۴۳۸۷۶۷
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

آی‌لایف را احتمالاً با تبلت‌های ویندوزی ارزان‌قیمت این شرکت می‌شناسید اما محصول جدید آن با نام ZedNote یک نوت‌بوک/تبلت هیبریدی با قیمت مناسب است که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

وب‌سایت فارنت - علی ارغوان: آی‌لایف را احتمالاً با تبلت‌های ویندوزی ارزان‌قیمت این شرکت می‌شناسید اما محصول جدید آن با نام ZedNote یک نوت‌بوک/تبلت هیبریدی با قیمت مناسب است که امروز قصد بررسی آن را داریم.

شرکت i-Life در چند سال اخیر تبلت‌های ویندوزی ارزان‌قیمتی را برای کاربران با بودجه کم عرضه کرده و حالا ZedNote اولین نوت‌بوک آن محسوب می‌شود. ZedNote با قیمت کمتر از یک میلیون تومان می‌تواند برای کاربرانی که هم به یک لپ‌تاپ و هم تبلت نیاز دارند گزینه جذابی باشد و صفحه‌نمایش لمسی ساختار 360 درجه تبدیل‌شدنی آن که معمولاً در سری یوگای لنوو دیده بودیم امکان استفاده از آن را در چند حالت مختلف فراهم می‌کند.
با قیمتی که ZedNote دارد می‌توان آن را با تبلت‌های اندرویدی نیز مقایسه کرد و مزایای مختلف آن از جمله سیستم‌عامل دسکتاپ و درگاه‌های USB را می‌توان نقطه قوت آن قلمداد کرد.

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

در این بررسی ZedNote را از نظر طراحی و ساخت، کیبورد و تاچ‌پد، عملکرد، گرما و دوام شارژ بررسی کرده و آن را با رقبایش نیز مقایسه می‌کنیم. اما اول از همه نگاهی به مشخصات فنی این دستگاه خواهیم داشت:

  • ابعاد و وزن: ۲۹۰ در ۱۹۶ در ۱۹ میلی‌متر - ۱.۰۸ کیلوگرم
  • صفحه‌نمایش: ۱۱.۶ اینچی با وضوح ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل - TN Panel - لمسی با چرخش ۳۶۰ درجه
  • پردازنده: اینتل Z۳۷۳۵F - مبتنی بر Bay Trail - چهار هسته‌ای ۱.۳۳ تا ۱.۸۳ گیگاهرتز - پردازنده گرافیکی Intel HD
  • رم و حافظه داخلی: ۲ گیگابایت رم DDR۳ - ۳۲ گیگابایت حافظه eMMC - درگاه کارت حافظه
  • درگاه‌ها: ۲ درگاه USB - یک درگاه microHDMI - یک درگاه microSD - درگاه صدا
  • سیستم‌عامل: ویندوز ۱۰ - ۳۲ بیتی
  • باتری: ۱۰۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
  • قیمت حدودی: ۹۴۰ هزار تومان با یک سال گارانتی سازگار ارقام

گفتنی است این دستگاه با مشخصاتی متفاوت مثل صفحه‌نمایش IPS و پردازنده جدیدتر Z8300 اینتل (مبتنی بر Cherry Trail) نیز به بازار عرضه شده است اما مشخصات دستگاه ارسالی برای ما به شرح بالا بود.
طراحی و ساخت

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

معمولاً در نوت‌بوک‌های ارزان‌قیمت خبری از کیفیت ساخت بالا و ویژگی‌های چشمگیر نیست اما iLife موفق شده در ZedNote محصولی متفاوت را عرضه کند. بدنه این دستگاه البته کاملاً از پلاستیک ساخته شده اما به نظر مستحکم و بدون نقص بوده مهم‌تر از همه امکان استفاده از دستگاه در سه حالت مختلف را فراهم می‌کند. در حالت عادی می‌توانید مانند یک نوت‌بوک با ZedNote کار کنید و از کیبورد و تاچ‌پد آن استفاده کنید. اما می‌توانید با چرخاندن صفحه‌نمایش از آن در حالت چادر (Tent) یا تبلت نیز استفاده کرده و از صفحه‌نمایش لمسی آن بهره ببرید.

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!
نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!
نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

از آن‌جا که با یک محصول تبدیل شدنی مواجهیم iLife دکمه‌هایی اضافه را نیز در سمت چپ دستگاه قرار داده است. دکمه پاور و دکمه‌های تنظیم صدا در لبه سمت چپ تعبیه شده‌اند تا دسترسی به آن‌ها در هر حالتی آسان باشد و همچنین یک سوییچ برای غیرفعال کردن سخت‌افزاری کیبورد و تاچ‌پد نیز در این لبه تعبیه شده است؛ هرچند بهتر بود این عملیات به‌صورت خودکار و با چرخاندن صفحه‌نمایش انجام می‌شد. در لبه سمت چپ همچنین یکی از درگاه‌های USB و درگاه هدفون نیز قرار داشته و لبه راست نیز میزبان درگاه دیگر USB، درگاه کارت حافظه، درگاه شارژ و همچنین microHDMI است. این درگاه‌ها برای یک نوت‌بوک عادیست اما برای تبلت مزیت بزرگی به حساب می‌آید. بلندگو زیر دستگاه قرار گرفته‌اند که البته بلندی بسیار خوبی دارند و در هر حالتی که از این نوت‌بوک استفاده کنید شما را مسلّماً راضی خواهند کرد.

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!
نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!
نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

البته ZedNote از نظر ساخت بی‌نقص هم نیست. در کنار درگاه‌ها یا دکمه‌های پاور و صدا هیچ نشانه و راهنمایی قرار داده نشده و وقتی درب آن را به‌طور کامل می‌بندید گاهی فاصله‌ای بین صفحه‌نمایش و کیبورد وجود دارد که در سمت چپ بیشتر به نظر می‌رسد.

به‌طور کلی اما می‌توان گفت برای این رده قیمتی و یک محصول ۱۱.۶ اینچی ZedNote از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار بوده و وزن پایین آن هم نسبت به نوت‌بوک‌های عادی امکان حمل و نقل ساده‌تری را فراهم می‌کند؛ قابلیتی که شاید دانشجویان و کارمندان از آن استقبال کنند. لمسی بودن و چرخش ۳۶۰ درجه صفحه‌نمایش نیز با اندازه کوچک ZedNote همخوانی خوبی داشته و باعث می‌شود صفحه‌نمایش لمسی حتی در حالت عادی استفاده مفیدتر از یک نوت‌بوک ۱۵ اینچی به نظر برسد.

گفتنی است از آن‌جا که پردازنده Intel Z۳۷۳۵F نیاز به خنک‌کننده فعال ندارد این نوت‌بوک بدون فن طراحی شده و به این ترتیب خوشبختانه کاملاً بی‌صداست.

کیبورد و تاچ‌پد

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

یکی از مزایای خرید چنین دستگاهی نسبت به یک تبلت کیبورد و تاچ‌پد کامل و استفاده از آن برای تایپ و انجام سایر پروژه‌های مشابه است. کیبورد ZedNote از نوع Chiclet یا همان کلیدهای جزیره‌ای بدون نور پس‌زمینه است. به‌جز چیدمان رایج QWERTY در کیبورد این دستگاه همچنین دکمه‌ای برای غیرفعال کردن تاچ‌پد و حتی دکمه com. برای وارد کردن سریع آدرس وب‌سایت‌ها نیز وجود دارد. با کلیدهای ترکیبی Fn و Function هم می‌توانید به قابلیت‌های تنظیم صدا، کنترل موسیقی، جستجو، به اشتراک‌گذاری و تنظیمات دسترسی داشته باشید؛ اما متأسفانه خبری از دکمه‌های تنظیم روشنایی صفحه نیست و باید روشنایی را به‌صورت نرم‌افزاری از Action Center ویندوز کنترل کنید.

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

مسافت جابجایی کلیدهای کیبورد نسبت به کیبوردهای عادی کمتر بوده و به همین دلیل فیدبک و بازخورد کمتری از تایپ روی آن احساس خواهید کرد. البته استفاده از این کیبورد کماکان راحت‌تر از کیبوردهای جداشدنی تبلت‌هاست که در نقش کاور نیز عمل می‌کنند و می‌توانید به‌مرور زمان به آن عادت کنید.

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

تاچ‌پد زدنوت اما از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. با وجود این‌که این تاچ‌پد چندلمسی بوده و از جسچرهای مختلف ویندوز ۱۰ نیز به‌خوبی پشتیبانی می‌کند اما حتی برای یک نوت‌بوک ۱۱.۶ اینچی نیز سطح بسیار کوچکی دارد و دکمه‌های آن نیز فیدبک متفاوتی دارند. حرکت نشانگر ماوس نیز خصوصاً در هنگام حرکت‌های آهسته به خوبی صورت نمی‌گیرد و پس از چند دقیقه کار کردن با تاچ‌پد تصمیم گرفتیم به‌طور کلی آن را کنار گذاشته و از یک ماوس و یا صفحه‌نمایش لمسی استفاده کنیم!

صفحه‌نمایش

ZedNote از یک صفحه‌نمایش 11.6 اینچی از نوع TN استفاده می‌کند که وضوحی برابر با 1366 در 768 پیکسل دارد. این وضوح تصویر برای این رده قیمتی و اندازه صفحه تقریباً مناسب است و با این‌که می‌توانید تبلت‌های هم‌رده‌ای با صفحه‌نمایش فول اچ‌دی IPS پیدا کنید اما در نوت‌بوک‌های هیبریدی اوضاع متفاوت است. پنل TN این صفحه‌نمایش هم نسبت به پنل‌های IPS شادابی رنگ‌های کمتری داشته و همچنین زاویه دید گسترده‌ای ندارد اما معمولاً در اندازه‌های کوچک زوایای دید چندان کاربردی نیستند. به‌هرحال همان‌طور که گفتیم این نوت‌بوک در یک نسخه دیگر با پنل IPS نیز عرضه می‌شود که احتمالاً گزینه بهتری برای تماشای فیلم و تصاویر خواهد بود.

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

به لطف بهبودهای ویندوز ۱۰ و آپدیت سالیانه آن صفحه‌نمایش لمسی در این دستگاه بسیار مفید بوده و می‌توانید در حال تبلت از چسچرهای مختلفی برای سوییچ بین اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. به این ترتیب برای وبگردی و انجام کارهای روزانه ZedNote می‌تواند با صفحه‌نمایش لمسی خود بسیار کارآمد باشد.

از نظر روشنایی هم حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش ZedNote را در حد ۲۴۰ نیت اندازه گرفتیم که برای یک نوت‌بوک میزان مناسبی محسوب می‌شود. هرچند که به دلیل براق بودن صفحه (به‌خاطر لمسی بودن آن) در تابش مستقیم نور خوانایی تصویر پایین می‌آید.

عملکرد و کارایی

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

آی‌لایف از پردازنده اینتل Z۳۷۳۵F در این دستگاه استفاده کرده که جالب است بدانید در دانگل‌های کوچک اینتل نیز استفاده شده است. این پردازنده ۴ هسته‌ای فرکانس پایه ۱.۳۳ گیگاهرتز و فرکانس نهایی ۱.۸۳ گیگاهرتز داشته که با لیتوگرافی ۲۲ نانومتری (برخلاف ۱۴ نانومتری در Z۸۳۰۰) ساخته شده و با یک پردازنده گرافیکی Intel HD از سری Bay Trail همراهی می‌شود. این پردازنده دارای ۲ مگابایت کش Level ۲ بوده و پردازنده گرافیکی آن نیز با فرکانس ۳۱۱ تا ۶۴۶ مگاهرتز کار می‌کند. قدرت گرافیکی این پردازنده را می‌توان چیزی در حدود پردازنده Mali-T۷۶۰ در گلکسی اس ۶ و قدرت پردازشی را نیز در حد Exynos ۷۵۷۸ سامسونگ در Galaxy A۳ ۲۰۱۶ قلمداد کرد.

به این ترتیب ترکیب این پردازنده و ۲ گیگابایت رم ZedNote را از نظر پردازشی در حد گوشی‌ها و تبلت‌های میان‌رده بازار قرار می‌دهد که نباید از آن انتظار اجرای روان بازی‌های گرافیکی ویندوزی یا نرم‌افزارهای سنگین را داشته باشید. بااین‌وجود به لطف ویندوز ۱۰ عملکرد دستگاه روان و بدون اشکال بوده و در کارهای روزانه مثل تماشای فیلم‌ها، وب‌گردی، ویرایش سبک عکس یا کار با آفیس مشکلی در کار دستگاه دیده نمی‌شود.

حالا بیایید نگاهی به عملکرد این دستگاه در بنچمارک‌های مطرح بیندازیم. در این بازه قیمتی معمولاً دستگاه‌هایی با تراشه اینتل Celeron N۳۰۵۰ (مبتنی بر Braswell) را نیز می‌توان در دستگاه‌هایی مثل Acer Aspire One Cloudbook یافت که البته فاقد صفحه‌نمایش لمسی هستند. علاوه بر این برای مقایسه‌ای از عملکرد با تراشه‌های رده‌بالاتر اینتل نتایج بنچمارک پردازنده Core M (Core m۳ ۶Y۳۰ Skylake) را نیز آورده‌ایم که در نوت‌بوک‌های باریک بدون نیاز به فن استفاده می‌شود.

به نظر می‌رسد از نظر پردازشی سری Cherry Trail در Z۸۳۰۰ عملکرد بهتری داشته و در عوض سری Bay Trail در این دستگاه عملکرد گرافیکی بهتری دارد. همچنین هر دوی این مدل‌ها از Celeron N۳۰۵۰ عملکرد بهتری دارند اما نباید آن‌ها را با تراشه‌های قوی‌تر سری Core M اینتل در دستگاه‌های گران‌تر مقایسه کرد.

گفتیم ZedNote برای اجرای بازی‌های سنگین ویندوزی مثل FIFA و یا GTA مناسب نیست اما خوشبختانه فروشگاه اپلیکیشن ویندوز دارای عناوین موبایلی مناسبی مثل Asphalt: Xtreme و یا Cut the Rope است که می‌تواند شما را سرگرم کند. همچنین به لطف اپلیکیشن‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام برای ویندوز می‌توانید از این دستگاه برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی خود نیز استفاده کنید.

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی زدنوت اما می‌تواند یک محدودیت از نظر حجم و همچنین سرعت باشد. همان‌طور که می‌بینید حافظه داخلی eMMC این دستگاه سرعت چندان بالایی ندارد و حجم ۳۲ گیگابایتی نیز می‌تواند برای یک دستگاه ویندوزی محدودیت ایجاد کند. با این وجود خوشبختانه می‌توانید با کارت‌های حافظه microSD حتی صدها گیگابایت نیز به ظرفیت آن اضافه کنید.

گرما و نویز

همان‌طور که نوشتیم پردازنده Intel Z3735F نیازی به خنک‌کننده فعال مثل فن ندارد و به همین دلیل آی‌لایف توانسته زدنوت را بدون فن طراحی کند. به این ترتیب خوشبختانه هیچ سروصدا و نویزی در هنگام استفاده از ZedNote وجود ندارد و از آن‌جا که کیبورد دستگاه نیز بدون سروصدا عمل می‌کند استفاده از این دستگاه در محیط‌های ساکتی مثل کتابخانه نیز مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

از نظر تولید گرما اگر زدنوت را به شارژ متصل کنید و با آن کارهای نسبتاً سنگین انجام دهید گرمای آزاردهنده‌ای را در زیر دستگاه احساس خواهید کرد اما اگر در حالت عادی از آن استفاده کرده و حتی بازی کنید گرمای آن به‌هیچ‌وجه اذیت کننده نیست و حتی از برخی لپ‌تاپ‌های با چندین فن نیز خنک‌تر عمل خواهد کرد.

باتری و دوام شارژ

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

آی‌لایف در این نوت‌بوک هیبریدی از یک باتری ۱۰۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده است. از آن‌جا که در این نوت‌بوک خبری از خنک‌کننده، هارد دیسک‌های بزرگ، یا مدار پیشرفته‌ای نیست آی‌لایف توانسته باتری بزرگی را درون این دستگاه قرار دهد. این باتری بزرگ البته زمان شارژ طولانی دارد اما در عوض دوام شارژ آن بسیار خوب بوده و می‌توانید برای یک روز کاری کامل هم روی آن حساب کنید.

دوام دقیق شارژ بسته به فعالیت شما متفاوت است اما در پخش فیلم ۷۲۰p با روشنایی ۷۵ درصد و بلندی صدای ۵۰ درصد زدنوت می‌تواند حدود ۸ ساعت و نیم دوام بیاورد و در استفاده‌های ترکیبی با وبگردی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید حدود ۷ ساعت روی دوام شارژ این دستگاه حساب باز کنید. البته این مقدار در بازی‌ها و استفاده‌های سنگین‌تر کاهش خواهد یافت اما به اعتقاد ما کماکان عملکرد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

نوت‌بوک آی‌لایف ZedNote؛ همه‌کاره دانشجویی!

ZedNote را می‌توان یک محصول مقرون‌به‌صرفه برای کاربرانی دانست که هم به یک تبلت برای مصارف چندرسانه‌ای نیاز دارند و هم یک نوت‌بوک کوچک و جمع‌وجور با دوام شارژ بالا برای استفاده از اپلیکیشن‌های ویندوزی مثل آفیس. با توجه به صفحه‌نمایش لمسی و قابل چرخش ۳۶۰ درجه ZedNote یک محصول انعطاف‌پذیر برای انواع مصارف است که با ویندوز ۱۰ به یک گزینه خرید جذاب تبدیل شده است.

این محصول البته نقاط ضعف و باگ‌های ریزودرشتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تاچ‌پد ضعیف، عدم قابلیت اتصال سیم‌کارت و یا WiFi ac اشاره کرد اما نمی‌توان انکار کرد که در این رده قیمتی یافتن محصولی کامل‌تر دشوار است.

نوت‌بوک Aspire One Cloudbook ایسر یا IdeaPad ۱۰۰s لنوو با مشخصاتی نزدیک به ZedNote از یک صفحه‌نمایش لمسی و یا چرخش ۳۶۰ درجه محروم هستند و به این ترتیب نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک تبلت استفاده کرد. همچنین در دنیای کروم‌بوک‌ها نیز Chromebook ۱۱ ایسر با قیمتی بالاتر و بدون بهره‌گیری از سیستم‌عامل کامل‌تر ویندوز عرضه می‌شود.

به این ترتیب اگر می‌توانید با مشکلات ریزودرشت ZedNote بسازید و حساسیتی هرچند بی‌مورد یا شاید به‌جا روی برند ندارید ZedNote می‌تواند گزینه مقرون‌به‌صرفه و همه‌کاره‌ای برای شما باشد. اما اگر احتیاجی به ویندوز یا کیبورد برای تولید محتوا ندارید و هدف شما صرفاً وبگردی و تماشای ویدئوهاست شاید خرید تبلت‌های اندرویدی با صفحه‌نمایش‌های بهتر منطقی‌تر به نظر برسد.

مزایا:
  • صفحه‌نمایش لمسی با چرخش ۳۶۰ درجه
  • بدون نویز و صدا
  • دوام شارژ بسیار خوب
  • سیستم‌عامل کامل ویندوز ۱۰
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه نسبت به امکانات

معایب:
  • تاچ‌پد کوچک با کیفیت ترکینگ و کلیک پایین
  • صفحه‌نمایش با وضوح و زوایای دید نه‌چندان خوب
  • غیرفعال نشدن خودکار کیبورد در هنگام استفاده به عنوان تبلت
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بابک

      ورود خودرو آمریکایی به ایران مثل ورود بشاب پرنده به ایرانه چون این پراید و پژویی که ما الان سوار میشیم در برابر خودرو آمریکایی مثل درشکه س

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج