۴۴۸۴۱۱
۱۶ نظر
۵۰۰۵
۱۶ نظر
۵۰۰۵
پ

فریاد «دو دو» نمایندگان درپی سخنان‌ کریمی‌قدوسی

نماینده مردم مشهد که متن مذاکرات محرمانه جلسه کمیسیون امنیت ملی را منتشر کرده است، در جلسه علنی امروز به دفاع از کارش پرداخت اما در حین صحبت‌هایش اشاره‌ای داشت به موضوع محرمانه بودن، آنجا که از قول ظریف گفت: «بیرون نمی‌گویم اما خدمت شما می‌گویم».از میانه سخنان کریمی قدوسی جو مجلس متشنج شد. نمایندگانی از جای خود برخواستند و صدای همهمه بلند شد. برخی «دو دو» می گفتند که نشان از مخالفت دارد.

خبرآنلاین: نماینده مردم مشهد که متن مذاکرات محرمانه جلسه کمیسیون امنیت ملی را منتشر کرده است، در جلسه علنی امروز به دفاع از کارش پرداخت اما در حین صحبت‌هایش اشاره‌ای داشت به موضوع محرمانه بودن، آنجا که از قول ظریف گفت: «بیرون نمی‌گویم اما خدمت شما می‌گویم».

در جلسه علنی امروز مجلس، مصطفی کواکبیان نسبت به عملکرد جواد کریمی قدوسی تذکر داد . در آن زمان لاریجانی به کریمی قدوسی اجازه پاسخ نداد اما در حدود دو ساعت بعد میکروفون کریمی قدوسی باز شد. در این مدت او متن مکتوب مذاکرات کمیسیون امنیت ملی را به خبرنگاران پارلمانی داد. این متن امضای ۱۳ نماینده را در پای خود دارد.

کریمی قدوسی در جلسه علنی گفت: پیرو مطالبی که آقای کواکبیان فرمودند و اشاره‌ای داشتند به کسی که نوار صوتی مذاکرات امنیت ملی را منتشر کرده است و آن را تکذیب کردند،‌ خواستم برای تنویر افکار همکاران محترم و ملت عزیز اشاره ای داشته باشم. همکاران عزیز، ماده ۷۷ آیین نامه داخلی مجلس اشاره می‌کند که نمایندگان بر اساس اصول ۸۴ و ۸۶ در اظهار نظر درباره همه مسائل کشور مصونیت دارند.

او ادامه داد: البته اینجا مرز شرع و قانون و حق و حقوق افراد کاملا محفوظ است و به مباحث کلی نظام که ما هم سوگند خورده ایم اشاره می کند که ما برای آنها شبانه روز موافقت و مخالفت و اظهار نظر می کنیم. چراکه اظهارنظر حق نمایندگان است اما مطلبی که پیش آمد و شبهاتی که در رسانه ها پدید آمد اشاره می کنم که چه ریشه ای داشت. بر اساس همان اصولی که همه کمیسیون ها با وزارتخانه های مربوطه دارند، برای بررسی بودجه وزرا و معاونین دعوت می شوند. جناب آقای ظریف و معاون ایشان هم تشریف آوردند به کمیسیون امنیت ملی که هم پاسخ دیدار اعضای کمیسیون باشد و هم بحث بودجه ۹۶ را مطرح کنند.

کریمی قدوسی اظهار کرد: ایشان در فضای کمیسیون تحلیل خود نسبت به نقض برجام از ناحیه آمریکا تحلیل و تفسیر کردند. متن نوار را بنده پیاده کردم و در اختیار رسانه ها قرار دادم که همه مردم ملاحظه کنند که هیچ مطلب محرمانه ای در آن نیست. اصلا دانستن این مطالب باعث تقویت انسجام ملی ما می شود. باعث عزم و اراده ما برای ایستادگی برای دریافت حقوق ما می شود.

او ادامه داد: همین الان هم که کمیسیون مشترک برجام برگزار می شود، جلسه که تمام می شود بلافاصله کمیسیون، مذاکرات را در فضای دنیا پخش می کند. حالا اگر این موضوعات به کمیسیون امنیت بیاید و ما به اطلاع مردم برسانیم، آن هم این مسائل عادی، آیا خلاف است؟ این فضاسازی ها در حق همه نمایندگان جفا بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سپس بخش هایی از من پیاده شده را خواند. در این متن ظریف اشاره ای دارد که این سخنان را برای اعضای کمیسیون مطرح می کند و نه بیرون. کریمی قدوسی اما اینگونه گفت: همکاران آمدند، نوار را گوش کردند و با آنچه پیاده شده بود، تطبیق دادند و آن را امضا کردند. آن چیزی که آقای ظریف گفتند این است که می فرمایند «بر اساس توافقی که با آقای کری کردم،‌ من الان عرض می کنم،‌ بیرون نمی گویم اما خدمت شما می گویم. من اشتباه کردم، بر اساس توافقی که کردیم، ما استراتژی خودم را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی من این را می پذیرم. من اشتباه کردم. عرض کنم خدمتتان ولی ما این کار را کردیم». در جای دیگری در این نشست می فرمایند: «این قضیه ماوقع بحث تمدید تحریم هاسا که چرا تحریم ها تمدید شد. یعنی ما با یک صحبتی که با آقای کری کردیم و قولی که آقای کری داد، ما آمدیم یک موضع علنی گرفتیم. من اشتباه کردم. رسما ما نمی بایستی بر اساس حرف این بابا -یعنی کری- می کردیم. ما باید بر اساس همان استراتژی که تعیین کرده بودیم، که باید کنگره را حذف می کردیم، در هشت سال اول بر اساس آن عمل می کردیم. من هیچ اجباری نداشتم.

وی در پایان تاکید کرد: هیچ خدشه ای به آن وارد نیست. درست نص صریح اختیارات نمایندگان است که اصل هشتاد و چهارم در قانون اساسی می گوید هر نماینده ای در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند.

از میانه سخنان کریمی قدوسی جو مجلس متشنج شد. نمایندگانی از جای خود برخواستند و صدای همهمه بلند شد. برخی «دو دو» می گفتند که نشان از مخالفت دارد.

در این بین بهروز نعمتی از رئیس مجلس درخواست که برای بیان تذکری،‌ میکروفون او را باز کند. لاریجانی خطاب به او گفت: مثل اینکه از بررسی برنامه خسته شده اید که تذکر می دهید. اما رئیس مجلس به نعمتی اجازه تذکر داد. نعمتی از سخنان کریمی قدوسی عصبانی بود و با صدای بلند سخن می گفت.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس به جلسه ای که برای بازبینی مذاکرات امنیت ملی با وزیر امورخارجه برگزار شده بود، اشاره کرد و گفت: بحث‌های که آقای کریمی قدوسی می کنند به حاشیه بردن مجلس است. در جلسه ای بنده، آقای محبی نیا و آقای کریمی قدوسی بودیم و خط به خط مطلبی که در دفتر حضرتعالی در مجموعه تالار آیینه بیان شده است را بررسی کردیم.

بهروز نعمتی با بیان اینکه متاسفانه موضوع دارد به انحراف کشیده می شود، ادامه داد: آقای ظریف درباره یکی از موضوعات گفتند که ما سه استراتژی داشتیم که اگر استراتژی شماره یک را انجام می دادیم بهتر بود. من در این زمینه اشتباه کردم. نه اینکه روی کل موضوع برجام اشتباه کرده باشد.

وی گفت: در همان جلسه اعلام می شود که یک، ‌موضوع خصوصی است،‌ دو، به کرات آقای ظریف می گویند محرمانه است و سوم می گویند غیر قابل انتشار است و ما می خواهیم برداروارانه موضوعی را مطرح کنیم.

نعمتی اظهار کرد: یکی از بحث هایی که همیشه در مجلس وجود داشته، این است که همیشه می گوییم که آقایان وزرا روزنامه ای به ما توضیح می دهند. حالا که محرمانه ها بیان شده، آیا مسائل محرمانه باید به روزنامه ها کشیده شود؟

وی اظهار کرد: خواهشم این است که آقای رئیس و دوستانی که در هیات رئیسه هستند، این مسائل را حل کنید. نباید بگذاریم این بی اعتمادی پیش بیاید و وزرا نتوانند در مجلس حرفشان را بزنند.

در ادامه، جلسه به دستور کار که همان بررسی برنامه ششم توسعه است برگشت اما مجلس آرام نشد. نمایندگان زیادی سر جای خود نبودند و گعده هایی ایجاد شده بود. لاریجانی چند بار از نمایندگان خواست که به جلسه برگردند چراکه به گفته او موضوعات مهمی در دستورکار بود. او از نمایندگان خواست که بعد از ساعت ۴ و نیم که جلسه وارد تنفس می شود، به موضوع بپردازند.

در این بین حتی حسینعلی حاجی دلیگانی که در پشت میز خود بود و می خواست به عنوان موافق موضوعی صحبت کند، به ماجرا اشاره و از کریمی قدوسی دفاع کرد و علیه نعمتی موضع گرفت. اما لاریجانی از او خواست که موضوع ادامه پیدا نکند و در حمایت از نعمتی گفت: آقای نعمتی گفتند که از چند موضوع ایشان (اشاره به ظریف) تنها درباره یک موضوع این حرف را زده است اما فقط موضوع محرمانگی مطرح نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم نون ندارن بخورن شما هم هر روز برو برو دشمنتراشی کن بسه خجالت بکشید یسر تو مردم بزنید ببینید چخبره ؟جوانان همه سرخورده و ناامید و بیکار و گرسنه ان تا کی؟عمرمون تموم شد شما کاسبان تحریم پدرمونو دروردید واگذارتون بخدا ما ازتون نمیگذریم خدا هم ازتون نگذره مجله جون مادرت بچاپ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سکوت برخی از آقایان در مقابل دلواپسان بسیار معنی دار است. مردم از نمایندگان انتظار دارند که علت بی توجهی به مسائل کلان مملکتی و علت وجود فساد و اختلاس و علت بی توجهی به قانون اساسی را از مسببان اصلی جویا شوند....

    • بدون نام

      بگدارید دو دو کنند گدشت زمان همه چز ثابت خواهد کرد در شان نماینده نیطت دو دو کند

    • احمد

      آقای قدوسی بدان که با این برنامه های شما ودوستانتان ذره ای از قدر ومنزلت آقای ظریف در اذهان عموم مدم قدر شناس کاسته نمی شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله چون قدر و منزلتی نداشت که بخواد چیزی ازش کاسته بشه

    • بدون نام

      ملت بزرگ ایران جبهه پایداری را به جبهه خانه داری تبدیل کردن کریمی قدوسی در باتلاقی که خود درست کردن دست وپا میزند ولی فایده ای ندارد اینان باید خانه داری کنن مثل اربابشان احمدی نژاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی اسم احمدی نژاد را میاری قبلش دهنتو آب بکش.

    • علیرضا

      این ها همش بحث های تبلیغاتی و جناح بندی های سیاسی است.
      برید به فکر بیکاری جوانان و اشتغال آنان باشید.فقر در این مملکت بیداد می کند.

    • بدون نام

      کاش یک نفرازجناح قدوسی شهامت اعتراف به اشتباه راداشت ومیگفت حاصل آن همهه هزینه برای تاسیسات اتمی وصدور قطعنامه های تحریمی چی بود

    • ایرانی مسلمان

      خدا لعنت کند کسانی را که برای به قدرت رسیدن خود و رفقا از منا فع ملی و اسلام خرج میکنند وادعای دینداری دارن ملت ما هر مشگلی که دارند از هشت سال خدمت این اقایان می باشد هنوز هم از رو نمی روند

    • بدون نام

      دمت گرم قدوسی

    • بدون نام

      کریمی قدوسی نماینده بی اقتدار و متزلزل مشهد, که متاسفانه مشهد و به خرابه تبدیل کردن,,,
      کسی که حق مردم مشهد و در مورد پدیده و.... و.... زیر پا له کرد, الانم که کارش شده ... و افشای سخنان محرمانه وزیر خارجه, که یه دنیا به عنوان نماینده ایران روش حساب میکنه.
      کریمی قدوسی متاسفم که شما نماینده مردم مشهد هستی. واقعا شرمنده شدم از این کار .امین

    • احمد

      کریمی قدوسی تو اگه نماینده ای و دلسوز مردم , و به فکر مشهد هستی, حق مردم و از بابت کلاهبرداریای پدیده و .... و .... بگیر, نمیخواد دلت به حال مملکت بسوزه که بیشتر گند بزنی و سخنان محرمانه وزیر مملکت و افشا کنی,,,
      واقعا باعث تاسف بود کارت, باعث تاسف که اسم مشهد و مردمش رو هم خراب کردی,,,, ...

    • روهام

      دست بردارید دیگه تا این ساعت خواب به چشمم نمیاد از فکر بدهی واجاره خونه ونداری وهزار بدبختی دیگه وشما جنابان اکنون در پر قو خوابید وخواب میبینی که فردا کچا ..

    • بدون نام

      کلا دیگه نظر مخالف نمیزاری نه؟؟

    • بیچاره ملت

      ظریف گفت: «بیرون نمی‌گویم اما خدمت شما می‌گویم»

      این جمله یعنی "فقط مردم نامحرمند"

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج