوم نژاد و در پی آن ملیت گرایی شد.

در قرن نزودهم میلادی انسان شناسی فرهنگی ناتوان از تعریف نژاد بود و توصیف نژاد را به یافته های علمی و طبیعی مرتبط می دانست. در این نگاه، انسان محصول طبیعت بود و نژاد ماحصل تاثیر طبیعت بر روی انسان ها. نژاد آریایی به عنوان یکی از معروف ترین یافته های علم جدید، ثمره مطالعات علمی در باب نژاد غربی پیش از رمانتیسیسم است که بعدها برای جدا کردن هویت مسیحی اروپاییان از نژاد سامی و دین یهود وارد سیاست شد. برای مثال ارنست رنان، جامعه شناس فرانسوی، اعتقاد داشت تضاد میان نژاد آریایی و سامی مانند محوری است که تمام عالم به حول آن می چرخد.

شروع انقلاب کوپرنیکی و اوج گیری اکتشافات علمی طی قرون متمادی منجر به کاهش قدرت واتیکان در عرصه سیاست شد که با شکل گیری ملیت گرایی مدرن، آخرین لطمات به سلطه کتاب مقدس در دنیای سیاست زده شد. انسان شناسان و مورخان قرن نوزده با کشف مشابهت های زبان های غربی با سانسکریت و پی بردن به نژاد هندو اروپایی توانستند تنها موانع موجود برای ارتباط جوامع خود با دنیای کلاسیک (روم و یونان باستان) را بردارند. در این نگاه پیشینه انسان اروپایی به دور از مذهب، نژاد آریایی و محل سکونت او در محدوده جغرافیایی انسان غربی است.
نژاد آریایی؛ تاریخ یا افسانه؟

آریایی یعنی نژاد سفید

یافته های علمی و تاریخی پیرامون اقوام هندو اروپایی دستاویز سیاست های نژادپرستانه در اروپا، به ویژه در آلمان، در بازه زمامداری نازی ها شد. در این دوران، آریا معادل نژاد سفید آلمانی و مسیحی در برابر یهودیان جامعه آلمان به کار گرفته شد. تفاوت آلمانی ها با سایر اقوامی که در آلمان زندگی می کردند این بود که آن ها آریایی بودند و سایرین پیشینه ای ناآریا یا سامی داشتند، یعنی آن ها (آریایی تبارها) می توانستند در خاک خود بمانند و سایرین باید می رفتند.

دستاویز آلمان ها برای برتر دانستن نژاد آریا، مطالعات محققانی چون آرتور دو گوبینو بود. چهار جلد کتاب او با عنوان «نابرابری نژاد بشر» در آلمان بسیار مشهور بود که سازنده پایه های ملی گرایی آلمان شد. نازی ها در کنار این کتاب از تحقیقات فیلسوف انگلیسی آلمانی چمبرلین (منتشر شده در ۱۸۹۹) در وصف آریایی ها نیز استفاده می کردند.

در کتابی با عنوان «پایه های قرن نوزدهم»، چمبرلین آلمان را بهترین مکان برای شکل گیری نژاد اروپایی جدید می داند و مسیح را پیامبری با نژاد خالص آریایی توصیف می کند. در کنار این دو، از دیگر اشخاصی که تاثیر بسزایی در شکل دادن به توصیف آریایی در دیدگاه سیاسی قرن بیستم داشتند، می توان به دانشمند و متخصص متون مقدس، پل دولاگارد اشاره کرد.

در دیدگاه دولاگارد، مسیح انسانی جهانی، ورای مسیح یهودی ها و یابنده حقیقت نهایی، پاک و وارث قلمرو خداست که مناسب جامعه آلمانی است. دولاگارد، یهودیان را نقطه ضعفی در ملی گرایی آلمانی و دین مسیحیت می دانست.

نتیجه تحقیقات متفکران قرن نوزده برای آلمانی ها، باور به برتری نژادی آلمان آریایی و شکل گیری پایه های نژادپرستی در دولت آلمان نازی در سال های جنگ دوم جهانی و ضدیت با یهود شد.

ایران و آریایی ها

پیشنیه اطلاع از نژاد آریایی در ایران به سال های پایانی زمامداری قاجار و تلاش ایرانیان برای شکل دادن به هویت ملی ایرانی باز می گردد. به رغم آن که ایرانیان با واژه آریا که در متون کهن چون اوستا آمده آشنایی داشتند، ولی تا شروع جریان ملی گرایی و وارد شدن شرق شناسان به کشور برای مطالعه تاریخ ایران، ایرانیان درک درستی از مفهوم آریا، نژاد آریایی و همسانی جمعیتی خود نداشتند.

آقاخان کرمانی و فتحعلی آخوندزاده دو تن از اولین روشنفکرانی بودند که تلاش می کردند ملی گرایی ایرانی را تعریف کنند و در این میان مطالعات غرب درباره آریاییان را بسیار راهگشا می دانستند.

در آن دوران بخشی از روشنفکران علت عقب ماندگی ایران از اروپا در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و نظامی را حمله اعراب به ایران می دانستند. از نظر آن ها ایرانیان شباهت فرهنگی و کلامی با اروپاییان داشتند و جداشدن از ریشه آریایی، مسبب عقب ماندگی آن ها بوده است. همزمانی این نظریات با کاوش های فرانسوی ها در شوش و تخت جمشید و گسترش حفریات باستان شناسی در گوشه و کنار کشور برای شناخت ایران باستان، منجر به شکل گیری افراطی و مبالغه آمیز پیشینه نژاد آریایی در ایران شد. این توصیف جانبدارانه و نادیده گرفتن تاریخ ایران پس از اسلام، با روی کار آمدن رضاشاه و تغییر نام خود به پهلوی (نام زبان ایرانیان باستان در دوران اشکانی و ساسانی) تشدید شد و تصویری مبالغه آمیز و گمراه کننده از نژاد آریایی و مفهوم هویت ملی در ایران باقی ماند.

آریا به چه معناست

دانستن یک پیشینه درست و علمی از نژاد آریایی ضروری است. دانش ما از آریاییان ماحصل شناخت روشنفکران دوران مشروطه از علم انسان شناسی در غرب و برگرفته از کشفیات آن هاست. آریایی در متون تاریخی موجود در میان ایرانیان و هندوان سرنوشتی بسیار متفاوت از دانش معاصر دارد و واقعیتی تاریخی است که کم و کیف آن به دلیل کمبود منابع مطالعاتی به درستی مشخص نیست.

در اوستا و متون مقدس هندیان مانند «ریگ ودا» بارها به واژه آریایی بر می خوریم. آریایی را می توان هم برای اقوام «هندو اروپایی» و هم «هندو ایرانی» پیش از تفکیک آریایی هند و آریایی ایران و زبان آنان به کار برد.
نژاد آریایی؛ تاریخ یا افسانه؟

در توصیف شاخه آریایی مستقر در ایران، واژه آریا معادل ایرانی است و مخالف آن واژه انیران به معنای غیرآریایی است. به جز زبان های هندی و فارسی، واژه آریا در زبان ها هندو اروپایی نیز با همین لفظ آمده است. برخی دانشمندان واژه آریا را در اصل کلمه ای با منشا خاور نزدیک (ماخوذ از زبان اوگاریتی در سوریه باستان) به معنای همدم و خویشاوند می دانند. با این حال آریا کلمه ای آشنا برای زبان های هندو اورپایی است که سخنوران زبان های هندو ایرانی، همه آریایی خوانده می شوند.

در اوستا، آریا کشور آریایی ها و محل ظهور زرتشت است. بخش ابتدایی نام کشور ایرلند نیز مرتبط با آریایی است. آریاییان در توصیفات، کهن مردمانی دارای اسب و ارابه توصیف شده اند و این دو عامل سبب برتری آن ها بر مردمان بومی شده و از این رو آریا به معنی آقا، ارباب و اشراف زاده نیز معنی شده است.

در زبان فنلاندی «اویا» به معنی برده و برگرفته از واژه «آریا» به معنی ارباب است که ماخوذ از مراودات فنلاندی ها با همسایگان هندو اروپاییشان در طول تاریخ است.

در «رگ ودا»، پرستندگان خدای «ایندرا» در برابر پرستندگان دیوها و در اوستا پیروان زرتشت در برابر اهریمن، آریا خوانده می شوند. برخی از سروده های «ریگ ودا» آریا را به معنی دارنده پوست روشن و سفید با جامه متفاوت در برابر دشمنانشان- سیاهان توصیف کرده اند که در خانه های خود آتش دارند. این توصیف از آریایی در هند وارد ایدئولوژی کاست شد و طبقات بالای کاست، خود را آریایی با نژادی متفاوت می خواندند.

در اوستا نیز آریایی ها مردمانی اشراف زاده هستند. هر چند واژه آریا از ابتدا همراه با تفاوت نژادی بوده، اما در متون مقدس به زیستن قبایل آریایی، جنگجویان آریایی و غیرآریایی در کنار یکدیگر اشاره شده است.

آریاییان در داده های تاریخی

اولین حضور آریاییان در تاریخ به میانه هزاره دوم قبل از میلاد و اقوام هوری (ساکنین شمالی میان رودان) باز می گردد. در آن دوران اقوام هندو آریایی، طبقه ای اشرافی و مجزا از سایرین بودند. در هنگام منشعب شدن اقوام آریایی، بخشی از آن ها به جای رفتن به هند از طریق ایران خود را به شرق رسانده و در میان رودان سکونت گزیده اند. از ایشان تنها بخشی از نامِ مردان و خدایان در زبان های قرون سیزده، چهارده و پانزدهم قبل از میلاد و سرزمین های معروف به هلال حاصلخیزی باقی مانده است.

حضور آریایی ها در خاور نزدیک لزوما نمی تواند موید این باشد که همان اقوام هندو آریایی از هند به اروپا رفته و در کناره دریای سیاه ساکن شده اند. همزمان با حضور آریایی ها در خاور نزدیک، بخشی از آنان از طریق پنجاب وارد هند شدند. دانشمندان زیادی بر این باورند که آریایی ها پیش از مهاجرت، در محدوده سغد، خوارزم، بلخ و دشت های شمالی این سرزمین ها تا سرحدات ولگا و قزاقستان زندگی می کردند. این محدوده تا پیش از مهاجرت، خالی از اقوام بومی ایرانی بود و اثری از حضور آن ها در این محدوده نیست.

رومن گیرشمن، باستان شناسی معروف، معتقد است که حوالی دو هزار سال قبل از میلاد، آریایی ها در دو گروه سرزمینشان را ترک کردند. گروهی به شمال میان رودان رفتند و گروهی دیگر وارد ایران شدند. با عبور از دشت کویر وارد افغانستان شمالی شده و از طریق هندوکش خود را به هندوستان رساندند. اقوام ایرانی دیرتر از سایر اقوام هندو آریایی، در قالب گروه های مختلف با زبان های متفاوت اما همگی از شاخه زبان های ایرانی وارد فلات ایران شدند. اولین گروه این مهاجرین مادها و پارس ها بودند (قرون ده و یازده قبل از میلاد).

در متون تاریخی آشور از مادها برای اولین بار در 836 قبل از میلاد یاد شده است. آثار مادها در اطراف همدان، سیلک، گودین تپه و سایر تپه های باستانی ایران به دست آمده است. پس از مادها، پارس ها از شمال شرقی ایران به تدریج حرکت کرده و ساکن مناطق مرکزی ایران شدند. حضور کلمات مشابه میان زبان سغدی و پارسی باستان، موید حضور پارس ها در شمال شرقی ایران است. در دوران جنگ سرد، باستان شناسان شوروی در دشت های آسیای مرکزی به دنبال حضور اقوام هندو اروپایی می گشتند و فرهنگ های بسیاری را نماینده آریاییان معرفی می کردند که هیچ کدامشان به درستی اثبات نشده و مطالعه بر روی آن ها همچنان ادامه دارد.
نژاد آریایی؛ تاریخ یا افسانه؟

هر چند مطالب گفته شده موید حضور اقوام آریایی و مهاجرت آن هاست، اما بیشتر این نظریات کاملا قابل اثبات نیست و درباره آن ها شک بسیاری وجود دارد. آنچه می توان گفت مهاجرت دست دسته و گروهی اقوام دشت های شمالی به سمت جنوب در بازه های زمانی مختلف است که به مرور در سرزمین های جنوبی ساکن شدند و با اختلاط با مردم بومی سرزمین های جنوبی، کشور و قلمروهای جدید شکل دادند.

این مردم به زبان های مختلفی صحبت می کردند، ولی ریشه زبانی و برخی آداب فرهنگی و باورهایشان با یکدیگر مشترک بوده است. آن ها این باورها و زبان های متفاوت را با خود به سرزمین های جدید آوردند و با آداب مردم بومی آمیختند. در مقایسه اقوام تازه وارد هند با ایران، ساکنین جدید ایران فرهنگ مهاجر را در طول تاریخ بیشتر بسط دادند. همچنین آب و هوا و جغرافیای ایران بیش از هند با سرزمین پیش از مهاجرت اقوام جدید شباهت داشته و آن ها به راحتی با اقوام کهن ا زجمله عیلامیان سازگار شدند.

آریایی ها و مشکل ژنتیک

در کنار شناسایی مشابهت های تاریخی و زبانی، گروهی از دانشمندان سعی کرده اند با ساتفاده از آزمایش ژنتیک در میان اقوام مشهور به آریایی، ژن آریایی را کشف کنند. در این آزمایش های تغییرات و جهش در دی.ان.ای کروموزم Y بررسی می شود. برای مثال آزمایش های ژنتیکی که در کشور هند برای شناسایی آریایی ها انجام شده، نشان داده است که در طبقات بالایی کاست در مقایسه با اقوام آسیایی، شباهت ژنتیکی بیشتری به اروپاییان وجود دارد، اما آزمایش های دیگری نشان داد اقوام کوچ روی شهری آسیای مرکزی نیز مشابهت ژنتیکی (در میتوکندری دی.ان.ای) با هندی ها دارند.

هرچند این قبیل آزمایش ها می تواند در شناسایی اقوام کهن راهگشا باشد، اما باید در نظر داشت که نتایج آن ها صددرصد قابل اتکا نیستند.

این آزمایش ها به دلیل دسترسی نداشتن به نمونه خالص یک نژاد، اطلاع نداشتن از خلوص ژنتیکی یا اختلاط های احتمالی که در طول هزاران سال رخ داده است، توانایی شناسایی نژادهای ترکیبی حال حاضر جهان را دارند و نمی توانند قطع به یقین، گذشته تاریخی یک قوم یا کشور را بازسازی کنند. مثلا درباره آریایی ها تنها می توان به مشابهت های ژنتیکی میان ساکنین هزاره دوم قبل از میلاد آسیای مرکزی و هندی های امروزی پی برد. آزمایش های مشابه و قابل اتکا درباره آریایی های مقیم فلات ایران و ساکنین امروز ایران انجام نشده است.

در خاتمه می توان گفت مهاجرت از آغاز همراه انسان بوده و باعث تکامل جسمانی و فرهنگی او شده است؛ در مهاجرت انسان ها از اقوام و نژادهای مختلف با یکدیگر آشنا و ترکیب می شوند و گروه های جدید می سازند؛ برخی از فرهنگ خود را وام می دهند و بخشی نیز وام می گیرند و جامعه ای نو تشکیل می دهند. مهاجرات میان تمام مردمان رخ داده و چهره تمام کشورها را در طول تاریخ دگرگون ساخته است. همان گونه که امروز شاهد مهاجرت گروهی از مردمان خاورمیانه به سرزمین های مختلف هستیم، اقوام آریایی نام، دو هزار سال قبل به سرزمین های مختلف کوچ کردند و با مردمان بومی ترکیب شدند و جمعیتی نو ساختند.

تا امروز یافته ای قطعی از آن ها و مهاجرتشان در تاریخ نداریم. شاید آن ها نمی خواستند قومی مجزا و متفاوت باشند و تفاوت نژادیشان سندی در تاریخ برای افتخارات قومی و دستمایه نزاع های نژادپرستانه باشد. آن ها نخواستند، ما نیز نخواهیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مطالب کاملا با حب و بغض و به دور از واقعیت است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توضیح بدین برداشت خودتون رو چون مسئله مهمی هست مثل نظر کاربر که نژاد براش اهمیتی نداره

      • بدون نام

        مردم جهان سومی علم و ارزشهای دنیای جدید رو نمی پذیرند و دوست دارند در خرافات و عقاید ابلهانه پیشینیانشان غرق باشند.وقتی چیزی برای عرضه نداشته باشی باید هم به توهم پناه ببری

    • بدون نام

      نویسنده این مطلب چه فکری پیش خودش کرده؟ این چه تیتریه؟ نژاد آریایی افسانه؟ این همه نویسنده و مورخ و محقق بی سواد و گمراهند و یک نفر جدیدا پیدا شده و به مطالبی دست پیدا کرده و نظرات همه رو رد کرده؟ واقعا مسخره است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما تو تحقیقات مورخان قرن هیجده و نوزده ماندید هنوز؟! وگرنه علکم ژنتیک کل این نظرات مضحک قرن نوزدهمی رو ابطال کرده .وقتش نیست دست از این عقب افتادگی فرهنگی برداریم و با علم جدید خودمون رو به روز کنیم؟

      • ناشناس

        نامردم اگه یه مقاله از یه ژورنا معتبر ژنتیک با ایمپکت فاکتور بالا بدی که توش گفته باشه ایرانیها از نژاد آریایی هستن و من نپذیرم

    • araz

      یعنی واقعا نژاد اینقدر مهمه؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهم نیست ؟ اصل و نسب و گوهر و سرمنشا و اصالت وجود کجا بوده واقعا برای تو مهم نیست !؟

      • araz

        من تنها چیزی که در اهمین نژاد دیدم مال اسب بوده. انسان برتر از اونه که با معیارهای زیست شناسان سنجیده بشه. فکر می کنی نهایت تفاوت انسان ها چند درصد هست؟؟؟2 درصد. حالا فکر کن از میلیاردها ژنوم در بدنت چند تایی با بقیه فرق داشته باشن. چه فرقی می کنه؟؟؟چرا دسته دسته شدن ها رو دوست داریم؟؟؟ ما از نظر ژنتیکی توی فلات ایران و کشورهای مجاور خیلی به هم شبیه هستیم این حرف دانشمندان ژنتیک هست نه باستان شناسان و تاریخ سازان!!!!بدون تعصب بگرد حقیقت رو پیدا کن.

      • بدون نام

        مردم ایران نژاد خاصی ندارند . ترکیبی از چند نژاد هستند ولی غالب ژنتیکشون خاورمیانه ایه .علم ژنتیک این رو ثابت کرده .

    • مرضیه

      افتضاح بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلیلش هم بگو برای دیگر دوستان مرسی

    • amir

      به نظرم نژاداصلا چیز مهمی نیست ون ما تو انتخاب کردنش نقش نداشتیم

      پاسخ ها

      • vi

        متاسم برای شما نژاد یعنی اصل ونسب جوهر وجود اصالت . فکر کنید بعد نظر بدین هیچ کس نمیتونه نژاد و ژن خودش رو انتخاب کنه اونایی که زندگی آرام وخوبی دارن بیشتر از اصالتشون دفاع کردن . و هر قومی که سختی در زندگی کشیده به گذشته اش
        پشت کرده و اهمیتی نداده
        نژاد واقوام هستندکه انسان تکثیر و تربیت می کنند

      • بدون نام

        واقعا که تاسف

      • بدون نام

        نظرت رو بذار در کوزه

      • بدون نام

        تو اساسا ترکیبی از همین ژنها هستی که تشکیلت دادند! وگرنه تو دیگه تو نبودی
        !

    • امین

      اين نظریه آریایی فقط ساخته رضا پالانی نوکر انگلیسها بوده و والسلام تو کشورمون هر نژاد داریم به جز آریایی کاملا افسانه هستش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت ننویس انقدر

      • بدون نام

        باشه خسته میشی

      • فوق لیسانس تاریخ

        نژاد آریایی وجود دارید واین روهمه ی تاریخ دانان ثابت کردند
        خودنام ایران هم ازکلمه ی آریا گرفته شده است
        توی دو کتیبه باستانی هم این رو گفته
        اولی ایلامی که گفته پارس ها واردسرزمین ماشدند وباما زندگی میکنند
        دومی مادی که گفته ما واردجنوب کاسپین شدیم مااریایی ها سه گروه بودیم مادها پارس ها پارت ها
        ما مادهادر شمال غربی ساکن شدیم
        پارس هادرجنوب ساکن شدند
        پارت ها درشمال شرق ساکن شدند

      • بدون نام

        اریایی ساخته اروباییان بوده اریایی کاملا افسانه است و هیچ مدرکی دربارش وجود نداره وقتی ملتی تاریخ خود را گم کرده باشد سازمان یونسکو و برخی از خارجی ها همه چی را به هم بیوند میزنن تا یک تاریخ جعلی برای ملت درست کنن . باستان شناسان ثابت کردن که تخت جمشید بعد از فروباشی هخامنشیان ساخته شده و حتی یک برگ کاغذ ویا یک سکه از هخامنشیان بیدا نکردن .اریایی جعلی است

      • فوق لیسانس تاریخ

        نخست نام ایران از آریایی گرفته شده و آریایی وجود دارد ولی مهاجرت آنها به ایران دروغ است و آنها از قدیم در ایران بودند
        دوم اینکه تو انتظار داری تاریخ 7000سالمون و اوج پیشرفت 2500سالمون رو دروغ بدونیم ....

        ...

    • ali

      به نظر من تو دنیا فقط سه نژاد وجود دارد سیاه پوست زرد پوست (غرب) سفید پوست با موهای سیاه (شرق چشم بادامی) و با زاد و ولد این دو (غرب و شرق) نژاد ما (قیافه غرب و موهای خرمایی) بوجود امده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منتظر چاپ کتاب نظریه تکامل حضرتعالی هستیم. بیصبرانه

    • بدون نام

      من نه آریایی ام نه فلان، فقط انسانم آرزوست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو افغانی ای

    • مصطفی

      ما دیگه آریایی نیستیم....

    • بدون نام

      نظر خودم
      حالا مگه برای کل تاریخ برای ما نقل شده سند و مدرک رو کردن همش حرفه که تکثیر و روش هم گذاشتن و فقط بعضی با آثار قابل اثبات به جا مانده و افراد در قید حیات مکتوب شده
      سوال نویسنده
      اما سوال این جاست آیا نشانی از آریاییان در اسناد و مدارک تاریخی یا باستانی دیده می شود؟ شباهت های زبانی میان زبان های هندو اروپایی می تواند موید وجود قومی مجزا به نام آریاییان باشد یا تمام داستان ساخته و پرداخته ذهن ملی گرایان قرن بیستم است؟
      نتیجه که گرفته نویسنده
      اما بیشتر این نظریات کاملا قابل اثبات نیست و درباره آن ها شک بسیاری وجود دارد.
      اقوام آریایی نام، دو هزار سال قبل به سرزمین های مختلف کوچ کردند و با مردمان بومی ترکیب شدند و جمعیتی نو ساختند.

      تا امروز یافته ای قطعی از آن ها و مهاجرتشان در تاریخ نداریم. شاید آن ها نمی خواستند قومی مجزا و متفاوت باشند و تفاوت نژادیشان سندی در تاریخ برای افتخارات قومی و دستمایه نزاع های نژادپرستانه باشد. آن ها نخواستند، ما نیز نخواهیم.
      نظر خودم
      اما من نژاد پرست بی حوصله صلح طلب هستم حال هم میکنم اما مثل خیلی از اقوام نیستم که الان در قرن 21جنگ راه می اندازن کوتاه از سر حرفشون نمیان و به دیکتاتوری و نسل کشی عظیم ختم شده دوست دارم متن بعدی نویسنده در مورد دیگر اقوام غیر آریایی رو بدونم !

    • کوروش

      میشه گوگل و ویکی رو سرچ کرد اما به راحتی نباید از زیر سوال بردن و ایجاد شبهه از اصالت خود گذشت وتاریخ رو با تکنولوژی rename ویرایش کلمات مجدد و به اشتباه نوشت. برترین که دسترسی به منابع بیشتر مورخین در کتابخانه ملی داره متنش رو در پست بعدی منتشر کنه

    • بدون نام

      شما هر طور راحتی فکر کن

    • محمد

      به دوستان سایت پیشنهاد مبکنم با شاهپور رواسانی مصاحبه ای ترتیب بدهند. تا موضوع با دغدغه درست و به نفع مردم و کشور بازگشایی شود. البته به عنوان شخصی که تا حدودی مطالعه داره باید بگم، به هیچ وجه این مفاهيم در بین مردم ما وجود نداره و اصلاتی هم نداره. عشق به مردم ما به فرهنگ و اصالت و قدمتشون، کاملا منطقی و درسته، البته بخشی از مردم ما از وضعيت فعلی جهانی خودشون احساس سرخوردگی دارند که موجب شده با پوشوندن آن به گذشته رجوع کنند چون امیدی به آينده ندارند. :(

    • بدون نام

      شما هر طور راحتی فکر کن

    • سینا

      تاریخ سیاسی ایران باستان نوشته محمد رضا قلی را بخوانید به صراحت ملی گرایان نژاد پرست آریایی رو رد می کنه
      یکی از دلایلش این مگه جنوب سیبری چقد جمعیت داشته که قسمت زیادی از قاره آسیا و اروپا رو مهاجران آریایی با مهاجرت شون کامل تسخیر کردن

    • بدون نام

      اصلا گیریم نژاد آریایی افسانه ' دشمنی شما با اون چیه?

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این که آدم عاقل با توهم و حماقت دشمنی کنه خیلی چیز بدیهی ای باید باشه

    • ارش

      مردم باید خیلی هوشیار باشند زیرا دارن با جملاتی از قبیل کوروش وجود ندارد و اینکه نزاد اریایی یا افسانه میخواهند فرهنگ ایرانی را از بین ببرن این خطر بزرگیست

    • سعید

      بنده کارشناسی ارشد ژنتیک مولکولی هستم و بررسی y کروموزم نشان میده که منشا همه ما از افریقا استوتوصیه من همانا برترین شما با تقواترین شماست

    • sam

      توجه کردین تو این دولت گیر دادن به کورش- اریای- اصل نسب
      چی بشتش خدا میونه

      پاسخ ها

      • ارش

        دمت گرم خوب گفتی دارن فرهنگ ایران را نابود میکنند

    • کاربر

      همه از احساس تنهایی و سرخوردگی ملت است که به گذشته رجوع میکند چون این سرخوردگی و عقب ماندگی را میخواهد طوری جبران کند حکایت بچه ای است که کتک میخوره میگه میرم به بابام میگم شد ه است ملت ایران فرهنگ غنی و دست مایه گران داشت که متاسفانه دو فرهنگ ایرانی و عرب با هم ادغام شدن و این وضع اسف بار بدست امده است

      پاسخ ها

      • ارش

        عالی دقیق گفتی ممنون

    • بدون نام

      آریایی ها اگر واقعا وجود داشتند بخشی از اقوام مهاجر به فلات ایران بوده اند و چه پیش از انها چه بعد از انها مردمان رنگارنگی در فلات ایران زندگی می کردند .تمدن های کهن هم ریشه در خاورمیانه و اقوام سامی داشته اند، نه عشایر آریایی که از سیبری آمدند! امروزه هم بوسیله آزمایش ژنتیکی مشخص شده مردم ایران ترکیبی از چند نژادند ولی غالب ژن هایشان به همین منطقه خاورمیانه یا غرب آسیا بر می گردد و تفاوت چندانی با دیگر مردم خاورمیانه ندارند. هر چند که اگر در آینه هم به خود نگاه کنید باید متوجه این مساله بشوید!!

    • بدون نام

      درستش اینه که این آریایی های کذایی زبان خودشون رو در منطقه وسیعی غالب کردند و توسط زبان، بخشی از مفاهیم فرهنگی خودشان رو هم وارد فرهنگ بومیان این مناطق کردند ولی هرگز غلبه ژنتیکی نداشتند .ضمن این که فرهنگی امروز ایرانی حاصل بده بستان بسیاری از فرهنگ ها و قوم ها و عقایده و خلاصه کردنش در یک قوم باستانی که اجداد اکثر ایرانیها هم محسوب نمی شوند کار درستی نیست.

    • فامیل دور

      ما همه فرزندان حضرت آدمیم.همه با هم فامیلیم.

    • بدون نام

      بترین ادما بااخلاق ترین ادما هستن. نه نژاد فلان.

    • بدون نام

      حالا اریایی نباشیم چی به نویسنده میرسه؟؟؟
      لطفا بیا توضیح بده
      بعدش هم کی میتونه پیشینه ایران و ایرانیها رو انکار کنه جز یه خاینو خیانتکار؟
      شما اول آریاییها رو انکار میکنید و بعد گذشته و تاریخ اونها رو، همچنان که دست به انکار کوروش زدید... هدف کاملا مشخصه... .......

    • بدون نام

      چیزی که من متوجه شدم و شماها هم صدرصد متوجه شدید این است که محیط بر ژنتیک اثر می گذارد چرا همه جا جنوبی ها سبزه اند شمالی ها روشن ؟یا یک قوم صفت خاصی دارند ؟در ایران مادها روشن تر بوده اند چون در مناطق سردسیر تر زندگی می کردن اند .

    • مهدی

      درصد پایین هاپلوگروه R1a (مارکر R-M17) در غرب ایران، نشان میدهد که مدل دوم Colin Renfrew در این مورد اتفاق افتاده است.یعنی گویشوران مهاجم هندواروپایی که تعدادشان نسبت به ساکنان بومی این مناطق کمتر بوده است، زبان خود را به مردمان بومی غرب ایران تحمیل کرده اند که Renfrew به این فرآیند تسلط اقلیت نخبه میگوید.
      در این مورد عواملی مانند قدرت نظامی، اقتصادی و توانایی سازماندهی به مهاجمان هندواروپایی از استپ های روسیه این امکان را داده است که فرهنگ خود را به تمدنهای باستانی غرب ایران تحمیل کنند.به عنوان مثال استفاده این صحرانشینان از اسب چه به صورت کشیدن ارابه و یا استفاده تحت عنوان سواره نظام می تواند عامل این تسلط باشد.
      صفحه 168 کتاب سفر بشر نوشته اسپنسر ولز
      The Journey of Man:
      A Genetic Odyssey
      Spencer Wells

      The low frequency of M17 in western Iran suggests that, in this case, exactly the sort of scenario envisaged by Renfrew in his second model has occurred. It is likely that a few invading Indo-European speakers were able to impose their language on an indigenous Iranian population by a process Renfrew calls elite dominance. In this model, something - be it military power, economic might, or perhaps organizational ability - allowed the Indo-Europeans of the steppes to achieve cultural hegemony over the ancient, settled civilizations of western Iran. One candidate for this 'something' was their use of horses in warfare, either to pull chariots or as mounts.

    • علی

      بله مارکر پایین اریایی گواه این اداست و ازمایشات ژنتیکی درصد مارکر اریایی رو ۱۵ تا ۲۵ درصد نشان داده و هرجه به سمت شرق میرویم بیشتر میشود یعنی در مناطق شرق ۲۵ درصد ودر غرب کمتر از ده درصد اریایی وجود دارد و بیشتر از نژاد خاورمیانه ای مارکر jو j2هست که نژاد اکثر ایران مابین قفقاز و اعراب است حتی قیافه ما هم بیشتر خاورمیانه ای هست تا هندی پاکستانی که خدا رو شکر نشدیم هندی سبزه پوست و نژاد قفقازی خاورمیانه ای خوشگلتر و زیباتر هستند نسبت به هندی پاکستانی یعنی از خدامونم باشه که نژاد ما دبطی به قفقاز داشته باشه و کسی کوروش رو انکار نمیکنه بلکه می گویند کوروش ایرانی هست نه هندی

    • بی نام

      باسلام خدمت تمام دوستان عزیز خیلی متاسف ام برای یه عده که حتی نمیخوان از اصالت خودشون باخبر بشن این کشور ازنژادهای گوناگونی درست شده اولا میان انسانها هیچ فرقی وجودنداره وهمه انسان هستن وبا ارزش ولی واقعا نژاد آریایی متعلق به ایران هستش وتمام تاریخ وارزش ایران درجهان متعلق به همین قوم آریایی هستش چون تاریخ وتمدن بی نظیری از خودش به جا گذاشته پس چرا بعضی ها این تاریخ وافتخار جهانی رو میخوان به بیگانه ها بدن ومیگن ایران الان آریایی نیست واقعا متاسف ام برای اینجور افراد همینجور افراد هستن که باعث شدن که تمام تاریخ ما داربه دست دیگران تصاحب میشه وبه اسم کشورهای دیگه ثبت میشه حتی شاعرهای مارو دارن میدزدن درضمن در منطقه غرب کشور قومی هست به نام لک که کاملا به زبان اوستا وزرتشت صحبت میکنن وبیشتر کلمات اوستا رو الان هم استفاده میکنن پس تاریخ وجود داره وایران همیشه سربلنده وتاریخ داره

    • بدون نام

      ولی قبل از اریایی ها قومیت های زیادی در ایران زندگی میکردن به نظرتون قومی که از یه منطقه سرد و... اومده ایران چیکار میکنه یقینا مثل چنگیز مغول همه رو غارت و نابود میکنه ترکان حداقل3000 سال زود تر از اریایی ها به ایران اومدند البته مطمئن باشید همه ما از نسل حضرت ادم نیستیم یعنی تکامل میمون ها بوده که خیلی از ادمام الان انسانن که شاید در گذشته اجدادش میمون ها بودند این حتی تو قران اومده موجوداتی که عقلشون از میمون ها بیشتر و از انسان کمتر بوده یه چیزی تو این مایه ها حالا میخوا فحش بدید یا نه ولی من راجب این مطلب خیلی تحقیق کردم پیش استاد تفسیر قران رفتم خودم دنبالش کردم مستند ها رو ضبط کردم و چند بار نگاهشون کردم

    • aria

      عرب و ترک به هیچ عنوان ایرانی نیستند و باید به کشور خودشون برگردند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشور ایران 40 ملیون تورک داره و تاربخ 7500 ساله که هیچ قومی تو ایران همچین قدمتی نداره اریایی هم وجود نداره همش افسانه ست اینجا ایرانه سرزمین عرب تورک بلوچ گیلک قشقایی و ترکمن شما تاریخ جعلیتان را وارد ایران کردین و گورتان را گم کنین . تو نمیتونی بشقاب و قاشق به زبان خودت ترجمعه کنی

    • لطفیان ازتهران

      سلام..متاسفانه تاریخ این سرزمین توسط نژاد پرستان درزمان اواخرقاجاریه وزمان پهلوی ها تحریف وجعل شد درزمان پهلوی ها به اوج رسید هویت سازی واسطوره سازی.وکوروش سازی وچیزهای دیگر به اوج رسید شاهنامه فردوسی که داستان وافسانه بود به واقعیت تاریخی تبدیل کردند حکومت قومیتی شکل گرفت یعنی خرافات قومیتی بر.واقعیت تاریخی این سرزمین غبله کرد چطوری پان اریایی شکل گرفت دلایلی های مختلفی وجود دارد امثال شکست از روسیه وپا گرفتن پان ها دران زمان ها چیزهای دیگر.بود متاسفانه امروزه ملت ایران تحت ثاثیر این تفکرات غلط قرار گرفتند وتوسط قوم گرابان داخل وخارج سرقت تاریخی قرار گرفتند ای ملت اون هایی که تفکرات نژاد پرستی دارند ویا تحت ثاثیر تفکرات نژاد پرستی قرار گرفتند هیچ جوابی به منطق وواقعیت ها ندارند فقط نیت شومش فکر می کنند ..ایران محل گذر وحکومت وزندگی اقوام مختلف بوده می توانید ژن ملت ایران از طریق ژنتیک بررسی کنید

    • بدون نام

      خرافات قومیتی هم داریم اریایی تحریف وجعل شده پایه واساس ندارد هبچ کس توی سرزمین بومی صددرصد نیست طبق گفته نژاد پرستان پان اریایی ها ... اریایی از سیبری به فلات ایران کنونی مهاجرت کردند یعنی فارس ها بومی سرزمین نیستند

    • آریابوم

      زنده باد نژاد پاک آریایی

      پاسخ ها

      • ohee

        آقای از نژاد آلمانی یک دفعه علی سنبلی دوم از فاجعه مونیخ نشوید. ضمنا سگ همسایه ام از نژاد دوبرمن است!

    • رشنو

      جانم فدای ایران زنده باد آریایی ها

    • علی

      با سلام خدمت تمامی دوستان .
      ببینید دوستان ژنتیک علمی نیست که بخواهی مثل تاریخ آرزوهای خودت را به نام تاریخ تو اون بنویسی . امروز این علم نشان میدهدکه ایرانی ها آریایی نیستند . بلکه بیشتر ژنوم مردم قفقاز و عرب را دارند . در ضمن چرا باید از اصل خود فاصله بگیریم . دیگر گذشت آن زمانی که بخواهند برای ما تایخ جعل کنند . شکر خدا تنوع رسانه ای به حدی هست که به جاعلان تاریخ ریشخند زده و واقعیت ها را بازگو کنیم .

    • کاظم

      سلام من افغان هستم آیا من آریایی هستم یا خیر؟ من پوستم سفید هست حرف کلی من اینه که آیا افغان ها هم آریایی هستن؟ +هه خود ایرانیاشون خالص آریایی نیستن اونوقت ما؟ هه نژاد آریایی ترکیبی پرو بنظر من یونان،عرب،مغول،...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شماازنسل چنگیز مغول هستی

      • بدون نام

        به چه جرئتی اسم آریایی رو زبونت میاری افغانی کثیف؟؟

    • یکی

      به نظرم نژاد اریایی از بین رفته
      چون ایران زیاد مورد هجوم و حملات بوده از زمان هخامنشی بگیر تا هجوم عرب ها که دو قرن حکومت میکنن و هجوم مغول ها
      این مال زمان هخامنشی که توی اوستا هم بهش اشاره شده

    • پویا

      بر اساس تحقیقات اقای اشرافیان ان هم با ازمایشهای ژنتیکی تمام اقوام ایرانی از ترک و کورد و فارس و لر و ترکمن و لک مازن و گیل و تات و تالش و بلوچ بیش از ۸۷درصد ژن یکسانی دارند حتی ایشان با انجام ازمایش بر روی استخوانهای شهر سوخته و جیرف و اردبیل و شوش کرمانشاه و بوشهر باز به درصد ۸۷درصدی یکسان رسیدنند خوب شما خودتون قضاوت کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج