۴۴۶۱۹۱
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

درخواست ۴ هزار هنرمند درباره «ویلای نمازی»

چهار هزار و ۲۴۳ نفر از اقشار مختلف مردم جهان مانند معماران، هنرمندان، دوستداران میراث فرهنگی و... از کشورهایی چون ایران، ایتالیا، فرانسه، سوییس، لهستان، دانمارک، هلند، آفریقای جنوبی، استرالیا، بلژیک، امریکا، انگلستان، آلمان، کانادا، ونزوئلا، پرو، لبنان، امارات، آفریقای‌جنوبی، گوآتمالا و... با امضای طوماری خواستار حفظ ویلای نمازی شدند.

روزنامه ایران: چهار هزار و ۲۴۳ نفر از اقشار مختلف مردم جهان مانند معماران، هنرمندان، دوستداران میراث فرهنگی و... از کشورهایی چون ایران، ایتالیا، فرانسه، سوییس، لهستان، دانمارک، هلند، آفریقای جنوبی، استرالیا، بلژیک، امریکا، انگلستان، آلمان، کانادا، ونزوئلا، پرو، لبنان، امارات، آفریقای‌جنوبی، گوآتمالا و... با امضای طوماری خواستار حفظ ویلای نمازی شدند.
«متیو لیچیترا»، نوه دختری «جو پونتی»، معمار«ویلای نمازی» در ایمیلی به کمیته مردم‌نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران، خواستار کمک به حفاظت از میراث پدربزرگ خود شد. او از حضور قریب الوقوع خود در ایران خبر داد تا اگر در نهایت برد با بلدوزرهای مدرن‌سازی شد، حداقل بتواند بخشی از دکوراسیون داخلی بنا را قبل از تخریب و تبدیل به هتل خریداری کند.
پیش از این هم گاردین و دیلی تلگراف در گزارش‌هایی نسبت به تخریب یکی از بازماندگان معماری معاصر تهران واکنش نشان داده بودند. ویلای نمازی یکی از سه ویلای ساخته شده در جهان توسط جو پونتی است. او دو ویلا از این سه ویلا را در خاورمیانه ساخت که می‌تواند به ارزش افزوده خانه نمازی در گردشگری منجر شود.
ویلای نمازی با رأی دادستانی و با استناد به قانون مصوب ۱۳۰۹ از ثبت ملی خارج شد. مالک قصد دارد ویلای نمازی را با همه ارزش‌های معماری اش، قربانی ساخت هتل ۲۰ طبقه کند. این قصه واکنش تند جامعه معماری ایران را به دنبال داشت. بعد از خروج ویلای نمازی از ثبت ملی شهرداری اعلام کرد که براساس طرح تفصیلی ساخت هتل ۲۰ طبقه در این نقطه از شهر ممنوع است اما این یادآوری طرح تفصیلی به معنای نجات ویلای نمازی نیست.
به گفته «پژمان پشمچی زاده» معاون شهرسازی تهران طرح تفصیلی تنها می‌تواند از بلندمرتبه‌سازی جلوگیری کند نه از تخریب ویلای نمازی.«متیو لیچیترا»، نوه دختری «جو پونتی» در نامه‌اش خطاب به کمیته مردم‌نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران نوشته است: «من قصد دارم به تهران سفر کنم تا با کمک شما صاحب فعلی خانه را ملاقات و بتوانم دست‌کم برخی از دکوراسیون داخلی بنا را که کار پدربزرگ من «جو پونتی» است، قبل از تخریب و تبدیل به هتل خریداری کنم.»کمیته مردم‌نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران، رونوشت طومار اعتراض به تخریب این بنا را به «یونسکو»، «مدرسه ملی هنرهای زیبا» در پاریس و دانشکده «پلی تکنیک» در ایتالیا هم ارسال کرد.
این ارسال واکنش‌های جهانی فراوانی را به همراه داشته، به گونه‌ای که تا کنون چهار هزار و ۲۴۳ نفر از اقشار مختلف جهان مانند معماران، هنرمندان، دوستداران میراث فرهنگی از کشورهایی چون ایران، ایتالیا، فرانسه، سوییس، لهستان، دانمارک، هلند، آفریقای جنوبی، استرالیا، بلژیک، امریکا، انگلستان، آلمان، کانادا، ونزوئلا، پرو، لبنان، امارات، آفریقای‌جنوبی، گوآتمالا و... این طومار را امضا کرده‌اند.نشر این طوماردر فضای مجازی هم واکنش‌های بسیاری از سوی افراد خارج از ایران به دنبال داشت که تنها بخشی از آن در این گزارش می‌آید.
«آندره شپلرن» از کپنهاگ دانمارک می‌نویسد: «ویلای نمازی بخش مهمی از تاریخ ایران است». «پیرلوییجی سرایینو» از کالیفرنیا می‌نویسد جو پونتی یکی از استادان بزرگ معماری مدرن است و این ساختمان یکی از شاهکارهای او است.
به نوشته «آدریانا بارکو گونزالس» از لندن، جو پونتی از بهترین هنرمندان تاریخ معماری است و ما نیز آثار خود را با بهترین طراحی‌های او تزیین کرده‌ایم. تمام آنچه را که او طراحی کرده است، دوست دارم.
«گلایول پانابچی» از سانتامونیکا کالیفرنیا هم این نامه را امضا کرده چون اعتقاد دارد که بناهای تاریخی نیازمند حفاظت هستند نه تخریب.
«لیبی کوپر» از لس‌آنجلس هم می‌گوید: «معماری جوپونتی نقطه عطفی در تاریخ معماری است لطفا ویلای نمازی را تخریب نکنید.» «آندریانو براوو» از ونزوئلا هم اعتقاد دارد که تمام آثار جوپونتی شایسته حفاظت برای لذت بردن هستند.« زته ایمونز» از نیویــــــــورک هم می‌گوید: «به عنوان کوچکترین عضو معماری می‌دانم که از بین بردن این اثر واقعاً وحشتناک است لطفا تخریبش نکنید.»

«تینا تیرل» از بروکلین هم نوشته است: «من عاشق معماری و جو پونتی هستم. میراث فرهنگی مهم است به آن احترام بگذارید.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج