۴۴۸۵۸۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

احقاق حق نرگس كلباسي نماد حمايت از حقوق شهروندي است

مینو خالقی که انتخابش در مجلس دهم شورای اسلامی و نیز عدم اجازه ورودش به مجلس، سروصدای زیادی ایجاد کرده بود، این روزها از پا ننشسته و به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود ادامه می‌دهد.

قانون نوشت: مینو خالقی که انتخابش در مجلس دهم شورای اسلامی و نیز عدم اجازه ورودش به مجلس، سروصدای زیادی ایجاد کرده بود، این روزها از پا ننشسته و به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود ادامه می‌دهد. او که در مسائل سیاسی و اظهار‌نظرهای حول ماجرای خودش بیشتر سکوت كرده، این روزها با توجه به معضلاتی که برای نرگس کلباسی در هندوستان ایجاد شده، پیگیر حل مشکل این بانوی ایرانی است.

حقوق شهروندي نيازمند عزم سه قوه

مينوخالقي در رابطه با منشوری که رییس‌جمهور به عنوان حقوق شهروندان رونمایی کرد، می‌گوید: این منشور به عنوان خط مشی و مرامنامه دولت در رویکرد به حقوق ملت است. در عین اینکه انتظار می‌رفت بسیار زودتر از این چنین منشوری رونمایی شود و طی دوران دولت یازدهم، مسیر اجرايی كردن و تضمینات آن دنبال شود. وی در ادامه بیان كرد: تضمین حقوق ملت، مورد تصریح در فصل سوم قانون اساسی که در این منشور موسع و گسترده‌تر بیان شده، نیازمند عزم راسخ هر سه قوه است.

ريیس قوه مجریه با ابلاغ این منشور به دستگاه‌های اجرايی و همچنین دستور به نهاد طراحی شده در این سند یعنی «دستیار حقوق شهروندی» براي پیگیری و اعلام گزارش، تلاش مثبتی را آغاز كرده و البته این تلاش‌ها مگر با همکاری و عزم قواي دیگر به نتیجه نخواهد رسيد. در خبرها خواندم که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس موافقت خود را با کلیت این منشور اعلام داشته و ابراز آمادگی در جهت تقنین مواد آن نموده‌اند. البته بر این باورم که بهتر است بسیاری از قوانین ارگانیک و عادی موجود در تطابق با منشور، اصلاح شوند و آن دسته از قوانیني که با تخصیص اکثر‌زدن و گسترش محدودیت‌های حقوق ملت، عملا کارکرد واقعی اصل قانون اساسی را از بین برده‌اند، توسط مجلس مورد بازنگری قرار گیرند. همچنین حقوق مذکور در این منشور که تا حدود زیادی در قانون اساسی و دیگر قوانین مربوط به حقوق ملت برشمرده شده است، مطالبه‌گری مردم نسبت به حقوق خود را گسترش می‌دهد که این موضوع، مهم‌ترین عامل ایجاد فضای شفافیت اطلاعاتی و جلوگیری از فساد است.

پيگيري مشكل كلباسي نمونه حقوق‌شهروندي

در بخش ديگري از گفت‌وگو، مينوخالقی به رسیدگی به موضوع نرگس کلباسی پرداخت و آن را نیز یکی از موارد احقاق حقوق شهروندی دانست و از ارسال نامه به وزیر امور خارجه و فراکسیون زنان مجلس پیرامون این ماجرا خبر داد.

این منتخب مردم اصفهان ادامه داد: در ابتدا حرکت و پویشی به همت یکی از اقتصاددانان بزرگ کشور، در حمایت از نرگس کلباسی آغاز شد و تا کنون ۱۵۰هزار امضا برای حل اين مشکل جمع‌آوری شده است.

وی اضافه كرد: احقاق حق نرگس کلباسی به عنوان شهروند ایرانی می‌تواند نمود بسیار خوب حمایت از حقوق شهروندی توسط دولت و همگرایی و تلاش جامعه مدنی برای دفاع از هموطنان خود باشد.

پشت كردن انگليس به يك ايراني!

این فعال سیاسی تشریح کرد: در این مدت تلاش‌های بسیار خوبی از سوی وزارت امور خارجه ایران به‌خصوص در سطح معاونت کنسولی، سفیر، سرکنسول بمبئی و سرکنسول حیدر‌آباد در حمایت از خانم کلباسی صورت پذیرفته است ولی با وجود آنکه این پرونده، دو سال در جریان بوده و خانم کلباسی از سفارت انگلستان در هند به عنوان یکی از کشورهای متبوع خود بارها درخواست کمک کرده اما پاسخی دریافت نکرده است. این در حالی است که سرکنسول ایران به محض اطلاع از وجود ایشان در هند گذرنامه ایرانی او را صادر و دستگاه دیپلماسی ایران، امور مربوط به پرونده کلباسی را بر مبنای مقررات کنوانسیون بین‌المللی وین در امور کنسولی پیگیری کرد.

وی به نامه خود به محمدجواد ظریف نیز اشاره کرد و گفت: دکتر ظریف در پاسخ به نامه اینجانب پیرامون این موضوع مواردی را مکتوب کردند و من نیز به جهت تمام تلاش‌هایی که تا کنون برای احقاق حقوق یک شهروند ایرانی صورت گرفته از دولت به ویژه دستگاه دیپلماسی قدردانی می‌کنم.

خالقی گفت: بنا بر اعلام وزارت امور خارجه، با توجه به پذیرش لایحه تجدید نظر توسط دادگاه محلی رایاگادا همچنان سیر این پرونده ادامه دارد. انتظار می‌رود وزارت خارجه با ارسال نماینده ویژه و همچنین استفاده از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی بین‌المللی و عمومی، از این بانوی نوع‌دوست ایرانی که افکار عمومی نسبت به نتیجه سرنوشت وی در دادگاه‌های هندوستان حساس هستند، حمایتی مضاعف کند.

پيگيري زنانه يك موضوع مهم

خالقی در ادامه به رایزنی‌های خود با مجلس نیز در این زمینه اشاره كرد و گفت: در نامه‌ای به فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی درخواست کردم با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود و گروه‌های دوستی پارلمانی پیگيری این موضوع به طور جدی دنبال شود.

این حقوقدان به مشکلات کلباسی نیز اشاره كرد و اظهار داشت: متاسفانه دلایل ارائه شده علیه خانم کلباسی به دادگاه محلی هندوستان بنا بر اطلاعات و اظهارات رسیده، دلایل مثبِته جرم نیست. پدر و مادر کودکی که گفته می‌شود مفقود شده و البته هنوز پیکرش پیدا نشده، چندین بار ادعای خود در دادگاه نسبت به خانم کلباسی را تغییر داده و یک روز او را متهم به قتل عمد کرده‌اند که دادگاه محلی نپذیرفته و روز دیگر اتهام قتل غیرعمد مطرح شده است. در نهایت نیز حکم به غرامت مالی برای ایشان از باب عدم توجه در انتخاب مکان مناسب اردوی بچه‌ها و زندان از باب جنبه عمومی جرم صادر شده است. حال آنکه کودک مفقود شده اصلا عضو کودکان تحت سرپرستی نرگس نبوده است و با پدر و مادر خود اردو را همراهی می‌کرده و والدینش در همان اردو به عنوان ولی و مسئول کودک خود حضور داشته‌اند و از باب اینکه پدرش عضو هیات مدیره و مسئول خانه نابینایان همان بنیاد بوده، دارای مسئولیتی برابر با خانم کلباسی برای نگهداری و حفظ کودکان آن مجموعه بوده‌اند، چه رسد به کودک خودش که تحت سرپرستی بنیاد نرگس کلباسی نیز نبوده است. همچنین به فرض صحت اظهارات مدعیان، مسئولیت کیفری آن‌ها در اهمال احتمالی انتخاب مکان نامناسب اردو نیز یکسان بوده است.

حمايت از سفيرانسان دوستي

خالقی تاکید کرد: نرگس کلباسی سفیر انسان‌دوستی و مهربانی ما ایرانیان در سراسر کره زمین است که بدون توجه به رنگ و نژاد و آيین به انسان‌های نیازمند و کودکان بی‌سرپرست کمک می‌کند و تنها رضای خداوند را در نظر می‌آورد. وی در پایان افزود: طی روزهای گذشته با هنرمندان و حقوقدانان برجسته و ارزشمند بسیاری به گفت‌‌وگو پیرامون موضوع خانم کلباسی پرداخته‌ام که در همه بخش‌ها، حمایتی گسترده صورت گرفت. در بخشی از این تلاش‌ها تصمیم بر درخواست هنرمندان کشورمان از هنرمندان هندی جهت کمک به این بانو است که دو کارگردان برجسته و بین‌المللی ایران پیگیر موضوع هستند و دست‌اندرکاران یکی از فیلم‌های مشترک ایران و هند تلاش‌هایی را آغاز كردند.

نامه آزادي

خالقی همچنین از انتشار نامه‌ای با هدف انتقال حساسیت حقوقدانان، هنرمندان و اندیشمندان ایران نسبت به این موضوع به طرف هندی خبر داد و از حمایت شخصیت‌های برجسته هنر و حقوق ایران چون استادان محمود فرشچیان، عزت‌ا... انتظامی، لوریس چکناواریان و دکتر ضیايی بیگدلی و دکتر محمد هاشمی و تمامی اندیشمندانی که در این مسیر کمک و حمایت كرده‌اند، تشکر کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کدوم حقوق شهروندی، امام علی میفرماید حقوق کارگر را بپردازید قبل از آنکه عرقش خشک شود، کارگران راهداری استان اصفهان چند ماه حقوق نگرفتند،،، این حقوق شهروندیه؟ یا که اینها شهروند نیستند؟ ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج