جاباما
۴۳۷۳۴۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

تغییر لوگوی گوگل به مناسبت کشف سرعت نور

سرعت نور در سال ۱۶۷۶ توسط دانشمندی دانمارکی به نام اول رومر کشف شد، اما او اولین فردی نبود که سرعت نور را آزمایش کرده و سنجید. پیش از او گالیله در جستجوی یافتن این رقم بود.

وب سایت کلیک: گوگل در اقدامی جالب لوگوی رسمی خود را به مناسبت سیصد و چهلمین سال کشف سرعت نور، امروز تغییر داد. سرعت نور در سال ۱۶۷۶ توسط دانشمندی دانمارکی به نام اول رومر کشف شد، اما او اولین فردی نبود که سرعت نور را آزمایش کرده و سنجید. پیش از او گالیله در جستجوی یافتن این رقم بود.
تغییر لوگوی گوگل به مناسبت کشف سرعت نور

در روشی که گالیله استفاده می کرد، دو نفر روی دو تپه در فاصله ۱٫۶ کیلومتری از یکدیگر می‌ایستادند درحالی که هریک چراغی در دست داشتند. و یکی از افراد چراغ را برای دیگری روشن می کرد و فرد دیگر به محض دیدن نور باید با روشن کردن چراغ خود پاسخ می داد.

گالیله هراندازه فاصله چراغ‌ها از یکدیگر را افزایش می‌داد، قادر به اندازه‌گیری سرعت میان آنها نبود و تنها به این نتیجه رسید که سرعت نور به اندازه‌ای بالا است که امکان محاسبه آن وجود ندارد.

تغییر لوگوی گوگل به مناسبت کشف سرعت نور

ناتوان از تعیین رقم دقیق سرعت نور یا محدود بودن یا بی‌نهایت بودن آن، گالیله به این نتیجه رسید که نور ۱۰ برابر سریعتر از صوت حرکت می‌کند.

واقعیت این است که کشف سرعت نور به فاصله‌ای بیش از چند کیلومتر نیاز دارد. رومر در سال ۱۶۷۳،‌یک دهه پس از گالیله مطالعات خود را آغاز کرد و متوجه فواصل زمانی میان گرفت‌های قمر سیاره مشتری،‌Io که گالیله آن را در سال ۱۶۱۰ کشف کرده‌بود شد. وی با محاسبه این تفاوت زمانی به این نتیجه رسید نور ۱۰ تا ۱۱ دقیقه برای پیمودن مسیری برابر نیمی از شعاع مدار زمینی یامدار زمین به دور خورشید نیاز دارد. این به آن معنی است که نور با سرعت ۲۰۰۰۰۰۰۰۰ متر در ثانیه حرکت می‌کند، و این میزان ۲۶ درصد کمتر از رقمی است که امروزه به عنوان سرعت نور تعیین شده‌است.

سرعت نور دقیقا ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ متر بر ثانیه است. جیمز بردلی در سال ۱۷۲۸ با کشف پدیده‌ای به نام اعوجاج نور ستارگان به رقم دقیق‌تر سرعت ۲۹۵۰۰۰۰۰۰ متر بر ثانیه دست یافت. اما رقم نهایی در سال ۱۹۷۵ توسط کنفرانس عمومی اوزان و مقیاس‌ها ۳۰۰۰۰۰۰۰۰ متر بر ثانیه تصویب شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج