۴۴۶۲۱۶
۷ نظر
۵۰۰۲
۷ نظر
۵۰۰۲
پ

زنان؛ برگ برنده روحانی در انتخابات ۹۶

یکی از نقاط مورد توجهی در ابتدای آغاز به کار حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، به‌کارگیری زنان شایسته در پست‌های مدیریتی و کلان دولت تدبیر و امید بود.

روزنامه آرمان- سعید گیتی‌آرا: یکی از نقاط مورد توجهی در ابتدای آغاز به کار حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، به‌کارگیری زنان شایسته در پست‌های مدیریتی و کلان دولت تدبیر و امید بود.
در طول دوران پس از جنگ تحمیلی، به‌کارگیری از زنان در پست‌های مدیریتی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و جالب است که این مطالبه تا جایی قوی و ریشه‌دار بود که حتی محمود احمدی نژاد را هم وادار کرد تا در یک اقدام که به اعتقاد برخی نمایشی بود، یکی از وزارتخانه‌های دولت را به یک زن بسپارد. در همین حال پس از روی کار آمدن دولت روحانی، چشم‌ها به واگذاری حداقل یکی از وزارتخانه‌ها به زنان دوخته شده بود ولی پس از معرفی وزرای پیشنهادی کابینه، رئیس‌جمهور جدید در سخنرانی خود با اشاره به این موضوع، صراحتا بیان کرد:«زنان نباید به تنها یک پست وزارت در دولت اکتفا کنند.» رئیس‌جمهور در عمل نشان داد که مخالف یا مانع حضور زنان در سطح مدیریت‌های کلان کشور نیست. او پس از انتصاب خانم‌ها مولاوردی و امین زاده به‌عنوان دو معاون زنان و حقوقی خود، سازمان حفاظت از محیط زیست را نیز به یک زن شایسته و توانمند دیگر به‌نام معصومه ابتکار سپرد.
مخالفان حضور زنان و جوانان در سطوح مدیریتی دولت
با اینکه اکنون سه ‌سال واندی از دولت روحانی می‌گذرد، رئیس‌جمهور همچنان با تاکید بر پایبندی بر وعده‌هایش در به‌کارگیری زنان و جوانان در دولت به راه خود ادامه می‌دهد. شاید رئیس‌جمهور به این باور رسیده باشد که دو گروه اصلی حمایت کننده از وی در انتخابات سال ۹۲، همان جوان‌ها و زنانی بودند که از تبعیض‌ها و ناکارآمدی‌های مسولان سابق به تنگ آمده و به وعده‌های او در دوران جدید دل بسته‌اند. مخالفان این موضوع نیز بیکار ننشسته‌اند و حالا رشته اصلی مخالفت‌ها با تحولات اخیر در موقعیت زنان در دست کسانی قرار گرفته است که در هشت سال دوره احمدی نژاد در مناصب کلیدی قرار داشتند اما گامی در گشودن گره مشکلات زنان و دفاع از حقوق آنها برنداشتند.
زنان در ساختار دولت روحانی
همان‌طور که گفته شد علاوه بر جایگاه معاونان رئیس‌جمهور، در سطوح ارشد وزارتخانه‌ها، از زنان به‌عنوان مدیرانی شایسته دعوت به کار شد. در مدتی که گذشت برخی از فعالان حوزه زنان با اعتقاد به اینکه زنان در زمره مدیرانی هستند که در حوزه‌های مالی از پاکدستی و صداقت بالاتری برخوردارند از حضور زنان در سطوح مدیریتی کشور دفاع کرده اند. در ماه‌های اخیر نیز پس از انتصاب زهرا احمدی پور به‌ ریاست سازمان میراث فرهنگی، سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس گفت: زنان بهترین نگهبانان میراث فرهنگی هستند.
انتصاب نخستین فرماندار زن پس از انقلاب
باید گفت که اتفاقات خوشایند دیگری هم نظیر انتصاب اولین فرماندار زن در دولت روحانی افتاده است. روز ۲۸ فروردین سال ۹۳ بود که استاندار سیستان و بلوچستان، حمیرا ریگی را به‌عنوان اولین فرماندار زن ایران پس از انقلاب اسلامی و نخستین فرماندار ایران از قوم بلوچ در شهرستان قصر قند این استان منصوب کرد. این موضوع در یک مورد منحصر نماند و سه فرماندار زن دیگر در شهرهای بندرترکمن،‌هامون و قشم نیز به جمع فرمانداران در دولت روحانی اضافه شدند.

به‌کارگیری زنان، تبلیغات یا عمل به وعده؟

مخالفان دولت که همه اقدامات روحانی و وزرایش را به باد نقد می‌گیرند، این بار نیز انتصاب زنان در سطوح مختلف را اقدام نمایشی و تبلیغاتی می‌دانند که روحانی برای پرکردن سبد رای خود به آن روی آورده است. اما آنها که همگی از یک طیف فکری هستند، این را بازگو نمی‌کنند که به راستی اگر این موضوع یک مطالبه عمومی است، چرا حال که به هر بهانه ای محقق شده است بازهم نسبت به آن موضعی منفی و انتقادی گرفته اند. اکنون این موفقیت روحانی در فراهم کردن میدانی فراخ برای حضور مدیران خانم تبدیل به موقعیتی ارزنده برای او در انتخابات ۹۶ شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      به همین خیال باش که روحانی ری بیاره چون روز اول با دروع شروع کرد

    • بدون نام

      روحانی باید مثل یک روحانی عمل کند

    • hamed

      منظورش از زنان خانم های ایران نیست منظورش اون اقا پسرای گلی که شلوار فاااااق کوتاه کوتاه کوته هتر میپوشن و زیر ابرو و رژ لب و این حرفا جون من اگه اشتباه کردم بگو تصحیح کنم چاپ کنی ها

    • hamed

      منظورش از برگ برنده برگ هلو یه بگو هلو بپر تو گلو

    • بدون نام

      کدام زنان رای میدن به روحانی خخخخ

    • بدون نام

      من یکی متمعن هستم که روحانی رای نمی آورد چون در این چند سال ریس جمهور بودند هنوز از دهان کسی نشنیدیم که از روحانی رازی باشد همه نارازی هستند چرا مگر اینکه فامیلهای خودش و اطرافیان خودش

    • حسن

      هیچ ترفندی برای روحانی کارساز نیست ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج