۴۴۵۶۶۵
۵۰ نظر
۵۸۸۵
۵۰ نظر
۵۸۸۵
پ

۸ خواننده پاپ ایرانی که فراموش شان کرده ایم!

نظرسنجی «سیامک انصاری» در مورد شرکت در کنسرت «علیرضا عصار» بازتاب های زیادی ایجاد کرده است. باید با نسل اول موسیقی پاپ پس از انقلاب خداحافظی کنیم؟

روزنامه هفت صبح - فرید عطارزاده: ماجرا از یک توئیت ساده شروع شد. سیامک انصاری که از سال های دور جزو طرفداران دو آتیشه علیرضا عصار به شمار می آید، در یک نظرسنجی پرسید که آیا به این کنسرت می آیید؟ حتما می پرسید چرا این نظرسنجی خبرساز شده است؟ اولین و مهم ترین دلیل، جواب این نظرسنجی است که ۹۱ درصد کاربران گفته اند به این کنسرت نمی روند. نکته مهم تر را باید در تعجب سیامک انصاری دید که مجبور شد این نظرسنجی را پاک کند.

سومین نکته را نیز باید در عدم تمایل کاربران به تشویق سیامک انصاری برای تماشای کنسرت دانست. شاید سیامک انصاری فکر می کرد هنوز مانند سابق شهرت خود را دارد و می تواند جماعتی را به تماشای کنسرت ترغیب کند. البته نباید زود قضاوت کرد و تا روزهای ۷ و ۸ بهمن فرصت زیادی باقی مانده؛ ماجرا اما چیز دیگری است. خواننده های نسل اول موسیقی پاپ که اتفاقا حق زیادی بر گردن این موسیقی و رسمی شدن آن در سال های ۷۷ و ۷۸ دارند، حالا به ورطه فراموشی رفته اند و کسی هم انگار نمی خواهد قبول کند که ذائقه مخاطبان تغییر کرده است.

نسل جدید خوانندگان پاپ را چه قبول داشته باشیم و چه آنها را دوست نداشته باشیم، این روزها بازار موسیقی را در اختیار خود قرار داده اند. از علی زند وکیلی بگیرید که با بازخوانی ترانه های قدیمی توانسته به یکی از پولسازترین چهره های موسیقی تبدیل شود تا بنیامین، سیروان و محسن یگانه که با تکرار سبک کارهای شان و البته کنسرت های نه چندان با کیفیت شان توانسته اند کنسرت های بی شماری برگزار کنند و هر بار نیز آنها را تمدید می کنند.

در زمینه خوانندگان تلفیقی (البته باید با اغماض لقب تلفیقی را به آنها بدهیم) چارتار و گروه پالت نیز طرفداران بی شماری پیدا کرده اند و مجریان برگزاری کنسرت مطمئن هستند که سالن های شان خالی نخواهد بود. در حقیقت با یک دایره از از خوانندگان ۶، ۷ نفری تکراری روبرو هستیم که سلیقه نسل جدید و همچنین عدم ورود خوانندگان جدید حرفه ای، توانسته آنها را همچنان در صدر قرار دهد.

از سوی دیگر کم کسی خوانندگان نسل اول موسیقی پاپ را به یاد دارد. این ۱+۷ نفر؛ خشایار اعتمادی، علیرضا عصار، گروه آریان، محمد اصفهانی، مانی رهنما، قاسم افشار و حسین زمان. البته «ش.ع» ترجیح داد فعالیت موسیقی خود را در فضای دیگری تجربه کند. مروری می کنیم بر فعالیت این فراموش شدگان.

خشایار اعتمادی
8 خواننده پاپ ایرانی که فراموش شان کرده ایم!

خیلی ها او را به عنوان اولین خواننده پاپ رسمی پس از انقلاب می شناسند. اگر این تعریف را نیز قبول نداشته باشیم اما نمی توانیم منکر تاثیرگذاری اولین ترانه او که از صدا و سیما پخش شد، شویم. ترانه «من و تو، درخت و بارون». شاید بتوان گفت در بهار ۷۷ که ترانه خشایار اعتمادی برای اولین بار از صدا و سیما پخش شد، شهر به معنی واقعی کلمه به هم ریخت! خواننده ای که صدایش شباهت عجیبی به یکی از خوانندگان مشهور لس آنجلسی داشت با شعری از شاملو، از همه مهمتر آن که این ترانه از صدا و سیمای ایران پخش شد و موج نو موسیقی پاپ پس از انقلاب را آغاز کرد.

تلفن های صدا و سیما مرتبا زنگ می خوردند که آهنگ دوباره پخش شود و برخی روزنامه ها حتی برای پوشش این خبر، چاپ دوم رفتند. برای نسل جدید قطعا این موضوعات عجیب و ناملموس است اما واقعیتی بود از دهه ۷۰ ایران که آرام آرام مسیر جدید اجتماعی خود را در پیش گرفته بود. حالا خشایار اعتمادی نیز به حاشیه رفته و با وجود تلاش های گسترده اش هیچ گاه جایگاه قبلی را پیدا نکرد.

علیرضا عصار
8 خواننده پاپ ایرانی که فراموش شان کرده ایم!

او هم در سال ۱۳۷۷ ناگهان به اوج آمد. قطعه «عیدانه» را منتشر کرد و صدا و سیما در اعیاد مختلف مذهبی آن را پخش کرد. او تمرکز اولیه خود را بر ترانه هایی با تم مذهبی و عرفانی گذاشت اما سبک متفاوت اجرایش خیلی زود او را محبوب کرد. «قدسیان آسمان»، «ای عاشقان»، «کوی عشق» و ... از این دست ترانه ها بود. او اما یک آهنگساز درجه یک و آوانگارد به نام «فؤاد حجازی» داشت که نبض سلیقه مخاطبان دستش بود و با آهنگ های اجتماعی و عاشقانه توانست عصار را در اوج نگاه دارد. با این وجود از ۶ سال قبل و پس از کنسرت خود در وزارت کشور ناگهان همه فعالیت هایش به حاشیه رفت. حالا می خواهد شروع دوباره داشته باشد. می تواند؟

محمد اصفهانی
8 خواننده پاپ ایرانی که فراموش شان کرده ایم!

یکی از فعال ترین ها در زمینه تیتراژخوانی که نباید روی خوش صدا و سیما به او را نیز فراموش کنیم. محمد اصفهانی فعالیت خود در صدا و سیما را با ترانه های سنتی آغاز کرد اما در سال ۷۷ و با ایجاد سبک و موسیقی نو پاپا، او نیز ترجیح داد به این سبک روی بیاورد که البته بسیار موفق هم بود. اصفهانی تا به حال حداقل ۱۵ تیتراژ خوانده و ۱۴ آلبوم منتشر کرده است. در دولت احمدی نژاد و در زمان وزارت مرضیه وحید دستجردی مشخص شد که اصفهانی پسرخاله مرضیه وحید دستجردی است و بنابراین راز روی خوش صدا و سیما به اصفهانی در سال های گذشته مشخص شد. با این وجود او نیز در سال های اخیر به شدت کم کار شده و فقط ترانه های قدیمی اش همچنان در خاطره ها باقی مانده است.

گروه آریان
8 خواننده پاپ ایرانی که فراموش شان کرده ایم!

سال ۱۳۷۸ آمدند اما توانستند همه معادلات موسیقی پاپ آن زمان را تغییر دهند. گروهی کاملا جوانانه که علاوه بر ترانه های شاد خود، ۳ همخوان زن نیز داشت. هر کدام از اعضای گروه برای خود چهره ای شدند و تک تک آنها طرفداران مخصوص به خود را پیدا کردند. آنها بنیانگذار کنسرت های متوالی بودند که توانستند ۱۰ شب متوالی به اجرای کنسرت بپردازند و ۴۰ هزار نفر را به سالن بیاورند. این گروه سعی کرد تا آخرین لحظه حرفه ای بماند و بنابراین آخرین آلبوم خودش را نیز با نام «خداحافظ» منتشر کرد.

آنها به همین راحتی به کار خود پایان دادند. از آن گروه، گلزار به سمت بازیگری روی آورد، سیامک خواهانی برای تحصیل در رشته موسیقی به اتریش رفت، علی پهلوان خواننده اصلی گروه نیز اکنون در خارج از کشور است و سایر اعضای گروه نیز در تلاش هستند تا هویت مستقل خود را پیدا کنند. هر چه باشد آریان و گل آفتابگردون و پرواز و تمام شدند. آنها حتی تجربه ارائه ترانه مشترک با کریس دی برگ را نیز از سر گذراندند.

رهنما، افشار، زمان
8 خواننده پاپ ایرانی که فراموش شان کرده ایم!

این سه نفر شاید به اندازه آن ۴ نفر مشهور نبودند اما هر کدام با سبک خاص خود توانستند مخاطبان زیادی را همراه خود کنند. مانی رهنما با ترانه «پرنده هم قفس» به شهرت رسید و همکاری با بابک بیات نیز در محبوبیت او بی تاثیر نبود. قاسم افشار بیشتر ترانه تلویزیون خوان و تیتراژخوان که تشابه صدا و حتی چهره اش به یکی از خوانندگان لس آنجلسی توانست او را برای مدتی مشهور کند. او حتی ترانه «خلیج فارس» را نیز با صدای خود خواند. حسین زمان نیز خواننده دیگری بود که بیشتر به دلیل موضع گیری های اجتماعی و سیاسی اش شهره شد اما همین موضع گیری های او در اواخر فعالیت هنری اش که به شدت تند شده بود، کار دستش داد و به فرعیات توجه بیشتری کرد.

شادمهر عقیلی
8 خواننده پاپ ایرانی که فراموش شان کرده ایم!

بدون شک او یکی از محبوب ترین ها در زمان خودش بود که با آلبوم های مسافر و دهاتی، موج جدیدی را آغاز کرد. او رفته رفته مشهورتر شد و به همین ترتیب، فضای کاری برایش سخت تر. او حوصله اش زیاد نبود و در نهایت ترجیح داد برای همیشه از ایران برود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مـیم

      نمیفهم چرا انقدر سعی در تخریبِ شادمهر دارین :|

      فراموش شده ؟ :|

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا بخدا من همین الان که داشتم این مقاله رو میخوندم داشتم شادمهر گوش میدادم شادمهر عاااااااالیه

      • مهدی

        کی گفته شادمهر فراموش شده اگر شادمهر آهنگ نخونه کل موسیقی ایران به باد میره الان همه آهنگ هاشو تو گوشی دارن چون از ایران رفت فکر کردین فراموش شدبرین سر خودتون رو گول بزنید

    • اميد

      لازم به توضيحه كه اولين اهنگ خشاياراعتمادي درموردحضرت علي ع بود كه ازراديو زمستان٧٦پخش شد .واقعا شخصا انگشت به دهن موندم!

    • فریبا

      الان شادمهر رو جز فراموش شده ها گذاشتین؟؟؟؟ شادمهر با اینکه ایران نیست هنوز هم بین همه طرفدار داره و با تفاوت زیادی نسبت به این مثلا خواننده های پاپ داخلی برتر هست.... مخصوصا این روزا با این مجموعه آهنگ جدیدش که تو گوشی همه هست... شک ندارم تو گوشی نویسنده این متن هم هست:)))))) بابا شادمهر دیکه غولیه برا خودش و این حرفای شما فقط خودتون رو خراب میکنه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دستتو ول میکنم اگه میتونی برو...

    • بدون نام

      در مورد اصفهانی کم لطفی نکنید هم صداش،خوب بود هم آهنگ هاش . همه ی موفقیتش رو به صدا سیما ربط ندید . خیلی آهنگ و سریال و ... بودن از صدا سیما پخش شدن طرفداری هم نداشتن .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا... اصفهانی فقط به خاطر طرفداری نکردن از دولت احمدی نژاد از تلویزیون کنار گذاشته شد چه ربطی به دخترخاله پسرخاله داره؟؟؟؟ قبل از اون دولت که فعالتر بود

    • بدون نام

      شادمهر اصلا اصلا از یاد نرفته

    • بدون نام

      درمورد آقاي اصفهاني چرا حرف بيخود مي زنيد ايشان هم صداي بسيار زيبايي دارد و هم انسان با شخصيتي است . اينكه خانم دستجردي دختر خاله ايشان است چه ربطي به قضيه دارد در زمان دولت احمدي نژاد كه ايشان حضور بسيار كمي در صداوسيما داشت.

    • بدون نام

      شادمهر عقیلی هیچوقت از یاد ها نمیره .

    • بدون نام

      شادمهر و اصفهانی عالین و هنوز پر طرفدار

    • سجاد

      واقعا به نظر نويسنده شادمهر فراموش شدست؟؟؟

    • سجاد

      واقعا به نظر نويسنده شادمهر فراموش شدست؟؟؟

    • بدون نام

      شادمهر هرگز فراموش نمیشه،بلکه روز به روز محبوب تر هم میشه

    • بدون نام

      آخه از روزنامه هفت صبح مطلب برمیدارید واسه ملت همین میشه دیگه همه ناراضی آخه موفقیت محمد اصفهانی چه ربطی به دستجردی داره ؟ یا شادمهر فراموش شده واقعا؟ بر دار این مطلبو برترین ها

    • بدون نام

      یعنی شادمهرو کمتر ازیگانه وسیروان وبنیامین وامثالهم گوش میدن؟بی خیال

    • مجتبی

      شادمهر فراموش شده؟
      شادمهر یه تنه موزیک ایران رو نگه داشته.
      همه دارن شادمهر گوش میدن.
      فازتون چیه؟

    • بدون نام

      امیر کریمی ، امیر تاجیک، محمدرضا عیوضی و حمید غلامعلی رو یادتون رفت

    • بدون نام

      شادمهر دیگه قدیمی شده.از اولشم بیخود بود.چرا انقد اصرار دارین بگین نیس؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بستگی به سلیقت داره عزیزم . شما که کل روز ج.ی گوش میدی صدای شادمهر واست قدیمیه!!!!!!

      • فاطمه

        تو راس میگی یا سه میلیون و هفتصد هزار نفر فالووراش؟

    • بدون نام

      یک قدم تجربه کن بی من اینده رو....(واقعا این رو میشه فراموش کرد؟؟؟...جون مادرت سانسورچی اینو سانسورش نکن)

    • بدون نام

      اصفهانی فقط بخاطر جناح بازی گذاشته شد کنار. قبلش خیلی معروف بود.

    • بدون نام

      در مورد اصفهانی واقعا بی انصافیه. براتون متاسفم که استعداد یه ادمو زیر بازیای سیاسیتون دفن میکنید.

    • مینا1805

      شادمهر و محمد اصفهانی همیییییشه پرطرفدار بوده و هستند ....
      نویسنده مطلب خودتو اپدیت کن لطفا ....

    • بدون نام

      شادمهر کم طاقت بود؟ الان اینا که طاقتشون بیشتر بود و با محدودیت ها ساختند اوضاع بهتری به نسبت شادمهر دارند؟؟

    • بدون نام

      فکر کنم اگه فراگیری البوم جدید شادمهر رو ببینیم معنی فراموش شده برای بعضی ها عوض میشه.
      در ضمن عصار چند ساله که از این فضا دور بوده وگرنه انشار تک اهنگش تو نوروز پارسال و تعداد دفعات دانلودش نشون داد که هنوز جزو این لیست اگه سیامک انصاری این نظرسنجی رو توی اینستاگرام میذاشت میدید که نتیجه عکس میشد...

    • مصطفی

      نگارنده محترم فراموش کردن،این دوستان خودشون اغلب کمتر کار میکنن،شادمهر همین الانشم حدود ۱۵ساله که مردم منتظر آهنگاشن،اونوقت میگی فراموش شده....بابا دستخوش ایولا

    • بی صدا

      اولاً شادمهر از تمام خوانندگان داخل تو اینستا بیشتر فالوور داره دوما اگه شادمهر فراموش شده پس چرا همه خواننده ها آرزوشونه با شادمهر همکاری کنند.
      سوما بهتره مطالبتونو از منابع بهتر کپی کنید

      پاسخ ها

      • black days

        داداش یاس 4.1 میلیون فالوور داره از شادمهرم بیشتره یکم تحقیق کن بعد ز ر بزن

      • بدون نام

        پر فالوورترین توی خواننده های داخلی ؛ بابک جهانبخشه

    • نسیم

      شادمهر خیلی هم خوبه البوم جدیدش بی نظیر

    • مریم

      شادمهر هم طرفدارهای زیادی تو نسل جدید داره . هم طرفدارهای قدیمیش رو از دست نداده . من که از 15 سالگی همیشه البوم هاشو گوش دادم

    • بدون نام

      آخه تو اصلا سواد موسیقی داری؟ شادمهر ره صدساله رو یه شبه رفت. چه ربطی داره آوردیش تو این لیست؟

    • علي علي اوغلو

      مرض ابتذال پسندي جامعه مارا تسخير كرده فقط قضيه در مورد قيلم وسينما محدود نميشود درساير موارد نيز ابتذال پسندي بر فاخر پسندي غلبه ميكند البته مروج اين اين كاستي خود صدا وسيما است انوقت كه خواست با اسلحه موسيقي پاپ به جنگ موسيقي ملي برود وانرا نا كار كند نميدانست كه با شمشير چوبي بجنگ اسيابهاي بادي ميرو بخيال اينكه اين پره هاي اسياب است كه ميچرغد وباد توليد ميكند نهايتا هم ناچار به پذ يرش هردوموسيقي شد اما ازانجائيكه موسيقي ملي جزو اين مرد بوده وميباشد ودرطول حياتش با پستي وبلنديهاي وتپه ماهورهاي بسياري روبروشده وباذن خدا ازهمه ان ورطه ها سلامت وسربلند وسرزنده بيرون امده كيد مكاران هنرستيزرا بخودسان برگردانده امروزها ازميدان محله خاك سفيد منتها اليه شرق تهران تا ميدان امامحسين وفردوسي وانقلاب وازادي وشهرن وكرج دراقصي نقاط غربي تهران وهمچنين ازشماليترين تاچنوبي ترين نقطه جوانان تار وسه تار وامثالهم بدست دررفت وامد ويادگيري موسيقي ملي خود هستند درمقاله 8 خواننده پاپ فراموش شده كه صحبت از چند خواننده پيشكسوت پاپ بعد انقلاب نامبرده شد اكثرا اثارانها كمتراز فخامت موسيقي ملي نبود زيرا اكثر انها هم داراي استعداد وهم ازصداي وتكنيك خوبي برخوردارند اگر دربين انها مشخصا اقاي محمد اصفهاني اثارماندگاري نيز دارند را بخاطر دختر خاله خود خانم دستجردي به صدا سيما راه يافته اين عيب صدا وسيما ست كه خواننده اي مثل اقاي اصفهاني هم بدون پارتي وزير نميتواند درجامعه مطرح شود نشان ازفاجعه ايكه دران انبوهي از استعدادهاي مردم اين مرزوبوم شكوفا نشده بلكه درغنجه پرپر شده وقتي استادان مسلم وبي بديل عرصه هنر موسيقي مغضوب ومترود ميشوند ديگر چه جاي بحث وگلايه است چوخسرو ازلب شيرين نمي برد كامي = قياس كن كه به فرهاد كوه كن چه رسد

      پاسخ ها

      • امیرحسین

        جون مادرت یکم کمتر بنویس
        من نمیدونم الان مخالف یا موافق توام چون هیچی نخوندم
        ولی از نظر من شادمهر ایول داره

    • میم

      بهترین خوانندگان ایران همین ها هستند که نامبرده شد نه کسانی که یه آهنگ زیر زمینی میخونن و میشن خواننده

    • آیدا

      خخخخخ...چی شد که فکر کردین شادمهد عقیلی جزو اون 7 تا خواننده ایه که فراموششان کردیم؟

    • بدون نام

      الان اينا فراموش شده بودند؟؟؟

    • مهران21

      به جای این مطالب خنده دار یه بار هم که شده بیاید واقعیت رو بگید که بعد 15 سال هنوز استعدادی مثل شادمهر ما نداریم .کارشناس موسیقی تو آنتن زنده ی صدا و سیما میاد میگه هفتاد درصد خواننده های داخلی شادمهرین بعد شما مطلب میزنید شادمهر فراموش شده.

    • مهران

      شادمهر فراموش نشدنیه!!!

    • بدون نام

      شادمهرومحمد اصفهانی واقعاعالیه درموزد خشایار وخداروشکر که فراموش شد سوسن ازاون بهتربود چی بود خوب شد فراموش شد باقالی

    • فاطمه

      شادمهر فراموش شده که دارههر روز کنسرت میذاره با قیمت بلیط دو میلیون و همه هم میرن؟؟؟!!!!

    • m

      اخه کدوم پدرسوخته ای شادمهرو جاداده تواین لیست
      اخه تو میخوای نابغه موسیقیو با این حرفا خراب کنی؟

    • محسن

      یک ایران و یک شادمهر چی میگی شما ...

    • بدون نام

      حامد هاکان خدا بیامرزدش اولین خواننده پاپ بود که مورد بی مهری و حسادت ظاهرا دوستانش قرار گرفت روحش شاد

    • بدون نام

      حامد هاکان خدا بیامرزدش اولین خواننده پاپ بود که مورد بی مهری و حسادت ظاهرا دوستانش قرار گرفت روحش شاد

    • سام

      چی زدی بابا شادمهر همیشه بیشترین دانلودارو داره همه جاهم آهنگاشو دوست دارن و تبدیل ب اسطوره شده چون علمشو داره جک نگو لطفا چون شادمهر پرطرفدارترین خواننده ی ایرانه

    • رضا

      شادمهر تبدیل به افسانه شده اگه شادمهر نبود موسیقی پاپ ایران اصلا نمی شد گوش داد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج