۴۴۳۰۱۶
۲۱ نظر
۵۰۰۴
۲۱ نظر
۵۰۰۴
پ

سفره شب یلدای مردم چقدر رنگین است؟

بازار اقلام اساسی از یکی دو هفته گذشته رونق خاصی گرفته و هرچه به شب یلدا نزدیک می شویم تب و تاب بیشتری می گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: هرساله ایرانیان در بلندترین شب سال رسم بر این دارند تا دورهم جمع شوند و شب نشینی داشته باشند و سفره های خود را با مواد خوراکی خاصی از جمله انار ، هندوانه ، آجیل و خشکبار و سبزی پلو و ماهی مزین کنند.

بر این اساس بازار این اقلام اساسی از یکی دو هفته گذشته رونق خاصی گرفته و هرچه به شب یلدا نزدیک می شویم تب و تاب بیشتری می گیرد و با وجود اینکه مسئولان تاکید ویژه ای بر تنظیم بازار دارند در برخی موارد گرانی غیر مجاز هم در سطح بازار دیده می شود که باید از سوی نهادهای نظارتی با آن برخورد شود.

یکی از خوراکی های مخصوص این شب تنقلات و آجیل است که امسال شاهد نوسانات قیمتی در این بخش هستیم و رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان دلیل آن را اینطور عنوان می کند: وزارت کشاورزی مجوز واردات برخی از محصولات خشکباری مانند بادام هندی که در داخل تولید نمی شود یا فندوق را که به دلیل سرمازدگی پارسال، تولیدش کاهش پیدا کرده است را نمی‌دهد و همین موضوعات عاملی برای افزایش قیمت این نوع خشکبار در بازار شده است بطوری که این اقلام از ۳۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر شده‌اند.

محمد ارزانی ممقانی به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به افزایش تقاضای نسبی در بازار افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت منطقی است که براین اساس اتاق اصناف با همکاری اتحادیه در نظر دارد تا فروش فوق العاده به مناسبت این شب را در برخی واحد های صنفی اجرا نماید تا باعث به حداقل رسیدن تخلف سودجویان شود.

رمضان رویین‌تن مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی نیز در این باره اظهار داشت: در کشور حدود یک میلیون و ۱۸۵ هزار تن انواع محصولات خشکباری تولید شده که سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ هزار تن از آن به ارزش ۲.۲میلیارد دلار به بیش از ۱۷۰کشور جهان صادر شد؛ بنابراین هیچ کمبودی برای هیچ یک از محصولات خشکباری نداریم.

بر اساس گزارش میدانی از سطح بازار هم اکنون نرخ هر کیلو آجیل مخلوط درجه یک ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان،مغز آجیل شیری ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان،فندق ۳۲ تا ۴۰ هزار تومان،پسته ۳۵ تا ۷۵ هزار تومان،مغز بادام زمینی ایرانی ۱۷ تا ۲۲ هزار تومان و مغز بادام زمینی خارجی ۹ تا ۱۲ هزار تومان است.

همچنین هر کیلو کشمش ۱۲ هزار تومان ، هر کیلو تخمه کدو گوشتی از ۱۹ تا ۲۴ هزار تومان،تخمه ژاپنی ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان و نخودچی ۷ تا ۱۸ هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

بر اساس این گزارش و به گفته حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی،بازار میوه هایی همچون انار و هندوانه هم که یک پای ثابت سفره شب یلدا هستند ،نوسان خاصی ندارد.

در حال حاضر نرخ هر کیلو هندوانه میناب در میادین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان است؛ نرخ هر کیلو انار درجه یک ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزا رتومان،خرمالو کندی ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶هزار تومان ، خرمالو شمال ۲ تا ۳ هزار تومان و ازگیل ۶ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

گفتنی است اکثر مردم در این شب بر پایه رسم دیرینه خود غذای مخصوص سبزی پلو و ماهی را تهیه و میل می کنند؛ بازار فروش ماهی که در بیشتر فصول سال تعادل دارد و افزایش قیمت چندانی در آن دیده نمی شود طی چند روز گذشته یک تکانی خورده است که براین اساس مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید ماهی پیش بینی می شود از ابتدای هفته جاری قیمت انواع ماهی در بازار ۵ درصد افزایش یابد.

یوسف خانی ادامه داد: با توجه به شروع مجالس و مراسم به مناسبت مبعث پیامبر و شب یلدا احتمال افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت نیز در بازار وجود دارد.

بر پایه این گزارش در حال حاضر نرخ هر کیلو شیر جنوب ۳۲ هزار تومان، شیر نیزه ای ۱۴ هزار تومان،تیلاپیا وارداتی ۱۹ هزار تومان،حلواسیاه ۲۴ هزار تومان،هامور۱۹ هزار تومان، آزاد دزفول ۱۲ هزار تومان،قزل سالمون ۱۶ هزار تومان و سالمون ۴۰ هزار تومان است.

همچنین گفتنی است هر کیلو سبزی خوردن و سبزی جور(پلو،آش،قورمه) به قیمت هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان به فروش می رسد.

بر پایه این گزارش به گفته علی بهره مند رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان، بازار انواع شیرینی و شکلات که پایه همه مراسم شادی محسوب می شود امسال ثبات دارد و افزایش قیمتی به مناسبت شب یلدا صورت نگرفته است.

وی با اشاره به نزدیکی شب یلدا و افزایش تقاضا برای خرید شیرینی گفت: تمامی قنادی ها آمادگی لازم برای تامین نیاز این شب را دارند.

لازم به ذکر است در حال حاضر هر کیلو شیرینی تر ۱۵ هزار تومان، گل محمدی ۱۲ هزار تومان، کیک یزدی ۹ هزار تومان، زبان، پاپیون و برنجی نیز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه برای مردم شب یلدایی هم مونده چه کشکی چه پشمی چه دوغی

    • بدون نام

      ما هر سال خونهی یکی از اعضای خانواده جمعیم و خرجشم تمام کمال به عهدهی صاب خونهاس ..پارسال نوبت من بود امسال نوبت داداش خوشگلمه البته چون ی خانوداهی 8نفریم بعد 5 سال دوباره نوبت من میشه فعلا رزیمم تا یلدا اخه زن برادرم استاد و کد بانوی اشپزیه .....جای همگی اون روز خالی

    • منیژه

      بااین گرونی ملت بدبخت میتونن اجیل بخرن ورنگین کنن فوق فوقش یه هندونه وتخمه بخرن گذشت اون زمونی که تواین شب بچه هامهمون بزرگترامیشدن حالادیگه هرکی بخوادم جایی بره بایدسهمشو ببره که میزبان نداره که بخره وجلومهمونش بزاررررررره!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسن .... ما هم هرسال آجیل و میوه مونو برمیداریم میریم خونه پدربزرگ

    • کارگر

      به خدا قسم تو جیبم ده تومن نیست سر کار برم تا سر ماه حالا شب یلدا چی هست پدرم که میگفت یه شبه متل شبای دیگه فقط دو دیقه بیشتره منم به بچم اینو گفتم بهونه نگیره...................

    • بدون نام

      اولا یلدا مال قدیم بود که همه دور هم جمع بودند وگل می گفتند وگل می شنیدند اما الان جاشا گوشی گرفته دوما با این وضع وروزگار کس جرات می کند یلدا بگیرد اساتید قیمت آجیل و... را گفتند اما از جیب مردم چیزی نگفتند

    • بدون نام

      ما بازنشسته ایم هنوز حقوق ندادند بنا بر این هیچی نخریدیم تا ببینیم دولت فخیمه کی حقوق واریز میکنه اما بخدا یه چیزی بگم یه نفر رفته بود این وه میگم حقیقته ثبت نام ماشین طی یک روز سایت بسته شد ظرفیت تموم شده بود بعد همه میگن ما پول نداریم یه عده الکی میگن نداریم واقعا دارند دروع میگن

    • بدون نام

      ... سفره ی شب یلدای مردم.....! اصلا مردم شب یلدا سفره دارن که رنگینباشه یا نباشه ؟

    • بدون نام

      فعلا بااین اوضاع واحوال فقط رنگ وروی زن وبچه ماست که ازگشنگی ومریضی رنگ زرد وسیاه وقرمزه وگرنه سفره خالی که رنگ نداره,ای داد بیداد

    • بی نام

      فقط شرمندگی .

    • بدون نام

      اینکه نوشته از دوهفته پیش بازار شب یلدا رونق خاصی گرفته،فقط دروغ محضه..همون شب یلدا هم کسی قدرت خرید نداره.دیگه این مراسمها بخاطر فقر مردم و گرانی داره به فراموشی سپرده میشه

    • بدون نام

      .........مردم چی دارن سفره رنگین داشته باشن اون براوزیر وزراس مردم به نام شب هم محتاجن

    • امیر

      یلدا
      قدیما خیلی باهاش خاطره داشتم ، سه ساله فوت کرده .
      خدا رحمتش کنه ، آدم خوبی بود .

    • بدون نام

      وقتی من بازنشسته باهفتادسال سن سه فرزند بامدارک ارشد بیکار دارم که سرسفره من ارتزاق می کنند آیا شب چله وسفره رنگین مفهوم دارد!!!چرا اقلیتی از آقایان با درآمدهای غیرمشروع همیشه سفره هاشون رنگینه وآقای روحانی وکابینه اش می دانند اما قادر به هیچ کاری نیستند چون می خواهند سفره شب چله شون رنگین بماند!!!

    • بدون نام

      اینا مال زمان قدیم بود و دیگه باید تو قصه ها شب یلدا رو یادمون بیاد مردم آه ندارن که با ناله سودا کنن

    • بدون نام

      ایران ثروتمتد ترین کشور جهان است این همه پول کجاست.پول تو کدوم ارگانه خاصه؟

    • صادق

      به شب یلدای ما بدبخت بیچاره ها چیکار دارید ما آویزون بدنیا اومدیم آویزون زندگی میکنیم وآویزون هم از دنیا میریم مطمئنم اون دنیا هم آویزونیم حالا خیالت راحت شد؟

    • روهام

      شب یلدا مال آقایوته واقازاده هاشون مابتونیم شکم بچه هااارادرروز معمولی سبرکنیم شب یلدا پبشکش چه حرفها چه رنگی رنگ خون جیگر رنگ شرمندگی رنگ غم رنگ غصه رنگ رنگ رنگ ؟!!!!

    • بی نام

      ما که نه داخله سفرمون رنگینه نه بیرونش... از وقتی وضعیت مالی پدرم بد شد و روزگارش برگشته دیگه کسی مارو جز فامیلش حساب نمیکنه......

    • سلام

      یلدا چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

    • غلام

      مگه توان خرید کردن هست!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج