جاباما
۴۳۹۹۱۹
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

سرطان با طعم میوه!

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به تبلیغ مصرف انواع قلیان از جمله تازه ترین نوع آن یعنی قلیان جیبی یا لاکچری که در فضای مجازی دیده می‌شود، گفت: قلیان‌های جیبی در آسیب رساندن به سلامت افراد کمتر از انواع قلیان نیستند.

روزنامه آرمان: دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به تبلیغ مصرف انواع قلیان از جمله تازه ترین نوع آن یعنی قلیان جیبی یا لاکچری که در فضای مجازی دیده می‌شود، گفت: قلیان‌های جیبی در آسیب رساندن به سلامت افراد کمتر از انواع قلیان نیستند.
اين نوع قليان، داراي يك باتري است كه به‌وسيله كابل يواس‌بي به لپ‌تاپ وصل شده و قابل شارژ است. اين دستگاه شامل مخزني است كه مايع قليان يا همان اسانس درون آن ريخته و توسط قسمت گرمايشي به دود تبديل مي‌شود. براساس ادعاي فروشگاه‌های توزیع‌کننده، قليان جيبي شارژي تاييديه اتحاديه اروپا را دارد، درحالي‌كه براساس اعلام وزارت بهداشت، مايع اين قليان حاوي مواد اعتيادآور و با اسانس‌هاي متنوع و مختلف است. این قلیان دارای اسانس و طعم‌دهنده‌های مختلف با طعم میوه‌هایی چون هلو و لیموست و باعث می‌شود مزه توتون و تنباکو احساس نشود و به همین دلیل فرد مصرف کننده بدون احساس ناراحتی، به میزان زیاد از این وسیله و مواد سمی داخل آن استفاده می‌کند.
کارشناسان هشدار می‌دهند نیکوتین موجود در توتون و تنباکو بسیار خطرناک است و حتی برخی افراد با یک بار استفاده از آن مسموم شده و جان خود را از دست می‌دهند. افراد سودجو و کارخانه‌های سازنده تولیدات دخانی هر روز با نوآوری و محصولی جدید به شکار سلامت مصرف کنندگان و جوانان می‌روند. کارشناسان هزاران ماده سمی را در نیکوتین و ترکیبات آن شناسایی کرده اند که منجر به ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها و مرگ می‌شود. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود از مصرف این محصولات جدید خودداری کنند زیرا برخلاف باور عوامانه خطر آن کمتر از سیگار و قلیان عادی نیست و چه بسا بسیار بیشتر است. نیکوتین اثراتی مخرب روی بدن انسان دارد؛ پس از کشیدن دود تنباکو، نیکوتین موجود در آن ظرف چند ثانیه وارد جریان خون شده و به مغز می‌رسد. نیکوتینی که به مغز می‌رسد باعث ترشح شدن لحظه ای دوپامین در مغز و احساس لذت و انرژی می‌شود. اثر دوپامین تولید شده سریع از بین می‌رود(حدود ۲ ساعت) و باعث خستگی و کسل شدن فرد می‌شود. در این شرایط فرد به همان احساس ناشی از ترشح دوپامین نیاز پیدا کرده و دوباره اقدام به مصرف می‌کند. از این رو مصرف نیکوتین اعتیاد‌آور است.
قلیان جیبی هم سرطانزاست
محمدرضا مسجدی با اشاره به اینکه عده ای سودجو با عوام فریبی سلامت مردم را به خطر می‌اندازند، موضوع نگران کننده در ارتباط با قلیان‌های جیبی را ترکیب شدن مواد با فلزات سنگین دانست که بر اثر مصرف می‌تواند برخی از بیماری‌ها مانند انواع سرطان و مشکلات قلبی و یا تنفسی را ایجاد کند. او با اشاره به آسیب‌های ناشی از دودکردنی‌هایی همچون سیگار و قلیان تصریح کرد که قلیان جیبی مانند انواع قلیان برای مصرف کنندگان آن ضرر دارد. قلیان جیبی توسط باتری لیتیوم یا پورت یو‌اس‌بی شارژ می‌شود و با انواع تزئینات و رنگ‌های زیبا روی بدنه و همچنین کاربرد طعم دهنده‌های مختلف از جمله میوه ای در آن به مثابه تله ای فریبنده برای جذب عمدتا جوانان است.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تاکید کرد: افرادی که دنبال ترویج مصرف این گونه وسایل هستند، سود خود را دنبال می‌کنند و متاسفانه برای آنان مهم نیست که با به دست آوردن این منافع، تا چه اندازه سلامتی مردم به ویژه جوانان به خطر می‌افتد. او ادامه داد: گاه و بیگاه فراورده و یا وسیله دخانی جدیدی وارد بازار می‌شود که تحت عنوان سهولت حمل و مصرف، مردم را به سمت مصرف بیشتر قلیان می‌کشانند که این کار مضرات فراوانی به ویژه برای سلامت جوانان ایجاد می‌کند. مسجدی با اشاره به اینکه عده‌ای سودجو از طریق پیامک و سامانه‌های مجازی مصرف قلیان را تبلیغ می‌کنند، افزود: این افراد به فکر منافع خود هستند و هیچ احساس مسئولیت فردی و جمعی در قبال سلامتی مردم ندارد.
بحران قلیان در ایران

او به افزایش مصرف مواد دخانی در کشور اشاره کرد و گفت: مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان از بزرگ‌ترین تهدیدهای پیش روی سلامتی مردم به ویژه جوانان کشور است. مسجدی همچنین اظهار کرد که مصرف قلیان به بحران در کشور تبدیل شده و هر روز شاهد افزایش مصرف آن بین زنان به ویژه دختران هستیم که از مضرات آن چندان اطلاع ندارند. به گزارش ایرنا، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات یادآور شد: برخی از افراد به صورت تفریحی از قلیان استفاده می‌کنند که با ارتقای آگاهی می‌توان از مصرف آنها کاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر می دانید که واقعا برای سلامتی جامعه و نسل اینده مضر هست چرا قانون نمی گذارید و مانند مواد مخدر استفاده از ان را جرم تعیین کنید؟
      حتما در ایران باید یک مشکل به بحران تبدیل شود تا تصمیم به کنترل ان گرفته شود؟
      جان مردم در ایران تنها چیزی هست که ارزش ندارد
      نمونه ان در الودگی هوا و عدم پیگیری مسئولان دیده میشود و فقط شعار می دهند و همدیگر را محکوم می کنند

    • کاربر

      بابا اونی که عقل داره نمیکشه.اونی هم که نداره بزار بکشه تا بمیره
      الان یه عده میان میگن تقصیر دولت
      نه عزیزم این دیگه برمیگرده به بی عقلی مردم

    • بدون نام

      قلیون خونه هارو تعطیل کنید عامو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج