۴۴۴۵۵۸
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

تب حضور مسئولین در توئیتر داغ‌تر می‌شود!

شبکه اجتماعی «توییتر» این روزها پاتوق برخی از سیاسیون است تا اظهارنظرهایشان را نسبت به اتفاقات روز در ۱۴۰ کاراکتر بیان کنند. اما چهره های سیاسی در توییتر دقیقا چه کار می‌کنند؟

مجله مهر: با اینکه توییتراز بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام قدیمی‌تر است اما به تازگی دوباره میان ایرانی‌ها به خصوص مسئولین و سیاسیون کشور رونق گرفته‌است طوری که هر روز به تعداد سیاسیون به خصوص نمایندگان مجلس به این شبکه اجتماعی اضافه می‌شود. تا نطق‌هایی را که در مجلس نمی‌توانند بیان کنند در صفحه توییترشان تنها در ۱۴۰ کاراکتر بنویسند. حضور زیاد چهره‌های شناخته شده سیاسی در این شبکه اجتماعی باعث شده توییتر برای ما ایرانی ها کاملا رنگ و بوی سیاسی داشته باشد و بیشتر محتواهای فارسی آن اظهارنظرهایی از این دست باشند. اما در صفحه توییتر چهره‌های مهم و سیاسی کشور چه می‌گذرد؟

صفحاتی که توسط دفاتر شخصیت‌ها اداره می‌شوند

هرچند که صفحات مربوط به رهبری ارتباطی با دفتر ایشان ندارد اما پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با عنوان «Khamenei.ir» در همه شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد عضویت دارد و محتوای آن بازنشر بیانات مقام معظم رهبری و دیدارهای ایشان است. این پایگاه اطلاع رسانی در توییتر به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی عضویت دارد. هرچند که سایر زبان ها فعالیت زیادی دارند اما صفحه فارسی مدتهاست به روزرسانی نشده است.
تب حضور مسئولین در توئیتر داغ‌تر می‌شود!

حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس دولت یازدهم نیز با اکانت Rouhani_ir در این شبکه اجتماعی عضویت دارد که این حساب کاربری توسط دفتر ریاست جمهوری اداره می‌شود و محتوای آن نیز به اظهارنظرهای آقای روحانی، برنامه‌ها، دیدار و سفرهایشان اشاره دارد. هرچند که گاهی اوقات هم این حساب مطالبی با رویکرد غیرخبری در این فضا منتشر می کند و حتی گاهی اوقات پاسخ کاربران را می دهد!

حساب کاربری ‌rafsanjani_fa نیز متعلق به آقای هاشمی است که توسط دفترش اداره می شود. اوایل سال جاری توییت جنجالی در این حساب کاربری منشر شد که با واکنش منفی بسیار از کاربران مواجه شد. توییتری که آقای هاشمی انتشار آن را توسط خودش رد کرد و گفت این پیام تقطیع شده است واین اشتباه توییتری را نوعی ناهماهنگی با اداره کنندگان حساب کاربری اش دانست. البته چندی بعد توئیتر حساب او را رسما تایید کرد تا تیک آبی در کنار نام هاشمی قرار بگیرد! هاشمی در این صفحع به سه زبان فارسی انگلیسی و عربی صفحه دارد که صفحه فارسی آن بعد از آن توییت جنجالی و انتشار پیام اصلاحیه تنها یک توییت دیگر منتشر کرد و بعد از آن هیچ فعالیتی از اردیبهشت ماه نداشته است. «سعید جلیلی» عضو سابق تیم هسته‌ای نیز یک صفحه توییتر با نام DRSaeedJalili دارد که اظهارنظرهای سابق و کنونی آقای جلیلی درباره مسائل هسته‌ای،برجام و اتفاقات سیاسی در آن منتشر می‌شود. آقای جلیلی صفحه‌اش توسط اعضای دفترش اداره می‌شود و از جمله اصولگرایان فعال در این شبکه اجتماعی است. هرچند که ممکن است برخی دیگر از چهره های سرشناس سیاسی نیز از طریق مسئولین دفتری خود صفحات توئیتر را به روزرسانی کنند؛ اما ظاهر ماجرا را حفظ کرده اند تا مخاطب متوجه این ماجرا نشود.

صفحاتی که برای توییتر تولید محتوا می‌کنند

جواد ظریف از همان ابتدای تصدی وزرات خارجه رابطه خوبی با شبکه‌های اجتماعی داشت و در فیسبوک و توییتر پیام‌هایی برای مخاطبان فارسی و انگلیسی زبان خود می‌گذاشت و حتی کامنت‌هایشان را نیز پاسخ می‌گفت. توییتر آقای ظریف توسط شخص خودش اداره می‌شود و پرطرفدارترین فرد سیاسی توییتر میان ایرانی‌هاست. معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز یکی از زنان سیاسی فعال در توییتر است. سخنرانی‌ها و برنامه‌های خانم ابتکار و همچنین فعالیت‌های مختلف او در دو حساب کاربری به زبان‌های فارسی و انگلیسی به مخاطبان عرضه می‌شود و ارتباط خوبی با انجمن های محیط زیستی دارد. او حتی توئیت دیگر اعضای دولت را در صفحه خود بازنشر می دهد تا به قول توئیتری ها سیاستمداران تازه وارد در توئیتر مخاطب جذب کند!

شهیندوخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز یکی دیگر زنان سیاستمدار فعال در توییتر است که بیشتر محتوای آن به اخبار حوزه زنان و اقدام حوزه زیر مجموعه خانم معاون اشاره دارد که در فرمت توییتر است. خانم مولاوردی در صفحه اش توییت‌های دیگر فعالان حوزه زنان را نیز برای مخاطبانش بازنشر می‌کند و تقریبا اظهارنظر غیر مرتبطی با حوزه‌ کاری اش در آن دیده نمی‌شود.
تب حضور مسئولین در توئیتر داغ‌تر می‌شود!

محسن رضایی دبیر تشخیض مصلحت نظام نیز یکی از فعالان این شبکه مجازی ست. آقای رضایی در این صفحه اظهارنظرها و نقدهایش در حوزه‌های مختلف را منتشر می‌کند. به نظر می‌رسد این صفحه فعال توسط خود آقای رضایی اداره می‌شود و کاملا مشخص است که باتوجه به محتوای این صفحه و هشتگ های استفاده شده برای این صفحه وقت گذاشته می‌شود. عباس عراقچی نیز یکی از فعالان بود که با شروع مذاکرات از پاییز ۹۲ صفحه اش در توییتر را راه انداخت. عراقچی در این صفحه بارها پیام‌های ظریف را بازنشر کرده بود. اما در حال حاضر صفحه او چند وقتی است فعالیت ندارد. خیلی ها این روزها از عراقچی به عنوان بزرگترین غایب فضای رسانه ای یاد می کنند. حمید بعیدی نژاد دیپلمات ایرانی نیز در توییتر صفحه انگلیسی زبان دارد که در آن تولید محتوا می‌کند. اما صفحه این دیپلمات ایرانی از ماه اکتبر پست جدیدی نداشته است. محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور نیز یکی دیگر از فعالان سیاسی توییتر است. آقای نهاوندیان معمولا اظهارنظر تند و تیزی ندارد و معمولا پیام‌های کوتاهش را همراه با عکس در توییتر منتشر می‌کند. به نظر می رسد نهاوندیان هم مانند بسیاری از چهره های سیاسی از طریق اعضای دفتر یا نزدیکانش این صفحه را مدیریت می کند.

شخصیت‌های توییترباز را بشناسید

حداد عادل نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز یکی از فعالان صفحه توییتر است. اظهارنظرهای آقای حدادعادل معمولا با واکنش‌های جالب مخاطبان همراه بوده است و اینطور که به نظر می‌رسد توسط خودش ارائه می‌شود یا حداقل وقت بیشتری برای فضای مجازی اختصاص می دهد. محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی نیز یکی از فعالان این شبکه است. آقای وکیلی در صفحه توییترش اظهارنظرهای تندوتیزی دارد که نشان می‌دهد جای خوبی را برای بیان آنها پیدا کرده‌است.
تب حضور مسئولین در توئیتر داغ‌تر می‌شود!

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر آقای رئیس جمهور نیز مثل بیشتر اطرافیان وی صفحه توییتر دارد که محتوای بیشتر پست‌هایش نیز در حوزه ریاست جمهوری است. آقای ابوطالبی که نتوانست به عنوان سفیر ایران به سازمان ملل برود؛ در توییترش تعامل خوبی با مخاطبان خود داشته و به سوالاتشان پاسخ می‌دهد. حسام الدین آشنا مشاور روحانی از همان روزهای اول به شبکه‌های اجتماعی بسیار علاقه نشان داد و حالا نیز یکی از فعالان توییتر است. به طوری که بعد از استعفای سه وزیر دولت در صفحه توییترش از مخاطبان افرادی پیشنهادی شان را برای تصدی این سه وزرات خانه خواست.

مصطفی کواکبیان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز یکی دیگر از فعالان پروپاقرص این شبکه اجتماعی است که مردادماه امسال به توییتر پیوست و مخاطبان در صفحه آقای کواکبیان می‌توانند شاهد اظهارنظرهای شخصی آقای نماینده باشند که تند تند برایشان پست می‌گذارد. رحمت اله حافظی دیگر نماینده شهرتهران در مجلس نیز در این شبکه مجازی حسابی فعال است. آقای حافظی از مهر امسال عضو توییتر شده و توانسته دنبال کننده های قابل قبولی با ۴۵ توییت برای خود داشته باشد تا یکی از کسانی باشد که به یکباره وارد فضای توییت بازها شده و این روزها به دنبال جذب مخاطب از میان اصلاحطلبان است.

شخصیت هایی که تب توییتر آنها را گرفت ولی تاب نیاودند

علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در رسانه ها خبری شد اما این حضور به پست گذاشتن آقای وزیر ختم نشد. تا این صفحه خاموش بماند.احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز در تب و تاب عضویت شخصیت های سیاسی به توییتر پیوست اما بعد از کمی فعالیت صفحه خود را رها کرد. زهرا سعیدی نماینده مجلس جوان حوزه مبارکه نیز امسال به توییتر پیوست و بعد از چند وقت فعالیت مستمر دوماهی است در توییتر فعالیتی ندارد تا صفحه اش بی استفاده بماند. بسیاری از نمایندگان کمتر شناخته شده مجلس هم به توئیتر پیوستند که شاید بعضی از آنها کمتر از صد نفر فالوعر داشته باشند تا مشخص شود در فضای مجازی هم کمتر کسی آنها را می شناسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مصطفی

      پس چرا فیلترن اکثرا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج