جاباما
۴۴۱۴۱۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ثبات قیمت‌ها در آستانه طولانی‌ترین شب سال

۷ شب دیگر یلداست که بلندترین شب سال است. در این شب به رسم گذشتگان مردم آجیل و شیرینی می‌خرند تا شروع فصل زمستان در کنار خانواده جشن بگیرند.

روزنامه ایران: ۷ شب دیگر یلداست که بلندترین شب سال است. در این شب به رسم گذشتگان مردم آجیل و شیرینی می‌خرند تا شروع فصل زمستان در کنار خانواده جشن بگیرند.
اما چند روز مانده به شب یلدا قیمت‌ها حسابی خودشان را گرم می‌کنند به گونه‌ای که برخی‌ها برای خرید یک کیلو آجیل وسع مالی‌شان نمی‌رسد، ولی امسال شرایط تا حدودی تغییر کرده است و به قول رئیس اتحادیه خشکبار امسال قیمت‌ها کاملاً رقابتی است و فروشندگان برای آنکه بتوانند به نقدینگی برسند به هیچ عنوان قیمت‌ها را گران نمی‌کنند.
فعالان این صنف می‌گویند بازار خشکبار چند وقتی است که رونق گذشته را ندارد و مردم برای خرید آجیل مانند سال‌های پیش انگیزه ندارند. دلیل اصلی که در این خصوص مطرح می‌شود گران بودن آجیل است. در دولت گذشته قیمت پسته که در حدود ۳۰ هزار تومان بود به یکباره از ۵۰ هزار تومان هم عبور کرد و همین امر باعث شد تا رشد قیمت با انواع خشکبار عجین شود. روز گذشته مصطفی احمدی رئیس اتحادیه خشکبار درباره قیمت انواع خشکبار و قیمت آن برای شب یلدا به خبرنگار ما گفت: وضعیت فعلی بازار به لحاظ عرضه، قیمت و کیفیت، مناسب و قابل قبول است وحتی امسال قیمت برخی از خشکبار مانند پسته و تخمه ژاپنی نسبت به سال گذشته حدود ۵ الی ۶ درصد کمتر شده است.
در عین حال قیمت برخی از اقلام هم سیر افزایشی داشته است مانند فندق که به خاطر سرمازدگی سال ۹۴ حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد گران تر شده است. قیمت بادام هندی که ما امکان تولید آن را نداریم نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد گران شده است. وی ادامه داد: دلیل گران شدن بادام هندی افزایش قیمت ارز و جلوگیری از واردات آن با هدف حمایت از تولید داخل است اماچه بخواهیم و چه نخواهیم بادام هندی در فهرست آجیل مردم قرار گرفته است لذا باید واردات آن صورت گیرد.چندی پیش نیز اتحادیه خشکبار به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد داد تا واردات بادام هندی صورت گیرد. البته با ثابت ماندن قیمت ارز طی یک هفته اخیر دیگر قیمت خشکبار که نیاز به واردات آن داریم بیشتر نخواهد شد.
احمدی در مورد وضعیت قیمت آجیل در بازار گفت: قیمت کف پسته در عمده فروشی‌ها ۲۴ هزار تومان و دست چین آن ۵۴ هزار تومان است که به این قیمت ۱۰ درصد هزینه فرآوری و ۱۰ درصد سود خرده فروشی اضافه می‌شود. وی تأکید کرد: شب یلدا بازار آرامی را خواهیم داشت و دیگر مانند سال‌های گذشته نوسانی رخ نخواهد داد چرا که فروشندگان بیشتر به فکر فروش هستند تا دنبال سودآوری. از این‌رو امیدواریم که شب یلدا بازار خشکبار از رکود خارج شود.علی بهره‌مند رئیس اتحادیه قنادان هم بر بازار آرام شب یلدا تأکید کرد و گفت: قیمت انواع شیرینی‌ها ثابت است و هیچ مجموعه‌ای اجازه افزایش قیمت ندارد.
قیمت انواع شیرینی براساس کیفیت آن قیمتگذاری شده است و واحدهای صنفی تخطی نخواهند داشت.وی افزود: قیمت شیرینی هر سال مشخص می‌شود بدین جهت واحد‌ها بر مبنای آن تولیدات خود را به فروش می‌رسانند. قیمت‌ها به واقعیت نزدیک شده است لذا دلیلی برای گران فروشی نیست.
هندوانه گران نمی‌شود
خرید دیگر مردم بعداز خشکبار و شیرینی، هندوانه است.سال گذشته قیمت این میوه محبوب تا ۵ هزار تومان هم رسید و همین گرانی باعث شد که خیلی‌ها هندوانه را از سبد خرید خود در شب یلدا حذف کنند. در حال حاضر در میناب یعنی محل کشت هندوانه کشاورزان سر زمین آن را ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان می‌فروشند و می‌گویند سالانه به ازای هر هکتار یک میلیون تومان پول آب می‌دهیم و قیمت فعلی هندوانه هیچ بخشی از هزینه‌های آنها را پوشش نمی‌دهد.حال همین هندوانه در میدان اصلی تره بار بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان و قیمت هندوانه دزفول ۵۰۰ تومان است.اما در سطح شهر قیمت‌ها به یکباره گران می‌شود.حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات هم درباره قیمت هندوانه و احتمال گران شدن آن در شب یلدا گفت: امسال قیمت هندوانه اصلاً گران نخواهد شد.
سال گذشته به خاطر سرما زدگی و فرصت طلبی سودجویان قیمت هندوانه از ۵ هزار تومان فراتر رفت اما در سال‌جاری افزایش قیمت نخواهیم داشت چرا که رشد تولید در این میوه داشته‌ایم. قیمت سایر میوه‌ها هم در شب یلدا ثابت خواهد ماند و مردم شاهد گرانی در میوه‌ها نخواهند بود. مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران هم ضمن تأکید بر اینکه وضعیت عرضه و قیمت میوه‌های شب یلدا مناسب است، گفت: درصد دقیق آسیب سرمازدگی به میوه‌ها هنوز مشخص نیست اما اگر ۲۰ تا ۲۵ درصد میوه‌ها سرمازده شده‌ باشند، مشکلی در تأمین بازار شب عید و پس از آن تا اردیبهشت‌ ماه نخواهیم داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج