۴۴۳۰۹۲
۳۱ نظر
۵۰۰۸
۳۱ نظر
۵۰۰۸
پ

نامه وزیر راه به رئیس صدا و سیما: آیا بی‌ اعتمادی ۲۵ میلیون مسافر ریلی ناظر بر منافع ملی است؟

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش رسانه‌ای حادثه تصادم دو قطار مسافربری انتقاد کرد.

خبرگزاری ایلنا: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به عبدالعلی علی‌عسکری رییس سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش رسانه‌ای حادثه تصادم دو قطار مسافربری و انتشار اخبار و برنامه‌های خبری علیه دولت و وزارت راه و شهرسازی انتقاد کرد.
وی نوشت: شهروندان به وضوح دیدند و شنیدند که به مدت ۱۰ ساعت در تمام بسته‌های خبری صداوسیما و در زیرنویس‌های خبری و مشخصاً شبکه خبر؛ اخبار دروغ، تحریف شده و جریان‌سازی علیه وزارت راه و شهرسازی جریان داشت.
در متن این نامه آمده:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر عبدالعلی علی‌عسکری
رییس محترم سازمان صدا و سیما
با سلام

لَّا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا (النساء: ۱۴۸)
خدا دوست نمی‌دارد که کسی به گفتار زشت (به عیب خلق) صدا بلند کند مگر آن که ظلمی به او رسیده باشد، همانا که خدا شنوا و داناست.

چهارشنبه ۲۴/۹/۱۳۹۵ شهروندان به وضوح دیدند و شنیدند که به مدت ۱۰ ساعت در تمام بسته‌های خبری صداوسیما و در زیرنویس‌های خبری و مشخصا شبکه خبر اخبار دروغ، تحریف شده و جریان‌سازی علیه وزارت راه و شهرسازی جریان داشت. وقتی رسانه ملی یک خبر رسمی را که ناظر بر رابطه قانونی بین مجلس و دولت است این‌گونه تحریف می‌کند، چگونه می‌توان انتظار داشت که مردم به سایر خبرهای شما اعتماد کنند.

لطفا دستور فرمایید به موجب ماده ۳۰ اساسنامه سازمان صداوسیما این نامه در همان شبکه‌ها با دو برابر تعداد تکرار قرائت شود. در گزارش کمیسیون عمران مجلس آمده‌است: "وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به‌دلیل مسئولیتی که در اداره کلان و کنترل و هدایت سیستم به سمت اهداف عالی حمل و نقل داشته و در کنترل لحظه‌ای رفتارهای انسانی و سیستمی پایین‌دست و عوامل نهایی منجر به سانحه، نقش‌آفرین نبوده و عوامل ناشی از اشکالات ساختاری و نتیجه چندین دوره مدیریتی و عملکرد سال‌های متمادی ساختار، زمینه‌ساز بروز سانحه بوده است". این در حالی‌است که خبر صداوسیما انگشت اتهام را به سوی وزارتخانه اشاره می‌رود و ضعف مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی را عامل حادثه اعلام می‌کند.

جناب آقای علی‌عسکری
خبر شما همه‌گونه مطلبی را گفت غیر از همین نکته کانونی گزارش. صداوسیما نه تنها این موضوع را سانسور کرد، بلکه با تکرار سخنان برخی نمایندگان محترم و رییس جلسه، گزارش کمیسیون را وارونه جلوه داد و حقیقت را قلب کرد. در همان جلسه، نمایندگان دیگری بودند که از وزارتخانه و عملکرد سیستم دفاع کردند، لیکن دریغ از حتی یک اشاره کوچک. بحث بر سر دفاع از عملکردها نیست که آن فرصت و جای دیگری می‌خواهد. مساله محوری مسئولیت‌های قانونی، موازین اخلاقی و اصول حرفه‌ای در نشر اخبار رسمی است. وقتی حادثه‌ای تلخ در کشور رخ می‌دهد، مردمی به سوگ می‌نشینند و احساسات و عواطف عمومی جریحه‌دار می‌شود، آیا رسانه ملی جز ایجاد آرامش، حفظ وحدت ملی و در عینِ حال موشکافی حادثه از طریق پرداختن به مسائل فنی و قانونی و از طریق مجاری تخصصی و کارشناسی وظیفه‌دیگری دارد؟
مگر به حکم قانون، کمیسیون عالی سوانح مرجع رسمی و قانونی این اظهار نظر نیست؟ تنظیم‌کنندگان از این موضوع مطلع بودند و می‌دانستند که مرجع قانونی اظهار نظر کمیسیون مذکور است و اعلام نظر بنام مجلس شورای اسلامی نیازمند رای‌گیری از نمایندگان محترم است، و آنچه از سوی رییس جلسه اعلام شد صرفا یک اظهار نظر شخصی بود. این نحوه اطلاع‌رسانی که مسائل اصلی را کنار می‌گذارد و صرفا مسائل حاشیه‌ای را در کانون خبری قرار می‌دهد، در عرف رسانه کاری غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی است. این روش، چه کمکی به فهم حقیقت، شناخت اشکالات و تنگناهای ساختاری و رفتاری و یا درس‌آموزی از حوادث برای جلوگیری از تکرار آنها می‌کند؟

خبر ۱۴ شبکه ۱ با این شروع ‌شد که اظهار نظر مشاور رییس جمهور و اعلام علت سانحه یک اظهار نظر شخصی بوده‌است. آقای مهندس ترکان پیش از این، به عنوان سرپرست تیم بررسی کننده سانحه از سوی معاون اول رییس جمهور صحت عملکرد سیستم را بر اساس بررسی‌هایی که این تیم انجام داده بودند اعلام کرده بود. خبر با برجسته‌سازی این موضوع می‌خواهد این قضاوت را سست کند. غافل از آنکه همین گزارش نیز صحت کارکرد سیستم را تایید می‌کند. افزون بر این، اگر قرار باشد به این استناد شود، این حکم نسبت به سخن دیگران نیز تسری دارد، اعم از نظر موافقان و یا مخالفان وزراتخانه و حتی اظهار نظر کمیسیون. هم‌چنانکه در گزارش کمیسون آمده‌است، تنها مرجع رسمی و قانونی اظهار نظر در این باره، کمیسیون عالی سوانح است. این کمیسیون طی دو اطلاعیه مقدماتی که آخرین آنها در ۱۸/۹/۱۳۹۵ بود رسما نظر خود را اعلام کرد و نهایتا در تاریخ ۲۲/۹/۱۳۹۵ آن را در اختیار دادستانی منطقه قرار داد. لیکن صدا و سیما در شکل‌دهی به خبر هیچ اشاره‌ای به آن نکرد.

خبر اشاره به بیش از ۲۰۰۰ بار خرابی ATC داشت. عدد ۲۰۰۰ را از کجا آورده‌اند؟ و در کجای گزارش به آن اشاره شده‌است؟ هم‌چنین در خبر آمد که "بسیاری از انتصاب‌های کلیدی و مناصب حرفه‌ای راه‌آهن یا مغایر با قانون و تخلف بوده و یا...". این عبارت در کجای گزارش آمده‌بود؟

آقای رییس

آیا بی‌اعتماد ساختن میلیون‌ها ایرانی و ۲۵ میلیون مسافری که سالانه با استفاده از قطار به مقاصد خود سفر می‌کنند، ناظر بر منافع ملی است؟ آن هم سیستمی که در مقایسه با تمام شقوق حمل‌ونقلی ایمن‌ترین آنها است؟ آ یا این نوع خبررسانی جفا به جان‌باختگان و ملت ایران نیست؟ آیا آنانکه صدا و سیما را ابزار کرده‌اند و خون جان‌باختگان را دستاویز تصفیه حساب سیاسی خود قرار داده‌اند نمی‌دانند که گزارش‌گری گزینش‌گرانه و برجسته‌سازی امور حاشیه‌ای و یا دروغین و بازی با افکار عمومی برای مطامع گروهی تا چه حد خطرناک است؟ در این میانه یکی به فکر فروش کالای روسی است و دومی به فکر فروش ریل است. و در این آشفته‌بازار سیاست‌بازان مقصر تعیین می‌کنند.

جناب آقای علی‌عسکری

من چهارشنبه به محض اطلاع از انتشار وارونه خبر سه بار با شما تماس گرفتم. اولین آنها حدود ساعت ۳ بعدازظهر بود و از شما درخواست کردم که خبر را مطابق آنچه مخبر کمیسیون قرائت کرده‌است تصحیح فرمایید. من به شما گفتم که از شما هیچ انتظار خاصی ندارم جز خواندن صحیح گزارش. مطمئن هستم که شما هم دستور داده‌اید و این را در جریان پی‌گیری موضوع دریافت کردم. لیکن تا ساعت ۹ شب هیچ‌گونه تصحیحی صورت نگرفت. به گمانم شما هم به گفتمان‌سازی‌های صداوسیما گرفتار آمده‌اید. تحریف آشکارا و به‌وضوح در موضوعی با این درجه حساسیت در افکار عمومی و بی‌توجهی به دستور شما چه معنایی می‌تواند داشته‌باشد؟ آیا این جز جریان‌سازی رسانه‌ای، آن هم به صورت بسیار ابتدایی و مبتذل معنی دیگری دارد؟

در شرکت راه‌آهن بیش از ۲۲۰۰۰ نفر زحمت می‌کشند و روزانه صدها سیر و حرکت را سامان می‌دهند. شوربختانه حجم خدمات عظیمی که در این شرکت صورت گرفته و می‌گیرد همه تحت الشعاع این حادثه غمبار قرار گرفته است. آنانکه این‌گونه فضا می‌سازند آیا نمی‌دانند چگونه با روحیه این خیل عظیم خدمتگزاران بازی می‌کنند و هر لحظه امکان وقوع حوادث سخت‌تر و فاجعه‎آمیزتری را فراهم می‌کنند؟ البته من تمام مسئولیتِ دفاع از همکاران را شخصا برعهده می‌گیرم و به آنان روحیه خواهم داد. لیکن؛ شایسته است رسانه نیز به این مهم واقف باشد. من منتظر قرائت این نامه و تصحیح و جبران خبر اعلامی از سوی شما خواهم ماند.

با سپاس؛ عباس آخوندی

رونوشت:
۱- جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم جهت استحضار

۲- جناب اقای دکتر علی لاریجانی رییس محترم مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و صدور دستور رسیدگی به موضوع.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      راست میگه چرا واقیعت رو میگین بگین همه چیز ارومه مسعولین هم کارشونو خوب انجام دادن

    • بدون نام

      صدا سیما امتحان خودشو پس داده دراین چند سال مردم بخوبی میدانند تمام اخبار سیما کذب محض است باید اخبار سیما را برعکس کرد اونوقت میشه حقیقت ......مردم اگر ذره ای به سیما اعتماد داشتن سراغ ماهواره نمیرفتن سیما فقط از بیت المال استفاده میکنه ود ر اختیار متحجرین بی سواد بی فرهنگ ونادان قرار گرفته غافل از اینکه رسوای عالمند...

    • بدون نام

      میخای بگی تقصیر ما نبوده؟ حتما میخای بندازیش گردن راننده؟خب آقای ترکان تو دولت هست معلومه از تو حمایت میکنه، اون نمایندگان هم که از شما دفاع کردن توی حزب شما هستن دیگه.

    • بدون نام

      بابا ازش تعریف میکردید وبه خاطر این حادثه مورد قدردانی قرار میدادید وبه عنوان پاداش هم یک حقوق نجومی ووام کلان بدون بهره هم میدادید

    • عظیم

      احسنت آقای وزیر

    • بدون نام

      آخه وزیر مدیر مدبر
      جنابعالی که در حضور رهبر و رئیس جمهور و.. .......
      آنقدر با اطمینان از ایمن بودن سیستم راه آهن حرف میزدی که آقای جهان گیری بهت چشم غره رفت باید فکری این روزها رو میکردی به قول معرف
      جیک جیک مستونت بود یاد زمستونت نبود

    • بدون نام

      از صدا سیما میلی غیر این هم انتظار نمیره ... کل صدا و سیما شده تریبون یک حزب که همه میدونن ....

    • رضا

      اگر وزیرراست بگوید وای برصدا وسیما !

    • جوان باغیرت بی کار

      متاسفانه صدا وسیما انگار دست یه گروه سیاسی تندرو هستش که نمیزارن به درستی وبدون بازی های سیاسی وجناحی وظیفه خود رو به درستی انجام بده،وبیچاره بازهم مردم که زیر بار این سیاسی و جناح بازی ها دارن ضرر میکنن وروز به روز اوضاع بدتر میشه،صداوسیما تنها نیست مملکت شده سیاسی بازی

    • بی نام

      والا خوبه مردم بیچاره را سوختین طلب کار هم هستی

    • علی

      بالاخره دانستن حق مردم هست یا نیست؟

    • بدون نام

      آقای آخوندی، چرا وقتی که به دروغ زیرنویس کردند لکوموتیوران فراری بوده،ودر مخفیگاه دستگیر شده است، شما سکوت کردید.اتفاقا صدا و سیما به درستی جواب دروغهای کمیسیون سوانح راه آهن را میدهد. من از صدا وسیما تشکر میکنم که مو شکافانه این سانحه و دلایل ایجاد شدنش را پیگیری کرد.

    • بدون نام

      خود گیری دارن.!!!؟

    • بدون نام

      اگه وضعیتی که پیش اومد تو هر مملکتی بود که واسه ملتش اندک حرمتی قائل بود مسوءلین مربوطه استعفا میدادن اما اگه قرار بر استعفا بود مسوولی در این مملکت نمیمومه که مستعفی نباشه ....
      در مورد تلویزیون هم نمیدونم چرا جناب آخوندی ناراحت و ناراضیند مخاطب تلویزیون ایران کمتر از۱۰درصد واین نوع اخبار هم واسه اوناست ولشون کنید.تنها راه اصلاح تلویزیون بودن رقیب واسش و واگذاری آن به دولت با تعیین وزیر واسه رسانه است وگرنه ما ۲۰ساله از رسانه دروغ و تملق و تظاهر میبینیم.

    • شریفی رییس قطاربازنشسته

      باسلام وعرض تسلیت بخانواده جانباختگان حادثه غم انگیز درتکمیل گفتاروزیرراه وشهرسازی صداوسیما فقط جناحی برخورد میکند مثلا درگزارش اخبار 1دقیقه ازایران و4دقیقه ازسایرکشورها میپردازد .ازروز سانحه قطارتابامروز روزی نیست که درپخش خبرسانحه قطاردران نباشد .یادمان باشد اوردن امکانات جدیدواستفاده ازان هزینه داردبطوریکه 4نفرازهمکاران راه اهنی دراین سانحه دلخراش جان خودراازدست دادند.وقتیکه نمایندگان محترم بادغام دووزارتخانه عظیم رای میدهند وعواقب انرا نمیسنجند حق ندارند باابروی یک وزیر که دووزارتخانه رااداره مینمابد بازی کند.راه اهن ماراه اهن قدیم نیست بزرگ شده توقعات دولت ومردم ازان بالا رفته میبایستی مستقل ووزارتخانه شوددرحال حاضروزارت راه وشهرسازی / راه اهن /هواپیمایی کشوری /خطوط کشتیرانی /هواشناسی کشوری/ایمن سازی جاده های کشور/ومسکن وشهرسازی رابعهده داردانصافا شماوزیرباشیدازعهده اینهمه مسوولیت برمیایید.توصیه بنده این است درقضاوت خداراشاهدقراردهید وکارراازریشه وبنیان درست کنید

    • بدون نام

      آخوندی حاضر نیست به هیچ قیمتی پست وزارت را رها کند. بابا دل بکن. در ضمن اگر آخوندی اینقدر سرگرم انتقام گرفتن از مسئولین دولت قبل نبود و مسکن مهر را معلق نمیذاشت و در کارش متمرکز میشد این فجایع اتفاق نمی افتاد.

    • مجید

      موش تو سوراخ نمی رفت جارو به دمش میبست.اقای وزیر عزیز اگر کشور اروپایی بود که وزیر رو محاکمه میکردن شما برو ببین گجا میسوزه اب رو بریز همون جا.

    • بدون نام

      صداو سیما هر روز بدست عوامل نفوذی هر روز به سمت سقوط بیشتر حرکت میکند.

    • بدون نام

      صدا و سیمای میلی لکه ننگی بر چهره رسانه ای کشور است.
      این رسانه منفور تبدیل به تریبونی برای دلواپسان و اصولگرایان واپسگرا شده است.
      از آقای دکتر روحانی تقاضامندیم بودجه این رسانه حزبی را قطع کنند تا تبلیغات دلواپسان و اصولگرایان از جیب مردم و بیت المال انجام نگیرد.

    • محمد

      وزیری که به جای عذر خواهی از یک ملت حرف از دیه و بیمه بودن قطار میزنه باید محاکمه بشه بجای اینکه صدا و سیما رو بخاطر نشر اطلاعات و پوشش خبری به مردم محکوم کنید برید خودتون اصلاح کنید . شما مسول جان انسانهای بی گناهی هستید که جان خودشون بخاطر سهل انگاری عوامل شما در طول سال به اشکال متفاوت در قطار و هواپیما و اتوبوس و ... از دست می دهند . واقعا که خجالت اوره این دولت به جای اصلاح اشتباهات خود. فقط به فکر پوشاندن اشتباهات و انداختن گردن این و ان و غیره هستند شما و کل مسئولین باید در محضر خدا پاسخگو باشید
      ضمنا این روزها اگر این رسالت خبری و صدا و سیما انجام نده قطعا در شبکه های اجتماعی مردم به اصل موضوع پی خواهند برد

    • سینا

      میدانید که رسانه های جهان چقدر دروغ به خورد ملتشان میدهند . خب صدا و سیما هم مقصر و حزبی . حالا آیا آقای آخوندی مقصر حادثه وحشتناک نیست ؟؟‌ خدای نخواسته اگر عزیزان خودتون هم در ان قطار بودند ، اینگونه قضاوت میکردید ؟! نزدیک به پنجاه انسان هموطن بیگناه در آتش بی تدبیری سوختند و فقط دوسه کارمند بیچاره مقصر جلوه دادند و دیگر هیچ !

    • بدون نام

      ازاین که رسانه ملی ازیک جناح خاص طرفداری میکنه شکی نیست.درسته رسانه ملی بجای پرداختن ب مشکلات داخلی کشور همش داره ب اخباردیگه میمردازه ولی اقای اخوندی هم باید جوابگوی حادثه پیش امده باشد

    • بدون نام

      صداوسیما مخاطب ۹۰ درصدی دارد و آنهاییکه پای تلویزیونهای بیگانه می نشینند نه به علت اخبار دروغ رسانه ملی ,بلکه دوست دارند دروغهای آنان را بشنوند,مثلا بشنوند که در دولت روحانی اختلاس نیست,بعضی وزیران و مدیران بی کفایت نیستند,هر اتفاقی می افتد مقصر دولت قبل است,آب شرب ما هم با برجام درست می شود و..... آخر چرا اینقدر وزیران روحانی و خود روحانی و طرفدارانشان کم ظرفیت هستند و تا به آنها انتقادی می شود باب فحش و ناسزا را باز می کنند..چرا؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      عجب رویی داره خدایی

    • ابوذر

      صدا و سیما چند ساله که کلا حرفه ای یه حزب و میگه اصلا ملی نیست که حزبی

    • هادی

      با سلام. آیا وزیر راه باید مثل روح و در آنِ واحد بالای سر تک تک پرسنل تحت امر باشد؟ صدا و سیما که تکلیفش خیلی وقته روشنه

    • علی

      کسانی که هنوز متوجه نشدند که صدا و سیما اخبار را وارونه اطلاع می دهد درک و فهمشان به همان اندازه بیش نیست من به هر خانه ای میرم کمتر کسی می بینم به سیمای ایران علاقه ای نشان دهد

    • وحید

      ب نظرشما که میگید مشکل از وزیره اگه یه سرباز توپادگان به روی بقیه نیروها تیراندازی کنه باید فرمانده برکناربشه.لطفا با انصاف نظربدین

    • احمد غفاری

      این به جای استعفا و پاسخگو بودن طلبکار هم است. اگر اقوام فوت شدگان از وزیر شکایت کنند دیگر اینقدر پررو نمیشود.

    • بدون نام

      کاربر 21:40 لایک داری فراوووون

    • رضا

      واقعا این آقای وزیر پر رویی رو از حد گذرونده . آقای محترم اگر جنابعالی استیضاح میشدی الان زبونت یک متر نبود . متاسفم برای مجلس که بعد از اون افتضاح این وزیر رو رها کرد . به قول مدیری بتمرگ خونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج