جاباما
۴۴۲۷۳۸
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

مطهری: زن و مرد در اسلام تساوی حقوق دارند اما تشابه حقوق ندارند

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زن و مرد از منظر اسلام حقوق مساوی دارند اما این بدان معنا نیست که تشابه حقوق نیز داشته باشند.

خبرگزاری ایسنا: نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زن و مرد از منظر اسلام حقوق مساوی دارند اما این بدان معنا نیست که تشابه حقوق نیز داشته باشند.

علی مطهری در مراسم نخستین کنگره جمعیت زنان مسلمان نواندیش که در کانون توحید تهران برگزار شد، با بیان خاطره‌ای از شهید مطهری اظهار کرد: شهید مطهری بعد از سفر به پاریس در ایام نهضت اسلامی پس از دیدار با امام خمینی(ره) با اشاره به این موضوع که چه مسائلی مابین امام خمینی(ره) و ایشان طرح شد، گفتند که پیش از چند مساله‌ای که می‌خواستم با امام(ره) مطرح کنم ایشان به مساله زن توجه کردند. در آن زمان با توجه به نگاه اروپا و غرب به زن، اسلام و جامعه اسلامی را به زن‌ستیزی متهم می‌کردند. خود شهید مطهری سه دوره را برای حضور زنان در جامعه طرح کردند. دوره اولی که زنان در نهان‌خانه‌ها بودند و مردان برای به دست آوردن‌شان تلاش بسیار می‌کردند. دوره دوم حقوق زنان در جامعه پذیرفته شد و آنان مانند مردان توانستند به تحصیل علم و دانش بپردازند و به منصب‌های اجتماعی دست یابند اما در این میان ارزش‌های خود را از دست دادند؛ چراکه همواره در دسترس مردان قرار داشتند.

وی افزود: دوره سوم مربوط به نگاه اسلام به زنان می‌شود. شهید مطهری یادآور می‌شوند که زنان در اسلام نه‌تنها یک شیء بی‌ارزش نیستند بلکه همواره به عنوان یک شخصیت ارزشمند شناسایی می‌شوند و ارزش آن‌ها با این دیدگاه حفظ می‌شود. در نگاه اسلام زنان و مردان به طور مساوی حق شکوفا شدن استعدادهای‌شان در هر حوزه‌ای که می‌خواهند، دارند. به طور کلی وجود استعداد در هر شخصی نشان‌دهنده وجود حق او برای دستیابی به آن استعداد است.

وی با اشاره به دیدگاه نهضت اسلامی به زن و پیشرفت زنان در جامعه گفت: زن و مرد دارای حقوق مساوی هستند اما این تساوی حقوق بدان معنا نیست که هر جایی حقی برای مرد بوده مثل همان حق برای زن وجود دارد و یا بالعکس؛ در واقع زن و مرد در اسلام تساوی حقوق دارند اما تشابه حقوق ندارند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: در نگاه اسلامی نمی‌شود گفت که زن حق ورود به صحنه جامعه را ندارد. هر کس اعم از زن یا مرد وقتی شایسته بود باید سمتی را که می‌تواند برعهده بگیرد؛ حتی نباید گفت که ۵۰ درصد از سهمیه‌ها را باید به زنان و ۵۰ درصد دیگر را به مردان اختصاص داد؛ چراکه ممکن است در یک جامعه‌ای که ۷۰ درصد از زنان شایسته کسب سمت‌های مهم را داشته باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه عجب ایشان بدون جاروجنجال حرف حساب زد!

    • علیرضا

      حالا که ایشان چند جمله ای سخنرانی فرمودند به کجا آسیب رساند، که قبلا این هم جار و جنجال راه انداختند و موجب تشویق اذهان مردم را فراهم کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج