جاباما
۴۳۸۴۵۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

تحلیل مواضع بی بی سی فارسی در روزنامه اصولگرا

رسانه‌های بیگانه در هفته‌ای که گذشت تمرکز اصلی خود را روی برجام گذاشتند، تحریم‌های جدید ایران توسط آمریکا و تحلیل‌هایی مبنی بر نقض برجام از یک‌سو، تغییر نکردن فضای اقتصادی کشور در مدت پس از اجرای برجام از سوی دیگر و سخنان رییس‌جمهور در روز دانشجو مبنی‌بر اینکه تمام جزئیات با هماهنگی رهبری صورت گرفته است، گزاره‌هایی بودند که موجب پررنگ شدن مسائل برجامی در رسانه‌های بیگانه شدند.

صبح نو نوشت: رسانه‌های بیگانه در هفته‌ای که گذشت تمرکز اصلی خود را روی برجام گذاشتند، تحریم‌های جدید ایران توسط آمریکا و تحلیل‌هایی مبنی بر نقض برجام از یک‌سو، تغییر نکردن فضای اقتصادی کشور در مدت پس از اجرای برجام از سوی دیگر و سخنان رییس‌جمهور در روز دانشجو مبنی‌بر اینکه تمام جزئیات با هماهنگی رهبری صورت گرفته است، گزاره‌هایی بودند که موجب پررنگ شدن مسائل برجامی در رسانه‌های بیگانه شدند.

فرجام برجام: دقیقاً هیچ! پروژه نگران‌سازی ایران از عاقبت برجام توسط بی‌بی‌سی
موضوع مصوبه کنگره در زمینه تمدید تحریم‌های ایران به مدت 10 سال و گمانه‌زنی درباره واکنش اوباما به این مساله، بهانه‌ای شده است تا رسانه‌های بیگانه آن را برمبنای سناریوی مغبون نمایی دیپلماسی هسته‌ای تهران و از منظر راهبرد افزایش فشارها برضد نظام بازتاب دهند. رسانه‌ها با تاکید بر اینکه «این مصوبه به‌طور کلی می‌تواند نقض برجام باشد‌» و نیز تاکید بر موافقت باراک اوباما با این مصوبه ضدایرانی‌، سعی در دامن زدن به نگرانی‌های عمومی و منفعل جلوه دادن سیاست استکبار و ظلم ستیزی جمهوری اسلامی ایران در قبال دشمنی‌های دیرینه دولت آمریکا دارند‌. در این‌باره بنگاه خبر پراکنی تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی با فضاسازی درباره پیامدهای احتمالی تأیید این مصوبه توسط رییس‌جمهور کنونی آمریکا بر اقتصاد و تحولات ایران‌، معتقد است افزایش دامنه تحریم‌ها درحوزه کشورهای ثالث و ممنوعیت خرید و فروش و هرگونه سرمایه‌گذاری نفتی در ایران‌، کشور را از امتیازاتی که به‌خاطر برجام به‌دست آورده و قرارداد را امضا کرده محروم می‌کند، جمهوری اسلامی مجبور به درپیش گرفتن به پیگیری‌های حقوقی از دریچه سیاست صبر و انتظار است .‌
رسانه‌ها همچنین تلاش می‌کنند ضمن پیگیری سیاست‌های تبلیغی خود برای متضرر جلوه دادن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در پس از توافق هسته‌ای‌، موضوع تمدید تحریم‌ها را مجالی برای طرح موضوعات غیرهسته‌ای و حقوق بشری و نیز پرداختن به دیگر مشکلات موجود میان ایران و آمریکا تبدیل سازند‌. دراین زمینه رسانه بیگانه تلویزیون آمریکا به نقل از سیامک شجاعی اقتصاددان طرف گفت‌وگوی رسانه‌های بیگانه عنوان می‌کند «تا زمانی که تمام مشکلات بین جمهوری اسلامی و آمریکا حل نشده باشد تحریم‌ها کماکان برجا خواهد بود باید اختلافات درسطح گسترده حل شود و مساله این نیست که آیا برجام را کنار خواهند گذاشت یا نه در برجام رییس‌جمهور مقید شده بود که بیش از ۱۶ قانونی را که مربوط به تحریم‌های اتمی جمهوری اسلامی است‌، سعی کند لغو کند ایشان در این زمینه اقدامی نکرده و تصور نمی‌کنم که دونالد ترامپ هم در آن جهت برود اما اگر همه مشکلاتی که بین جمهوری اسلامی و آمریکا در زمینه‌های گوناگون از جمله دخالتش در منطقه «حقوق بشر» موشک‌های بالستیکی حل شود در آن زمان شاید توفیقی در زمینه رفع تحریم‌ها حاصل شود.»
لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کشور
در هفته‌ای که گذشت، فضای تبلیغی رسانه‌های بیگانه متأثر از تحویل لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس بود که در این باره رسانه‌های بیگانه به بررسی ویژگی‌های بودجه سال آینده ایران پرداخته و با اشاره به رشد ۹ درصدی بودجه، آن را ناشی از تورم ۹ درصدی دانستند و با بررسی وضع منابع دریافتی و پرداختی یارانه‌ها در بودجه سال آینده، مدعی شدند تورم بیش از ۹ درصد بوده و قیمت حامل‌های انرژی نیز افزایش می‌یابد و لذا با تغییر نکردن یارانه‌ها در بودجه سال آینده‌، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. از سوی دیگر به تک‌نرخی کردن ارز پرداختند و با اشاره به نرخ دلار ۳۳۰۰ تومانی در بودجه و فروش ۳۹۰۰ تومانی در بازار، آن‌را از موانع تک نرخی کردن خواندند و اینکه بانک مرکزی نیز سیاست مشخصی در این‌باره نداشته و این اختلاف قیمت ۶۰۰تومانی نهایتاً چون گذشته باعث منفعت برای برخی افراد می‌شود.
در کل رسانه‌های بیگانه در بررسی بودجه سال آینده کشور بر چند گزاره تبلیغی تاکید داشتند از جمله وابستگی اقتصاد ایران به نفت و درآمدهای نفتی ، اتکای مالیات‌ها در بودجه به مالیات درآمدهای نفتی‌، درآمد فروش میعانات گازی به‌عنوان صادرات غیرنفتی و در پایان از دوام نداشتن این بودجه در برابر نوسانات عمدتاً خارجی گفته و مدعی شدند این بودجه بودجه‌ای نیست که ایران بتواند در مقابل نوسانات خارجی و سیاست‌هایی که ممکن است آقای ترامپ اتخاذ کند مقاومت کند مساله ساختار اقتصادی ایران است همچنان اقتصاد ایران وابسته است به درآمد نفت بسیاری می گویند درآمد غیرنفتی یا مالیات یا می‌گویند صادرات غیرنفتی، این‌ها مقداریش ظاهرسازی است وقتی می گویند ۷۹ درصد آن مالیات است مقداریش مالیاتی است که از فروش نفت به‌دست آمده بنابراین این قدرت مقاومت را نخواهد داشت.»
کناره‌گیری اخبار روز دانشجو به نفع اظهارات روحانی
رسانه‌های بیگانه با اشاره به اظهارات آقای روحانی درباره روند انجام مذاکرات هسته‌ای و تاکید بر این بخش از صحبت‌های رییس‌جمهور مبنی بر اینکه «ما هیچ قدمی در مورد برجام برنداشتیم مگر آن که با مقام معظم رهبری مشورت کردیم.» موضوع توافق هسته‌ای و واکنش‌های داخلی به قانون تمدید تحریم‌ها را از دو منظر دامن زدن به اختلافات داخلی و مغبون نمایی دیپلماسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال کردند. آنگونه که رسانه بیگانه روایت می‌کند «چیزی که پس از حدود ۲ سال مذاکره به‌دست آمد حالا با مصوبه اخیر کنگره آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری مبهم است توافقی که برگ برنده حسن روحانی در کارنامه کاریش محسوب می‌شود.» (تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی)
رسانه‌های بیگانه درفضاسازی سودمندانه خود با اشاره به اینکه برجام برگ برنده روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران است و اینکه جریانات منتقد و مخالف دولت وابسته به سپاه و نهادهای نظامی و انقلابی کشور از روی کارآمدن ترامپ و اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه وی درقبال برجام خشنود هستند‌، تلاش می‌کنند فضای داخلی را بر مبنای رویکرد دوقطبی سازی انتخاباتی و تقابل دولت با رهبری‌، متشنج و پرتنش جلوه دهند‌. دراین زمینه بنگاه خبرپراکنی دولت انگلیس/بی‌بی‌سی فارسی‌، درگفت‌وگو با شهیدثالث‌، اظهارات رییس جمهور را در‌باره دستور کار مذاکرات هسته‌ای و روند انجام گفت‌وگوها‌، دفاع از عملکرد خود در برابر منتقدان و فشارهای مخالفان می‌پندارد . همچنین درفضاسازی تبلیغی شب گذشته بیگانه موضوع برگزاری مراسم روز دانشجو در ایران برمبنای سناریوی جهت‌دهی به مطالبات دانشجویی و سیاسی جلوه دادن خواسته‌های صنفی آنها بازتاب گسترده‌ای داشت‌. رسانه‌ها درفضاسازی هدفمند خود با تاکید بر اینکه «شانزده آذر ماه و روز دانشجو در ایران فرصتی برای نهادها جنبش‌های دانشجویی است تا مطالبات اساسی از جمله رعایت حقوق و آزادی‌هایی سیاسی و اجتماعی در محیط دانشگاه و جامعه را پیگیری کنند.» مدعی‌اند رویکردهای امنیتی و سرکوب نگر دولت در برابر خواسته‌های صنفی و مدنی دانشجویان‌، مانع از تحقق نگرش‌های آزادیخواهانه و عدالت جوی تشکل‌های دانشجویی در ایران شده است‌. هرچند در مجموع اخبار روز دانشجوی امسال به‌دلیل برجسته‌سازی سخنان روحانی در پررنگ کردن نقش رهبری در جزییات مذاکرات، به حاشیه رفت.
حمایت BBC فارسی از تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران
مجلس سنای آمریکا قانون تحریم‌های ایران را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد. این تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلان در ایران را محدود می‌کند. مجلس نمایندگان آمریکا هم ۲ هفته پیش این تحریم‌ها را تصویب کرده بود. با تصویب مجدد این قانون مقامات جمهوری اسلامی به آن واکنش نشان داده و آن را مغایر با برجام توصیف کرده‌اند. از نظر بی‌بی‌سی هم نمایندگان سنای آمریکا تمدید این تحریم‌ها را هشداری به ایران به خاطر تحرکات تحریک‌آمیز و خطر ناک ایران در منطقه خوانده‌اند. زیرا به زعم باب منندز نماینده دموکرات مجلس سنا از زمان دستیابی به توافق هسته‌ای، ایران «توافق نامه را به چالش کشیده، اراده آمریکا را آزموده و به آزمایش موشک‌های دور برد ادامه داده است» (!) از آنجا که «بسیاری از حامیان و مخالفان دولت حسن روحانی در داخل نظام جمهوری اسلامی یک‌صدا تمدید تحریم‌ها علیه ایران را محکوم کرده‌اند.» این رسانه به این «واکنش‌ها» پاسخ داده و این انتقادات را زیر سؤال برده است.
مهدی مهدوی آزاد تحت عنوان روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی ایران از بن آلمان، با انتقاد شدید از موضع مقامات جمهوری اسلامی به‌خاطر انتقاد از نقض برجام و غیر قانونی خواندن قانون ایلسا‌، سعی دارد ثابت کند که «نفس تمدید این قوانین مطلقاً نقض برجام نیست» بلکه «جزء قوانین اولیه آمریکاست» نامبرده موضع مقامات نظام علیه تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران را ناشی از «فشار رهبری» با «اهداف سیاسی» می‌خواند و مدعی می‌شود که «واقعیت این هست که کنترل اوضاع دارد از دست در می‌رود، زیرا «آقای خامنه‌ای آمده پشت میدان (و)... به وضوح دارد وادار می‌کند که در واقع علیه این مسأله (‌تمدید تحریم‌ها‌) موضع بگیرند.» به زعم طرف گفت‌وگوی بی‌بی‌سی راه حل «منصفانه» برای مقابله با قانون تحریم‌ها این است :«به جای اینکه دولت آمریکا را بخواهیم مقصر بدانیم، باید آیت‌الله خامنه‌ای را در واقع تحت سؤال قرار بدهیم که چرا با این عجله در واقع می‌رود، زیر دو خم برجام؟» (!)
موانع داخلی بر سر تحقق نتایج برجام بر اقتصاد ایران!
تکرار فشارهای آمریکا بر ایران در تشدید تحریم‌های غیر هسته‌ای، موضوعی است که به بهانه‌های گوناگون صدای آمریکا‌، مانند بسیاری دیگر از رسانه‌های بیگانه به آن علاقه نشان داده و سعی می‌کند، چنین وانمود کند که ادامه مشکلات اقتصادی ایران پس از لغو نسبی تحریم‌ها به ساختار اقتصاد جمهوری اسلامی و عملکردهای پس از آن باز می‌گردد. در دوران پسابرجام کشورهای اروپایی اظهار علاقه کرده‌اند که روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را ترمیم کرده و آن را تقویت کنند.
این رسانه در گزارشی با تاکید بر اینکه «ایران به شدت به سرمایه خارجی احتیاج دارد»، این سؤال را در برنامه اقتصادی خود «سرمایه» مطرح ساخته است که «چه موانعی موجب شده تا ایران نتواند چنان که انتظار می‌رفت از لغو تحریم‌ها استفاده کند؟» در پاسخ به این سؤال صدای آمریکا بر آن است تا با تفکیک میان آنچه آن را «تحریم‌های هسته‌ای» و «تحریم‌های غیرهسته‌ای» می‌نامد، اعمال یا تشدید دومی را از نظر بین‌المللی مشروع و حتی ضروری قلمداد کند، زیرا آنها «به خاطر حمایت آن کشور از تروریسم و تلاش در بی‌ثبات‌سازی منطقه و نگاه داشت برنامه موشکی خود» وضع شده‌اند(!)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج