جاباما
۴۴۰۸۳
۱۵ نظر
۱۷۱۰۵
۱۵ نظر
۱۷۱۰۵
پ

فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس

حادثه هایی در طول تاریخ رخ داده است که با وجود گذشت سال ها از وقوع آنها هنوز از یاد نرفته اند، حوادثی که نه تنها خسارات زیست محیطی بسیاری را وارد کرده اند بلکه هزاران انسان نیز در این وقایع تاریخی به کام مرگ کشیده شده اند.

فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس

همشهری سرنخ: حادثه هایی در طول تاریخ رخ داده است که با وجود گذشت سال ها از وقوع آنها هنوز از یاد نرفته اند، حوادثی که نه تنها خسارات زیست محیطی بسیاری را وارد کرده اند بلکه هزاران انسان نیز در این وقایع تاریخی به کام مرگ کشیده شده اند.

فاجعه سویسو (۱۹۷۶)

«فاجعه سویسو» حادثه صنعتی وحشتناکی بود که ساعت ۱۲:۳۷ دقیقه دهم جولای ۱۹۷۶ در یک کارخانه کوچک مواد شیمیایی به وقوع پیوست.
 
فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس
 
این کارخانه در 15 کیلومتری شمال مانیل ایتالیا قرار داشت. گاز شیمیایی که از این کارخانه نشت کرده بود ابر سفید رنگی را تشکیل داد که خیلی زود همه شهر سویسو را پوشاند. به محض انتشار گاز، حیوانات بسیاری به طرز عجیبی جان باختند. به نوشته روزنامه «تایم» یک کشاورز وقتی متوجه شد که گربه اش مرده، سعی کرد جسدش را بردارد اما به محض آنکه به آن دست زد، دم گربه از بدنش جدا شد.

وقتی محققان جسد گربه را کالبدشکافی کردند متوجه شدند چیزی جز جمجمه حیوان باقی نمانده است.

چهار روز بعد از انتشار گاز سمی، بیماری های مختلفی بین مردم منطقه شیوع پیدا کرد. بعضی ها تاری دید پیدا کرده بودند و روی پوست دست مردم خصوصا کودکان، زخم هایی ایجاد شده بود. رفته رفته شهر خالی از سکنه شد. مدتی بعد از این حادثه، مردم دوباره به شهر برگشتند اما در گوشه و کنار شهر با اجساد صدها حیوان روبرو شدند، ضمن اینکه خاک منطقه به شدت به مواد شیمیایی آلوده شده بود.


بوپال، کمینگاه مرگ (۱۹۸۴)

در شب های دوم و سوم دسامبر ۱۹۸۴ حادثه ای مرگبار در بوپال مرکز ایالت مادیا برادش هندوستان رخ داد که وخیم ترین حادثه صنعتی جهان نام گرفت. در این دو شب گاز سمی از کارخانه حشره کش سازی شرکت آمریکایی «یونایتد کارباید» نشت کرد و ابر سمی ناشی از نشت این گاز خطرناک برفراز شهر بوپال به حرکت درآمد.
 
فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس
 
وقتی ابر گاز سمی به خانه های نزدیک کارخانه رسید، بسیاری از مردم منطقه بلافاصله جان باختند و رفته رفته این ابر همه خیابان های شهر را پوشاند و مردم شهر دیگر به سختی می توانستند نفس بکشند.
 
فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس
 
در عرض چند ساعت هزاران نفر از بوپالی ها جان باختند اما مرگ و میر تا ماه های پس از حادثه نیز ادامه داشت.
 
فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس
 
در این حادثه تقریبا 15 هزار نفر جان خود را از دست دادند.


نشت نفتکش اکسون والدیز (۱۹۸۹)

در یکی از شب های ماه مارس سال ۱۹۸۹، نفتکش «اکسون والدیز» در تپه دریایی بلایت در آب های آلاسکا، به گل نشست. به محض به گل نشستن نفتکش، ۱۰/۸ میلیون گالن نفت در آب های سرد قطبی شروع به نشت کرد. نفت خام از محل حادثه تا خط ساحلی به فاصله ۸۰۴ کیلومتر گسترده شده بود.
 
فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس
 
حادثه نفتی اکسون والدیز فجیع ترین حادثه زیست محیطی توسط انسان نام گرفت. در این فاجعه، با وجود اینکه 11 هزار نفر سوار بر هزار قایق به پاک سازی محیط پرداختند اما باز هم هزاران پرنده، ماهی فک دریایی و دیگر جانوران دریایی، جان خود را از دست دادند و نزدیک به نیم میلیون نفر آلوده به این گاز سمی دچار نابینایی، از کار افتادن ارگان های بدن و دیگر ناتوانی های جسمی شدند.

اگرچه شرکت یونایتد کارباید نیم میلیارد دلار خسارت به خانواده قربانیان پرداخت کرد اما تاثیر این حادثه تا چندین نسل روی مردم منطقه باقی ماند و هیچ مبلغی نتوانست آن را جبران کند.


حادثه چرنوبیل (۱۹۸۶)

بدترین فاجعه انفجار هسته ای در طول تاریخ مربوط به چرنوبیل می شود. ۲۶ آوریل ۱۹۸۶، راکتور واحد ۴ پایگاه هسته ای چرنوبیل در اوکراین منفجر شد.

بعد از این حادثه، تا کیلومترها و تا جایی که چشم کار می کرد دود بود و آتش، در اثر این انفجار مرگبار، تولیدات اتمی که جرم سنگین تری داشتند در اطراف مجتمع باقی ماندند و آنچه که از تولیدات اتمی و مواد رادیواکتیویته جرم سبک تری داشتند به همراه گاز های سبکی که در اثر مجاورت هوا منفجر شده بودند تا شمال غرب مجتمع کشیده شدند.
 
فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس
 
آتشی که از واحد 4 زبانه می کشید باعث افزایش غبار و دود قارچی شکل ناشی از انفجار مواد رادیواکتیویته شد. با این انفجار، حجم عظیمی از مواد رادیواکتیو در فضا پخش شد. شدت این حادثه حتی از انفجار اتمی هیروشیما و ناکازاکی در سال 1945 نیز بیشتر بود. مواد رادیواکتیویته به طرف غرب یعنی روسیه حرکت کرد.

انفجار اولیه در چرنوبیل جان دو نفر از کارگران را گرفت و نزدیک به 150 کارگر دیگر تا پایان ماه ژوئن جان باختند. حادثه جرنوبیل سرانجام به پایان رسید اما منطقه ای به شعاع 500 کیلومتر در شمال این نیروگاه آلوده به مواد رادیواکتیو شد و تا 30 کیلومتری اطراف نیروگاه هم هیچکس حق ورود و خروج نداشت.

در سال های بعد 1800 مورد سرطان تیروئید در بین کودکان و نوجوانان گزارش شد و تنها دلیل آن این بود که غده تیروئید کودکان به شدت تحت تاثیر پرتوهای رادیواکتیو و عنصر ید قرار گرفته بود.

اثرات مخرب این فاجعه آنقدر زیاد بود که حتی روی نسل های بعد هم تاثیر گذاشت و کودکانی با معلولیت جسمی متولد شدند.


زباله های لاو کانال (۱۹۷۸)

منطقه «لاو کانال» در نزدیکی آبشار نیاگارا در نیویورک، مکان زیبایی برای کار و زندگی بود. در این منطقه، خانواده هایی از طبقه کارگر جامعه زندگی می کردند و با تاسیس چندین مدرسه در آنجا، کودکان به مدرسه می رفتند تا اینکه سال ۱۹۷۸ حادثه وحشتناکی در این منطقه به وقوع پیوست.
 
فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس
 
بین سال های 1942 تا 1953 کارخانه سازنده مواد شیمیایی «اوکسیدنتال» زباله های آلوده خود را در منطقه لاوکانال را مدفون می کرد. در طی این سال ها، نزدیک به 21 هزار تن زباله در زمین های لاوکانال مدفون شده بود.
 
فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس
 
مدت ها گذشت تا اینکه در سال 1978، زباله های شیمیایی مایع شروع به جوشیدن از دل زمین کردند، حیاط پشتی خانه ها مملو از زباله های شیمیایی شده بود. در ابتدا مشکل چندان مهم به نظر نمی رسید اما رفته رفته مایعات شیمیایی همه مناطق مسکونی را فرا گرفت به طوری که صدها خانواده مجبور به تخلیه محل زندگی خود شدند. پس از این فاجعه در سال 1980، مقامات آمریکایی بودجه ای را تعیین کردند تا هر چه زودتر این منطقه از زباله های شیمیایی بیماری زا پاک شود.


بیماری می ناماتا (۱۹۵۰)

اواسط دهه ۱۹۵۰، بومیان ساکن در شهر ساحلی می ناماتا در ژاپن متوجه رفتارهای عجیب و غریب حیوانات منطقه شدند. گربه های حرکات عصبی از خود نشان می دادند و ناگهان جیغ می کشیدند، پرنده ها همانطور که دسته جمعی در حال پرواز بودند ناگهان سقوط می کردند و می مردند. بیشتر ساکنان می ناماتا ماهیگیر بودند و غذای خود را از دریا صید می کردند اما آنها نمی دانستند که این بیماری عجیب و غریب ماهی ها و صدف های دریا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
 
فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس
 
از آنجا که این بیماری نخستین بار بیشتر در گربه ها مشاهده شده بود، مردم منطقه، نام آن را بیماری رقص گربه ها گذاشتند و رفته رفته ساکنان می ناماتا نیز دچار آن شدند. فرد مبتلا به بیماری رقص گربه ها در راه رفتن و حرف زدن دچار مشکل می شد. این فرد نه می توانست خوب ببیند و نه می توانست صداها را به خوبی تشخیص دهد. بی حسی اعضای بدن، گرفتگی عضلات بدن و همچنین از دست رفتن هوشیاری و تعادل در بین ساکنان منطقه، از دیگر آثار بیماری رقص گربه ها بود.
 
فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس
 
این بیماری نخستین بار در بین ساکنان منطقه در ماه می 1956 کشف شد. در این زمان مدیر بیمارستان کارخانه چیسو در شهر می ناماتا، در نامه ای به مقامات محلی بهداشت عمومی، از گسترش یک بیماری ناشناخته عصبی در بین مردم خبر داد و به این ترتیب بیماری رقص گربه شناسایی شد. وقتی مقامات علت شیوع این بیماری را پیگیری کردند متوجه شدند که شرکت جیسو مواد زاید و سنگین فلزی خود را به داخل دریا تخلیه می کرده است.

یکی از این فلزات سنگین متیل جیوه بود که باعث این بیماری شده بود. هر چند در آن زمان از شیوع این بیماری جلوگیری شد اما کارخانه چیسو ریختن زباله های صنعتی به دریا را تا سال 1968 ادامه داد و به این ترتیب به علت عواض ناشی از این زباله ها، تا ماه مارس سال 2001، نزدیک به 2 هزار و 265 نفر به بیماری می ناماتا مبتلا شدند که هزار و 784 نفر از آنها جان خود را از دست دادند.


خشکی دریای آرال (۲۰۰۸)

سال ۲۰۰۸ «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل به آسیای مرکزی سفر کرد. در این سفر او از قبرستان کشتی های زنگ زده که تا کیلومترها کشیده شده بود بازدید کرد. دریاچه آرال بین ازبکستان و قزاقستان واقع است. این قبرستان روزی دریای آرال بود که چهارمین دریاچه بزرگ جهان به شمار می رفت و برای همین، نام دریا را روی آن گذاشته بودند.
 
فجیع ترین حوادث تاریخ جهان +عکس
 
این دریاچه به بزرگی کشور ایرلند بود اما از دهه 1960 یعنی زمانی که روسیه شروع به استفاده از این منبع آبی کرد، تقریبا 90 درصد از آب این دریاچه خشک شد و با گذشت زمان بقیه آب این دریاچه که روزی مملو از موجودات دریایی بود خشک شد. اکنون دریای آرال تبدیل به شوره زاری شده که توفان های شنی، خطر بزرگی برای پوشش گیاهی منطقه به شمار می رود و همچنین سلامت حیوانات و انسان ها را به خطر انداخته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سینا

      نکته در خصوص خشک شدن دریاچه آرال اینکه بدنبال سیاستهای دولت شوروی در تبدیل بیابانهای ازبکستان به کشتزارهای پنبه و برداشت بی رویه آب از این دریاچه،نهایتا منجر به خشکی آن شد.

    • elhamgh

      هر کودومشون بجای خود وحشتناک بودن...................

    • رها

      کاش قیمت پراید رو هم جزئ این مطلب میزدین

    • شمیسا

      دوست دارم از دست تکنولوژی و صنعت و ... به یه جای دور فرار کنم

      دورِ دور

    • بدون نام

      و انفجار بمب اتمی امریکا در هیروشیما و کشته شدن 300.000 نفر در مدت چند ثانیه

      پاسخ ها

      • شایان

        ،دوست عزیز،حادثه هیرو شیما خسارت جانی بیشتری داشته..اما آقای لگاسف و خانم خومینیاک باعلمشون حکم فرشته نجات اونهارو داشتند.

    • بدون نام

      مطالب با تیتر جور نیست

    • سارا

      در مورد موضوع ها مطلب کم است

    • منصور

      این واقعیتی است که بعدها باآن روبه رو خواهیم شد

    • mansoor

      کی گفته آدمها نماینده خدا روی زمینند... بیشتر بلایا مسببش همین آدمان...باید بحال خودمون گریه کنیم

    • افسانه

      دعا ميگنم صاحب گارخونه ى چيسو خودشم با همين بيمارى بميره

    • شایان

      من راجع به چرنوویل خوندم.ازنظر علمی در هرساعت حادثه چرنوبیل دوبرابر بمب هیرو شیما انرژی تولید شد.علتش هم انفجار راکتور شماره ۴بود.اماچرااین اتفاق افتاد؟چون شوروی میخواست درحین قطعی برق ببینه که میتونست برق کافی تولید کنه یانه.افرادبی تجربه ای(همان دو نفرکه درروز اول حادثه کردند)این آزمایش رو انجام دادند.آقای لگاسوف شیمی دان روسی تلاش زیادی میکرد.اما گرباچوف کمکش نمیكرد.۵۹۳هزار کشته داشت این فاجعه

    • علی

      همشون وحشتناک بودن اما بدترینشون چرنوبیل بوده واقعا بد بود و الان ما مدیون لگاسف و امثال او هستیم

    • ماریا

      سلام ولی حادثه چرنوبيل واقعی هستش من فیلمش و دیدم واقعا غم انگیزه

    • بدون نام

      جالبه واسم امریکا اومده فیلم چرنوبیل رو ساخته، فیلمی که مربوط به کشوریه که باهاش دشمنی داره... و باعث شد تا هرکسی که این فیلمو دید احساس نفرت بهش دست بده نسبت به شوروی ( که البته حق هم دارن)
      سوال اینجاست که چرا از فجایع هیروشیما و ناکازاکی فیلم نساخته، یا از فاجعه ی بوپال هند؟ که مقصرش امریکایی ها بودن؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج