۴۳۸۲۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

معرفی منتخبین جشنواره موسیقی فجر

یست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با برگزاری اختتامیه ای طولانی منحصر به فرد پایان رسید تا در نقطه پایان مهم ترین رویداد موسیقیایی ایران، در بسیاری از بخش ها چهره های منتخبی از سوی هیات داوران معرفی نشوند و جوایز اندکی به مدعیان تعلق گیرد.

تابناک: بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با برگزاری اختتامیه ای طولانی منحصر به فرد پایان رسید تا در نقطه پایان مهم ترین رویداد موسیقیایی ایران، در بسیاری از بخش ها چهره های منتخبی از سوی هیات داوران معرفی نشوند و جوایز اندکی به مدعیان تعلق گیرد.

جشنواره موسیقی فجر از بیست و پنجم بهمن ماه تا نخستین روز اسفندماه، بیست و هشتمین دوره خود را در غیاب بسیاری از نام آوران موسیقی ایران و با حضور بسیاری از چهره های جوان پشت سر گذاشت تا پس از اجراهایی که در چهار بخش ۳۶ هزار مخاطب داشت، منتخبین شبانه های موسیقی ایران مشخص شود با اعلام هیات داوران این دوره مشخص شوند.

آیین اختتامیه اما پیش از آنکه مراسمی کوتاه برای تقدیر باشد، یک مراسم متفاوت چهارساعته با مجموعه ای از اجراهای انفرادی و گروهی سبک های مختلف موسیقی بود که در لابلای این اجراها، از منتخبین و پیشکسوتان جشنواره نیز تقدیر به عمل آمد و انصافاً حسن ریاحی به خوبی این رویداد را مدیریت کرد و به حق دبیری دوره بعدی جشنواره نیز در اختتامیه با حکمی به وی سپرده شد تا ریاحی برای چهارمین دوره تجربه دبیری این اتفاق مهم را بر عهده داشته بگیرد.

معرفی منتخبین جشنواره موسیقی فجر

جشنواره ای که در عین سادگی و با حداقل هزینه از جشنواره های دیگر و به خصوص جشنواره فیلم فجر منظم تر برگزار شد و به جهت طراحی پوستر و نوآوری در این بخش و همچنین تعامل با رسانه ها نیز این رویداد انصافاً یک سر و گردن بالاتر از جشنواره فیلم و تا حدودی برتر از جشنواره تئاتر فجر بود.



استاد احمدعلی راغب آهنگساز و نوازنده عود، دکتر امیر اشرف آریانپور استاد مطرح زبان فارسی و همچنین چهره پیشکسوت موسیقی کشورمان، استاد منصور نریمان از شاخص ترین نوازندگان عود در سطح جهان، سه پیشکسوتی بودند که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاه آبادی معاون امور هنری این وزارتخانه و حسن ریاحی دبیر جشنواره، با اهدای جوایز و لوحی مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین یادی شد از بسیاری از پیشکسوتان و چهره های مطرح موسیقی ایران که رخت از عالم خاکی بر بسته اند؛ اساتید فراوانی که جلال ذوالفنون و همایون خرم در میان آنها بودند و به شدت از سوی حاضران مورد تشویق قرار گرفتند.

همچنین حسین ریاحی دبیر جشنواره موسیقی فجر در این مراسم که در تالار وحدت برگزار شد، در سخنانی جالب عنوان کرد: در زمان ما زمستان ها سرد بود و بی روح، نه جشنواره موسیقی برگزاری می شد و نه استعداد ها دیده می شدند، اما جوانان امروز با وجود جشنواره موسیقی فجر فضایی مطلوب برای ارائه استعداد های خود دارند.

جشنواره موسیقی فضایی را فراهم کرد تا برترین نخبگان هنر یگانه موسیقی گرد هم آیند و برنامه هایی سطح بالا و پر مخاطب را برای شنوندگان خود مهیا سازند. در این دوره این رویداد استعدادهای درخشان را ارج نهادیم و سعی کردیم بدون اعمال سلیقه و با بهره گیری از داورهایی امین و طراز اول این نخبگان هنری را به جامعه و علاقه مندان به موسیقی معرفی کنیم.

معرفی منتخبین جشنواره موسیقی فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد نیز سخنرانی سنگینی در این مراسم انجام داد که تا حدودی از حوصله مخاطبان خارج شد و با واکنش هایی از سوی برخی تماشاگران شبیه آنچه در اختتامیه جشنواره فیلم فجر رخ داد، همراه شد و جالب اینکه در زمان اعلام برگزیدگان بخش اصلی جشنواره، وزیر ارشاد مراسم اختتامیه را ترک کرده بود و معاون هنری جشنواره با درخواست مجری مراسم برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شد؛ اتفاقی که در دوره پیشین نیز رخ داد و حسینی در جشن بیست و هفتم نیز تا انتها میهمان اهالی موسیقی نبود.

اجرای کنترباس «رنو گارسیو فونس» نوازنده مشهور فرانسوی که صدایی شبیه صدای ساز رباب با ساز منحصر به فرد و پنج سیمش می نواخت همچون اجرای در طول جشنواره، برای حاضران در اختتامیه نیز حیرت آور بود و در کنار این اجرا، سه تار نوازی کم نظیر یک دختر ده ساله گوش نواز بود؛ دختری که حسین علیزاده نیز نسبت به آینده اش بسیار ابراز امیدواری کرده است.

حسن ختام بخش موسیقی اختتامیه اما اجرای قطعات با مدیریت سامان احتشامی بود؛ قطعاتی که توسط شخص احتشامی ساخته و تنظیم شده بود و پیانو در اجرایشان نقش محوری داشت. در اجرای(تریو) سه نوازی یکی از این قطعات علاوه بر سامان احتشامی که پیانیست اصلی بود، یلدا صمدی نیز پیانو می زد و عمران فروزش نیز اجرایی ارزشمند با تنبک در همراهی با پیانو داشت.

پیش از اشاره به منتخبین جشنواره، ابتدا می بایست به این نکته اشاره کرد که رقابت بسیار شدیدی و حتی به مراتب شدیدتری نسبت به جشنواره فیلم و تئاتر و هنرهای تجسمی در این رویداد وجود داشت که پیام های پیش و حین اختتامیه و ری اکشن های پس از اختتامیه برخی اشخاص راه نیافته به میان منتخبین که عکاس «تابناک» ناخواسته برخی از آنها را ثبت کرده، حکایت از شدت این رقابت دارد.

معرفی منتخبین جشنواره موسیقی فجر

با این حال در بسیاری از بخش ها، هیات داوران ترجیح دادند به هیچ گروهی جایزه ندهند و جوایز معدودی توزیع شد که علی الظاهر عدم اهدای این جوایز با در نظر گرفتن چهره های شاخص این حوزه بوده که در جشنواره حاضر نشده اند، حال آنکه طبیعتاً داوران می بایست در میان حاضران به قضاوت می پرداختند و منتخبین جمع حاضر را معرفی می کردند و علی الظاهر از منظر داوران، صاحبین سرانگشتان جادویی در این دوره انگشت شمار بودند.

در بخش آواز جمعی، گروه کر فرهنگسرای بهمن به سرپرستی «آرش فلاحی» از تهران و گروه مهر وطن به سرپرستی «مسعود نکویی» از تهران مشترکا حائز رتبه دوم شناخته شدند. گروه کر ملل به سرپرستی «دونا قوامی» از تهران و گروه موسیقی سیتا از ساری حائز رتبه سوم شناخته شدند. هیئت داوران در بخش آواز جمعی گروهی را حائز رتبه اول تشخیص نداد.

هیئت داوران این دوره از جشنواره در گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی رتبه‌های برتر را بدین شرح اعلام کرد: گروه‌ صبا به سرپرستی «فریدون محمد‌بیگی» از قزوین حائز رتبه اول. گروه چنگ به سرپرستی «رامین صفایی» از تهران حائز رتبه دوم و گروه نسیم به سرپرستی «نسیم احمدیان» از اصفهان حائز رتبه سوم شناخته شد.

معرفی منتخبین جشنواره موسیقی فجر

هیئت داوران بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش گروه نوازی کلاسیک غیر‌ایرانی گروه‌های برتر را بدین شرح اعلام کرد: کوارتت گیتار باران به سرپرستی «عمید عسگری» از تهران حائز رتبه اول. کوارتت زهی کادانس به سرپرستی «پویا بلوری» از تبریز حائز رتبه دوم شناخته شد. هیئت داوران در این بخش هیچ گروهی را حائز رتبه سوم تشخیص نداد.

در بخش موسیقی کلاسیک غیرایرانی هیچ اثری حائز رتبه شناخته نشد اما داوران در بخش مسابقه آهنگسازی کلاسیک غیرایرانی، مرتضی شیرکوهی و فراز خنافری را مورد تقدیر شایسته دانست. در بخش آهنگسازی در حوزه پایان‌نامه بهرنگ خلیلی حائز رتبه برتر شناخته شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج