۴۴۵۱۶۲
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

سواستفاده برخی کسبه از شب نشینی یلدا

شب یلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن های ایرانیان باستان است که از سالیان پیش خانواده های ایرانی آغاز زمستان را با دورهمی در کنار خانواده و پهن کردن سفره هایی با انواع خوراکی های رنگارنگ همچون میوه، آجیل و شیرینی جشن می گیرند اما در آخرین روزهای پاییز برخی کسبه از گرمی بازار، سواستفاده می کنند.

خبرگزاری ایرنا: شب یلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن های ایرانیان باستان است که از سالیان پیش خانواده های ایرانی آغاز زمستان را با دورهمی در کنار خانواده و پهن کردن سفره هایی با انواع خوراکی های رنگارنگ همچون میوه، آجیل و شیرینی جشن می گیرند اما در آخرین روزهای پاییز برخی کسبه از گرمی بازار، سواستفاده می کنند.

با وجود آنکه برای برگزاری آیین یلدا مردم خرید را از یک هفته جلوتر آغاز می کنند اما تا آخرین لحظات مانده به دورهمی و شب نشینی خانوادگی، همچنان در حال خرید هستند و این حجم تقاضا در روزهای اخیر موجب افزایش قیمت برخی اقلام از جمله انار، هندوانه، آجیل و شیرینی می شود.
با توجه به سنت و آیین ایرانیان در شب یلدا و نوروز، افزایش تقاضا موجب سواستفاده برخی کسبه شده و قیمت برخی اقلام افزایش می یابد؛ شرایط حاکم بر بازار خشکبار و اختلافات موجود درخصوص قیمت، کیفیت، تنوع و چگونگی ترکیب در مغازه های سطح شهر نیز به این مساله دامن زده است.
هرچند به نظر می رسد برای آجیل شب چله و نوروز نمی توان نرخ یکسانی درنظر گرفت اما طبق قانون و مقررات نظام صنفی، کمیسیون نظارت استان ها با همکاری اتحادیه و مجامع امور صنفی باید برحسب ضرورت نسبت به نرخ گذاری صنفی کالا و خدمات خاص برای این ایام مشخص اقدام کنند.
هندوانه به عنوان یکی از میوه های سفره شب یلدا، یادآور گرمای تابستان و حرارت است به طوری که باور مردم باستان بر این بود اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورند در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین های A و B و C است، مطابقت دارد.
انار در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است که به دلیل داشتن ویتامین ث و آهن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی و خون سازی در بدن می شود.

آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق و در برخی مناطق کشور میوه های خشک، به عنوان سالم ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالا، انواع ویتامین های گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیوم، ویتامین A و پروتئین است که باعث افزایش قدرت می شود.

* انار شب یلدا تامین است
مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی درباره برداشت انار گفت: طبق برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی با تولید یک میلیون و ۷۰ هزار تن انار در سالجاری به نظر می رسد بیش از ۹۰۰ هزارتن از این محصول به شکل تازه خوری و فرآوری شده به مصرف داخلی برسد؛ بنابراین انار مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم.
ابوالقاسم حسن پور با اشاره به تولید سالیانه سه میلیون تن انار در دنیا، افزود: ایران سالیانه با تولید بیش از یک میلیون تن انار در سطح ۹۴ هزار هکتار از باغات کشور همچنان رتبه اول تولید دنیا را در اختیار دارد.
وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد، مصرف انار در داخل به دلیل کیفیت بالای محصول و همچنین قیمت های مناسب افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه روند صادرات انار تسهیل شده و مانعی برای صادرات آن نداریم، یادآورشد: سالیانه نزدیک ۱۰۰ هزار تن انار تازه خوری و فرآوری شده به کشورهای اروپایی، حوزه خلیج فارس و روسیه صادر می شود.

* افزایش نرخ خشکبار شب یلدا متاثر از افزایش تقاضا و نوسان نرخ ارز
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران همچنان به نداشتن نرخ مصوب برای آجیل در کشور اشاره دارد: افزایش قیمت آجیل و خشکبار شب یلدا ناشی از نوسان های نرخ ارز در یک ماه گذشته و رشد تقاضاست.
مصطفی احمدی با بیان اینکه نرخ گذاری آجیل بستگی به نوع، کیفیت، سایز، رنگ و طعم دارد، افزود: آجیل و خشکبار براساس کیفیت تعیین نرخ می شود و به هیچ عنوان نرخ مصوبی ندارد که حداقل و حداکثر قیمت را در بازار تعیین کند.

وی با بیان آنکه اکنون کمبودی در عرضه خشکبار شب یلدا نداریم، افزود: فقط در برخی محصولات وارداتی همچون انواع بادام با مشکل مواجه ایم که آن نیز به میزان نیاز شب یلدا تامین است.

* هندوانه کیفی یلدا موجود است
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید و عرضه هندوانه شب یلدا مناسب است، گفت: سالیانه حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن هندوانه در کشور تولید می شود؛ البته میزان تولید مخصوص پاییزه که عمده مصرف آن برای شب یلداست به حدود ۲۴۰ هزار تن می رسد.

حسن خدنگی افزود: براساس میزان تولید و خرید از تولیدکنندگان، هرکیلوگرم هندوانه باید ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار ریال در بازار مصرف عرضه شود.
به گفته وی، هندوانه ویژه شب یلدا به طور عمده در استان های هرمزگان، خوزستان، فارس، جنوب کرمان و بوشهر تولید می شود.

* میوه های مخصوص شب یلدا تامین است
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز به تامین بودن نیاز اقلام مورد نیاز بازار اشاره کرد و گفت: هندوانه میناب و انار مورد نیاز شب یلدا به وفور موجود است و کمبودی در این زمینه نداریم.
حسین مهاجران افزود: اکنون هر کیلوگرم هندوانه به قیمت بین 6 هزار تا 8 هزار ریال و انار درجه یک 45 تا 50 هزار ریال و انار متوسط 15 تا 25 هزار ریال عرضه می شود.
وی، قیمت هر کیلوگرم پرتقال شمال را بین 6 هزار تا 15 هزار ریال، نارنگی بین 10 تا 20 هزارریال و کیوی را بین 10 تا 25 هزار ریال اعلام کرد اما گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از سطح شهر تهران بیانگر آن است که قیمت هر کیلوگرم آجیل شیرین شب یلدا به طور متوسط بین 350 تا 750 هزارریال، هندوانه بین 18 هزار تا 35 هزارریال، انار بین 35 تا 100 هزار ریال، پرتقال بین 35 تا 80 هزار ریال، نارنگی بین 35 تا 50 هزار ریال، خرمالو بین 35 تا 55 هزارریال و کیوی بین 35 تا 50 هزار ریال و سیب قرمز و زرد 45 تا 55 هزارریال، خیار بین 30 تا 45 هزار ریال، گلابی بین 100 تا 300 هزار ریال، موز بین 40 تا 50 هزار ریال و ازگیل بین 80 تا 100 هزار ریال به فروش می رسد.
همچنین قیمت هر کیلوگرم پسته به طور متوسط بین 390 تا 850 هزار ریال، بادام هندی بین 500 تا 780 هزار ریال، فندق بین 360 تا 850 هزار ریال، انجیر خشک بین 320 تا 900 هزار ریال، توت خشک بین 750 تا یک میلیون 100 هزار ریال، انواع تخمه 220 تا 280 هزار ریال، بادام درختی 400 تا 600 هزار ریال، بادام زمینی بین 250 تا 350 هزارریال، برگه زردآلو بین 280 تا 370 هزار ریال، گردو بین 680 تا 950 هزار ریال، خرما بین 150 تا 400 هزار ریال و باسلوق بین 150 تا 250 هزار ریال است.
مسئولان حوزه اصناف اعلام کرده اند که بازرسان آنها به همراه بازرسان هر اتحادیه صنفی مربوطه تا آنجا که امکان دارد، بر عرضه محصولات و قیمت های صنفی نظارت دارند، اما با این حال برخی کسبه در این روزها سواستفاده کرده و برخی اقلام خود را گران می کنند.

اصناف تاکید دارد که مردم باید در این مواقع با پل ارتباطی 124 سامانه دریافت شکایت‌های اصناف و اتحادیه‌ها در مورد گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، تقلب، عدم صدور فاکتور و درج قیمت تماس بگیرند تا امکان پیگیری شکایت وجود داتشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برخی نه! همگی!!؟ مرد باش چاپ کن.!!؟

    • بدون نام

      وقتی دولت دستش توی جیب مردم است ازمردم تحت عناوین مخالف میکشد.بعضی کسبه هم یادگرفته ازمردم سو استفاده مینمایم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج