۴۴۷۸۲۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

کدام منطقه ایران طولانی ترین شب یلدا را داشت؟

شب یلدا در شهر ماکو استان آذربایجان غربی از سایر نقاط ایران طولانی تر بود به‌طوری که اختلاف ساعت این منطقه با شهر چابهار به یک ساعت و ۱۰ دقیقه رسید.

خبرگزاری تسنیم: مردم ایران شب یلدا را به عنوان پایان فصل خزان و آغاز زمستان جشن می‌گیرند و آن را به عنوان طولانی‌ترین شب سال می‌شناسند.

در هر حال طولانی بودن شب یلدا به نظر کارشناسان در بسیاری نقاط ایران از مرز یک دقیقه هم عبور نمی‌کند و تنها تحولات جغرافیایی و فصلی چنین باوری را در ذهن مردم تداعی کرده که باید شاهد طولانی‌ترین شب سال در همه نقاط باشیم.

اما این طولانی شدن شب یلدا و قیاس آن در برخی نقاط ایران جالب توجه خواهد بود چرا که این اختلاف زمانی شب تا صبح نخستین روز زمستان در بعضی شهرهای ایران از یک ساعت هم عبور کرده است.

به عنوان مثال شب یلدا در شهر ماکو استان آذربایجان غربی از سایر نقاط ایران طولانی تر بود به‌طوری که اختلاف ساعت این منطقه با شهر چابهار به یک ساعت و ۱۰ دقیقه رسید.

یعنی مردم ماکو یک ساعت و ۱۰ دقیقه بیشتر از مردم جابهار و یا سایر هموطنان شب را گذراندند و این اتفاق فقط به خاطر پهناوری ایران زمین و اختلاف عرض جغرافیایی بوده است.

این اختلاف زمانی شب یلدا میان ماکو و چابهار نه تنها در شب یلدا یا فصل زمستان وجود دارد بلکه در سایر فصلها همچون تابستان نیز چنین پدیده‌ای رخ می‌دهد و اختلاف زمانی در طول شب روز میان این دو منطقه از ایران ایجاد می‌شود.

ماکو آذربایجان غربی در عرض ۴۰ درجه جغرافیایی قرار دارد و چابهار نیز در عرض ۲۵ درجه جغرافیایی واقع شده است که نشان دهنده عمق اختلاف جغرافیایی، دمایی و زمانی میان این دو منطقه است.

خورشید در تابستان به صورت عمود بر چابهار می‌تابد و ماکو نیز نور خورشید را به صور مایل دریافت می‌کند؛ این اختلاف جغرافیایی همان موضوعی است که در قطب و استوا نیز رخ می‌دهد و موجب تفاوت مناطق در فصلهای مختلف سال خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج