۴۴۷۹۱
۱۷ نظر
۵۰۱۲
۱۷ نظر
۵۰۱۲
پ

دلیل افزایش سن ازدواج پسران ایرانی

سن ازدواج دختران و پسران یکی از نکات بسیار مهم برای برخورداری از جامعه و نسلی سالم به حساب می‌‎آید.

خبرآنلاین: سن ازدواج دختران و پسران یکی از نکات بسیار مهم برای برخورداری از جامعه و نسلی سالم به حساب می‌‎آید.

ازدواج یک پدیده اجتماعی بسیار مهم است و یکی از شاخص‌های مهم در افزایش جمعیت و تداوم نسل محسوب می‌شود. در جامعه ایرانی سن ازدواج بالا رفته، اما در حال حاضر توجه به بالا رفتن سن ازدواج دختران بسیار بیشتر از افزایش سن ازدواج پسران است. در حالی که در جامعه ایرانی پسران برای ازدواج باید پا پیش بگذارند.

در کشور ما هر چند روند حرکت به سمت مدرنیسم با شتاب زیادی رو به گسترش است، اما همچنان بسیاری از پدیده‌های اجتماعی به شکل سنتی پیگیری می‌شوند. ازدواج جزو مسایلی است که با وجود آمیختگی‌های بسیار با جلوه‌های مدرن و غربی، همچنان از پایه‌های سنتی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های سنتی ازدواج ایرانی، اقدام پسران یا خانواده آن‌ها برای انتخاب زوج است. بنابراین بالا رفتن سن ازدواج پسران ارتباط مستقیمی با کاهش میزان ازدواج‌ها در جامعه و در نتیجه بالا رفتن سن ازدواج دختران دارد.

بر اساس گزارشی که معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان منتشر کرده است، کل جمعیت هرگز ازدواج نکرده ۱۰ سال به بالا در ایران ۲۳ میلیون نفر است که از این تعداد حدود ۱۳ میلیون نفر را مردان و ۱۰ میلیون را زنان تشکیل می‌دهند. جمعیت مجردان قطعی نیز که بین ۳۰ تا ۶۵ سال را شامل می‌شود بر اساس سرشماری سال ۸۵، یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر است.

در این تحقیق، ۶۰ درصد از پاسخگویان بهترین سن ازدواج برای پسران را بین ۲۵ تا ۲۹ سال دانسته‌اند و ۲۳ درصد از آن‌ها گفته‌اند که سن مناسب برای ازدواج پسران ۳۰ تا ۳۵ است. (http: //www.farateb.com/news)

کار‌شناسان نظرات مختلفی را درباره علت افزایش سن ازدواج پسران مطرح می‌کنند. توقع نابجای خانواده‌ها و توجه به معیارهای مادی و باورهای اشتباه و افراطی نسبت به نظر اطرافیان به عنوان مهم‌ترین دلایل ازدواج نکردن پسران مطرح می‌شود و سپس از نارضایتی پسران نسبت به نحوه پوشش دختران در جامعه، افزایش سطح توقع دختران، رقابت‌های نابه جای برخی خانواده‌ها در انتخاب همسر آینده پسرانشان، توجه افراطی به ویژگی‌های ظاهری، برخوردار نبودن از مهارت‌های اجتماعی برای انجام مناسب مراحل مختلف ازدواج و هماهنگ نبودن معیارهای پسران با خانواده به عنوان دلایل مهم دیگر بیان می‌شود.

مسایل و مشکلات مالی، مشکل بیکاری یا برخوردار نبودن از امنیت شغلی، شرایط نامناسب مسکن و ترس از هماهنگ نشدن با شرایط مالی همسر آینده به عنوان آخرین و کم اهمیت‌ترین دلایل بالا رفتن سن ازدواج پسران مطرح می‌شود. در این شرایط باید ببینیم اگر پسری از خانواده‌ای متوسط بخواهد ازدواج کند و بتواند از پس تمامی مسایل و مشکلات فرهنگی بربیاید، تا چه اندازه از توان مالی لازم برای تامین هزینه‌های یک ازدواج و زندگی متوسط برخوردار است.

در حال حاضر به جز هزینه‌های مربوط به خواستگاری، بله برون و جشن نامزدی، بیشترین هزینه ازدواج مربوط به مراسم عروسی است. اکنون برگزاری یک عروسی که می‌تواند شامل لباس عروس و داماد، آرایشگاه، یک جفت ساعت، آینه و شمعدان، محضر، سفره عقد، خرید عروس و داماد، آتلیه عکس و فیلمبرداری، کارت عروسی، گل زدن ماشین و دسته گل عروس، اجاره تالار یا باغ - تالار، شام عروسی و موسیقی باشد در خوشبینانه‌ترین شکل به طور متوسط بیش از ۱۱ میلیون تومان هزینه دارد.

خرید حلقه‌های ازدواج و سرویس طلا در خوشبینانه‌ترین شرایط حدود ۴ میلیون تومان هزینه بر می‌دارد. رفتن به ماه عسل (برای نمونه سفر به مشهد مقدس) با هواپیما و اقامت ۴ روزه در یک هتل چهار ستاره حدود یک میلیون و صد هزار تومان هزینه در پی دارد. اجاره یک واحد آپارتمان ۴۵ متری در مناطق متوسط شهر بیش از ۲۵ میلیون تومان و خرید چنین خانه‌ای حدود ۹۰ میلیون تومان برای تازه داماد هزینه دارد. خرید یک ماشین صفر کیلومتر تولید داخل کشور بسته به شیوه خرید آن (لیزینگی یا نقدی) از حدود ۵ میلیون تا ۱۸ میلیون تومان هزینه دارد.

در جامعه ایرانی حدود ۵۰ درصد افراد در طبقه متوسط قرار دارند و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد جزو افراد فرودست جامعه محسوب می‌شوند که در تامین هزینه‌های زندگی خود دچار مشکلاتی هستند.

یک جوان متعلق به طبقه متوسط چه اینکه کارمند رسمی دولت باشد یا در بخش خصوصی کار کند با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در ماه حقوق می‌گیرد. اگر یک جوان بدون وقفه تا مقطع لیسانس تحصیل کند و بدون تلف کردن وقت دو سال خدمت سربازی را بگذراند، در ۲۴ سالگی به نقطه‌ای می‌رسد که بتواند شغلی داشته باشد. این جوان اگر فقط یک سال برای یافتن شغل مناسب تلاش کند در سن ۲۵ سالگی صاحب درآمد می‌شود.

حال اگر در نظر بگیریم متوسط درآمد یک جوان در ماه ۶۰۰ هزار تومان است. یعنی در سال هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد خواهد داشت و با در نظر گرفتن شرایط تورم به صورت خوشبینانه و اینکه یک جوان مجرد تمامی درآمد خود را طی ۵ سال پس انداز کند در ۳۰ سالگی حدود ۳۶ میلیون تومان پول نقد خواهد داشت که در شرایط امروز با این پول حتی نمی‌تواند از پس تمامی هزینه‌های مربوط به عروسی، ماه عسل و تهیه مسکن و خودرو بر بیاید.

در حالی که پیش و پس از برگزاری مراسم عروسی، هزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها باید از طرف داماد پرداخت شود و هیچ کدام از آن‌ها در فهرست هزینه‌های بالا مطرح نشده است.

شاید همین دلایل باعث شده است که ۶۰ درصد از پسران بهترین سن ازدواج را بین ۲۵ تا ۲۹ سال دانسته‌اند و ۲۳ درصد از آن‌ها گفته‌اند که سن مناسب برای ازدواج پسران ۳۰ تا ۳۵ سال است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • edi

      حالا کی گفته پسر فقط باید پس انداز داشته باشه؟ اگه اینجوری باشه جامعه ایران نگاهش به دختر مثل نگاه به کالا هستش!

    • babak

      این مقاله احتمالا برای چند ماه پیشه چون الان قیمت خیلی بالاترازاین حرفهاست خیلی ها رو می شناسم که قید خرید واجاره خونه توتهران رو زدن وتن به اجاره مسکن درشهرکهای اطراف تهران میدن که این خودش هزینه ایاب وذهاب رو هم به مخارج بعد ازازدواج اضافه میکنه آلودگی هوای اونجارو هم باید درآینده شاهد باشیم هرچند که امروزه جایی مثل کرج هم مشکل آلودگی هوارو داره مشکل ترافیک وشلوغی متروهم که دیگه نگو ازطرفی خیلی ها قید مراسم رو هم می زنن وبایک مسافرت ویک مهمانی کوچک خودمانی سروته عروسی را هم میاورند یادش بخیر خاطراتی که پدرومادرامون یا پدربزرگهاومادربزرگهامون ازعروسی هاشون تعریف میکردند واقعا خوش به حالشون

      پاسخ ها

      • zahra seven

        آقا بابک،کامنتاتون خیلی پر معنا و بجا و خیلی عالی میباشد،ممنون از کامنتاتون بهره مند میشویم+:-)

      • babak

        خواهش می کنم شما لطف دارین

    • man

      تمامی مطالب بالا کاملا صحیح میباشد.علاوه بر مطالب ذکر شده بالا مطالب مهم دیگری هم در این زمینه حائز اهمیت میباشد که به نظر بنده روابط غلط قبل از ازدواج یکی از مواردی است نقش بسزایی در دامن زدن به این مسئله دارد و متاسفانه دختران جامعه ما بیشترین ضرر را در این میان متحمل می شوند.این روابط که در اکثر موارد هرگز به ازدواج ختم نمیشود باعث افزایش بیماریهای روحی و روانی و گسترش افسردگی در نوجوانان و جوانان میگردد و به تبع آن ترویج عدم اعتماد به جنس مخالف را نیز به همراه دارد. واقعا جای سوال دارد که چرا در سیستم آموزشی ما مطالبی از این دست وجود ندارد!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا هم چنین نیست. بیماری روحی کجا بود برادر من. ازدواج موقت را برای همین گذاشته اند که اگر جوان آماده ازدواج دائم نبود ازدواج موقت کند. نه تنها از لحاظ روحی ارضا می شود. بلکه می تواند برای ازدواج دائمش بهتر و با فکر آسوده تر تصمیم گیری کند.

      • big bang

        شما مثل اینکه تا حالا تو یه دنیای دیگه بودی کاربر!!! ازدواج موقت کجا بود؟ نصف آمار بالا مربوط به دخترها میشه اونها چکار کنن ضمنا یه پسر 16 ساله تمکن مالیش کجا بود که بره ازدواج موقت کنه!!! یه جور میگی ازدواج موقت انگار دیوار به دیوار خونه شما خانه عفاف وجود داره!!! یه خورده سبک سنگین کنید بعد نظر بدید نظر باید جامع باشه! شما تو عمرت شرایط ازدواج موقت رو مطالعه کردی؟نظر man کاملا درسته . شما یه چرخ تو جامعه بزنی میفهمی!!!

      • بدون نام

        کاربر جان خیلی بی رحمی،چطور به ازدواج موقت فکر میکنی؟؟فقط...مهم واسه شما احساس ی دختر چی

    • بدون نام

      به نظر من افزايش سن ازدواج پسران هيچ ربطي به مسائل مالي نداره.من الان يك ساله كه دنبال دختر ميگردم وضع ماليم هم متوسط به خوبه با هر دختري صحبت ميكنم چه زشت چه خوشكل چه پولدار چه فقير.اصلا نميدونن چي ميخوان از همسر آيندشون.اصلا هنوز با خودشون كنار نيومدن.يا اينكه شجاعت ريسك جدايي از كانون پدر و مادر رو ندارن؟

    • اکسیژن

      من یه جوان 24 ساله هستم با مدرک کارشناسی شیمی کاربردی، هنوز بیکارم، شما واسه من کار خوبی با حقوق ماهیانه حداقل 800هزار تومن منم به شما قول میدم به زودی زود ازدواج کنم. ما جوونا سن ازدواج را بالا نبردیم، عدم شرایط ازدواجی که جامعه باید برامون بوجود میاورد و نیاورده سن ازدواج رو بالا برده.

      پاسخ ها

      • zahra seven

        آخی ایشاا...یه شغل خوب و همسر خوب میگیری،غصه نخور،خدا بزرگه :-)+

    • amir13

      حوصله خوندنشو نداشتم.
      چون خودمون می دونیم دلیلیش چیه نمیخواد کس دیگه ای زحمت بکشه.ممنون

    • مینا

      این فردی که پیشنهاد ازدواج موقت را میدهد فکر نکنم اصلا توجهی به احساسات خانم ها داشته باشد .این طرز فکر کاملا خود خواهانه است یعنی پسرها از لحاظ روحی ارضا شوند کافی است دختر ها که داغون شدند مهم نیست !!!!!!!!!!
      واقعا کمی واقع بین تر باشیم

      پاسخ ها

      • zahra seven

        مینا جان اصلا فکر کنم با معقوله احساس آشناییت نداشته باشه،همون بهتر امثال مثله این کاربر ازدواج نکنن،چون فقط ب فکر...واقعا که:-(

      • بدون نام

        بقیه نظرم و چرا ...نقطه چین گذاشتی!!!!

    • amir13

      ببخشید تیتر این موضوع در مورد پسرهاس، خانوم ها چی میخوان اینجا؟

      پاسخ ها

      • zahra seven

        آقا امیر مگه چی میشه؟؟ما نباشیم مشکلات شما ها حل میشه؟؟؟مهربون باش لطفا:-(

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج