۴۴۸۶۶۹
۴ نظر
۵۰۱۳
۴ نظر
۵۰۱۳
پ

قبرهاي ميليونی سنخيتي با زندگي اسلامي ندارد

شتري است كه در خانه همه ما مي‌خوابد. مرگ را مي‌گويم. تجربه‌اي كه هيچ كس از آن بي‌نصيب نخواهد ماند. حالا فرقي هم نمي‌كند فقير باشي يا ثروتمند، قوي باشي يا ضعيف، باايمان باشي يا خداي ناكرده بي‌ايمان، زن باشي يا مرد، كوچك باشي يا بزرگ، رئيس باشي يا مرئوس، نه، اين‌ها هيچ كدام‌شان فرقي نمي‌كند.

جوان نوشت: شتري است كه در خانه همه ما مي‌خوابد. مرگ را مي‌گويم. تجربه‌اي كه هيچ كس از آن بي‌نصيب نخواهد ماند. حالا فرقي هم نمي‌كند فقير باشي يا ثروتمند، قوي باشي يا ضعيف، باايمان باشي يا خداي ناكرده بي‌ايمان، زن باشي يا مرد، كوچك باشي يا بزرگ، رئيس باشي يا مرئوس، نه، اين‌ها هيچ كدام‌شان فرقي نمي‌كند.

وقتش كه برسد بايد رخت بربندي و به خانه ابدي خود سفر كني. آن وقت برد با آدم‌هايي است كه در اين دنيا به بهترين شكل زندگي كرده‌اند يعني با بهره‌گيري از سبك زندگي سالم و با ايمان و توكل به خدا و سعي و تلاش در اين دنيا، آن دنياي خود را آباد كرده‌اند.

مرگ كه فرابرسد ديگر فرقي نمي‌كند آدم قبلش چه كاره بوده است. اصلاً كي بوده و در نظر مردم چگونه بوده است. تنها او مي‌ماند و پرونده‌اي كه ضميمه جنازه‌اش مي‌شود و به قول معروف با خودش از اين دنيا فقط دو متر پارچه سفيد به نام كفن مي‌برد.

هرچقدر هم كه ثروتمند باشد بازهم فرقي نمي‌كند او غير از دو متر پارچه سفيد و يك كارنامه كه ضميمه جنازه‌اش شده است هيچ چيز ديگري نمي‌تواند با خودش ببرد.

فخرفروشي بعد از مرگ

اگر فردي هر قدر هم ثروتمند باشد و در اين دنيا خداي ناكرده به فخر‌فروشي شهرت داشته باشد در لحظه مرگ هيچ چيز‌ به كارش نمي‌آيد.

با اين حال رفتار برخي از ما آدم‌ها حتي تا لحظه مرگ و رفتار برخي از بازماندگان متوفي حتي بعد از مرگ وي به گونه‌اي است كه بعد از مرگ هم شاهد فخر‌فروشي، تجملات و توجه به ظواهر هستيم. به عنوان مثال خريد قبرهاي گران‌قيمت آن هم در بهترين قبرستان شهر يا اماكن معروف شايد نمونه‌اي از فخر‌فروشي و تجملات باشد.

آنان كه به خاك مي‌ارزند، آنان كه در گور مي‌لرزند

البته ذكر اين نكته حائز اهميت است كه همه كساني كه در قبرستان‌هاي گران قيمت دفن مي‌شوند به دنبال فخر‌فروشي يا تجملات نيستند بلكه شايد به عنوان مثال آرزوي هر مؤمني باشد كه در قبرستان مجاور حرم امام يا امامزاده‌اي دفن شود يا اينكه برخي از قبور به خدام و كاركنان بقاع متبركه و حرم امامزادگان اهدا مي‌شود يا اينكه فردي سال‌ها قبل زماني كه اين قبرها ارزان بوده نسبت به خريد آنان اقدام كرده است. اما با اين حال بايد توجه داشت كه در زير آسمان شهر و در جامعه‌اي كه آن را جامعه اسلامي مي‌خوانيم آدم‌هايي هستند كه به نان شب‌شان نيازمندند يا اينكه افرادي هستند كه سال‌هاي سال است رنج اجاره‌نشيني را به جان خريده و در خانه‌اي محقر در گوشه‌اي از شهر زندگي مي‌كنند بنابر اين بهتر اين است كه به جاي خريد قبرهاي گران‌قيمت به فكر آنان باشيم.

آيا بهتر نيست افراد به جاي خريد قبرهاي گران‌قيمت و برگزاري مجالس ترحيم پرهزينه به فكر رفع نيازهاي محرومان باشند؟ اقدامي كه به طور حتم و به مراتب بهتر از داشتن يك قبر گران‌قيمت است.

آرامگاه خانوادگي در بهشت زهرا ۲۰۰ ميليون تومان

براي بررسي موضوع ابتدا سري به سايت بهشت زهرا مي‌زنم و قيمت قبرها را در اين سايت مشاهده مي‌كنم. در درجه اول شايد قيمت قبرها ارزان به نظر مي‌رسد يعني ۵۰۰ هزار تومان به ازاي هر قطعه قبر كه البته اين قيمت هر قبر در قطعه جاري است.

به همين نسبت قيمت قبرها در قطعات مختلف يا به اصطلاح فازهاي ديگر فرق مي‌كند تا به قيمت هر قطعه به هفت ميليون تومان هم مي‌رسد، البته در برخي ديگر از قسمت‌هاي بهشت زهرا قيمت قبر به ۲۰ ميليون تومان هم مي‌رسد كه البته اين قيمت سال ۹۴ است.

اما موضوع به همين‌جا ختم نمي‌شود و قيمت قبر در بهشت زهرا از اين رقم‌ها بالاتر هم مي‌رسد و آن زماني است كه كسي بخواهد مقبره خانوادگي داشته باشد، آن وقت است كه قيمت آرامگاه خانوادگي در بهشت زهراي تهران تا ۲۰۰ ميليون تومان هم مي‌رسد.

قيمت قبر گران‌تر از قيمت آپارتمان

در ادامه بررسي‌هاي خود به بررسي قيمت قبر در ساير اماكن معروف تهران مي‌پردازم.
به عنوان مثال آرامستان مجاور امامزاده صالح در تهران يكي از اماكني است كه بسياري از افراد دوست دارند در كنار اين امامزاده دفن شوند اما شايد باورتان نشود كه قيمت قبر در اين آرامستان گاه با قيمت يك واحد آپارتمان لوكس در تهران برابري مي‌كند. گاه حتي قبرهايي را در اين قبرستان مي‌بينيم كه قيمت‌شان از قيمت يك واحد آپارتمان لوكس در يكي از بهترين نقاط تهران هم گران‌تر است.

قبرهايي با قيمت‌هاي چند صد ميليون توماني كه به نظر مي‌رسد هيچ سودي براي ميت بيچاره ندارد و جز فخر‌فروشي براي بازماندگان نتيجه ديگري از آن نمي‌توان ديد.

قيمت قبرها به حدي گران است كه برخي از مسئولان هم به آن انتقاد دارند. به عنوان مثال مجتبي شاكري عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران گفته است: «قيمت يك قبر در امامزاده صالح ۷۰۰ ميليون تومان است.»

اظهارات اين عضو شوراي شهر تهران نشان مي‌دهد كه حتي مسئولان نيز نسبت به قيمت قبر در اماكن مختلف تهران انتقاد دارند اما انصافاً چرا كسي با اين قيمت‌هاي نجومي هيچ برخوردي نمي‌كند.

قبر يك ميليارد توماني در شهرري

اما شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد قيمت هر قبر در قسمت‌هايي از صحن شاه عبدالعظيم، ۶۰۰ ميليون تومان است. آن طور كه خبرگزاري مهر در يكي از گزارش‌هاي خود آورده است: قيمت قبر در قسمت صحن شاه عبدالعظيم، ۶۰۰ ميليون تومان است اما قيمت‌ها بالاتر هم مي‌رود و تا يك ميليارد تومان هم مي‌رسد. اما بايد گفت قيمت ديگر مكان‌هاي حرم هم از ۲۵ ميليون تومان شروع مي‌شود و به ۵۰ ميليون تومان مي‌رسد. اما جولان قبرهاي گران‌قيمت در تهران و شهرري به همين جا ختم نمي‌شود و قيمت قبر در برخي ديگر از قبرستان‌هاي بقاع متبركه و حرم امامزادگان سر به فلك مي‌كشد. به عنوان مثال قيمت هر قطعه قبر در آرامستان امامزاده عبدالله در شهر ري بسيار گران است و افرادي كه بخواهند عزيزانشان را در اين آرامستان دفن كنند بايد ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون تومان بپردازند.

آنان كه به خاك مي‌ارزند، آنان كه در گور مي‌لرزند

اين همه درحالي است كه قيمت هر قطعه قبر در حرم مطهر رضوي در مشهد 102 ميليون تومان است كه البته اين قيمت قبر در قطعات معمولي و عادي بهشت ثامن‌الائمه (ع) در حرم مطهر رضوي است و قيمت قبر در برخي ديگر از قسمت‌هاي اين آرامستان افزايش مي‌يابد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت قبر در آرامستان‌هاي مختلف بالاست و اگر قرار باشد افراد، عزيز از دست رفته خود را در قبرستان غير‌معمولي و در جايي غير از آرامستان عمومي شهر دفن كنند بايد چند ده و حتي چند صد ميليون تومان بپردازند.

شرف‌المكان بالمكين

اين در حالي است كه اسلام به عنوان دين مبين آسماني بر ساده‌زيستي، پرهيز از ريخت و پاش و اسراف و نيز پرهيز از تجمل‌گرايي و چشم و هم‌چشمي و فخر‌فروشي به شدت تأكيد دارد و در برخي از احاديث و روايات اين گونه رفتاها حتي گناه كبيره به حساب مي‌آيد. با اين حال برخي افراد بعد از فوت بستگان خود دست به اقداماتي مي‌زنند كه واقعاً تأسف‌آور است و موجب مي‌شود پيكر مرده‌شان نيز در گور بلرزد.

اينكه براي يك ميت قبري در يكي از آرامستان‌ها به مبلغ 700 ميليون تومان يا در يكي ديگر از آرامستان‌ها يك ميليارد تومان خريداري شود هيچ توجيه شرعي ندارد و به نظر مي‌رسد بهتر اين است كه به جاي خريد اين قبرهاي گران‌قيمت اقدامي براي رفع نيازمندي‌هاي محرومان شود چراكه اين گونه اقدامات علاوه بر اينكه مي‌تواند باعث تقويت و توسعه كارهاي نيك و رفتارهاي خيرخواهانه شود در برزخ و آخرت بيشتر براي ميت سودمند خواهد بود.

در همين ارتباط وقتي با حجت‌الاسلام والمسلمين محمد مولايي كارشناس مذهبي و استاد حوزه علميه صحبت مي‌كنم وي نيز با انتقاد از رواج اين گونه رفتارها مي‌گويد: اينكه فردي به خاطر توانايي مالي كه دارد براي عزيز از دست رفته خود قبر گران‌قيمتي را در يكي از آرامستان‌هاي مهم شهر بخرد در درجه اول كار پسنديده‌اي به نظر نمي‌رسد و افراد مي‌توانند به جاي صرف اين هزينه گزاف به فكر رفع نيازمندي‌هاي محرومان باشند.

وي با بيان اينكه قبر گران هيچ تضميني براي آسايش و آرامش ميت در آن نيست با اشاره به حديث «شرف المكان بالمكين» مي‌گويد: بايد توجه كنيم كه مسئله اصلي اين است كه ميت بايد به خاك ارزش دهد نه خاك به ميت.

وي اضافه مي‌كند: در دين مبين اسلام در خصوص اسراف و تجمل‌گرايي بارها صحبت شده و مسلمانان از اين عمل نهي شده‌اند و بهتر اين است كه افراد به جاي خريد قبرهاي گران‌قيمت كه هيچ سودي براي ميت ندارد به فكر انجام رفتارهاي پسنديده ديگري باشند.

ماجراي قبرها و ملائكه نقاله

اين استاد حوزه علميه در ادامه صحبت‌هاي خود به نكته جالبي نيز اشاره مي‌كند كه شنيدن آن خالي از لطف نيست و براي كساني كه تاكنون اين موضوع را نشنيده‌اند مي‌تواند جالب توجه باشد.

اين كارشناس مذهبي به موضوعي به نام «ملائكه نقاله» اشاره مي‌كند كه اين ملائكه كارشان جابه‌جايي و انتقال ميت است، به اين صورت كه اگر فرد گناهكاري در يك مكان مناسب مانند مجاورت در كنار حرم امام يا امامزاده‌اي دفن شود كه لياقت دفن در اين مكان را ندارد همان شب اول قبر او را به مكان ديگري منتقل مي‌كنند.

وي در ادامه مي‌گويد: عكس اين موضوع نيز وجود دارد و اگر مؤمني فوت كند و او را در يك قبرستان دور افتاده دفن كنند ملائك نقاله به اذن الهي شب اول قبر او را از آن قبرستان به مكاني معنوي و به قبري در مجاورت اولياي خود منتقل خواهند كرد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين مولايي در ادامه صحبت‌هاي خود به احاديثي در اين خصوص اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: امام صادق (ع) مي‌فرمايد «خداوند متعال 70 هزار فرشته خلق كرده كه آنها را ملائكه نقاله مي‌گويند و آنان در تمام روي زمين پراكنده و جنازه‌هاي اموات را مي‌گيرند و در جايي كه مناسب آنها باشد دفن مي‌كنند. حتي آن جنازه‌ها را از داخل تابوت و كفن برمي‌دارند و ديگري را به جاي آن مي‌گذارند به طوري كه شما نمي‌توانيد ببينيد و نه درك كنيد و از قدرت پروردگار هم بعيد نيست.»

وي مي‌گويد: اين حديث در كتاب حيات پس از مرگ نوشته مرحوم شيخ عباس قمي درج شده است.

اين كارشناس مذهبي در ادامه به بيان روايتي در اين خصوص نيز مي‌پردازد و مي‌گويد: از ميثم تمار نقل شده كه به امير المؤمنين حضرت امام علي (ع) عرض كرد فدايت شوم آيا اذن مي‌دهي جنازه برادرم را به سوي مدينه انتقال دهم؟ حضرت فرمود: لازم نيست اگر برادر تو از صالحان باشد بدون اينكه بداني و زحمتي درباره انتقال آن متحمل شوي او را به آن مكان منتقل مي‌كنند.
‌ ‌ ‌
صحبت‌هاي اين كارشناس مذهبي به خوبي نشان مي‌دهد كه آنچه در شب اول قبر، عالم برزخ و دنياي آخرت و حيات پس از مرگ اهميت دارد اعمال خوب و بد انسان‌ها و رفتارهاي آنان در اين دنياست وگرنه قبر گران‌قيمت و چند صد ميليوني، مراسم پرخرج ترحيم و وليمه پرهزينه هيچ سودي براي ميت ندارد. حال اينكه در همسايگي من و شما آدم‌هايي زندگي مي‌كنند كه به دليل بيماري، فقر و نداري شرايط بسيار سختي را تجربه مي‌كنند و رسيدگي به حال محرومان و توجه به آن‌ها براي ميت و حتي براي بازماندگان بسيار سودمند‌تر خواهد بود.

راستي تا به حال فكر كرده‌ايد كه با يك ميليارد تومان پول يك قبر مي‌شود حداقل خانه براي نيازمندان يا زوج‌هاي جوان تهيه كرد. آيا اين كار بهتر نيست؟ شما قضاوت كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کی باعث و بانی این جور کارهاست ...اختلاف طبقاتی ..فقر بدبختی اختلاس رشوه خواری پارتی بازی ووووووووو باز هم بگیم ....

    • مردم

      خاک شد هرکس دراین خاک زیست
      خاک چ داند ک در این خاک کیست
      سرانجام که باید در خاک رفت
      خوشا آنکه پاک آمد پاک رفت

    • جواد

      وقتی قبری گران قیمت فروخته میشه خب کسایی هم هستن که بخرن. مشکل از کسایی هست که قیمت میزارن به این قبرا و میفروشن و معلومم نیست پولش کجا میره.

    • بدون نام

      این همه مراسم برایچی باشه2 روز میان گریه میکنن تمام میشه میرخ فقط ان غدایی که میخواد درست کنه پولشوبده به خیریه من که از سوم وهفتم وغیره بدم میاد حالا فکرنکنین من کافرم من به شخصه اصلا بدم میاد ازاین مراسما به قول نوینده به نان شب هم محتاج

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج