۴۳۹۹۱۷
۱۲ نظر
۵۰۰۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا جامعه تشنه اعدام بابک زنجاني نيست؟

بابك زنجاني اين روزها تنها چشم‌انتظار يك روزنه است؛ روزنه‌اي كه بتواند حكم اعدام او را لغو كند. او از معدود دارندگان حكم اعدام است كه هنوز فرصت بازگشت دارد و مي‌تواند جبران كند. سخنگوي قوه قضائيه هم ديروز گفت: «از روز اول هم گفتيم بابك زنجاني اگر پول‌ها را برگرداند، مي‌تواند از امتيازات قانوني استفاده كند.

روزنامه آرمان: بابك زنجاني اين روزها تنها چشم‌انتظار يك روزنه است؛ روزنه‌اي كه بتواند حكم اعدام او را لغو كند. او از معدود دارندگان حكم اعدام است كه هنوز فرصت بازگشت دارد و مي‌تواند جبران كند. سخنگوي قوه قضائيه هم ديروز گفت: «از روز اول هم گفتيم بابك زنجاني اگر پول‌ها را برگرداند، مي‌تواند از امتيازات قانوني استفاده كند.
در اين پرونده دادگاه بدوي حكم داده و حكم دادگاه در ديوان عالي كشور تاييد شده است. در قانون پيش‌بيني شده كه اگر چنانچه پول را برگرداند، براساس مكانيزم پيش‌بيني‌شده در قانون عمل مي‌شود. متهم اخيرا نامه‌اي نوشته و گفته افرادي حاضر هستند اين پول را بدهند و حتي به اجراي احكام هم گفته شده كه اگر متهم به امكاناتي مانند تماس با خارج از كشور نياز داشت، با نظارت امكانات لازم فراهم شود.» اين اظهارات يعني بابك زنجاني شانس حيات دارد، البته اگر به آنچه گفته شده، عمل كند.
از سوي ديگر دولت هم ديدگاه خود را درباره صدور حكم اعدام بابك زنجاني دارد، چنانك ه ديروز مشاور رئيس‌جمهوردر پاسخ به اين پرسش كه نظر دولت درباره حكم اعدام بابك زنجاني چيست، گفت: مقامات قضائي جمهوري اسلامي با هوشمندي هم حكم اوليه را صادر كردند، هم در تجديدنظر با هوشمندي اين حكم تجديد شده است. يعني هدف را مقامات قضائي گذاشتند كه منابعي كه متعلق به بيت‌المال هست به خزانه برگردد. اكبر تركان ادامه داد: لذا هم در حكم اوليه خوشبختانه مقامات قضائي اين مراعات را كردند، هم در تجديدنظر. گفتند كه در صورتي كه حقوق جمهوري اسلامي به خزانه برگردد، تصويبات ديگري كه شامل تخفيف مي‌شود، درباره حكم او اعمال خواهد شد.
لذا مقامات قضائي جهتگيري‌شان اين بوده است كه احقاق حق مردم بشود. وي تصريح كرد: بابك زنجاني يك پرده پشت دارد كه آن بايد براي مقامات قضائي ما آشكار بشود. چون اين روي ويترين است. آن پرده پشت بايد آشكار بشود. آنهايي كه اين امتياز را از روز اول به بابك زنجاني دادند، بايد باز بشود. مقامات قضائي گفتند تعدادي از اعضاي دولت سابق بودند كه به زنجاني در اين مسير كمك كردند. بنابراين آن پرده كه باز بشود، آن وقت اين پول‌ها قابل دسترسي مي‌شود. اعدام او به تنهايي كافي نيست، چون برگشتن پول‌ها به خزانه مهم است و به نظر مي‏رسد كه بايستي آن مسير، البته مقامات قضائي هم متوجه اين موضوع هستند و دارند تحقيق مي‌كنند كه آن بخش بايد آشكار بشود.»
پزشکیان خواستار محاکمه همدستان زنجانی شد
البته نايب‌رئيس مجلس يعني مسعود پزشكيان هم «شناسايي و محاكمه» افرادي را كه به بابك زنجاني مجوز فعاليت داده‌اند، خواستار شد و تاکید کرد: درحالي كه بنده نمي‌توانم براي خانه خودم ۵۰۰ ليتر نفت تهيه كنم، چگونه باور كنيم كه فردي به تنهايي توانسته است ميليون‌ها ليتر نفت اين مملكت را از كشور خارج كند؟ از اظهارات اخير چنين برمي‌آيد كه بابك زنجاني شانس زيادي براي بقا در اين دنيا دارد و تنها بايد حساب خود را صاف كند.
چرا جامعه تشنه اعدام بابك زنجاني نيست؟
يك هفته پس از تاييد نهايي حكم اعدام بابك زنجاني متهم رديف اول بدهي كلان نفتي احساس نمي‌شود كه جامعه براي اجراي اين حكم، عطش داشته باشد يا براي آن روزشماري كند. روشن است كه قضات رسيدگي‌كننده بر پايه قوانين مربوط به تشديد مجازات‌هاي مربوط به فساد اقتصادي حكمي جز اين نمي‌توانسته‌اند صادر كنند و اكنون نيز اعلام شده چنانچه زنجانی بخشي از بدهي كلان دو ميليارد يورويي را بازگرداند، احتمال دارد مشمول تخفيف قرار گيرد. عصر ايران نوشت؛ پرسش اين است كه چرا جامعه منتظر اعدام بابك زنجاني نيست و به عنوان يك مطالبه هم مطرح نيست؟ اين پرسش از آن رو قابليت طرح دارد كه نظرسنجي‌ها هم از اين واقعيت حكايت مي‌كند. دليل اول مي‌تواند اين باشد كه جامعه باور نكرده بابك زنجاني به تنهايي اين نفت را تحويل گرفته و وعده داده پول آن را در وضعيت تحريم از طريق بانك خيالي خود در مالزي يا جاي ديگر پرداخت مي‌كند. هر چند تلويزيون اصرار دارد از اوبه عنوان«ميلياردر نفتي» ياد كند، اما بابك زنجاني نفتي نبود و از چين سس گوجه فرنگي وارد مي‌كرد و بعد ناگهان از حوزه نفت سردرآورد.
در نگاه غالب در جامعه بابك زنجاني يا يك بازيخورده افراد ديگر است كه او را جلو انداختند و تنها او را مي‌شناسيم، يا يك دروغگوي شياد كه سر همه كلاه گذاشت كه در اين صورت بايد مشخص شود چرا به او اعتماد كردند و احيانا چه نفعي در اين زمينه داشتند؟ پاسخ اين پرسش هم با اعدام روشن نمي‌شود. دومين دليل اين است كه از اعدام مه‌آفريد اميرخسروي در پرونده امير منصورآريا زمان چنداني نمي‌گذرد و اگر قرار بود اعدام در پرونده‌هاي اقتصادي مشكل‌گشا باشد، از مه‌آفريد به بابك زنجاني نمي‌رسيديم. علت سوم مي‌تواند اين باشد كه در نگاه جامعه اين‌گونه پرونده‌ها دو رو دارد. يك روي آن متهم گمنامي است كه به‌سرعت مشهور مي‌شود، مانند بابك زنجاني و مه‌آفريد و امثال اينها و يك روي ديگر احيانا صاحب‌منصباني كه يا معرفي نمي‌شوند، يا اگر هم پاي آنان باز شود، در فرجام با مجازات سنگين مواجه نمي‌شوند، يا مانند محمودرضا خاوري مي‌گريزند. ممكن است اين تلقي درست نباشد، اما به هر حال وجود دارد، تا جايي كه بسياري تصور مي‌كنند متهم اصلي پرونده سه هزار ميليارد توماني خاوري بود و برخي نام مديرعامل بانك صادرات در دولت احمدي‌نژاد را مطرح مي‌كنند و هر چه اين دومي توضيح مي‌دهد، بعضي نمي‌پذيرند. دليل چهارم وضعيت فعلي شهرام جزايري است.
او پس از ۱۱ سال زندان اكنون در برخي همايش‌هاي كارآفريني درس مي‌دهد و سخنراني مي‌كند و با سرمايه محدود باقيمانده هم فرد موفقي است. درباره بابك زنجاني البته چنين قضاوتي وجود ندارد و هوش جزايري را ندارد. به هر حال اين تلقي وجود دارد كه اگر شهرام جزايري هم اعدام مي‌شد، اكنون او به جاي اينكه در حال كار باشد، زير خاك خفته بود. مهم‌تر از همه اينها اما اين پرسش است كه آيا با اعدام او به چند هزار ميليارد تومان مي‌رسيم؟ به زبان ديگر اعدام، پول مي‌شود؟ اين پرسش اخير را بسياري مطرح كرده‌اند و البته مسئول پاسخ به آن دستگاه قضائي نيست و از منظر مصلحت كلي نظام بايد به آن پاسخ داده شود و بر همين اساس مي‌توان پيش‌بيني كرد كه صدور حكم اعدام براي اين فرد به اين خاطر است كه بداند قضيه جدي است و دست از دروغ‌ها و لاف‌هاي گزاف بردارد و واقعيت را بگويد و خيال نكند همدستان احتمالي مجال بازگشت دارند.
به همين دلايل شايد جامعه تشنه اعدام بابك زنجاني نيست و اساسا او را خيلي‌ها خيلي جدي نمي‌گيرند و باور ندارند و بيش از انتظار براي آنكه سر او بالاي‌ دار برود، منتظرند پول‌ها بازگردد. به نظر مي‌رسد قوه قضائيه كار خود را انجام داده تا اين فرد بداند بيش از اين نمي‌تواند پنهانكاري كند و ديگران بايد تدابيري بينديشند تا اين مطالبه كلان دريافت شود...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به جای اعدام از توانمندیش برای مملکت استفاده بشه

    • بدون نام

      هزار بار هم اعدام کنید بازم فایده ای برای جامعه ندارد،دزدهای ماهرتر از بابک زنجانی هم وجود داره،

    • بدون نام

      برای اینکه مردم یقین دارند بابک به تنهائی توانایی اختلاس نجومی نداشته است و تمایل دارند همدستان وی که قطعا برخی از آقایان و آقازاده هایشان هستند شناسائی و معرفی شوند

    • علیرضا

      اعدام بابک زنجانی مسٱله ای را حل نمی کند‌.و در نهایت شاید وجدان عمومی را جریحه دار کند. مردم بیشتر تمایلند پول به بیت المال بر گردد و مسببین اصلی که به او پر و بال داده اند محاکمه شوند.

    • محمد

      چون جامعه میدونه که این بدبخت آلت دست یه عده دیگه بوده و مقصرین اصلی راحت دارن به خوردنشون ادامه میدن عجب سئوالی میکنی

    • بدون نام

      دومین سریال مثل کرباسچی اتفاق افتاد و بازی کردن با احساس مردم چقدر راحت شده احمدی نژاد رو که خجالت نمیکشه ...

    • ارش

      به جای چیدن و نابود کردن میوه های مضر باید خود درخت رو خشکوند بابک زنجانی یکی از صدها میوه درخت فساده با نابودی یدونه میوه چه دردی دوا میشه

    • محمد رضا

      بزار بیاد بیرون اشتقال زای کند این همه جوان بیکار داریم کی به فکرشان ؟زند باد بابک

    • مهدی

      زنجانی مترسکی بیش نیست. این رو همه میدونن.
      ...

    • بدون نام

      شما فکر میکنید اگر اعدام شود فساد تمام میشود بخدا نه فاسدین همیشه منتظر یک جرقه هستند با اعدام او چیزی عوض نمیشود قاتل که نیست وبه تنهای مگر میشود این همه فساد

    • بدون نام

      اعدامش نکنین

    • اراد

      چون که یه ذره از بدبختی این مردم کم نخواهد شد.........خانه از پای بست ویران است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج