۴۳۹۹۰۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در مازندران و اراک

با گذشت کمتر از یک ماه از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دو واحد مرغداری در ایران که پیش از این در ۸ کشور اروپایی، مصر، فلسطین و هند نیز شیوع یافته بود حالا برخی گزارش‌ها از بروز تلفات مشکوک در بین پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان مرکزی و مازندران حکایت دارد.

روزنامه ایران: با گذشت کمتر از یک ماه از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دو واحد مرغداری در ایران که پیش از این در ۸ کشور اروپایی، مصر، فلسطین و هند نیز شیوع یافته بود حالا برخی گزارش‌ها از بروز تلفات مشکوک در بین پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان مرکزی و مازندران حکایت دارد.
بر اساس این گزارش در یکی دو هفته اخیر چندین لاشه پرنده مهاجر در تالاب میقان اراک و میانکاله مازندران کشف شده و این امر موجب شد تا کارشناسان دو سازمان محیط زیست و دامپزشکی در اقدامی مشترک برای نمونه‌گیری از لاشه‌ها راهی این دو استان شوند. مجید خرازی مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: بر اساس گزارشی که کارشناسان دفتر ما ارائه کردند، نتیجه آزمایش های اولیه روی نمونه‌ها مثبت بوده یعنی تست H۵N۸ در مورد میقان مثبت شده و در مورد میانکاله تنها H۵ که نشان از آنفلوانزا بوده مثبت شده و در مورد N۸ بودن یا نبودن موضوع هنوز در دست بررسی است اما این به معنی تأیید رسمی بیماری آنفلوانزای فوق حاد نیست چون سازمان دامپزشکی به‌عنوان مرجع اصلی تشخیص بیماری، کتباً چیزی به سازمان محیط زیست اعلام نکرده است.
به گفته او «بیشتر تلفات پرندگان در میقان اراک در بین غازهای خاکستری و در میانکاله در بین کشیم و سیاه کاکل گزارش شده و برخی کارشناسان محیط زیست استان نیز می‌گویند احتمالاً علت مرگ آنها گیر افتادن در تورهای صیادی بوده است.»
در همین حال مسئولان دامپزشکی استان مازندران نیز اعلام کردند: «چون آزمایش مرجع تشخیص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تهران است و نمونه گیری‌های اخیر نیز توسط ستاد انجام و در تهران تست شده هنوز هیچ گزارشی دال بر مثبت یا منفی بودن بیماری به مازندران اعلام نشده است.» تماس خبرنگار «ایران» با سازمان دامپزشکی نیز تا لحظه تنظیم این خبر بی‌نتیجه ماند و هنوز پاسخی ارائه نشده است.
از سوی دیگر مجید خرازی مقدم می‌افزاید: در حال حاضر آنچه برای ما مهم است این که سازمان دامپزشکی معتقد است این ویروس از طریق پرندگان وحشی به کشور منتقل شده بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست در خط مقدم است در حالی که سر سوزنی اعتبار برای پیشگیری به ما نداده‌اند.

او افزود: دستورالعمل پیشگیری از بیماری آنفلوانزا در حال حاضر به استان‌ها ابلاغ شده اما برای افزایش حفاظت فیزیکی زیستگاه‌های پرندگان مهاجر که حدود ۳۰۰ سایت را در کشور شامل می‌شوند و نیز برای اعمال قرنطینه یا جمع‌آوری و امحای لاشه‌ها ما با این توان فعلی و حضور دو سه محیطبان در هر منطقه نمی‌توانیم کاری کنیم و باید اعتبارات لازم تخصیص داده شود. در غیر این صورت باید بنشینیم تا نهایتاً بیماری به مرغداری‌ها برسد و بعد اقدام به معدوم کردن فله‌ای مرغ‌های اهلی در واحد‌های مرغداری کنند که دیگر آن وقت خیلی دیر شده و خسارات هنگفتی به مرغداران واردمی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج