۴۳۹۹۷۳
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

اختیارات پشت پرده برای رییس دفتر روحانی!

در روزهای گذشته در کنار اخبار سیاسی و حواشی فضای نسبتاً انتخاباتی کشور، خبر حضور آقای محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور در کشور سوئیس و سوئد خودنمایی می‌کرد. جالب‌تر آنکه دستاوردهای سیاسی و اقتصادی سفر نهاوندیان با آب و تاب در رسانه‌های نزدیک به دولت منتشر شده است.

صبح نو در گزارشی مدعی شد: در روزهای گذشته در کنار اخبار سیاسی و حواشی فضای نسبتاً انتخاباتی کشور، خبر حضور آقای محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور در کشور سوئیس و سوئد خودنمایی می‌کرد. جالب‌تر آنکه دستاوردهای سیاسی و اقتصادی سفر نهاوندیان با آب و تاب در رسانه‌های نزدیک به دولت منتشر شده است.

دیدار با مشاورعالی نخست وزیر سوئد، افتتاح حساب برای بانک مرکزی ایران در بانک مرکزی سوئد، دیدار با وزیر تجارت سوئد، حضور در جمع اعضای اتاق‌های بازرگانی و اعضای شورای بین‌الملل صنایع سوئد، و دیدار با رییس جمهور و دیدار اعضای اتحادیه بانکداران سوئیس از جمله برنامه‌های نهاوندیان در جریان این دو سفر بود. به گفته رسانه‌ها توسعه روابط و همکاری دوجانبه از جمله محورهای مذاکرات نهاوندیان و رییس جمهور سوئیس بوده است.

گفتنی است اسفند سال گذشته بود که یوهان اشنایدر آمان رییس جمهور سوئیس، وارد تهران شد و در کاخ سعدآباد مورد استقبال رسمی رییس جمهور قرار گرفت. وی آمده بود که سه روز در ایران بماند و دیدارهایی با سران کشور داشته باشد. به نظر می‌رسد قرار است میوه این رایزنی‌ها در سفر نهاوندیان به سوئیس چیده شود.
همچنین درباره اهداف سفر رییس دفتر روحانی، به موضوع رایزنی‌های بانکی باتوجه به سوابق کشور سوئیس در بانکداری بین‌المللی به عنوان یکی از اهداف سفر نهاوندیان اشاره شده است. نهاوندیان در دیدار با وزیر اقتصاد سوئد، مقدمات ایجاد حساب بانک مرکزی در این کشور را ایجاد کرده است. آقای رییس دفتر افتتاح حساب برای بانک مرکزی ایران در بانک مرکزی سوئد را گام عملی و مؤثری در تسهیل روابط اقتصادی دو کشور توصیف و ابراز امیدواری کرد که این مهم هرچه سریعتر عملیاتی شود.
به هرحال اهداف سفر نهاوندیان به کشور سوئیس اقتصادی باشد یا سیاسی، بهتر بود مقامات مرتبط با این حوزه‌ها در این سفر سطح بالا حضور پیدا می‌کردند. به عنوان مثال باتوجه به تنگناهای گسترده‌ای که درخصوص مباحث ارزی ایجاد شده است، به نظر می‌رسد جای رایزنی‌های بین‌المللی رییس کل بانک مرکزی در این سفر خالی است.
از سوی دیگر نگاهی به اختیارات رییس دفتر رییس جمهور نشان می‌دهد که حضور انحصاری نهاوندیان در چنین سفر سطح بالایی کمی عجیب به نظر می‌رسد. حضور نهاوندیان در این سفر خاطره حضور اسفندیار رحیم مشایی را برای مردم زنده می‌کند. او نیز از چنان اختیارات سطح بالایی برخوردار بود که بعضاً وزرای دولت باید حتماً با او هماهنگ می‌شدند. با بررسی عملکرد و تعامل اسفندیار مشایی باید اذعان کرد جریان انحرافی سوغات دیدگاهی بود که رییس دفتر جای وزیر را گرفته بود.
برخی ناظران معتقدند سفر محمد نهاوندیان به سوئیس تنها برای برقراری و بهبود امور مالی و بانکی نیست. با توجه به اینکه در نبود روابط دیپلماتیک و کنسولی مابین ایران و آمریکا، از سال 59 دولت سوئیس از طریق سفارت خود در تهران، حافظ منافع آمریکا در ایران است. بعید نیست اهداف سفر نهاوندیان به سوئیس با هدف ایجاد برخی ارتباط‌های پنهانی شکل گرفته باشد.
ابطحی: مسوول دفتر می‌تواند مأموریت‌های ویژه‌ای دریافت کند
در همین خصوص، آقای محمد علی ابطحی درباره حدود و اختیارات مسوول دفتر رییس جمهور در گفت‌وگو با «صبح نو» عنوان کرد: شرح وظایف مشخصی برای مسوول دفتر رییس جمهور وجود دارد که از نظر اداری برای این سمت مسوولیت‌هایی را مانند رسیدگی به نامه‌های دفتر ریاست جمهوری و برخی امور اداری و دفتری دیگر تعیین کرده است.
مسوول دفتر آقای سید محمد خاتمی درباره سفر نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور به سوئیس و انجام برخی امور بانکی توسط وی خاطرنشان کرد: در برخی از موارد به تشخیص شخص رییس جمهور مسوول دفتر می‌تواند مأموریت‌های ویژه‌ای دریافت کند.
به گفته ابطحی سفر نهاوندیان به سوئیس از سوی رییس جمهور به نهاوندیان ابلاغ شده و با توجه به این موضوع تمام مواردی که در جریان این سفر به امضا رسیده، از وجهه قانونی برخوردار است.
وی یادآورشد: درباره مواردی غیر از مسوولیت‌های اصلی مسوول دفتر رییس جمهور، شرح وظایف مشخص و مدونی وجود ندارد و با توجه به شرایط و نیازهایی که در برهه‌های گوناگون به وجود می‌آید رییس جمهور می‌تواند هر شخصی از جمله مسوول دفترش را برای انجام مأموریتی خاص راهی سفر کند.

ابطحی معتقد است با توجه به این موضوع تفاوتی میان شخص رییس جمهور و مسوول دفترش در انجام مأموریت‌ها وجود ندارد و از نظر قانونی هم به دلیل اینکه مسوول دفتر از جانب رییس جمهور مأموریت دریافت کرده و عازم سفر شده است مشکلی در قراردادهای به امضا رسیده به‌وجود نخواهد آمد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رجایی

      ایا رئیس بانک مرکزی نمیتوانست به این ماموریت برود یا وزیر محترم اقتصاد که در این رابطه بیشتر در حیطه کاریشان هست بنظرم این کارهاوظیفه رئیس دفتر یک رئس جمهور نیست بهتر است ایشان در جایی که تخصص ندارن دخالت نکن

    • آشنا

      باتوجه به اینکه ایشان دکتری اقصاد در امور بانکی دارند و رئیس اتاق بازرگانی بوده اند و فردی متخصص میباشند و در عرصه های مختلف تواندی هایشان را اثبات نموده اند فرد مناسبی را ریئس جمهور انتخاب نموده اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج