جاباما
۴۳۸۷۷۹
۱ نظر
۵۲۴۴
۱ نظر
۵۲۴۴
پ

جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک

بدون شک گروه موسیقی The Doors به رهبری جیم موریسون (Jim Morrison) یکی از موفق ترین و تاثیرگذارترین گروه های سبک موسیقی راک (Rock) در جهان است.

وب سایت تکرا: بدون شک گروه موسیقی The Doors به رهبری جیم موریسون (Jim Morrison) یکی از موفق ترین و تاثیرگذارترین گروه های سبک موسیقی راک (Rock) در جهان است. این گروه در سال ۱۹۶۷ میلادی در شهر لس آنجلس ایالت کالیفورنیا ایالات متحده آمریکا تشکیل شد.
جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
اعضای آن جان دنسمور (John Densmore) نوازنده درامز، رابی کریگر (Robby Krieger) نوازنده گیتار، ری مانزارک (Ray Manzarek) نوازنده کیبورد بودند. جیم موریسون نیز علاوه بر خوانندگی، وظیفه نوشتن اشعار، آهنگسازی، نواختن ساز هارمونیکا (Harmonica) و سینی سایزر را نیز بر عهده داشت.

جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
گروه The Doors از راست به چپ رابی کریگر، جیم موریسون، ری مانزارک و جان دنسمور

این گروه در طی فعالیت کوتاه ۸ ساله خود به یکی از بزرگترین و موفق ترین گروه های موسیقی در تمام اعصار تبدیل شد. این گروه در سال ۱۹۹۳ وارد تالار مشاهیر راک اند رول (Rock & Roll Hall of Fame) شد.
جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
جیم موریسون در حال اجرا با گروه The Doors

این گروه توسط کانال VH1 آمریکا به عنوان رده ۳۲ گروه های موسیقی برتر راک تمام دوران ها انتخاب شد. ترانه Light My Fire این گروه نیز به عنوان هفتمین ترانه برتر سبک راک در تمام دوران ها انتخاب شد. در سال ۲۰۰۴ نیز مجله معتبر رولینگ استون (Rolling Stone) این گروه را به عنوان چهل و یکمین گروه موسیقی تمام دوران ها معرفی کرد. در سال ۲۰۰۷ نیز این گروه موفق به دریافت یک ستاره در Hollywood Walk of Fame شد. در همین سال جایزه یک عمر دستاورد هنری (Life Time Achievement) به این گروه اعطا شد.

جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
جیم موریسون در حال اجرا با گروه The Doors

گروه The Doors در مجموع مابین سال های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۸ ، ۹ آلبوم استودیویی منتشر نمود. تمامی این آلبوم ها پس از انتشار به پرفروش ترین های دوران خود تبدیل شدند و عناوین پلاتینوم را به خود اختصاص دادند. این گروه در مجموع ۳۳ میلیون نسخه در آلبوم های خود را در کشور آمریکا فروخته و با نزدیک به ۱۰۰ میلیون نسخه فروش در بین پر فروش ترین گروه های موسیقی در تمامی سبکهای موسیقی در کنار بزرگانی چون متالیکا (Metallica)، جانی کش (Johnny Cash)، کارلوس سانتانا (Carlos Santana)، بیتلز (Beatles)، مایکل جکسون (Michael Jackson)، پینک فلوید (Pink Floyd) و الویس پریسلی (Elvis Presley) قرار گرفته است.
جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
گروه The Doors، از راست به چپ ری مانزارک، جیم موریسون، جان دنسمور و رابی کریگر
جیم موریسون

جیمز داگلاس موریسون (James Douglas Morrison) در روز هشتم دسامبر سال ۱۹۴۳ میلادی در فلوریدای آمریکا به دنیا آمد. وی فرزند جورج استفان موریسون (George Stephan Morrison) از افسران عالی رتبه نیروی دریایی ایالات متحده و کلارا ویرجینیا (Clara Virginia) بود. جیم اصلیتی اسکاتلندی - ایرلند داشت. با توجه به شغل پدر، خانواده موریسون معمولا بیش از چند سال در یک منطقه باقی نمی ماندند. بخشی از دوران کودکی وی در سن دیگو سپری شد. در سال ۱۹۵۲ میلادی خانواده به گینکس ویل (Kingsville) ایالت تگزاس (Texas) منتقل شدند.

جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
جیم موریسون در سنین کودکی همراه با پدر و مار

جیم موریسون در آنجا به مدرسه ابتدایی گینکس ویل رفت. مقصد بعدی خانواده شهر آلباکرک (Albuquerque) ایالت نیومکزیکو (New Mexico) نقل مکان نمودند. وی در سال ۱۹۶۱ از مدرسه الکساندرایا (Alexandria) ایالت ویرجینیا (Virginia) فارغ التحصیل شد.

جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
جیم موریسون در سنین نوجوانی همراه با خانواده

جیم موریسون تحت تاثیر عقاید فیلسوف بزرگ فردریک نیچه (Friedrich Nietzsche) قرار داشت. این علاقه بعد ها در شعر ها و ترانه های او نیز نمایان شد. در سال ۱۹۵۴ جیم موریسون به دانشگاه کالیفورنیا رفت و در رشته فیلمسازی به تحصیل پرداخت. او در مدتی که در دانشگاه UCLA مشغول به تحصیل بود، چندین فیلم کوتاه نیز ساخت. در سال ۱۹۶۵ میلادی بعد از دریافت مدرک کارشناسی خود از دانشگاه UCLA در رشته فیلمسازی، سبک زندگی کولی واری را برای خود انتخاب نمود و در پشت بام ساختمان یکی از دوستان خود در دانشگاه ساکن شد.

شکل گیری گروه The Doors

در تابستان سال ۱۹۵۲ وی به همراه یکی از هم دانشگاهیان خود به نام ری مانزارک، اولین گروه موسیقی خود را تاسیس نمود. ری به شدت تحت تاثیر اشعار جیم قرار گرفته و آنها را مناسب برای اجرا در سبک راک می دانست. به زودی دو عضو دیگر هم به نام های رابی کریگر و جان دنسمور نیز به گروه اضافه شدند و گروه The Doors اولین آلبوم استودیویی خود را در سال ۱۹۶۷ ارائه داد.

جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
گروه The Doors ، از راست به چپ ری مانزارک ، جیم موریسون، رابی کریگر. در انتهای تصویر در بخش چپ نیز جان دنسمور

با وجود اینکه جیم موریسون به عنوان ترانه سرای اصلی گروه شناخته می شد، رابی کریگر نیز مهارتی در این کار داشت و ترانه هایی مانند Light My Fire و Love Her Madly از نتایج همکاری وی با جیم موریسون است. سبک آهنگسازی جیم نیز منحصر بفرد بود. وی آهنگ های خود را بدون استفاده از ساز و تنها با اجرای ملودی ها توسط دهان می ساخت و بقیه اعضای گروه ریتم ها و آکوردها و فضای سازی های لازم را به آن اضافه می کردند.

جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
جیم موریسون و رابی کریگر در حال اجرا با گروه The Doors

در سال ۱۹۶۷ تراته Light My Fire گروه به مدت ۳ هفته در صدر پرفروش های موسیقی بیلبورد (Billboard) قرار گرفت. از این پس The Doors به عنوان یک گروه موفق و پیشرو شناخته شد و تمامی آلبوم های آن به پرفروش ترین ها و محبوب ترین ها تبدیل شدند.

زندگی شخصی و مرگ

جیم در سال ۱۹۷۱ میلادی به شهر پاریس رفت و به دوست و همکار قدیمی خود پملا کورسان (Pamela Courson) ملحق شد. وی به مواد مخدری مانند LSD و هروئین و الکل اعتیاد پیدا کرده بود. ظاهر وی نیز در این دوران تغییر کرده بود. او صورت خود را اصلاح نموده و مقدار زیادی هم ورن کم کرده بود.

جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
جیم موریسون به همراه پملا کورسون

در روز سوم جولای سال ۱۹۷۱، در سن ۲۷ سالگی درگذشت. وی در حالیکه در وان حمام خود در آپارتمان پاریس خود درگذشته بود، توسط پملا گورسان پیدا شد. دلیل اصلی و رسمی مرگ وی سکته قلبی اعلام شد. جسد وی مورد کالبد شکافی قرار نگرفت و این مساله موجب بوحود آمدن شبهات بسیاری در مورد مرگ این ستاره شد. پملا کورسان عقیده داشت که مرگ وی بر اثر اوردوز اتفاقی هروئین و مصرف کوکائین بوده اما بسیاری عقیده داشتند که جیم توسط خود پملا کورسان به قتل رسیده است یا موجب مرگ وی شده است.

جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
جیم موریسون همراه با پملا کورسون

پیکر وی در قبرستان پرلاشه (Père Lachaise Cemetery) شهر پاریس که بسیاری از هنرمندان نیز از جمله صادق هدایت (نویسنده نابغه و پیشرو ایران) و اسکار وایلد (Oscar Wilde) نویسنده شهیر ایرلندی در آن آرمیده اند، دفن شد. مراسم وی نیز بسیار کوتاه و مختصر بود و مدعوین اندک حاضر در محل به سرعت مکان را ترک نمودند.

بدین ترتیب بوده که یکی از با استعداد ترین ترانه سراهای قرن از دنیا رفت در کنار کرت کوبین (Kurt Cobain)، آهنگساز، شاعر و موسیقیدان گروه افسانه ای نیروانا (Nirvana)، جیمی هندریکس (Jimi Hendrix) اعجوبه گیتار الکتریک، جنس جاپلین (Janis Joplin) ترانه سرا و آهنگساز زن متفاوت و خاص آمریکایی و برایان جونز (Brian Jones) موسس و رهبر گروه موسیقی راک اسطوره ای و موفق رولینگ استونز (Rolling Stones) کلوب ۲۷ (کلوب موسیقیدانانی که در سن ۲۷ سالگی از دنیا رفته اند) را تشکیل دادند.

جیم موریسون، ستاره پر فروغ موسیقی راک
نمایی از سنگ مزار جیم موریسون در گورستان پرلاشه شهر پاریس

هفت سال بعد از مرگ زود هنگام جیم موریسون، در سال ۱۹۷۸ میلادی گروه The Doors آلبومی با نام An American Prayer را منتشر نمود. این آلبوم که نهمین و آخرین آلبوم گروه بود شامل قطعه هایی ساخته اعضای باقی مانده گروه بود. بر روی این قطعات تکه هایی از دکلمه های جیم موریسون قرار داده شده بود. این آلبوم مورد نقدهای متفاوتی قرار گرفت و هر کدام از منتقدین نظری متفاوت نسبت به آن ارائه نمودند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فاطمه

      Riders on the storm ...
      هیچ وقت قدیمی نمیشه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج