۴۳۸۱۸۲
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

ترامپ باعث درگیری تجاری اروپا و آمریکا می‌شود

دیپلمات با سابقه کشورمان معتقد است که ترامپ حق نقض برجام را ندارد و طرح موضوع پاره کردن برجام برای ایجاد یک فضای طلبکارانه به منظور گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است.

خبرآنلاین: دیپلمات با سابقه کشورمان معتقد است که ترامپ حق نقض برجام را ندارد و طرح موضوع پاره کردن برجام برای ایجاد یک فضای طلبکارانه به منظور گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است.

رئیس جمهور منتخب آمریکا در دوران کارزار انتخاباتی خود تاکید داشت که برجام را پاره خواهد کرد، پس از اعلام نتایج انتخابات و پیروزی وی در این کارزار، برخی تحلیلگران معتقدند که او در این مورد تنها شعار یا یک لاف سیاسی زده است، اما این مساله با انتخاب کابینه وی و همین طور مجلس ای کشور که یک پارچه جمهوری خواه شده است این شعار ها را کمی به واقعیت نزدیک کرده است که ایا واقعا ترامپ می تواند یک طرفه برجام که یک معاده بین المللی محسوب می شود را نقض کند یا خیر، در این رابطه با علی اکبر فرازی معاون اسبق امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرانید:

رئیس جمهور منتخب آمریکا، همانطور که در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود، قصد دارد موانعی در راه اجرای برجام ایجاد کند. اگر ترامپ برجام را نقض یا موانعی را ایجاد کند چه تبعاتی خواهد داشت؟
از ابتدای مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا، یکی از موضوعاتی که مورد توجه دو طرف بود بحث برجام و نحوه برخورد با این معاهده بین المللی بود که رویکرد بسیار منفی ترامپ به برجام توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد.
در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا امروز که نتیجه آن مشخص شده است، مرتب شاهد بودیم که اخبار مربوط به برجام و نحوه برخورد آمریکایی ها و خصوصا دولت ترامپ با این معاهده کماکان در محافل سیاسی و رسانه ها مطرح می شود.
در خصوص این موضوع چند نکته را باید در نظر بگیریم:

اول اینکه اصولا کاندیداهای ریاست جمهوری زمان انتخابات صحبت هایی می کنند و تا زمانی که رسما وارد کاخ سفید نشوند و سیاست اجرایی دولت را اعلام نکنند، نظر انها به عنوان نظر رسمی ان دولت تلقی نمی شود. باید دید که ترامپ بعد از نشستن پشت میز کاخ سفید، رسما به عنوان ریاست جمهوری ایالات متحده چه موضعی خواهد گرفت.

دوم واکنش هایی که تا کنون به اظهارات ترامپ و اطرافیانش دیده شده، به نظرم هم از جانب ایران هم از جانب شرکای اروپایی امریکا ، واکنش های مناسبی بوده است. این نشان از ان دارد که امر دیپلماسی و شرایط سیاسی بین المللی یک امر سیال است. جاده ای یک طرفه نیست که یک نفر به عنوان ریاست جمهوری امریکا اراده کند و همگان از وی تبعیت کنند.

ما در این قضیه دو کارمی توانستیم انجام دهیم واگرایی یا همگرایی. ایران اگر سیاست واگرایی داشت، در بحث برجام وارد نمی شد. وقتی که ایران وارد مذاکرات میشود نشان دهنده این است که به همگرایی با جامعه جهانی فکر می کند نه فقط آمریکا. برجام هم یک معاهده بین المللی است.
ما باید در این شرایط جدید با مانورهای دیپلماتیکی که تعیین می کنیم بتوانیم خوب بهره برداری کنیم و واقعیت را به جامعه جهانی منتقل کنیم. واقعیت این است که امریکا اصولا در همه مواضع با همه طرفها، حتی متحدین خودش طلبکارانه برخورد می کند.

موضع طلبکارانه امریکا به عنوان یک اصل در سیاست خارجی انها شناخته شده است. اکنون باید به آنها تفهیم کرد که این یک معاهده دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست. بلکه، توافقی بین ایران و (۱+۵) است که مهر سازمان ملل بر روی ان خورده است لذا آمریکا نمی تواند یک جانبه آن را نقض کند.

در یک معاهده هر دو طرف حق و حقوقی دارند، بدیهی است که ایران دست بسته نیست که بنشیند و نقض کردن برجام را نظاره کند، یا انها مواردی را نادیده بگیرند و ایران هم میدانی برای مانور نداشته باشد! قطعا این طور نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران گزینه های خود را در این خصوص اجرا خواهد کرد و به دلیل همین واکنش احتمالی ایران است که عربستان و رژیم صهیونیستی از نقض برجام نگرانند.

انها بر روی ترامپ فشار اورده اند که برجام را نقض نکند و به جای آن امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی طلب کند. همانطور که اشاره کردم آمریکا نمی تواند برجام را نقض کند چرا که به نفع جامعه جهانی نیست. اما چون برخورد طلبکارانه دارند سعی می کند امیتازات بیشتری از ایران بگیرد.

در تبلیغات رسانه ای آمریکا وانمود میشود که گویا فقط ایران است که به برجام نیاز دارد ، در حالی که این یک معاهده بین المللی است و به این معناست که غرب هم به این معاهده نیاز دارد. ایران با پذیرش ان ثابت کرد که علاقمند به استقرار و گسترش صلح در جهان است. بدیهی است اگر دولت ترامپ بخواهد برجام را نقض کند نه تنها واکنش ایران بلکه واکنش دیگر کشورهای اروپایی، و حتی متحدین آمریکا را در پی خواهد داشت.

در جمع بندی این مساله باید بگویم که :
۱) امریکا با طرح این موضوع به دنبال ایجاد یک فضای طلبکارانه هستند تا بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند
۲) ترامپ و تیم او نیاز دارد که به فضای داخل امریکا ارامش دهند چرا که عمده انتقادات ترامپ در مبارزات انتخاباتی به تیم اوباما بود و اینکه کابینه و تیم امنیتی اوباما به مقدار لازم ابر قدرتی امریکایی ها را به رخ جهانیان نکشیده است و قصد دارد در جامعه امریکا این گونه القا کند که سختگیری ها را بیشتر می کند.

۳) در مسائل منطقه ای، از جمله سوریه، به دنبال گرفتن امتیاز بیشتر از روس ها و احتمالا از ایرانی ها است.

با توجه به اینکه شما در اتاق بازرگانی در سمت معاونت این اتاق تجربه کار داشته اید، تحلیل شما پس از ریاست جمهوری ترامپ بر روی اقتصاد ایران به چه صورت است؟ می توانیم امید به سرمایگذران خارجی در کشورمان داشته باشیم یا خیر؟ با توجه به اینکه اگر فرض را به این مقوله بگیریم که موانعی را در راه اجرای برجام اتخاذ خواهد کرد.

اصولا هر نوع انتخاباتی در امریکا مخصوصا این دوره که با شوک بزرگی همراه بود به طور طبیعی مقداری روی بازار اثر می گذراد. اثرات آن چه عمیق باشد چه نباشد ، درازمدت نخواهد بود. چرا که بازار در آینده روال خودش را پیدا خواهد کرد. شوکی که به بورس های اروپا، آمریکا، آسیا و شرق دور وارد شد ، ارام ارام در حال تعدیل شدن است. اما اینکه نقض برجام چه اثری بر روابط می گذارد باید بگویم که:

اولا اقتصاد ایران خوشبختانه یا متاسفانه در دل اقتصاد های بزرگ نیست که در جای خودش قابل بررسی است. درونگرا است. خوب یا بد، باید در یک مبحث دیگری صحبت کرد. اما در این مرحله خوب است چرا که خیلی تاثیر پذیر از بیرون نخواهد بود. اگر سرمایه گذاران خارجی نتوانند در ایران سرمایه گذاری کنند این مساله قطعا به سود ما نیست. دستاورد اساسی برجام باید تسهیل ورود سرمایه گذاران به داخل ایران باشد.

وقتی من در اتاق بودم شاهد ورود هیات های خارجی به ایران بودم و ترافیک عجیبی برای پذیرایی از آنها بود. اما ارام ارام سرمایه گذاران خارجی متوجه سدهایی شدند که طرف امریکایی جلوی اجرای معاملات تجاری آنها را می گرفت.

اگر ترامپ به این کارشکنی ها ادامه دهد ، قطعا با مقاومت طرف های اروپایی روبه رو خواهد شد. چرا که فقط جمهوری اسلامی نیست که نیاز به این سرمایه گذاری ها داشته باشد اروپا با وضعیت اقتصادی که دارد به شدت نیازمند ایران است تا از این طریق با همسایگان ما هم در ارتباط باشد. این یک اختلاف اقتصادی وتجاری بین امریکا و متحدینش ایجاد خواهد کرد. انها هم در این راستا اقدام خواهند کرد و راهکاری پیدا خواهند کرد که بتوانند راوبط تجاری خودشان را با ایران گسترش دهند.

لذا باید از این فرصت ها استفاده کرد که خود شرکت های بزرگ متقاعد شوند تا با دولت مردهای خودشان رایزنی کنند و راه را برای تجارت با ایران باز کنند. به عنوان مثال بوئینگ اگر مجبور شود از فرمان کنگره و وزارت دارایی تبعیت کند، سرمایه بسیار کلانی را از دست خواهد داد.

در هر حال حاضر نظرم این است که اگر ما برای جذب متحدین اروپایی به سمت همگرایی برویم، و اگر سرمایگذاران و شرکتهای بزرگ اروپایی و امریکایی را متقاعد کنیم که دولت امریکا را تحت فشار قرار دهند تا بتوانند راهی برای مبادلات بانکی با ایران باز کنند، این امکان وجود دارد که ایران شاهد حضور بیشتر سرمایه گذاران خارجی شود. اما اگر قدرت لابی سرمایه گذاران و شرکتهای معتبر اروپایی و امریکایی را را نادیده بگیریم، کماکان اهرمی برای فشار از سوی سرمایه گذاران بر روی دولت جدید آمریکا نخواهیم داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منتظر فشارهای همه جانبه امریکا و اروپا باش

    • بدون نام

      دلواپسان کار ترامپ را راحتتر پیش میبرن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج