جاباما
۴۴۴۶۲۸
۲ نظر
۵۰۹۳
۲ نظر
۵۰۹۳
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۵۸)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ شیوع نوعی جذام میان مرغ ها در جنوب کشور

مرغها بیماری جذام ندارند و تصویر مربوط به "درماتیت کف پا"ی مرغ می باشد.

متن شایعه

" توجه! توجه!
قابل توجه همشهریان شیرازی و استان فارسی..و هرمزگانی ها
چند تن از مرغهای کشتارگاههای استان فارس دچار یک نوع بیماری به شکل جزام شده اند که از پای مرغ شروع شده و کل بدن مرغ را از بین میبرد و باعث مرگ و میر مرغها میشود..حال کشتارگاهها قبل از اینکه به کل بدن مرغ شیوع پیدا کند آنها را سر بریده و در بازار به فروش میرسانند.. لازم به ذکر است که بیماری از طریق مصرف گوشت جگر و استخوان مرغ به انسان سرایت میکند..خواهشمندیم از خرید و مصرف گوشت مرغ شدیدا خودداری کنید و ب دوستان و عزیزان خود حتما اطلاع رسانی کنید.. "
ستاد مبارزه با چرندیات (58)

پاسخ شایعه

مرغها بیماری "جذام" ندارند و هیچ گزارشی از شیوع چنین بیماری در کشور وجود ندارد. در میان بیماری های مهم مشترک انسان و پرندگان نیز چنین بیماری مشاهده نمی شود.

تصویر منتشر شده نیز جذام نیست، بلکه مربوط به " درماتیت کف پا " مرغ یا "Foot Pad Dermatitis" است. درماتیت کف پا بدلیل نامناسب بودن بستر نگهداری مرغ ایجاد می شود و مرگبار نیست. این بیماری پوستی از مرغ به انسان انتقال نمی یابد!

سوژه دوم؛ حقوق نجومی شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان

فیش منتسب به به مدیر مسئول کیهان جعلیست و شباهتی با فیشهای این موسسه ندارد.

متن شایعه

" فیش حقوقی حسین شریعتمداری هم آمد
ماهیانه ١٨٧ میلیون تومان، حقوق
مدعی اقتصاد مقاومتی!
حالا اینا بماند با این مبلغ حقوق ماهیانه دیگه وام برای چی میگیرن؟
"
ستاد مبارزه با چرندیات (58)

پاسخ شایعه

فیش منتسب به مدیر مسئول روزنامه کیهان جعلی است و نخستین بار در تیرماه ۹۵ منتشر شد. این فیش شباهتی با نمونه فیشهای حقوقی روزنامه کیهان ندارد و کیهان طی مقاله ای این مطلب را تکذیب نمود .

حسین شریعتمداری با حکم رهبر انقلاب از سپاه به موسسه کیهان آمده و هیچ دریافتی از کیهان ندارد بلکه از سپاه و طبق نرم متعارف این سازمان حقوق می گیرد.


سوژه سوم؛ دستگیری دو زن مخفی شده در چمدان در فرودگاه امام (ره)

این خبر و تصاویر ارتباطی با فرودگاه امام (ره) ندارد، بلکه مربوط به ایستگاه قطاری در رومانی است.

متن شایعه

" پلیس فرودگاه امام خمینی(ره)، ۲ زن که با پنهان شدن در چمدان قصد سفر به اروپا را داشتند، بازداشت کرد "
ستاد مبارزه با چرندیات (58)

پاسخ شایعه

بازداشت 2 زن در 2 چمدان ، ارتباطی با ایران یا فرودگاه امام ندارد و توسط این فرودگاه نیز تکذیب شد. تصاویر مربوط به دستگیری دو زن ۲۵ و ۵۷ ساله افغانستانی در ایستگاه قطار شهر "Curtici" در مرز رومانی و مجارستان است.

این دو نفر به دلیل نداشتن ویزای معتبر قصد مسافرت قاچاقی به وین و منطقه شینگن را داشتند که توسط پلیس رومانی دستگیر شدند .

سوژه چهارم؛ پخش سینه بند های سرطان زا در ممالک اسلامی
ادعاهای مطرح شده در این متن و کلیپ همراه با آن، تماما واهی بوده و با تکیه بر ناآگاهی افراد منتشر میگردد.

متن شایعه

«با سلام خدمت خانمهای گروه

فیلمی که ارسال کردم نه دستم اشتباهی خورده ونه قصد توهین دارم ومنظور فقط اطلاع رسانی میباشد…

ترجمه فیلم:

سینه بند هایی که جدیدا وارد بازار شده است تحت عنوان سینه بند ابری و راحتی که در بین ممالک اسلامی توسط بیگانگان پخش شده .در داخل ان نوعی ماده سرطان زا جا سازی شده که این ماده به مرور زمان از طریق پوست جذب میگردد و فرد را مبتلا میسازد . درصورت مشاهده یا استفاده بدون هیچ اقدامی سریعا به پزشک مراجعه شود».
پ.ن: فیلم قابل درج نیست.
ستاد مبارزه با چرندیات (58)

پاسخ شایعه

ادعاهای مطرح شده در این متن و کلیپ همراه با آن، تماما واهی بوده و با تکیه بر ناآگاهی افراد منتشر میگردد.

برخلاف ادعای شایعه تولید این نوع لباس زیر جدید نیست و تاریخ ساخت آن به شانزده سال پیش یعنی اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی برمی گردد. تولید و پخش این نوع لباس زیر (لباس زیر با قابلیت افزایش سایز با پد حاوی کیسه مایعات) در اکثر نقاط دنیا انجام می شود و منحصر به ممالک اسلامی نیست.

علیرغم ادعای شایعه مبنی بر سرطان‌زا بودن مایع استفاده شده در ساختِ پد این نوع لباس زیر، این مایع حدودا ترکیبی از ۳۰ درصد آب به همراه ۷۰ درصد ماده جاذب رطوبت هوا مانند گلیسیرین یا کربوکسی متیل سلولز است. البته جایگزین هایی برای مایع داخل پد نیز وجود دارد. مانند روغن سیلیکون و روغن هیدروکربن که روغن سیلیکون بی بو اما گران قیمت و روغن هیدروکربن روغنی ارزان تر با بو و مزه ی نامطبوع می باشد. قابل ذکر است که مواد مذکور همگی غیرسمی هستند.

گلیسیرین یک ماده بی رنگ، بی بو، غیرسمی و حلال است و کاملا در آب حل می شود. این ماده بطور گسترده‌ای در فرمولاسیون داروها، در صنعت صابون‌سازی و در صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می گردد. کربوکسی متیل سلولز یا CMC نیز ماده ای بی بو، بدون رنگ، قابل تعلیق در آب و غیرسمی است که در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی مصارف زیادی دارد.

مایعات استفاده شده در این نوع لباس های زیر ، درون کیسه ای پلاستیکی محفوظ هستند و امکان جذب آنها از طریق پوست وجود ندارد. درصورت برخورد جسم تیز یا کهنگی لباس، امکان نشت کردن و خارج شدن این مایعات وجود دارد که تنها باعث آلودگی لباس می گردد و خطر دیگری ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون از اطلاع رسانی که کردید

    • بدون نام

      جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج