۴۴۷۸۴۱
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

كاسه صبر مردم تركيه لبريز مي‌شود

شرايط امنيتي در تركيه در سراشيبي سقوط قرار گرفته است. نيروهاي امنيتي و ارتش تركيه يك روز كشته مي‌شوند و روز ديگر به تلافي برمي‌خيزند و مي‌كشند. رسانه‌هاي ترك مي‌گويند كه اين كشور خونين‌ترين روزهاي خود را پشت سرمي‌گذارد و اين در حالي است كه مردم تركيه به وضوح به ستوه آمده‌اند

اعتماد نوشت: شرايط امنيتي در تركيه در سراشيبي سقوط قرار گرفته است. نيروهاي امنيتي و ارتش تركيه يك روز كشته مي‌شوند و روز ديگر به تلافي برمي‌خيزند و مي‌كشند. رسانه‌هاي ترك مي‌گويند كه اين كشور خونين‌ترين روزهاي خود را پشت سرمي‌گذارد و اين در حالي است كه مردم تركيه به وضوح به ستوه آمده‌اند. تركيه در حال هزينه دادن است و اين هزينه‌اي است كه سياست خارجي نادرست اين كشور در چندسال اخير بر آن تحميل كرده است. ترك‌ها خود را درگير الف تا واو بحران‌هاي متعدد در خاورميانه كرده‌اند و اين گرفتاري به گردابي مي‌ماند كه هم توريست‌ها و ديپلمات‌هاي خارجي را قرباني مي‌كند و هم شهروندان غيرنظامي و نظاميان ترك را.
هر روز چندخاكسپاري در سرتاسر تركيه برگزار مي‌شود و روز گذشته نيز مراسم تشييع جنازه ١٦ سرباز ترك برگزار شد. سربازاني كه در حملات انتحاري در سوريه توسط داعش كشته شدند. سرريز بحران‌هاي سوريه به داخل تركيه هر روز ابعاد جديدتري به خود مي‌گيرد و اين در حالي است كه حضور نظامي تركيه در شمال سوريه در حال هزينه تراشي بيشتر براي ترك‌ها است. شهر الباب سوريه كه كمتر از ٣٠ مايل با شرق حلب و ٢٠ مايل با جنوب تركيه فاصله دارد به قتلگاهي براي سربازان ترك در جدال با داعش بدل شده است. حمله انتحاري اخير ٣٥ سرباز ترك را به كشتن داد. اين در حالي است كه در دو هفته اخير در داخل تركيه نيز سه حادثه تروريستي متفاوت در مجموع در تركيه ٥٨ ترك و سفير روسيه در اين كشور را به كشتن داد. به تمام اين حوادث ملموس در داخل تركيه، معركه تبليغاتي داعش را هم بايد اضافه كرد. معركه‌اي كه در بدترين و تازه‌ترين آنها دو سرباز ترك در حالي كه بهت در چهره‌هاي‌شان به وضوح ديده مي‌شود، زنده زنده سوزانده مي‌شوند.
مقام‌هاي تركيه براي كاستن از جريحه‌دار شدن افكار عمومي و تاثيرپذيري از آن اقدام به كند كردن اينترنت و بستن فضاهاي مجازي كردند اما صبر افكار عمومي در چندقدمي لبريز شدن از اين ناتواني دولت در تامين امنيت است. وال استريت ژورنال در اين باره مي‌نويسد: در حالي كه خشونت‌ها هر روز سير صعودي‌تري به خود گرفته است، رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه مي‌گويد كه براي مهار اين خشونت‌ها و ناامني‌ها به قدرت بيشتر نياز دارد لذا حلقه قدرت را بيش از گذشته تنگ مي‌كند به گونه‌اي كه تنها و تنها در اختيار و سيطره خود باشد. از سوي ديگر قرار بود كه اردوغان خود را به عنوان الگوي رهبري موفق در منطقه معرفي كند اما اين ناامني‌ها در تركيه عملا اين سوداي وي را نيز به رويايي غيرقابل دسترس بدل كرده است. قرار بود اردوغان همزمان مديريت تحولات در خاورميانه را بر عهده داشته باشد و در داخل نيز تضمين‌كننده منافع امنيت ملي تركيه باشد كه چنين اتفاقي رخ نداد.
اقدام‌هاي متعدد اردوغان در سركوب مخالفانش به بهانه تامين امنيت و وضعيت فوق‌العاده هر روز صداي منتقدان را هم بلندتركرده است. اعضاي اپوزيسيون در تركيه مي‌گويند كه اردوغان با سياست اشتباهي كه در سوريه اتخاذ كرد عملا هزينه‌هاي مالي و جاني بسياري را بر ترك‌ها تحميل كرده است. يكي از رهبران حزب جمهوري خلق در اين باره به وال‌استريت مي‌گويد: انچه امروز در تركيه شاهد رخ دادن آن هستيم از تبعات سياست خارجي نادرست اردوغان است. سربازان ترك را نبايد با چشمان بسته به باتلاقي فرستاد كه در خاورميانه به راه افتاده است. اردوغان روز جمعه به اين انتقادها پاسخ داده و گفته بود: ما تنها با تروريسم در كشور خود نمي‌جنگيم كه در خارج از تركيه نيز در حال جنگ با تروريسم هستيم.
در حالي كه حضور نظامي تركيه در سوريه هم انتقادهاي منطقه‌اي و هم داخلي را برانگيخته است، اردوغان همچنان از سياست‌هاي خود در اين پرونده دفاع مي‌كند و مي‌گويد: مي‌دانم كه ما هم در اين نبرد هزينه‌هايي مي‌دهيم و آسيب مي‌بينيم اما اين كاري است كه بايد انجام بدهيم.
تلويزيون تركيه مراسم تشييع جنازه قربانيان ارتش تركيه را به شكل زنده پخش كرد. مادران و پدران عزاداري كه تابوت‌هاي فرزندان خود را در آغوش كشيده بودند و جمعيتي كه پرچم‌هاي تركيه را در هوا مي‌چرخاندند و شعارهاي ملي مي‌دادند. در حالي كه تركيه مي‌گويد براي مبارزه با داعش و همچنين مهار كردهاي مخالف خود به سوريه قشون‌كشي كرده است اما ديده‌بان‌هاي حقوق بشر از آمار بالاي تلفات غيرنظاميان در حمله‌هاي اين كشور به مناطق مختلف سوريه به خصوص شهر الباب به ستوه آمده‌اند.
بر اساس آخرين آمار در ٤ ماه گذشته ٢٥٠ شهروند غيرنظامي در اين حملات كشته شده‌اند. آماري كه تركيه را در جايگاه ناقض حقوق بشر خوانده شدن در سوريه قرار داده است. مقام‌هاي تركيه تاكنون به درخواست نهادهاي حقوق بشر براي آغاز تحقيقات درباره كشتار غيرنظاميان توسط ارتش تركيه در سوريه واكنشي نشان نداده‌اند. سخنگوي نيروهاي نظامي تركيه مي‌گويد كه جت‌ها در حملات خود به سوريه هدفمند برخورد مي‌كنند و تنها نيروهاي داعش را هدف قرار مي‌دهند. در حالي كه دولت تركيه مي‌گويد در حال فروپاشي ريشه‌هاي داعش در سوريه است اما در فيلم ويديويي كه از سوي داعش پخش شده است اين گروه از هواداران خود مي‌خواهد كه تركيه را به حدي در گرداب ناامني‌هاي داخلي فرو ببرند كه نابود شود.
در حالي كه روز چهارشنبه خبرهاي رسيده از تركيه حاكي از اين بود كه ١٣٨ نفر جان خود را از دست داده‌اند، آماري كه ارتش تركيه مي‌دهد حكايت از اين دارد كه هر روز قريب به ١٠٠ نفر از اعضاي داعش در حملات تركيه كشته مي‌شوند. بر اساس بيانيه ارتش در حمله اخير، ١٤١ هدف محل استقرار و فعاليت داعش تخريب شده است. وزير كشور تركيه نيز اعلام كرده است كه داعش در مناطق مختلف معمولا از بيمارستان‌ها و محيط‌هاي اطراف آن براي محفوظ ماندن استفاده مي‌كند.
‌ ادامه سركوب‌ها
دولت «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه در جديدترين اقدام خود عليه مخالفان و سياستمداران كرد، «پروين بولدان» معاون رييس پارلمان اين كشور را دستگير كرد. در بيانيه منتشر شده از سوي حزب كردي دموكراتيك خلق آمده است كه نيروهاي امنيتي بدون داشتن دليل موجه و به‌صورت غيرقانوني بولدان را در خانه‌اش در «استانبول» دستگير كرده‌اند.
دولت تركيه وي را به ارتباط با اقدامات تروريستي و حمايت از گروهك «پ‌ك‌ك» (حزب كارگران كردستان) متهم كرده است. پيش از اين نيروهاي سياسي كرد بسياري به دستور دولت اردوغان با اتهام‌هاي مشابه بازداشت شده‌اند.
از سوي ديگر، روز گذشته «يلماز بولوت» عضو ارشد حزب حاكم «عدالت و توسعه» توسط افراد مسلح ناشناس ترور و كشته شد. به گزارش شبكه الميادين، ايلماز بولوت، معاون حزب عدالت و توسعه در منطقه چانكايا در اين منطقه كه در آنكارا واقع شده است، هدف گلوله افراد مسلح قرار گرفت و در دم جان باخت.
درباره منطقه امن به ايران اطلاع داده‌ام
رجب طيب اردوغان بار ديگر خواسته اين كشور براي ايجاد «منطقه امن» در سوريه را تكرار كرده و گفت: من به امريكا، روسيه و ايران اطلاع دادم كه ما يك منطقه امن در داخل سوريه ايجاد خواهيم كرد.
رييس‌جمهور تركيه همچنين تاكيد كرده كه پس از آغاز به كار و روي كار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور امريكا، موضوع ايجاد «منطقه پرواز ممنوع در شمال سوريه» را با او در ميان خواهد گذاشت.
همكاري قاتل سفير با النصره
در خبري جداگانه در حالي كه روز گذشته ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه با همتاي ترك خود درباره روند مرور و بررسي پرونده ترور سفير روسيه در آنكارا صحبت كرده است، روزنامه زمان تركيه ابعاد جديدي از فعاليت‌ها و سابقه قاتل سفير را منتشر كرد. به گزارش اين روزنامه، تحقيقات نشان مي‌دهد كه قاتل «آندري كارلوف»، سفير روسيه در تركيه با تروريست‌هاي جبهه‌النصره همكاري داشت. بر اساس آن گزارش، قاتل در جنگ حلب عليه دولت سوريه و در كنار تروريست‌هاي جبهه النصره مي‎جنگيد. ضارب ٢٢ ساله كه مولود مرت‌آلتين‌تاش نام داشت، از نيروهاي پليس ضدشورش تركيه بود كه در اين حادثه به ضرب گلوله كشته شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سامان

      بنظرم ترکیه داره خود زنی میکنه و هزینه این مساله رو فقط مردمش دارن پس میدن خودشون اون بالا نشستن و ب جون دادن مردم نگاه میکنن و میبینن این دردسرارو ولی کوتاه نمیان از موضع خودشون خدارحم کنه ب مردمشون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج