جاباما
۴۴۰۹۶۶
۳ نظر
۵۷۲۴
۳ نظر
۵۷۲۴
پ

اسم های درپیتِ فیلم های تاریخ سینما

سرک کشیدن بین اسامی فیلم های تاریخ سینما، آمارهای جالب توجه و نکات جالبی از فیلم های کپی کاری شده، درپیت و ویژه به ما داد.

هفته نامه همشهری جوان: سرک کشیدن بین اسامی فیلم های تاریخ سینما، آمارهای جالب توجه و نکات جالبی از فیلم های کپی کاری شده، درپیت و ویژه به ما داد.

اسامی فیلم هایی که از روی فیلمفارسی ها کپی شده یا اسامی عجیب و غریب و درپیتی دارند، باعث شد ما به آرشیو فیلم های سینمایی ایران سربزنیم و آمار اسامی کپی شده را دربیاوریم. ولی در این بین، تعدادی نماد دیگر مثل استفاده زیاد از کلمه «مرد» در فیلم های سینمایی یا اسامی آثاری که با نام حیوانات ساخته شده اند؛ فیلم هایی که نام آن ها از زوج ها استفاده شده و... باعث شد مطلب مان را پر و پیمان تر کنیم و به سراغ این سوژه های جذاب هم برویم. سوژه هایی که مسلما خواندن آن ها برای شما هم خالی از لطف نخواهدبود و با باز کردن سر صحبت در محافل گوناگون می توانید از آن ها استفاده کنید! در ضمن در این مطلب، نظر آرش معیریان را درباره چگونگی و روند انتخاب اسامی فیلم ها هم پرسیدیم.

خزهای بعد از انقلاب

یکی از نکات جالب در خصوص انتخاب اسم در فیلم های سینمایی این بود که انتخاب اسامی عجیب و غریب، مختص قبل از انقلاب و فیلمفارسی ها نبود. اگر در دهه های 40 و 50، فیلم هایی مثل «شارلوت به بازارچه می آید»، «سه ناقلا در ژاپن» در سینماها اکران می شد، در همین دو دهه اخیر هم آثاری همچون «پدرهای امانتی»، «مادرزن سلام» و «چهار اصفهانی در بغداد» روی پرده های سینما رفتند تا نشان دهند که برخی سینماگران ما، اصل خود را فراموش نمی کنند و اگر هم از روی اسامی و قصه فیلمفارسی ها کپی برداری نکنند، اسم هایی انتخاب می کنند که در درپیت بودن، روی نمونه های پیش از خود را سفید کرده اند.

ژانر محبوب: در بین فیلم های با اسم های نه چندان جالب، بیش از 90 درصد آثار در ژانر کمدی هستند. اوضاع در انتخاب اسامی به گونه ای پیش رفته که شما با شنیدن نام یک اثر می توانید ژانر آن را تشخیص بدهید و حتی بفهمید که این فیلم یک کمدی است یا دارم و اگر کمدی است سخیف است یا خیر. فیلم هایی مثل «اسب سفید پادشاه»، «تارا و تب توت فرنگی» و «آبنبات چوبی» آثاری هستند که کمدی نیستند، ولی شما تکلیف تان با «مامان بهروز منو زد»، «شاخه گلی برای عروس» و «داماد خجالتی» کاملا روشن است.
اسم های درپیتِ فیلم های تاریخ سینما

دهه پرکار درپیت ها: در بین دهه های مختلف، دهه ۸۰ با نزدیک به ۳۰ اسم عجیب، درپیت پیشتار است. در این دهه، آثار مختلفی همچون «آدامس بادکنکی»، «آژانس ازدواج»، «بخشکی شانس»، «ازدواج در وقت اضافه»، «پوپک و مش ماشاالله»، «پدرهای امانتی»، «من و پدربزرگ ده ساله ام»، «نصف مال من نصف مال تو»، «پاتو زمین نذار»، «لج و لجبازی» روی پرده های سینما به نمایش درآمدند.

مورد ویژه: موسسه پویا فیلم را می توان یکی از موسسات پرکار در زمینه تولیدات سینمایی با اسم های نه چندان جالب دانست. این موسسه، فیلم های زیادی در طول چند سال اخیر ساخته است اما در بین شان فیلم هایی که به فهرست ما بخورند، زیاد به چشم می خورد. آثاری مثل «شارلاتان»، «عروس فراری» و «تحفه هند» جزو فیلم هایی هستند که محصول پویافیلم بودند.
اسم های درپیتِ فیلم های تاریخ سینما

کارگردان ویژه: در بین فیلمسازان، چهره هایی مثل آرش معیریان، قدرت الله صلح میرزایی و وحید نیکخواه آزاد، کارگردان هایی هستند که در این فهرت بلندبالا بیش از دو، سه فیلم دارند اما کارگردان ویژه این فهرست، سعید سهیلی است؛ کارگردانی که به تنهایی پنج فیلم برای این فهرست ما دست و پا کرد. «تارا و تب توت فرنگی»، «سنگ کاغذ قیچی»، «چار انگشتی»، «چارچنگولی، و «ازدواج در وقت اضافه» فیلم های سعید سهیلی هستند.

نظر کارشناس: برخی مسائل وجود دارد که اسم گذار را به یک قطعیتی می رساند که اسم فیلم را اگر چنین چیزی بگذارد، می تواند باعث جلب توجه مخاطب شود. مسائلی مثل اینه خیلی وقت ها ما اسم یک فیلم را از شکل خوانش آن انتخاب می کنیم و به این فکر می کنی که چطور خوانده می شود و گرافیک آن روی پوستر به چه شکلی نوشته می شود. از طرف دیگر، آهنگ کلمه هم مهم است. پروسه انتخاب نام برای هر فیلم، پروسه مهم و پیچیده ای است.

اسامی «ها» دار

بعد از موفقیت فیلم «اخراجی ها» در سال 1386، موج عجیبی برای چسباندن «ها» به اسم فیلم ها به راه افتاد. در فاصله سال های 86 تا 95، 10 فیلم سینمایی ساخته شده که همگی از «ها» استفاده کرده اند.

ده نمکی صاحب سبک: خود مسعود ده نمکی به عنوان کارگردان صاحب برند اسامی «ها»دار، در دو سه اثر بعدی اش هم سراغ همین سبک رفت. «اخراجی ها 2 و اخراجی ها 3» را ساخت و بعد از آن سراغ «معراجی ها» رفت.
اسم های درپیتِ فیلم های تاریخ سینما

وجه مشترک: تمام فیلم های «ها»دار در یک خصلت مشترک اند؛ این که غیر از خود «اخراجی ها۱» و «ندارها» هیچ کدامشان آثار قابل قبولی نیستند. حتی «خواب زده ها»ی فریدون جیرانی هم اثر قابل دفاعی در کارنامه این کارگردان نیست.

مورد ویژه: داریوش باباییان از جمله تهیه کننده هایی است که سه فیلم با پسوند «ها» در کارنامه اش دارد. فیلم های «افراطی ها» و «فوتبالی ها» را سال ۱۳۸۹ تهیه کرد و همین امسال هم فیلم «آن ها» را در ادامه آن ها وارد چرخه تولید کرد.

نظر کارشناس: ببینید وقتی یک برند مثل آدیداس، نایکی و... بین مردم جا می افتد، بالاخره شما هم خیلی دوست دارید که به اعتبار آن اسم در محصول تان متوسل شوید. این یکی از شیوه های تبلیغات و رموز موفقیت اسم گذاری در تبلیغات است که شما نگاه می کنید در یک مقاطعی یک سری اسامی خوب جا افتاده است و از آن ها استفاده می کنید.
همین اسامی الان شما اگر نام یک فیلم را «گنج قارون» بگذارید، قطعا بسیاری از آن استقبال می کنند، چون بلافاصله فیلمی را در ذهن خیلی ها تداعی می کند که به شدت موفق بوده و احتمالا برخی به این نیت به سینما می روند که شاید این هم فیلمی باشد که دوباره یادآوری کننده آن فیلم باشد. ممکن است تعدادی از مخاطبان هم بگویند این فیلم اسمش قدیمی و تکراری است و کپی برداری شده و سراغش نروند. این ها مسائلی است که هر تماشاگری با آنالیز فکری اش انتخاب می کند و به دیدن فیلم می رود.

اسامی درپیت شبکه نمایش خانگی

بعد از گسترش نتخاب اسم های درپیت برای فیلم های سینمایی، موج عجیبی از اسم های خز در شبکه نمایش خانگی هم به راه افتاد. حدود 16-15 فیلم با اسامی عجیب و غریب و به اصطلاح «خَز» به میدان آمدند و جالب این جاست که با همین اسم ها به فروش بسیار زیادی هم دست پیدا کردند.

اسم های طولانی: بعضی از این اسم های خز شبکه نمایش خانگی، خودشان یک جمله کامل اند؛ جمله ها، عبارات یا ترکیبات عاشقانه یا بامزه ای که آدم خیال نمی کند روزی روی یک فیلم گذاشته شود؛ مثل «مواظب خودت باش عزیزم، «با من شوخی نکن»، «عاشقی با اعمال شاقه»، «دامادی به نام صفر»، «رجب آرتیست می شود»، «به روح پدرم» یا «کادوی در به در» و...
اسم های درپیتِ فیلم های تاریخ سینما

استفاده از عدد: بعضی از فیلم های درپیت شبکه نمایش خانگی به جای اسم ها یا عبارات بامزه و الکی، روی اعداد دست گذاشته اند؛ مثل «وفا ۲۰۱۲»، «بلوف ۲۰۱۴» یا «کبرا ۰۰۱۲»، البته این موج بعد از موفقیت فیلم «وفا ۲۰۱۲» رضا شفیعی جم و فروش فوق العاده ای که داشت، شکل گرفت.

مورد ویژه: در فیلم هایی با اسامی درپیت، اسم یوسف تیموری جایگاه ویژه ای دارد. او فیلم های «مواظب خودت باش عزیزم»، «کادوی در به در» و «یک بام و دو هوا» را کارگردانی کرده و در بیشتر از ۱۰ تا از این فیلم ها به عنوان بازیگر حضور داشته.

کارگردان ویژه: ابراهیم ابراهیمیان که امسال فیلم «آااادت نمی کنیم» را به عنوان اثری روشنفکری ساخت و اکران کرد در اولین تجربه اش برای شبکه نمایش خانگی، اسم «سیازنگی» را برای اثرش انتخاب کرد.

نظر کارشناس: انتخاب اسامی عجیب و غریب در این آثار، اشکالی ندارد. ما یک سری فیلم داریم که در فروشگاه های رسانه تصویری ارائه می شود، یک سری فیمل هم می بینیم که در سوپرمارکت هست ولی در رسانه های تصویری نیست. به این دلیل که اسامی فیلم باید جوری باشد که صاحب سوپرمارکت یک فیلم اشانتیون در کیسه خرید صدهزارتومانی مشتری اش هم بگذارد. یک فیلم هنری با یک اسم ثقیل را نه سوپرمارکتی می خرد، نه به مغازه اش می آورد و نه اشانتیون می دهد. ما نباید فراموش کنیم که ظرف و مظروف در سینما، در پخش، در رسانه، اکران و توزیع، شرط مهمی است. باید ببینیم چه فیلمی برای چه مخاطبی و در کجا ارائه می شود؟ اگر این را آنالیز کنیم، می بینیم فیلم «دامادی به نام صفر» هم در نوع خودش موفق است.

اسامی زوجی

اسم های زوجی یا آن هایی که از دو اسم دختر و پسر کنار هم استفاده کرده اند هم در دوره ای بدجوری مد بود. اصلا کار به جایی رسیده بود که قبل از تماشای فیلم می شد فهمید قرار است ماجرای کدام دو نفر را دنبال کرد.

زوجی های قبل از انقلاب: مد انتخاب اسم یک زن در کنار مرد، پیش ازانقلاب شروع شد. «بیژن و منیژه»، «جعفر و گلنار»، «لیلی و مجنون»، «مریم و مانی» و «یوسف و زلیخا» از این جنس فیلم های قبل انقلاب اند که البته سه تا از آن ها کاملا از داستان های معروف وام گرفته اند.
اسم های درپیتِ فیلم های تاریخ سینما

بعد انقلابی ها: «شیرین و فرهاد»، «سام و نرگس»، «دیو و دلبر»، «کلاه قرمزی و سروناز»، «پوپک و مش ماشالا» و «مانی و ندا» هم فیلم های زوجی هستند که بعد از انقلاب ساخته شده اند.

مورد ویژه: تمام فیلم های زوجی بعد از انقلاب، آثار خزی نبودند؛ مثلا «کلاه قرمزی و سروناز» یک مورد ویژه بود که صرفا به تبعیت از این فیلم ها و برای بالابردن بار کمدی کودکانه از اسم سروناز کنار کلاه قرمزی استفاده کرده.

نظر کارشناس: اسم گذاری برای فیلم نیازمند هوش، درایت و داشتن اطلاعات نسبت به سلیقه مردم فیلم بین است، فرمولی که می تواند اسم یک فیلم را موفق و اثر دیگری را ناموفق کند اما استفاده از اسامی قهرمان های قصه، یکی از روش های متداول اسم گذاری در آثار داستانی است. اولین پارامتر در این مدل سینما، دنباله روی از یک یا دو شخصیت محوری است که قصه را یدک می کشند. در طول دیدن فیلم، از آن جایی که شما با قهرمان طرف هستید، عمدتا اسامی برای این نوع فیلم ها، اسم فاعل تکی یا مشترک هستند. اسم هایی مثل «بزرگمرد کوچک»، «لیلی و مجنون»، «شیرین و فرهاد» و... عمدتا اسامی ای می باشند که توصیف شخصیت محوری قصه هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      كلاهي براي باران ، اسب حيوان نجيبي است ، جدايي نادر از سيمين (جدايي به تنهايي اسم بهتري بود)، نهنك عنبر هم كه اسم مسخره اي هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی آی کیو هستی!!
        کلاهی برای باران رو با این سه تا فیلم یکی یه جا میذاری؟
        با وجود اینکه سیمین تثاضای طلاق داده بود- که واقعا هم قصد جدایی نداشت و میخواست نادر رو برای رفتن مجاب کنه- در نهایت با برملاشدن حقیقت این نادر بود که از سیمین راهشو جدا کرد. و نامگذاری فیلم هم بسیار مناسب بود. درفستیوالهای خارجی برای سهولت جدایی رو برای این فیلم به کار بردند و به دلیل مورد توجه قرار گرفتن فیلم همان اسم هم ماندگارتر شد.
        در مورد فیلم نامگذاری فیلم نهنگ عنبر:
        در این فیلم ضمن آنکه زندگی ارژنگ روایت می‌شود، مخاطب شاهد نقد و بررسی دوران تاریخِ اجتماعی، ویژگی‌های فرهنگی، دیدگاه‌های دینی، سیاسی و... ‌دهه‌های مختلف ایران است. به همین منظور با بررسی ساختار چارچوب‌های اجتماعی و نوع روابط دوجوان، به بهانه دوره‌های زندگی ارژنگ به نوعی به «فراتشریح»ساختار اجتماعی ایران می‌پردازد و دوران تاریخی، زندگی اجتماعی ایران بررسی می‌شود. این مسأله از دو منظر قابل بررسی است. اول ارژنگ به عنوان شخصیتی سمبلیک، مفهوم تاریخی و نوستالژیکی از ایران در 5 دهه تاریخ است. بنابراین نامگذاری فیلم با عنوان نهنگ عنبر قابل تأمل است. زیرا «نهنگ عنبر» نوعی جانور است که معمولاً تا عمق 1000 متری اقیانوس پایین می‌رود و می‌تواند بیش از یک ساعت زیر آب بماند. ماده روغنی به نام عنبر از روده این نهنگ به دست می‌آید که در تهیه عطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک بنابراین ارژنگ یعنی نهنگی که بیش از 5 دهه تاریخ در رؤیای شخصیتی به نام «رؤیا» باقی مانده است. اما اگر ارژنگ شخصیتی نمادین از ایران باشد؛ رؤیای او چه بوده است؟

    • امین

      هر اسمی میشه گذاشت. هیچکدوم درپیت نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج