جاباما
۴۴۶۲۸۳
۵۲ نظر
۵۰۳۳
۵۲ نظر
۵۰۳۳
پ

یک هفته ۷ چهره؛ از مهران مدیری تا علی دایی

علی دایی پس از پایان بازی استقلال و نفت در چارچوب جام حذفی حرف هایی به زبان آورد که خیلی ها از بیان کردنش اکراه دارند.او به صراحت از تماشاچیانی که خانواده او را مورد توهین قرار دادند گله کرد و فحاشی را به خودشان برگرداند.

برترین ها - ایمان عبدلی:
قاضی زاده هاشمی یا (صراحت هفته)
وزیر بهداشت دولت روحانی شخصیت جالب توجهی است. سلسله اقدامات مردم پسندانه ی او طی سال های گذشته از حضور در اتاق عمل تا برخورد های صمیمی با اقشار مختلف و اجرای طرح های کلانی چون: طرح تحول سلامت، از چهره ی او شمایلی ساخته که نمی شود به راحتی نقد و یا حتی تخریبش کرد. او در نگاه عمومی از پذیرفتنی ترین وزرای دولت روحانی است. با ذکر یک مثال جایگاه او را در کابینه ی روحانی بهتر متوجه می شویم؛ او در زاویه مقابل افرادی چون گودرزی (وزیر ورزش و جوانان) و نعمت زاده (وزیر صنعت و معدن) ایستاده است.

حضور قاضی زاده هاشمی در تصور ابتدایی برای مدیران سیما یک انتخاب کم دردسر و جذاب خواهد بود. او محبوبیت قابل توجهی دارد و البته محجوب به نظر می رسد و در سال منتهی به انتخابات حضورش در رسانه ملی می تواند چالش خوبی برای دولت باشد! چون احتمالا در مقابل هجمه ی مجریان تلویزیونی خیلی واکنش نخواهد داشت و سیما علاوه بر پر کردن آنتن، کارکرد تبلیغاتی خودش را هم ایفا خواهد کرد. اما ناگهان وزیر بهداشت در موقعیت ملتهبی که توسط مجریان برنامه ایجاد شده سویه ی دیگری از خودش نشان می دهد و در قامت یک سیاست ورز عمل می کند (با همه ی خصایص یک مرد سیاسی). او پرخاش می کند و به حمایت از دولت متبوعه اش می پردازد، فیش های حقوقی را کذب می خواند و البته مجری را مورد عتاب قرار می دهد؟ که چرا در دولت قبل زبان نقد نداشتید؟
یک هفته 7 چهره؛ از مهران مدیری تا علی دایی

نکته ی اول این ماجرا سویه ی دیگری از وزیری است که تاکنون جور دیگری می شناختیم اش و هر روز بیشتر متوجه می شویم که سیاستمداران سویه های پنهانی دارند که گاه هیچ وقت لزومی به ارائه اش ندارند. پس یک بعدی دیدن آدم های سیاسی خطای تحلیلی بزرگی است این که با یک صفت یک فرد سیاسی(یا یک جریان سیاسی) را قضاوت کنیم، بسیار دم دستی و خیابانی است.

از وزیر که بگذریم می رسیم به رسانه ای که نباید دائما سریال و جنگ و خندوانه و دورهمی داشته باشد. تلویزیون ها در سراسر دنیا کارکردهای دیگری دارند و اگر نداشتند که «رسانه» نمی شدند. برنامه هایی نظیر «ثریا» با هر مشی و خط فکری فارغ از جهت گیری های گل درشت و آزار دهنده وجودشان در تلویزیون الزامی است. این ها باریکه های هستند که خاصیت «رسانه» بودگی تلویزیون را حفظ می کنند و با هر عنوان و روشی در حقیقت گوشه ای از ابهامات را روشن می کنند.

در مورد همین مثال حضور وزیر بهداشت در مقابل مجری برنامه (نقد جداگانه ای نیاز است برای عدم تربیت نیروی کارآمد در اجراهای تلویزیون داخلی که موجب قرار گرفتن افراد ضعیف و کم تجربه در این جایگاه ها می شود) اگر همین آب باریکه رسانه ای هم نبود، شناخت کمتری از فضای صف بندی و مرز بندی شده میان دولت و رسانه ملی داشتیم.

در هر صورت همین که صداو سیما برنامه هایی این چنینی داشته باشد، اتفاق خوبی است. حتی اگر در بزنگاه هایی زیادی تریبون یک جناح خاص باشد. کما این که این سلطه ی یک طرفه خودش دست به افشای راست و دروغ های خودش خواهد زد. به عبارتی «مونولوگ» بی نهایت ذات اعتراف گرایانه دارد. اصلا فرض کنید زاکانی را آورده اند و با مجری برنامه دل و قلوه می دهند و می گیرند، مخاطب باهوش تناقضات بین خطوط برنامه را متوجه خواهد شد و می فهمد آن چیزهایی را که باید بفهمد و اگر گاها تریبونی برای جناح مقابل باشد، باز هم چیز هایی دیگری دستگیرش خواهد شد. بله قاضی زاده هاشمی و تا حد زیادی از کسانی که به صندلی وزارت می رسند. در گره های زیادی تنیده شده اند، سیاست سفید و سیاه نیست خاکستری است مثل زندگی! یعنی این که «ثریا» آن شب مثل مناظره های سال ۸۸ دو بازنده شد و یک برنده؛ بازنده هایش راست و چپ. برنده اش همه ما مردم که درک کنیم هیچ جریان سیاسی لزوما تماما سفید و سیاه نیست و ما همیشه در معرض یک انتخاب کم ضررتر هستیم. در تمام دنیا و در هر زمانی؛ عقلانیت از همین جا وارد دنیای انتخاب های سیاسی ما می شود احتمالا!

مهران مدیری یا (آنارشیسم فرهنگی هفته)

هفته پیش راجع به موضوع حق طلاق زنان و کنایه مدیری در برنامه «دورهمی» تلویحا حمایتی ضمنی از مدیری داشتیم به این دلیل که اساسا او در جایگاه یک تئوریسین اجتماعی نیست و موضع گیری هایش در زمینه های کلان خیلی نباید مورد توجه قرار بگیرد. در آن مقام مدیری به اندازه ی تیپ «قیمت» دم دستی و بی اهمیت است. اما وقتی رسانه و یا شخص پر بیننده ای وارد موضع گیری های خطی و جناحی می شود، مساله اعتبار و قد و قامت آن فرد مطرح نیست. اینجا دیگر سخن جایگاهی است که دیده می شود و نباید هر جنس فیکی را در آن به مشتری غالب کرد.

البته که می دانیم مساله ی «برجام» حالا فقط مساله ی انرژی هسته ای و تحریم ها نیست، بلکه بیشتر مساله ی ی انتخاباتی و تبلیغاتی است. اگر «برجام» به عنوان پشیانی فعالیت ها و تلاش های دولت روحانی زشت به نظر بیاید، کار برای اصلاح طلبان در اردیبهشت 96 دشوار می شود و اگر بالعکس زیبا به نظر بیاید جناح مقابل دچار تنگنا خواهد شد. شوخی و یا طنز گزنده مدیری (از عصبیت عجیبی هم بهره می برد) که با واژه ی «بتمرگ» همراه شد، بی تعارف بیشتر یاد آور نوع سیاست ورزی تیم دیپلماسی کنونی بود، خصوصا این که در قیاس با رشادت های پیشنیان و در لا به لای جملات مدیری عرضه شد.
یک هفته 7 چهره؛ از مهران مدیری تا علی دایی

پس انکار و یا فرار به جلوهای مدیری حداقل برای بخشی از مخاطبان «دورهمی» قابل قبول و پذیرفتنی نیست. یک برنامه ساز فرهنگی تا این حد می داند که کدام جملات و کدام لحن چه بخش هایی از جامعه را هدف قرار می دهد، پس وقتی این گونه اظهار نظر می کند و به چپ و راست می افتد، باید مسئولیت جملاتش را بپذیرد. جملاتی که ریشه در نوعی آنارشیسم خزنده رسانه ای دارد.چرا آنارشیسم؟ چون واضح و شفاف جلو نمی آید و در لوای چیز دیگری موضعش را بیان می کند و البته مسئولیت گریز هم هست و یک دلیل دیگر این که در بستری رشد می کند که نظم و سامانی ندارد.

آنارشیسم همان هرج مرج طلبی پنهانی است که نه به عنوان یک استراتژی (برنامه کلان و بلند مدت) بلکه به عنوان یک تاکتیک (موقتی و خرد) دوام زیادی برای رسانه و صاحبانش ندارد و دستش به سرعت رو می شود و رسانه را زمین می زند. در حقیقت به ارث رسیده از دنیای سیاسی ها به دنیای رسانه ای هاست. مدیری با چنین موضع گیری از اصل و ماهیت یک تاک شو دور می شود. (تاکشوها البته حاشیه سازی و جریان سازی دارند اما نه در یک مسیر ثابت) او جملاتی هدف دار می گوید در امتداد «چال اسکندرون» شب های برره و یا استهزای نمایندگان مجلس جنجالی ششم در «نقطه چین» . به نوعی با در صدر قراردادن خودش و برنامه اش به حیات برنامه اش کمک می کند، اما وقتی مسیر این تاکتیک ثابت باشد و همیشه به یک مقصد برسد. در کمترین آفتی که می زند فراری دادن بخشی از مخاطبان پر شماری است که اگر روزی شواهد کافی از تعلق خاطر افرادی در سطح او پیدا کنند، طلا هم که بسازند به قیمت مس می خرند.

میان آن حق طلاق که موجی ایجاد کرد با این جملات عصبی، تفاوتی است به باریکی یک تارمو! همان مرزی که مدیری را از موج سازی های سالم رسانه ای به جهت گیری های آنارشیستی و در خدمت یک هدف خاص سیاسی می اندازد. آقای مدیری شما بزرگتر از دولت های هشت ساله ای، ذهن مردم بیست و پنج سالی هست که با شما زندگی می کند، بماند که اصلا «بتمرگ» به شما نمی آید.

آلتین تاش یا (سکانس ماندگار هفته)

ترور «آندری کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه و در آستانه نشست سه جانبه «ایران، روسیه و ترکیه» ابعاد گوناگونی دارد. در این یادداشت کوچک تلاش کردیم از دریچه ای متفاوت تر به این حادثه نگاه کنیم البته با گذری به میزانسن این اتفاق در خاورمیانه.

در یک نمایشگاه هنری فردی از اعضای پلیس ضد شورش اسلحه می کشد و تیر اندازی می کند و به قتل می رساند. ژست فاتحانه ای می گیرد، دوربین ها قدم به قدم حادثه را ثبت می کنند. مضروب روی زمین افتاده، خون زیادی در کار نیست. وضعیت ثابت و قهار و انگار که چند لحظه ای همه مانکن می شوند و فقط «ترور» حرکت می کند. شرح یک سکانس سینمایی است؟ نه این تصویر واقعیت عریان خاورمیانه ای است که کم کم خشونت و خون ریزی را به اروپا وام می دهد (تا حدی که در آستانه کریسمس تن ایتالیا و آلمان می لرزد)

«ترور» همیشه بوده و اصلا در سیاست از اصول پیشبردی است. دولت ها و گروه ها به «ترور» متوسل می شوند تا کاری پیش ببرند و یا حداقل پیامی برسانند و سیگنالی به جناح مقابل بدهند. مثلا ترور در انقلاب ها از ابزار تثبیتی غیرقابل چشم پوشی است و دولت ها برای ترور در چنان شرایطی هزار مدل توجیه اخلاقی تراشیده اند و جالب این جاست که قتل و خونریزی در زیر لوای مکاتب سیاسی می تواند در جایی خوب و جای دیگری بد باشد، بسته به منفعتی است که می رساند. خلاصه این که «ترور» اصلا عجیب نیست، آن هم در این وضعیت متخاصم و پیچیده خاورمیانه و آن هم در ترکیه که روزگاری است که یک اپوزیسیون ترسناک به نام گولن دارد، قومیت هایش به طور خاص کردها نا آرام تر از همیشه اند. با آمریکا مثل سابق آفتابی نیستند و با روسیه هم در حالتی نیمه ابری به سر می برند و شکاف های جدی هم در ارتش دارند.
یک هفته 7 چهره؛ از مهران مدیری تا علی دایی

اردوغان تلاش می کند گناه را تماما گردن گولنیست ها بیندازد اما جاه طلبی هایش در سوریه حالا دامن گیر شده، ظاهرا ترک ها که قرار بود سوئیس خاورمیانه باشند از ترکیه بودن هم افتاده اند. اردوغان قدمی برداشت که کل عضلات ترکیه را قفل کرد و حالا باید به آن جمله بیاندیشد؛ «حلب را آزاد کنید و به سوریه فکر کنید»!

همه ی این ها را نوشتیم که برسیم به فرم «ترور» انجام شده، همان شرحی که در پاراگراف اول آمد. فضای دراماتیک و سینمایی حادثه آنکارا و این که چرا به تازگی ترورها و خشونت های برنامه ریزی شده انقدر ابعاد نمایشی و تبلیغاتی دارند؟ تئوری ای که داعش آن را بنا نهاد و حال «فتح الجیش» و آلتین تاش از آن بهره می برند. تاریخ پر از این ترور ها بوده اما این که ترور مثل یک فیلمنامه سینمایی و با زبان رسانه ای انجام می گیرد، اتفاقی است تازه و قابل بحث. اگر صرف فعل «ترور» پیام رسان بوده حالا شکل های ترور هم پیام های جداگانه ای دارد. نگاه کنید آن فریاد خشمگین پلیس جوان را پشت سرش کلی تابلوهای هنری است، اما همه در محاق قرار گرفته اند و فوکوس روی میمک صورت اوست و این پرسشی با خود می آورد که آیا «ترور» و در سطحی کلی تر خشونت هنرمندانه تر و ظریف تر شده؟ آیا بدویت از رفتارهای غریزی هم کوچ کرده است؟ پاسخ هایش را باید در فلسفه جست و جو کرد اما در دنیا سیاست هر چه که هست ترکیه در نشست سه جانه با ایران و روسیه در پائین ترین جایگاه خواهد نشست؛ آچمز روسی اردوغان در یک پلان سکانس دراماتیک!

آزاده نامداری یا (خبرهای خواب آور هفته)

رفته رفته برنامه های اینترنتی قوت بیشتری پیدا می کنند و تنوع این دست برنامه ها بیشتر می شود، از برنامه هایی سینمایی نظیر: سی و پنج تا برنامه هایی گفت و گو محور و زنانه ای مثل: «آبان» که این روزها آزاده نامداری را به عنوان مجری با خودش دارد. در ابتدا کم تعداد بودن این برنامه ها و مخاطبان محدود آن ها را در حاشیه امنی قرار داده بود که در تیررس قرار نمی گرفتند، اما هر چه که می گذرد با سیل برنامه هایی مواجهیم که اتفاقا خوب هم مخاطب جذب می کنند. این برنامه ها روزگار دشوارتری خواهند داشت دیده شدن همان قدر که جذاب است دردسر های خودش را هم خواهد داشت.

در هفته گذشته آزاده نامداری از جانب برخی رسانه های خاص تحت فشار قرار گرفت، به خاطر گفت و گو با مونا برزویی ترانه سرا. گفت و گویی که عده ای اعتقاد دارند در آن هنجار شکنی شده و مسائلی در آن مطرح شده که خلاف عرف و حتی قانون کشورمان است. مثلا نقد می کنند که چرا مهمان برنامه پوشش مناسبی نداشته و نامداری هم پوشش او را تقبیح نکرده. انتقاداتی که رفته رفته به حوزه زندگی شخصی نامداری هم کشیده شده و او فردی هنجار شکن در حوزه خانوادگی اش عنوان شده و عطف می دهند به ماجراهای نامداری و فرزاد حسنی. اما آیا واقعا اجرا و ابراز عقیده در یک برنامه اینترنتی مستقل ارتباطی به خصوصیات اخلاقی یک مجری دارد؟ آیا این نوعی سنگ اندازی و مسدود کردن فضای فرهنگی نیست؟ (آن هم برای یک برنامه زنانه که طبیعتا در رسانه های رسمی خیلی فرصت بروز ندارد)
یک هفته 7 چهره؛ از مهران مدیری تا علی دایی

وقتی که امثال نامداری در رسانه ملی به اجرا می پردازند، می توانیم نسبت به مسائل خانوادگی آن ها حساس باشیم و حتی در صورت نیاز اظهار نظر کنیم. چون رسانه ملی همان طور که از نامش پیداست فراگیری زیادی دارد و مجری این رسانه به نوعی مجری مورد تایید نظام است و در یک فضای غیر انتخابی عرضه می شود. پس بی نهایت حساسیت ها در مورد او اعمال می شود.

اما یک برنامه اینترنتی مستقل باز هم همان طور که از نامش پیداست در یک فضای مستقل و انتخابی قرار می گیرد. مخاطب می تواند با توجه به سبقه برنامه آن را دانلود و تماشا کند و یا نه اصلا ترجیح بدهد قید آن را بزند، پس این که نامداری چگونه زندگی می کند، هیچ ارتباطی به مجری گری در برنامه «آبان» ندارد. این شکل نقد اساسا نقد نیست و تخریب است و بدتر این که به نوعی محدود کردن حق انتخاب برای مخاطب فرهنگی است. اگر محدود کردن نباشد سمت و سو دادن هست حداقل! مضاف بر این که رسانه و اصحاب آن همیشه با توجه به بضاعت و امکان اولویت سنجی می کنند و میزان اهمیت اخبار مورد پوشش را در شماری از المان ها می گنجاند که یک نفع حداکثری داشته باشند؛ جذابیت و اعتبار و مخاطب و ... مقولاتی از این دسته که همه ذیل اصول کار رسانه ای است که باید آگاه کند نه که بخواباند.

مورد نامداری مثال خوبی از اخباری است که بی دلیل پر رنگ می شود و حکم خواب آور ذهنی را دارند. حواس پرت کن هایی که باید به مرور یاد بگیریم بی توجه و بدون کلیک از آن ها بگذریم والسلام.

پی نوشت: در مورد شخص آزاده نامداری و سلسله رفتارهای متناقض نامبرده تردیدی نیست، مقصود این یادداشت نقد خبرهای پوچ است.

علی دایی یا (صراحت لهجه هفته)

علی دایی پس از پایان بازی استقلال و نفت در چارچوب جام حذفی حرف هایی به زبان آورد که خیلی ها از بیان کردنش اکراه دارند.او به صراحت از تماشاچیانی که خانواده او را مورد توهین قرار دادند گله کرد و فحاشی را به خودشان برگرداند. دایی از تلاش های دستیار علی منصوریان در تحریک تماشاچیان گفت و البته از صدا و سیما هم به شدت انتقاد کرد. او بی ملاحظه حرف زد و «تعارف» را کنار گذاشت.

علی دایی در بستری تصمیم به صریح بودن گرفته که لیدر یک باشگاه در انزار عمومی کتک کاری می کند. کار به پلیس و خونریزی می رسد و همان لیدر در بازی با نفت روی سکوها خودنمایی می کند و همین یک مصداق نشان می دهد که فوتبال ایرانی تعارف بر نمی دارد. چون تعارف برای آبرو داری می آید. آبرو داری یعنی آبی که به صورت می زنیم ترو تازه نشانمان بدهد و کمی و کاستی ها به چشم نیاید. اما کدام آب صورت فوتبال ایرانی را تر و تازه نشان می دهد؟

فوتبالی که کلی اسکناس وسط گودش ریخته اند و البته هم کلی فرصت طلب در اطراف خودش جمع کرده، فرصت طلب مدیر، فرصت طلب روزنامه نگار، فرصت طلب لیدر...طاعونی که همه را درگیر خودش کرده که آبرو ندارد، ما تعارف می کنیم که آبرو داری کنیم. اصلا مگر چیزی مانده که برایش تعارف می کنیم؟

مسعود شجاعی همین تازگی ها حرف هایی زد که در بد تریبونی علنی شد. اما علی دایی همین جا بغل گوشمان با رسانه های خودمان صحبت کرده. او که مثل شجاعی در موقعیت چهره سازی نیست. گیریم که شجاعی از لحاظ فنی قابل نیست و صرفا با یک مصاحبه خواسته کسب اعتبار کند. علی دایی که نیازی ندارد و همه جوره در سقف فوتبال ماست. نه تحت تاثیر دلال ها قرار می گیرد و نه وامدار این و آن است!
یک هفته 7 چهره؛ از مهران مدیری تا علی دایی

باور کنیم انکار و آبرو داری و قطع صدای ورزشگاه ، کمکی به حال نذار فوتبال ایرانی نمی کند. واقعیت فوتبال ما در 40 سال ناکامی ورود به المپیک است. در 20 سال قهرمان نشدن در آسیا. واقعیت ما تیم گلخانه ای کی روش نیست. حتی فوتبال شناور برانکویی هم به اینجا ربطی ندارد. این ها آدم هایی هستند که با رفتنشان ساختاری به جا نمی گذارند، ساختار با استادیوم های مدرن، مدرسه های واقعی فوتبال و با علم روز ایجاد می شود.

منافع زود گذر چشم همه ی عوامل این ورزش را گرفته و پرسپولیس و استقلال بدجوری شبیه ایران خودرو و سایپا شده اند؛ انحصاری و اجباری بدون خلاقیت! گاها پارس خودرویی هم می آید، سپاهان یا تراکتور فرقی نمی کند. وقتی ماهیت سود دهی یک بنگاه اقتصادی تحت سلطه و دخالت قرار می گیرد، بازدهی مهم نیست و شفافیت به وجود نخواهد آمد، آن وقت بی نهایت انکار و تعارف نیاز می شود برای پوشاندن اتفاقات تلخ پشت پرده وهمن پشت پرده ها از پس تماشاچی پرخاشگر بر نمی آید، چون اصلا حواسش جای دیگری است. صراحت دایی از جنس حرف های مشوش مایلی کهن و یا غرولندهای خداداد نیست، این ها اصل واقعیت است باید بشنویم.

سیامک انصاری یا (توئیتری هفته)

سیامک انصاری در حساب کاربری توئیتری اش با بارگذاری یک نظرسنجی در رابطه با کنسرت علیرضا عصار به شکلی پنهانی از محبوبیت اش در جهت فروش بلیط کنسرت خواننده ای از نسل اول پاپ موزیسین های پس از انقلاب استفاده کرد.

رفتاری که بارها و بارها پس از گسترش فضای مجازی و خاصیت رسانه گی سلبریتی ها مشاهده کرده ایم. مردم با کنجکاوی نسبت به زندگی آدم های مشهور به صفحات آن ها سرک می کشند، تا گوشه ای از زندگی شخصی آن ها را ببینند و در این اوضاع درجه چندمی های مشهورهم چند هزار نفر دنبال کننده دارند. همین فضا هنرپیشه ها و فوتبالیست ها را دچار سو تفاهم می کند و گمان می کنند جماعت کثیر دنبال کننده صرف این که پیرو آن ها هستند هر چه که بگویند را حجت تلقی می کنند و مثل غلامی حلقه به گوش فرامین آن ها را امر می نهند!
یک هفته 7 چهره؛ از مهران مدیری تا علی دایی

غافل از این که دنبال کردن صفحه ی یک آدم مشهور بیشتر نشانگر وجود نیازهایی در شخص دنبال کننده است و کمتر نشانگر ویژگی هایی خاص در شخص دنبال شده. به عبارتی ساده تر اگر مردم یکی مثل سیامک انصاری را تعقیب و فالو می کنند، می خواهند سری در زندگی اشخاصی داشته باشند که جاذبه ی شهرت و ثروت را دارند همین و بس. این که سلبریتی ها دائما سفارش های ناشتا و در خدمت دوستان دارند کمی دور از انصاف است. مردم به رغم تصور گاه بسیار هوشمند مرزهای توصیه و پیشنهاد را درک می کنند و مثل همین ماجرا به گونه ای رفتار می کنند که سوژه ی طنازی ها می شود. مقصور در اینجا فقط سیامک انصاری نیست گو این که او در زمره ی متشخص ترین مشهورهای فضای مجازی است. این رفتارها را در قالب پیشنهادهای نمایشگاه و تئاتر و...هنرمندان زیاد دیده ایم.

جعفر والی یا (درگذشت هفته)

کارگردان پیشکسوت تئاتر درگذشت. والی از پایه گذاران موج نوی تئاتر ایران و شروع کننده خیلی از جریان های تئاتری قدرتمند بود. اصلا او بود که پای غلامحسین ساعدی را به هنر های نمایشی باز کرد و بعد حواله داد به جریاناتی که بعدها در سینمای موج نو و به طور مثال در کارهای مهرجویی از او متاثر بود.

والی البته که از اصیل ترین های تئاتر ایران بود و در نگاهش و تحلیلی که از ارائه یک نمایش داشت دائما به اصل و اساس تئاتر رجوع می کرد. او در تمامی کارهایش از تئاتر بستری برای فرهنگ سازی و ایجاد فکر ساخت و نه تئاتر تفننی ای ارائه کرد و نه از این فضا توبره ی پول سازی مد نظر داشت.
یک هفته 7 چهره؛ از مهران مدیری تا علی دایی

وارث بزرگ مکتب استانیسلاوسکی که زبان بدن ویژه ای داشت و نمود یک فیزیک تمام عیار برای یک هنرپیشه تئاتری بود. کاش کسانی باشند که در این روزهای جولان نمایش های فیک و پر زرق و برق راه امثال جعفر والی را ادامه بدهند، والی و هم دوره هایی که به هیچ جعلی تن ندادند و اگر دادند بنا به مقتضیات زمان، بعدتر شهامت مسئولیت پذیری داشتند. یادش گرامی.

فراموش کن/ مرگ را/ و به ماجرای زنبوری بیاندیش/ که در میانه ی میدان مین/ به جستجوی شاخه گلی ست - گروس عبدالملکیان
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اتفاقا رفتار نامداری متناقض نیست. به عنوان یک فعال امور زنان و ساخت و حضور در برنامه هایی با محوریت زنان عملکردشون تابوشکنانه و جسورانه بود. زدن نقاب "من چقدر خوشبختم "و آبروداری به هر قیمتی که به زن ایرانی تحمیل شده تو این عصر باید تقبیح بشه.
      به حق اسم "آزاده " برازنده ایشونه.
      هم ایشون و هم آقای حسنی دارن زندگیشون رو می کنن. من برای جفتشون آرزوی خوشبختی دارم.
      موضوع برنامه و شخصیت، پوشش و عقاید مهمونای برنامه چه ربطی به زندگی شخصی ایشون داره. شما فقط منتظر بهانه این به این بنده خدا گیر بدین.

    • بدون نام

      اقاى عبدلى شما هنوز اصول اوليه نويسندگى رو درك نكردى
      نويسنده خوب كسيه كه از با مقاصد شخصى كسى رو بالا نبره و كسى رو تخريب نكنه ولى شما مدام اينو اونو تخريب و با خاك يكسان ميكنى
      اينكه از يكى خوشت نمياد و باب ميلت نيست دليل نميشه هرچى از دهنت در اومد بگى و واسش پى نوشت بنويسى ...
      و برام خيلى جالبه كه شما در زمينه بازيگرى،اجرا،موسيقى،سياست،فوتبال،ساير رشته هاى ورزشى و ... خبره اى و اظهار نظر ميكنى!
      به نظر من يكى بايد باشه كه خودتو نقد كنه هرچند مطمئن اونقدر جنبه ندارى

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته درمورد فوتبال ذر مورد فوتبال و نامداری درست گفت.

    • بدون نام

      شما خیلی از مدیری کینه داشتین .بهتون پیشنهاد میکنم آب خنک بخورید .چندساله کینه داشتین؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این سایت خودش از حامیان اصلاح طلبه ! دفعه اولشم نیس که کسایی که به جناح اصلاح طلبا نقدی کرده حسابی کوبوندتش !

        جرئت داری پیاممو منتشر کن :)))))))

    • بدون نام

      مدیری عشقه عشق, هیچ کی نمیتونه محبوبیتشو ازش بگیره یه ملت دوسش دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داشتیم !!!!!!! تموم شد. من یکی که عاشقش بودم اما الان ازش بدم میاد. چون یادش رفته ظریف برای این ملت چیکار کرده. اونی که واقعا محبوب دل ماست ظریفه نه کسی که بالودگی میخاد سر ملتو گرم کنه تا چیزای دیگه ای به خوردشون بده.

      • بدون نام

        برو بابا ظریف چیکار کرد برا ما!! خوب سرمونو شیره مالیدن با برجامو حرفای قشنگ و وعده های توخالی

      • بدون نام

        کاش این دوره ام مملکت می افتاد زیر دست یکی مثل محمود تا از صدقه سری کاغذپاره ها نون خالیم گیرتون نمیومد یا درحال جنگ میبودیم تا اون موقع میفهمیدی شیره و حرف قشنگ یعنی چی؟ ظریف کیه؟ و چیکار کرده؟
        اها یادم رفت راستی چه خبر از اون دختر 16 ساله که تو آشپزخونه خونشون اورانیوم غنی میکرد. خخخخخخخخخ
        این یه قلم آخر رو گفتم که معنی حرفای قشنگ و وعده های توخالی و شیره سرمالیدنو خوب یادت بیاد.

      • بدون نام

        بدون نام 20:06 مشقاتو نوشتی عزیزم بدو بابا بدو برو بنویس .
        از هرکدوم از این کلماتی که میگم 10 بار بنویس: قطعنامه دان، کاغذپاره، لولو، ممه، مادر عروس...
        ای بابا برقا چرا رفتن؟ خانم اون هاله نورو بیار ، بچه چشش ببینه مشقاشو بنویسه...

      • بدون نام

        توکه راست میگی واقعا طرفدار ظریفی....این کارا یعنی چی به خاطر اینکه مدیری رو بکوبی میگی من طرفدار ظریفم.اصلا همه میدونیم ظریف و مدیری دوستن.ولی این کارای تورو نمیفهمم.

      • بدون نام

        کی گفته منظورش ظریف بوده این همه مدیر و مسئول

      • بدون نام

        مدیری اصلا کی هستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت؟؟؟؟؟

      • علی

        مدیری گفت تو مصاحبه ک خودشم ممنونه ازشون برا برجام نشنیدین مگه؟

    • خبرنگار

      .. جناب مدیری را سالهاست همه به حق خواهی می شناسند نیازی به معرفی جانب گرایانه شما نیست حداقل از نوع جانب گیری شما در بسیاری از موارد حتی در بخش کپشن چهره ها در شبکه اجتماعی کاملا مشهود است البته به خودتان مربوط است رسانه ، رسانه شماست!ضمنا فکر کنم کارهای جناب آقای مدیری هم به خودشان مربوط است!
      باقی بقایتان!

    • بدون نام

      حالا دبه در و اوردن و سر و صدای الکی میشه صراحت اره....؟؟؟
      تیتر نزن یک هفته هفت چهره بزن قرشماربازی به نفع جریان اصلاحات...
      توی سایتای افراطی اصولگرا هم همینطوره
      دوتاییتون در افراط شبیه همین و البته دولبه ی یک قیچی و مردم و فرهنگشون هم اون وسط گوشت قربونی...

    • بدون نام

      سلام
      ممنون از قلم تان ولی شخصا فکر میکنم آقای مدیری حرف دل ملت را زدند ، 4 سال هست که الاف شده ایم و هر روز اوضاع بدتر از روز قبل می شود؛ جالب هست که در این وضعیت حضرات می آیند پشت تریبون و می گویند به آنچه وعده داده بودیم عمل کردیم!!!!
      من اینجا دیگر حرفی ندارم و پاسخم را در انتخابات خواهم داد.

    • ترنم

      ما همین یه دونه مدیری رو داریم خسته اش نکنید دلزده اش نکنید شبیه مدیری دیگه نداریم حیف اینم از دست بدیم تنها کسی که میتونه مردم با تلویزیون داخلی اشتی بده.... دست بردارین از این کارشکنی وجو سازی ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا شما تلوزیون میبینین؟
        من که نه داخل نه خارج.
        کتاب میخونم و سریال یا فیلم محبوبم رو تهیه و نگاه میکنم.

    • بدون نام

      هفت چهره این هفته خیلی خوب بود،چقدر خوب ماجرای ترور سفیر روسیه رو تفسیر کردین و همینطور موضع گیری مدیری رو،بهترین بخش این هفته به نظرم مورد سیامک انصاری بود،بازیگرا و سلبربتی هایی که با تعداد لایکا و فالووراشون هوا برشون میداره که خیلی آدمای مهم و فوقالعاده ای هستن،نمونه بارزش سحر قریشی،امیر تتلو و افراد دیگه ای که میزان موفقیت و ماندگاریشونو با تعداد لایکا و فالووراشون میسنجن

      پاسخ ها

      • گندم

        سقوط فرهنگی یک ملت از کثرت فالوئرهای سلبریتی های فیک مشخص میشه...برات متاسفم

    • احمد

      خدا پدرتو بیامرزه که حرف دل منو میزنی

    • الهه

      مهران مدیری هنرمند بزرگ و انسان شریفی هست. متاسفانه بعضی افراد در عرصه سیاست و مطبوعات دروغ های خودشان باورشان می شود.دو تا تهمت به مدیری می زنند بعد با همان تهمت ها مقاله می نویسند.

    • ایرانی

      به نظر من حرفاتون راجع به مدیری کاملا درسته من به دولت انتقاد دارم و از وضع موجود اصلا راضی تیستم ولی حسی که از حرف های اقای مدیری داشتم یه حس کاملا جانبدارانه وبا در نظر گرفتن منفعت شخصی بود .
      انگار باید این حرف ها رو بزنه تا آنتن زنده ودستمزد شبی ۶۰میلیون تومنی ادامه داشته باشه این حرفا حرف مهران مدیری بود نه مردم .

    • بدون نام

      لطفا بفرمایید کامنت من چرا چاپ نشده؟کجا نظر من توهین آمیز بوده؟ توهین آمیز تر از یادداشت شما بوده؟؟؟ این همه بی توجهی و توهین به مخاطب چه معنی میده دست بردارید

    • بدون نام

      یه نویسنده میتونه یه رسانه رو بطور کلی از چشم مردم بندازه بخصوص اگه نویسنده تازه به دوران رسیده کینه ای و روشن فکر نما باشه و سعی کنه به زور از کلماتی که تا دیروز معنی اونارو هم نمیدونسته و با سرچ کردن یاد گرفته استفاده کنه! پیشنهاد میکنم بیش از اینکه از عقده های درونیتون بنویسین حرفه ای عمل کنید و واقعیت ها رو بنویسید

    • بدون نام

      درود بر علی دایی افتخار ایران .به قول سعدی :
      سنگ بد گوهر اگر کاسه ی زرین بشکست
      قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود

    • بدون نام

      اخي! قبلا هم اشاره كردم دلم براي عبدلي مي سوزه كه هفته ي بعد هم مجبوره در مورد مديري بنويسه و اين بار مجبوره عليهش بنويسه و عكس نظر هفته ي قبل بايد بگه كه مديري رو بايد جدي بگيريم در اين مورد خاص

    • بدون نام

      "به عبارتی «مونولوگ» بی نهایت ذات اعتراف گرایانه دارد."

      اين جمله از طرف شما شنيدني تر بود بخصوص وقتي مي بينم كه سايت شما هم رسانه اي هست كه تمام قد سعي در دفاع از دولت داره

    • بدون نام

      Oh my God!
      به جاي فيك بگي تقلبي از سطح سواد و كلاستون كم ميشه؟نگو كه مفهوم رو كامل نميرسونه چون اقلا اين واسه ي تعداد بيشتري از خواننده ها قابل فهم تره تا اون لغت خارجكي

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه شما جوش زبان فارسی رو میزنی باید در جریان باشین که "تقلب" از باب تفعل و یک واژه عربی هست نه فارسی.
        عبدلی کارش درسته گیر ندین بهش. بینش سیاسی و اجتماعی خیلی بالایی داره این نویسنده. گرچه در مورد نامداری باهاش موافق نیستم..

    • بدون نام

      شما بهتره اين نصيحت رو خودت به گوش بگيري و نگران از دست رفتن مخاطبين مديري نباشي

    • امیر

      "میان آن حق طلاق که موجی ایجاد کرد با این جملات عصبی، تفاوتی است به باریکی یک تارمو!" ولی اون یه تار مو جرئت شما است که به خاطر پرمخاطره بودن حق طلاق برای زنان به دفاع از مدیری پرداختی و اینجا با توجه به حبی که به اصلاحات داری ، زبان نقد رو انتخاب کردی و گرنه مدیری همون مدیری ، اگر آنارشیست یا "اساسا در جایگاه یک تئوریسین اجتماعی نیست" به نظر من در هر دو مقوله باید یکسان دیده بشه

    • بدون نام

      من همیشه با نوشتهات مشکل داشتم ولی این دف با حرفات موافق بودم.. شمایی ک انقد مدیری کردید ک گندش کردید فک میکن چ خبره ب عنوان طناز خوبه ولی زیاده خودشو دس بالا گرفته درباره علی داییم دمش گرم ک تعارف نداره با کسی

    • محمد

      متاسفانه عده اي فقط به فكرپولدرآوردن هستند.اقاي مديري راست ميگه.چون هدفش پول دراوردنه،به سياست كاري نداره.امااگه بهش بگن اين حرفهاروبزن،حتما ميزنه.اگرصداوسيما دست اصلاح طلبهاهم بود،بازهم مطابق ميل اصلاح طلبها حرف ميزد.كلا حزبه باده!
      درمورددائي كاملا موافقم.فوتبال ما مثل بقيه جاها،كثيفه.

    • بدون نام

      نامداری شده چهره عجب دنیایی شده .اون خودش مهم نیس چه برسه به برنامهش .کاش به جای این جنس دست چند، اون معلم اردبیلی رو چهره می کردی.اقای عبدلی این جا به صداقت شما شک کردم ی لحظه به ذهنم خطور کرد شما که از قسمت چهرها میدونین کسی از این خانم خوشش نمیاد به خاطر بالا بردن نظرات کاربرا و امار خودتون این شخص رو چهره کردین .شاید در مورد چاوشی هم چهره شدنش ی نوع عمد بوده.ولی من به عنواهن ی کار بر میدونم که شما پر مخاطبین {کم کمش امار بازدیداتون اینو میگه}امیدوارم اشتباه کرده باشم..و اگه غیر این بوده از شما عذر میخوام به خاطر قضاوتم.

    • محسن

      با سلام.اره وزیری بهداشتی که طرح سلامتش با شکست مواجه میشه وکارانه بیش از یک سال کارکنانش نتونسته پرداخت کنه..وزیر بهداشتی که میاد مستقیم به سیل عظیمی از پرسنل پرستاری کشور توهین میکنه اونم نه یک بار چندین بار!!وزیر بهداشتیکه که90 درصد پول درمان میده به تعداد قلیلی پزشکا و..لطفا اگه واقع گرا هم نباشیم بدانیم که روز حسابی در پیشه وما در مقابل رفتار وکردار وگفتارمون باید جواب پس بدیم.

    • بدون نام

      به جای این همه طول و تفصیل برای عملکرد مهران مدیری یه مرده باد مخالف من مینوشتی و تمام.
      فارغ از صحبتهای مدیری واقعا ذهنت اونقدر بستس که اگر کسی با برجام که هیچ سودی نداشته و راحت زیر پا گذاشته شده مخالف باشه یعنی موافق احمدی نژاده؟؟ سازنده فیلم تبلیغاتی حسن روحانی نه الان که بر همگان واضح و مبرهنه همون زمان تصویب برجام مخالفت خودشو با برجام اعلام کرد. نمیخواید اونم به احمدی نژاد بچسبونید؟؟ این تحلیل شما که شبیه های عوام تو اینستاگرامه.. . این خیلی وحشتناکه که هر چی که جناح مورد قبولت بگه قبوله و بالعکس البته وحشتناکتر اینه که با این حال تحلیلگر هم باشی و البته نتونی عصبانیتت رو از این اتفاق که از چارچوب جناحیت بیرون میزنه پنهان کنی و با جملات آخر خطاب به مدیری تیر خلاصو به تحلیلت بزنی
      آخه شما چرا با این حالت؟؟!!

    • بدون نام

      اووووو چی شد حالا مهران مدیری شد دم دستی؟ دنیال چی هستی؟قطعا حقیقت نیس.
      اولا که مدیری حرف خیلی درست و قشنگی زد
      ثانیا اون کلمه بتمرگ رو تو اینترنت سرچ کنید مطهری قبلا این کلمه رو گفته بود در مجلس, مدیری هم اشاره به اون داشت.
      حالا اینکه با جناح بازی تو موافقت نداره,دیگه اون از مغرضی شماست.
      منتشر کنید,با سانسور.

    • بدون نام

      مدیری خیلی خوب گفت. متاسفانه روزنامه های اصلاح طلب هم مث سابق بر خلاف ادعای ازادی بیان,به قول خود مدیری با تانک از روش رد شدن.

    • بدون نام

      حالا مدیری شد لوده؟ لوده به این نمیگن, ایشون محبوب بود با صداقتش محبوب ترم شد.
      دروغ گفت مگه؟ اون کلمه بتمرگ هم نکته ظریف داشت تو اینترنت ببینیدش.
      راست گفته اخه چقد لاپوشونی و تعریف الکی؟ بعدشم میگفتن دلواپسان فلان. خب دلواپس بودن چون میدونستن بعد چهارسال بتن میریزن رو اونهمه پیشرفتمون, چ پولایی که خرج نشد, چه سکه ها که به تیم هسته ای داده نشد. مهم تر از همه, قبلش ایران تو منطقه یه ابهتی داشت,اما الان وقتی ببینن چه راحت برجام نقض شد و ما هیچی نگفتیم, دیگه کسی برامون تره هم خورد نمیکنه.
      ولی دم مدیری گرم.

    • بدون نام

      امیدوارم هیچکدوم حقیقت و واقعیت رو بخاطر نظر شخصی و سیاسی خودمون پایمال نکنیم و به تمسخر نگیریم.

    • بدون نام

      عبدلی جان بهتر نیس بجای تخریب به واقعیت بپردازی. درود بر مدیری,درود بر حقیقت

    • بدون نام

      چرا تهمت میزنید؟ اخه مدیری اگه بخاطر پول این حرفارو میزنه چرا چندسال پیش نزد, بعدشم کدوم پول وقتی اینارو بگه تازه برنامشو ممکنه جمع کنن, سعی نکنین با بهانه تراشی حرفشو بی ارزش کنین.

    • بدون نام

      دوستان لطفا کلمه بتمرگ رو ریشه اش رو تو اینترنت جستجو کنید که از کجا اومده! بعله.

    • بدون نام

      مدیری هدف سیاسی داره یا تو نویسنده عزیز, حریت قلم, مغرض.
      ضمنا این جمله رو جناب روحانی خودش گفته:
      دهان هارا نبندید بگزارید انتقاد کنند.
      همین و بس!

    • بدون نام

      مدیری با این حرفاش طرفداراشو از دست داد . مجبوره بخاطر پول تریبون یه عده خاص باشه .

    • بدون نام

      مدیری و غیر مدیری نداره,مردم خودشون عقل دارن تو انتخابات اینده اینبار یکم بیشتر دقت میکنن که مث ایندفعه نشه .

    • بدون نام

      کدوم تریبون؟ الان اینو گفت تازه طرفدارن اصلاحات با تانک از روش رد میشن بقول خودش.

    • بدون نام

      دیگه همه علی دایی رو میشناسن داور یه سوت به ضرر تیمش بزنه میپره وسط و شلوغ کاری میکنه. تو اون بازی هم چون من تو ورزشگاه بودم باز علی دایی شلوغ بازی کرد سر یه خطا فکر میکنم که تماشاگرا احساسی شدن علی منصوریانم به هوادارا میگفت که فحاشی نکنن بعدم دستیارشو فرستاد اینکه علی دایی به دروغ میگه منصوریان دستارشو فرستاد که به من فحش بدنو یه آدم بی شخصیت میزنه تمام. بچاپ

    • بدون نام

      جوش فارسي رو نميزنم بايد از لغاتي استفاده كرد كه براي مردم اشناتر هستند تازه تقلبي هم لغت مناسبي نبود و جعلي مناسب تر. عبدلي هم بينش سياسي نداره فقط از خط مشي سايتشون پيروي ميكنه كه همانا دفاع همه جانبه از عملكرد دولته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جعلی هم که فارسی نیست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج