جاباما
۴۴۵۶۸
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

مهريه بيش از ۱۱۰ سکه زندان ندارد

سخنگوي كميسيون قضايي مجلس گفت: طبق ماده ۲۲ اين قانون نحوه اجراي محکوميت‌هاي مالي اگر زوج نتواند مهریه را پرداخت کند، چنانچه در حد ۱۱۰ سکه باشد، می​توان وي را بازداشت كرد اما بيش از ۱۱۰ سكه امكان بازداشت وجود ندارد و مطابق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی با زوج رفتار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: سخنگوي كميسيون قضايي مجلس گفت: طبق ماده ۲۲ اين قانون نحوه اجراي محکوميت‌هاي مالي اگر زوج نتواند مهریه را پرداخت کند، چنانچه در حد ۱۱۰ سکه باشد، می​توان وي را بازداشت كرد اما بيش از ۱۱۰ سكه امكان بازداشت وجود ندارد و مطابق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی با زوج رفتار خواهد شد.

اين روزها اصلاح قانون محکوميت‌هاي مالي دغدغه کميسيون حقوقي مجلس شده تا با اصلاح قوانین به کاهش برخی پیامد‌های منفی مهریه‌های سنگین بپردازد.

در نتيجه یکی از موارد تغییر اساسی در ماده ۲ درباره نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اين است که مسائلی نظیر بازداشت کردن بدهکاران مهریه را تغییر دهند.

در ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی آمده است که هرکس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه نکند دادگاه او را الزام به تادیه کرده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می کند در غیراین صورت بنا به تقاضای محکوم له، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد.

در گذشته روال بر این بود تا هر میزان که مهریه قید شده بود، فرد موردنظر را می‌توانستند بازداشت کنند مگر اینکه حکم اعسارش صادر شود، اما با اصلاحیه که در این مورد انجام شده سقف ۱۱۰ سکه برای اجرای محکومیت‌های مالی در نظر گرفته شده است.

تعیین سقف ۱۱۰سکه برای وجه کیفری مهریه امری است که ابتدا در مجلس هشتم به تصویب رسید با این هدف که اگر بین زوجین اختلافی به وجود آمد و نهایتا منجر به طلب مهریه شد و زوج از مهریه امتناع کرد، تنها تا سقف ۱۱۰ سکه می‌توان برای بازداشت فرد اقدام کرد.

اسفناني، جزييات اين طرح را تشريح کرد:

قانون تعيين سقف ۱۱۰ سكه مهريه حقوق زنان را ضايع نمي‌كند

"محمدعلي اسفناني"، با اشاره به قانون تعیین سقف ۱۱۰ سکه مهریه اظهار داشت: اين قانون در كميسيون به تصويب رسيده و منتظر تاييد شوراي نگهبان است.

وي با بيان اينكه سقف ۱۱۰ سكه به معناي تعيين سقف براي مهريه نيست، گفت: زوجين مي‌توانند بر هر مبلغي كه توافق داشته باشند براي مهريه سكه تعيين كنند و کسی از مهریه بیش از ۱۱۰ سکه منع نمی​شود.

سخنگوي كميسيون قضايي مجلس در پاسخ به اينكه برخي از كارشناسان ایرادی که به این لایحه مبني بر اينكه حقوق زنان با این تعداد نادیده گرفته می‌شود، گفت: به طور کلی همانطور که گفتم نمی‌توان برای مهریه سقفی تعیین کرد اما این لایحه به هیچ عنوان حقوق شهروندی زنان را تضییع نمی‌‏کند و به معنی اینکه هر فرد حداکثر می‏‌تواند تا ۱۱۰سکه را به عنوان مهریه خود انتخاب کند، نیست.

اسفناني افزود: طبق ماده ۲۲ اين قانون اگر زوج نتواند مهریه را پرداخت کند، چنانچه در حد ۱۱۰ سکه باشد، می​توان وي را بازداشت كرد اما بيش از ۱۱۰ سكه امكان بازداشت وجود ندارد و مطابق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی با زوج رفتار خواهد شد.

سخنگوي كميسيون مجلس با اشاره به افزایش آمار زندانیان دیه و مهریه خاطرنشان كرد: قوه قضايیه این موضوع را با حضورکارشناسان داخل قوه قضايیه و خارج آن مورد بررسی قرار داد و پس از بررسی‌های گسترده و تحقیقات جامع در این خصوص آئین نامه‌ای برای حل این مشکل از سوی رئیس قوه قضايیه تهیه شد كه اين بخشنامه در راستاي همين قانون بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mori

      مردم خرج خودشونو موندن اونوقت چطور ميتونن ماهي يك ميليون و ... رو بدن؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج