۴۴۳۱۲۷
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

روش‌های پرخطر شکار پرندگان حذف می شود

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به بهبود وضعیت مدیریتی شکار غیر مجاز پرندگان در فریدون کنار، از حذف روش کرست برای صید در این منطقه خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به بهبود وضعیت مدیریتی شکار غیر مجاز پرندگان در فریدون کنار، از حذف روش کرست برای صید در این منطقه خبر داد.

علی تیموری با اشاره به اینکه امسال در فریدون کنار به منظور مدیریت صید و شکار پرندگان اتفاقات مثبتی صورت گرفت گفت: امسال مردم و دامداران داوطلبانه روش صید کرست را از میان روش‌های صید خود حذف کردند، همچنین همکاری‌های خوبی با مأمورهای محیط زیست منطقه داشتند؛ بدین ترتیب که مأمورها به راحتی اجازه تردد در دامگاه مردم را پیدا کردند و بر خلاف گذشته مشکلی در تردد مأموران محیط زیست به دامگاه‌ها وجود نداشت.

انهدام دام‌های هوایی در فریدون کنار

وی با اشاره به برنامه ۵ ساله مدیریت فریدون کنار که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران تدوین شده است، ادامه داد: امسال سال سوم برنامه، اجرایی شد که طی آن یگان حفاظت محیط زیست استان تمام دام‌های هوایی یا غاز دام‌ها را که در سطح مناطق فریدون کنار برپا می‌شد در ۶ نوبت جمع آوری و منهدم کرد.

به گفته تیموری بازار خرید و فروش پرندگان در فریدون کنار نیز توسط مأمورین محیط زیست کنترل و ورودی و خروجی شهر مدیریت می‌شد تا از شهرهای دیگر پرنده برای فروش به این منطقه نیاورند.

سازمان محیط زیست تنها به روش صید دوما مجوز می‌دهد

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همه پرندگانی که در بازار فریدون کنار عرضه می‌شد ناشی از صید دوما بوده است اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تنها به روش صید دوما مجوز می‌دهد. این سازمان با صید دوما موافقت دارد و دستورالعمل آن را به استان ابلاغ کرده است. بقیه روش‌های صید مثل تورهای هوایی، شب دام‌ها، کرست و روش گذر جزو صیدهای پرخطر محسوب می‌شوند چون به یکباره باعث صید پرندگان بسیاری می‌شوند و در نتیجه نسل پرندگان را دچار مخاطره می‌کنند.

تیموری با بیان اینکه امسال روش صید کرست توسط دامداران و با کمک و همکاری محیط زیست تا ۸۰ درصد جمع آوری و حذف شد افزود: غیر از غاز خاکستری بقیه نوع غازها جزء گونه‌های حمایت شده هستند و شکار آنها تخلف محسوب می‌شود. حق برداشت غاز پیشانی سفید و عروس غاز وجود ندارد. سازمان اجازه شکار آنها را صادر نمی‌کند. برای همین تمام دام‌های هوایی که برای صید هوایی بر پا شده بود توسط یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران و نیروی انتظامی طی ۶ نوبت جمع آوری شد.

تداوم ممنوعیت شکار پرندگان به دلیل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اجرای برنامه سال سوم فریدون کنار گفت: امیدواریم طی دو سال آینده برای بقیه روش‌های پرخطر صید با همکاری و مشارکت مردم برنامه‌های خود را اجرایی کنیم. در حال حاضر نیز به دلیل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مجوز شکار صادر نمی‌شود. شاید برخی افراد بدون توجه به این هشدارها اقدام به صید پرندگان کنند که این موضوع خطراتی را برای خود آنها و خانواده‌هایشان به همراه خواهد داشت. همچنین این موضوع بهداشت منطقه را تهدید می‌کند. در شرایط کنونی از شهروندان خواهش می‌کنیم از شکار خودداری کنند تا این بیماری به طور کلی رفع شود.

دام هوایی برای صید مرغابی و چنگر در فریدون کنار به طور گسترده برقرار است

وی با بیان اینکه شرایط مدیریتی صید غیر مجاز پرندگان در فریدون کنار نسبت به سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده است گفت: صید پرندگان در فریدون کنار با ۵ روش صورت می‌گرفت. روش دوما بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد که سازمان حفاظت محیط زیست با آن به عنوان یک روش سنتی موافق است ولی چهار روش دیگر صید شامل گذر، کرست، دام هوایی و شب دام‌ها روش‌های پرخطر محسوب می‌شوند. متاسفانه دام‌های هوایی برای صید مرغابی و چنگر هنوز برقرار هستند و تعدادشان هم زیاد است. در برنامه سال چهارم فریدون کنار به حذف این دام‌ها پرداخته شده است.

تیموری در پایان تاکید کرد: محیط زیست استان مازندران سعی دارد این برنامه را با همکاری و تعامل مردم پیش ببرد. روش کرست امسال با کمک مردم حذف شد و محیط زیست نمی‌تواند تمام روش‌ها را به یکباره با برخورد شدید حذف کند بلکه قصد دارد مرحله به مرحله طبق برنامه پیشروی کند. امسال هم شرایط خوبی بود چون هم روش صید کرست تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرد و هم دام‌های هوایی در چند مرحله جمع آوری و منهدم شد. امیدواریم با همکاری مردم در سال‌های آینده نیز بتوانیم کلیه دام‌های هوایی را جمع آوری کنیم و مردم محلی تنها با روشی که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز می‌دهد اقدام به شکار کنند تا ضمن حفظ نسل پرندگان امکان بهره برداری برای مردم بومی طی سالیان متمادی وجود داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سهید

      اقای مدیرفریدونکنار شکار وفروش پرنده ازاده .بدون خرید پروانه شکار.ولی شهرستانهای دیگر بادریافت پول وصادرکردن پروانه ممنوع شده.حداقل پول مردم راپس بدهید....درفریدونکنار مافیای شکاروجود داره که هیچ قدرتی نمیتونه اونارو حذف کنه....

    • بدون نام

      چرانمیخواهید جلوی شکار بادام وانبوه درفریدونکنار وبگیرید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج