۴۴۲۸۷۳
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

نفس تروریست ها در حلب به شماره افتاد

جنگ با تروریسم در سوریه در حالی دنبال می شود که اوضاع شرق حلب با توجه به تحولات شتابزده آن بیش از دیگر مناطق این کشور کانون توجه قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر: روز ۱۵ دسامبر برابر با ۲۵ آذرماه نقطه عطفی مهمی در بحران سوریه محسوب می شود زیرا گروههای مسلح در نهایت زیر فشار و تاکتیک های ارتش سوریه مجبور به موافقت برای خروج از شرق حلب شدند. گفتگوها و مذکرات ثمر داد و کاروانی از اتوبوس های سبزرنگ در منطقه الراموسه در جنوب غربی حلب به همراه آمبولانس ها صف کشیدند و سرانجام عملیات خروج افراد مسلح به همراه خانواده هایشان از شهر آغاز شد.

روندی که صورت گرفت، قبلا در مناطق دیگر به ویژه در حومه دمشق اجرا شده بود و افراد مسلح از این مناطق خارج شده و به مناطق دیگری که هنوز تحت اشغال این گروهها است، رفتند. روند خروج با نظارت افسران روس و همراهی کردن هلال احمر سوریه و صلیب سرخ جهانی صورت گرفت و برای اینکه عملیات تحت کنترل باشد و حادثه ای که روند را بر هم بزند ایجاد نشود، پهپادها نیز بر عملیات نظارت کردند.

اما در حالی که روند خروج ادامه داشت به ناگاه رسانه ها اخباری درباره توقف این روند به علت بد عهدی گروههای مسلح و پشت پا زدن به توافق و اجازه ندادن به اتوبوس ها برای حرکت به سوی دو شهرک شیعه نشین کفریا والفوعه در شمال ادلب، و نیز حمل سلاح سنگین مخابره کردند.

ارتش سوریه پس از اینکه متوجه شد که افراد مسلح برخی را به گروگان گرفته اند اتوبوس ها را متوقف کرد و غیرنظامیان به گروگان گرفته شده را از اتوبوس ها خارج کرد و در این شرایط گروههای مسلح اقدام به تیراندازی و حملات خمپاره ای کردند.

نکته ای که در این باره حائز اهمیت است تعداد آماری است که درباره افراد شرق حلب ارائه شده و در این میان حامیان گروههای مسلح به طور عمدی سعی کردند که این آمار را بیشتر از اندازه واقعی آن نشان دهند تا فشار بین المللی را افزایش دهند و به اهداف سیاسی خود برسند.

اما فارغ از این، هنگامی که توافق برای خروج نهایی شد، گروههای مسلح برای اینکه محتویات و ابزار و ادوات مقرهای خود به دست ارتش سوریه نیافتد، اقدام به آتش زدن مقرهای خود کردند. آنها حتی انبارهای مواد غذایی را هم سوزاندند تا ساکنان را از آن محروم کنند، انبارهای مهمات از سوی آنها منفجر شد.

ستون های دود بر اساس گزارش رسانه ها در نتیجه آتش سوزی ایجاد شده از سوی گروههای مسلح در شرق حلب به هوا بلند شد. آنها همه عکس ها، کتابها، البسه و خودروها را نمی توانستند با خود خارج کنند را سوزاندند. آنها بزرگترین انبار سلاح خود را در محله السکری منهدم کردند.

هدف تروریستها در از بین بردن همه تجهیزات و اسناد و مدارک این است که ارتباطات خارجی این گروهها آشکار نشود. آنها انبارهای غذایی را آتش زدند تا مبادا انبارهایی که درهای آن را به روی ساکنان گرسنه شرق حلب بسته اند، عیان شود.

برخی رسانه ها نیز از بین بردن و نابودی را با هدف محو اقدامات جنایتکارانه در تجارت اعضای بدن انسان و دیگر اقدامات شنیعی که این گروهها مرتکب شده اند، می دانند.

به هر حال باید کار گروههای مسلح در شرق حلب را تمام شده دانست و بازگشت شهر به آغوش دولت سوریه به مثابه مرحله مهمی از بحران و جنگ در سوریه محسوب می شود و دمشق و همپیمانانش از این نبرد سربلند بیرون آمدند به طوری که بشار اسد رئیس جمهور سوریه آنرا لحظه تاریخی دانست.

این دستاورد پس از عملیات نظامی ممتد که از ماه سپتامبر ۲۰۱۳ شروع شد، به دست آمد اما عملیات نهایی که اوضاع را به نفع ارتش سوریه و همپیمانان رقم زده است؛ در ۱۳ نوامبر شروع شد و ارتش سوریه و همپیمانان آن موفق به تسلط بر بخش اعظم شرق حلب به استثنای مساحتی که از ۲.۵ کیلومتر فراتر نمی رود، شدند.

پس از فرار تروریستها از حلب، نوبت به بازسازی خرابی ها و ترمیم تاسیسات حیاتی و مین زدایی و پاکسازی مواد منفجره می رسد. وصل شدن آب و برق از مهمترین و اساسی ترین نیازهای کنونی حلب است.

در نبرد آزاد سازی شرق حلب، شماری زیادی از افراد مسلح که گمان می کردند، وضعیت این نبرد نیز همانند قبل است و آنها می توانند تنفس داشته باشند، کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

اما حلب پس از چهار سال هم اکنون مطابق آنچه اداره موزه ها و میراث فرهنگی سوریه اعلام کرده است به شهری جنگ زده تبدیل شده است. بر اساس گزارش رسانه ها، قلعه حلب کمتر آسیب دیده اما اطراف آن ویران، مسجد اموی به طور جزیی آسیب دیده است و بسیاری از آثار باستانی آن از جمله منبر مسجد به تاراج رفته است.

هنوز زود است که برآوردی درباره میزان خسارات و زیان های وارده به حلب صورت گیرد اما ویرانی و خرابی زیادی به بار آمده است و برخی تصاویر گرفته شده از سوی پهپادها نیز گواه این مدعاست. رسانه ها گزارش داده اند که بازاز حلب به عنوان بازاری مسقف در دنیا در معرض ویرانی زیادی قرار گرفته است.

نبرد در قلب اقتصادی سوریه رو به پایان است اما آثار جنگ عمیق است و التیام حلب به زودی برطرف نمی شود. همه بخش های شهر تاثیر پذیرفته اند و جنگ هزاران زخمی و کشته برجای گذاشته است.

اینک حلبی ها از خود می پرسند که این همه ویرانی برای چه بود؟ چه نتیجه ای از این جنگ عاید شد؟

فرمان تخریب از کاخهای ریاض، قطر و ابوظبی و کشورهای غربی و تل آویو صادر شد تا ویرانی به بار آید و به موضوعات فرقه ای دامن زده شود. به بهانه معارضان میانه رو، بزرگترین و خطرناکترین طرح ورود گرگهای انسان نما به سوریه از طریق اراضی ترکیه و اردن کلید خورد و تروریستها به ادوات تخریب و کشتار تجهیز شدند. و رژیم صهیونیستی از هیچ کمکی اعم از نظامی و درمانی به تروریستها دریغ نکرد.

اما آنچه که طی روزهای گذشته در زمان عملیات نظامی ارتش سوریه و همپیمانان آن و در روز ۱۵ دسامبر یعنی خروج گروههای مسلح از شرق حلب رخ داد، به مثابه ریخته شدن آب سردی بر حامیان تروریستها بود زیرا نتیجه اقدامات خود را برباد رفته می دیدند. تروریستهای فتنه انگیز مورد حمایت آنها دلخوش کرده بودند در نهایت از اتوبوس های سبز رنگ سردرآوردند تا آه و عجز بر حامیان و رسانه های آنها حاکم شود.

ارتش سوریه و همپیمانان آن بزرگترین پیروزی در بحران ۵ ساله سوریه را به دست آوردند. پیروز اصلی بشار اسد است که طرح تجزیه سوریه و طرح تکفیری-صهیونیستی مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا را به شکست کشانید.

پس از نبرد حلب، نبردی جدیدی شروع می شود اما حلب به مثابه خاری در چشم صهیونیستهاست. با آزاد سازی دیگر مناطق سوریه و تسلط بشار اسد بر اوضاع سوریه با همکاری حزب الله سناریوی تلخی برای تل آویو رقم زده می شود. هر چند که حامیان گروههای مسلح از حمایت های خود از تروریستها دست برنمی دارند و تلاش های مذبوحانه خود در دیگر مناطق ادامه می دهند.

قدر مسلم آن است که نبرد حلب در تاریخ ماندگار خواهد شد ودر قاموس دستاوردهای نظامی مبهوت کننده وارد می شود. حلب یکی از دستاوردهای نظامی در جنگ شهری محسوب می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میلاد

      به شما چه مگه ماجراجو هستید.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج