۴۴۷۵۰۳
۱۷ نظر
۵۰۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
پ

فرزند پروفسور حسابی: به ملت ۱۰ هزار ساله «باید» نمی‌گویند، خواهش می‌کنند!

فرزند پروفسور حسابی با حضور در نخستین همایش انجمن خیریه بهشت پناه دانش‌آموزان همدان به بیان خاطراتی از پدر خود پرداخت و گفت: به ملت ۱۰ هزار ساله "باید" نمی‌گویند، خواهش می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: فرزند پروفسور حسابی با حضور در نخستین همایش انجمن خیریه بهشت پناه دانش‌آموزان همدان به بیان خاطراتی از پدر خود پرداخت و گفت: به ملت ۱۰ هزار ساله "باید" نمی‌گویند، خواهش می‌کنند.

ایرج حسابی اظهار کرد: پدرم هر وقت روزنامه می‌خواند دور کلمه "باید" خط می‌کشید و می‌گفت مسئولان این کشور نمی‌دانند که این ملت اگر قرار بود زیربار کلمه باید بروند، زورگویی مغولان را می‌پذیرفتند بلکه باید خواهش کنند.

وی اضافه کرد: پدر پروفسور حسابی سرکنسول ایران در شامات بود و محمود و برادرش محمد در چند سال اول زندگی بسیار مرفه و راحت زندگی کردند.

وی با بیان اینکه پدر محمود حسابی به ایران باز می‌گردد و با همدم‌الدوله، خواهر همدم‌السلطنه همسر شاه ازدواج می‌کند و باجناق شاه می‌شود، افزود: پدربزرگم در پی‌طلب مقام وزارت با شرط طلاق و نابودی همسر قبلی و دو پسرش موافقت می‌کند و به مسئولان سفارت می‌گوید مستمری زن و فرزندانش را قطع و آنان را از سفارت اخراج کنند.

فرزند پروفسور حسابی ادامه داد: مادر پروفسور حسابی پس از آوارگی و دلشکستگی دچار سکته و فلج نخاعی می‌شود و توسط نگهبان سفارت سرپناهی برای اقامت پیدا می‌کند و دو فرزندش را به مدرسه رایگان کشیش‌های فرانسوی بیروت می‌فرستد.

وی درباره مادربزرگ فلج خود اظهار کرد: او توانست دو فرزند خود را که به مدرسه شبانه‌روزی مسیحی‌ها می‌رفتند، در دامان خود حافظ کل قرآن کند و دیوان حافظ و بوستان و گلستان و شاهنامه را برای آنها بخواند تا حفظ شوند.

فرزند دکتر حسابی با بیان اینکه امروزه در فرهنگ شب یلدا تنها به خوراکی‌های خورده شده در این شب اشاره می‌شود، گفت: شب یلدا، جشن ۱۰ هزار ساله کتابخوانی ایران و متعلق به دوران پیش از آغاز پادشاهی در ایران و دوران میترائیست‌ها است.

وی با اشاره به دوران میترائیست‌ها که متعلق به هفت هزار سال پیش ایران است، بیان کرد: براساس باور آنان، در شب یلدا که بلندای تاریکی تمام و بلندای روشنایی آغاز می‌شود، سکوت شب را برای آموختن و مطالعه، عطیه‌ای الهی بشمارید.

فرزند پروفسور حسابی با اشاره به بنای واتیکان که روی یک مسجد هفت هزار ساله ایرانی ساخته شده است، خاطرنشان کرد: کلیسای منچستر روی یک مسجد سه هزار ساله و کلیسای نوتردام بر بنای مسجد چهار هزار ساله ایرانی بنا شده است.

وی با اشاره به باور اروپایی‌ها که می‌گویند حضرت مسیح پیغمبر دانایی است، گفت: میترائیست‌ها جشن شب یلدا را جشن دانایی می‌دانستند و مسیح در شب یلدا متولد شده و به عنوان پیغمبر دانایی به یاد مانده است.

وی با اشاره به جشن چهارشنبه سوری، افزود: با اختراع آتش، حملات حیوانات وحشی دور شده، میکروب‌زدایی صورت گرفته و آغاز اختراعات جهان بوده است که ما تنها به یاد داریم از روی آتش بپریم و بگوییم زردی من از تو، سرخی تو از من و این به آن معناست که از گذشتگان بیاموزیم کاستی‌های خود را به آتش و روشنایی و دانش را از آن دریافت کنیم.

فرزند دکتر حسابی درباره فرهنگ هفت سین ایرانی گفت: سر سفره هفت‌سین قسم می‌خوریم به مقدس‌ترین داشته‌هایمان که قدر نعمت‌ها و برکت‌هایمان را بدانیم.

وی با اشاره به بیت «از آن دم این سرا ویرانه شد، که نان آورش مرد بیگانه شد»، گفت: گندم سبز کردن عید نوروز به عنوان فرهنگ مصرف فرآورده‌های دسترنج خودمان است.

وی با نقل قول از پدرش ادامه داد: دکتر حسابی معتقد بود که ما به جای اینکه عادت صنعتی را به ایران بیاوریم محصول صنعتی را می‌آوریم و این موضوع نشانگر آن است که به زحمت‌های دانش‌آموزان و تحصیلکرده‌های این مملکت و پدر و مادران آنها، اساتید دانشگاه که علم روز را به دانشجویان خود می‌آموزند، گفته باشیم به درک.

فرزند پروفسور حسابی در ادامه سخنانش روز سیزده‌به‌در را روز برنامه‌ریزی ایرانیان دانست و بیان کرد: حضور در صحرا و طبیعت به فرزندان ما نشان می‌دهد که بین ما و خدا فاصله‌ای نیست.

وی با اشاره به فرهنگ موجود در کشور سوئیس برای معرفی خیرین گفت: در ژنو هر کس که حتی یک‌بار کار مفیدی برای کسی یا کسانی انجام داده بود، در جلوی خانه او لوح طلایی رنگی برای یادبود نصب می‌شد تا همیشه همه بدانند او کار خوبی برای جامعه انجام داده است.

وی همچنین فرهنگ آموزش و پاسخگویی همسایگان به سوالات دانش‌آموزان در لابی آپارتمان‌های مسکونی این کشور و قرار دادن کتابخانه‌هایشان در این مکان عمومی به منظور استفاده همه از آن را بیان کرد و افزود: هر یک از همسایگان براساس تخصص خود، روزی از هفته را برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان و دانش‌آموزان آن محله اختصاص می‌دهند.

فرزند پروفسور حسابی با بیان حمایت‌های علمی پدرش از دانش‌آموزان، گفت: پدرم در زمانی‌که وزیر فرهنگ بود همه فرزندان باغبان و همسایه‌های خود را مانند فرزندانش مورد حمایت علمی قرار می‌داد.

وی در ادامه از خیرین و مسئولان انجمن خیریه خواست فیلم‌ها و تصاویر مربوط به همایش‌ها و کمک‌های خیرین را در صدا و سیما و نشریات منتشر کنند تا مردم ببینند و به حمایت و مشارکت از چنین فعالیت‌هایی ترغیب شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کدوم ملت . چه تمدنی . ..

    • بدون نام

      چه انسان روشنفکر و دانایی .مرحبا

    • بدون نام

      همین یارانه رو بدن خواهش نخواستیم

    • بدون نام

      خیلی خوب بود

    • بدون نام

      کلی خندیدیم. مسجد هفت هزار ساله و سه هزار ساله و چهار هزار ساله. ظاهراً این ایرج خان حسابی که حسابی نام پدر خود را میخورد نمی‌داند چه اسلام هزار و چهارصد سال پیش توسط پیامبر بزرگوار معرفی شد و اولین مسجد همه توسط پیامبر اکرم ساخته شد.

    • دلسوز

      کاربز15:49شاید منظور از مسجد معبد خداپرستی یعنی یکتا پرستی بوده چون کشور وتمدن ایرانیان یکتا پرست بودن تا بت پرست

    • بدون نام

      آره درسته متظورش از مسجد هفت هزار ساله همان معبد یکتا پرستی بوده

    • بدون نام

      واژه مسجد یک کلمه ایرانی وبر گرفته کلمه مسگاد با مزگوت چه عربها به دلیل نداشتن گ مسجد میگویند این واژه هنوز بین کردها رایج بوده و هنوز به مسجد مزگاد میگویند من کلمه mosque با ماسک انگلیسی که به مسجد میگویند وgod به معنی خدا ریشه ایرانی دارد.جهت اطلاع آن دوستی که به ۱۴۰۰ سال پیش اشاره نمود مزگاد با مسجد کلمه میترایی و بیش از هفت هزارسال قدمت دارد.

    • بدون نام

      دکتر حسابی عزیز اگر همه مثل شما این تفکر زیبا را داشتند ایران گلستان بود

    • بدون نام

      شک نکنید اگر این آقا حذف نشود حتما بایکوت میشود. چون حرفای بودار زده.

    • سینا

      مسجد هفت هزار ساله و سه هزار ساله .....!!! ضمنا مسجد فقط به عبادتگاه مسلمانان گفته میشه و سایر عبادتگاه ها و معابد ، اسامی دیگری دارند . دین ایرانیان در گذشته زرتشتی بوده و زرتشتیان هیچگاه از روی آتش عبور نمیکنند و آتش را یکی از عناصر چهار گانه مقدس میدانند . در گاه شمار باستانی هم روزهای هفته و چهار شنبه وجود نداشته ‌.

    • بدون نام

      ملتها با قدمت و تمدن به کمال انسانیت نمیرسند ملتی که خودش خودش را مسخره میکند ملتی که در داخل ایران هیچ قومی واسه دیگری حرمتی قائل نمیشود ملتی که مرکزیت آن دارد تمام سرمایه مملکت چند قومیتی را چپاول میکند و کسی نمیتواند و نمیگوید و نباید بگوید و تا این ملت باشد توان گفتن ازش سلب شده که چرا جناب حسابی کوچک این ملت از قدمت وتاریخش بدوره و این تمدن از این ملت حاشا خواهد کرد.

    • بدون نام

      خدابیامرزه پروفسور حسابی رو

    • بدون نام

      روح شاد به این وطن پرست واقعی باید افتخار کرد

    • آریا

      درود اهورا مزدا به فرزند دکتر حسابی و ملت ایران

    • بدون نام

      بعضی راحت این تمدن را انکار می کنند

    • بدون نام

      وقتی بعضیا انقدر ملت مارو تو جهان خوار و ذلیل میکنن میان بهمون میگن بااااید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج