جاباما
۴۴۸۷۸۷
۴۳ نظر
۵۶۲۰
۴۳ نظر
۵۶۲۰
پ

مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان

از مدتی پیش، آل سعود و هم‌پیمانانش در خصوص اقدام متقابل و یا تحرکات نظامی بر علیه ایران هشدار داده‌اند. عربستانی‌ها از هزاران مستشار نظامی بهره می‌برد و با خریدهای میلیاردی از هم‌پیمانان غربی، خود را تقویت می‌کنند. با این وجود به نظر می‌رسد که آن‌ها توانایی تولید و یا حتی مونتاژ ساده‌ترین محصولات نظامی را ندارند.

وب‌سایت گجت نیوز - مصطفی معصوم پور: قدرت نظامی یک مولفه‌ی جدی در توسعه‌ی امنیت ملی هر کشوری است. در کشور ما نیز در یکی دو دهه‌ی اخیر تلاش‌های بسیاری در جهت ارتقای این مولفه انجام شده اما یکی از اصلی‌ترین دشمنان ایران در منطقه، عربستان سعودی است که در سال‌های اخیر اقدامات مخرب و غیردوستانه‌ای را بر علیه کشورمان انجام داده و به نوعی با جمهوری اسلامی ایران قطع رابطه کرده است. اکنون قصد داریم به مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان بپردازیم تا ببینیم در صورت جنگ احتمالی، آیا عربستان توان مقابله با ایران را دارد؟
مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان

از مدتی پیش، آل سعود و هم‌پیمانانش در خصوص اقدام متقابل و یا تحرکات نظامی بر علیه ایران هشدار داده‌اند. عربستانی‌ها از هزاران مستشار نظامی بهره می‌برد و با خریدهای میلیاردی از هم‌پیمانان غربی، خود را تقویت می‌کنند. با این وجود به نظر می‌رسد که آن‌ها توانایی تولید و یا حتی مونتاژ ساده‌ترین محصولات نظامی را ندارند.

در سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران به نوعی در منطقه تنها بود و به تنهایی در مقابل هم‌پیمانان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای آل سعود یعنی آمریکا، فرانسه، آلمان، ترکیه، امارات، بحرین، قطر، مصر، کویت و اردن ایستاده است. همین مسئله می‌تواند یکی از نشانه‌های برتری ایران نسبت به عربستان سعودی باشد. در زمان جنگ تحمیلی نیز تمام کشورهای منطقه و در راس آن‌ها رژیم آل سعود، پشتیبانی تسلیحاتی، مالی و سیاسی سنگینی را از حکومت بعثی صدام حسین داشتند. به بیان دیگر، طی 8 سال جنگ ایران و عراق، عربستان و تمام هم‌پیمانانش در یک کفه‌ی ترازو و ایران در کفه‌ی دیگر ترازو قرار داشت.

مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان

در حال حاضر عربستانی‌ها با خرید تجهیزات به ارزش چند ده میلیارد دلار از آمریکا و داشتن جنگنده‌های فانتوم، F۱۵ و یوروفایتر و تانک‌های آبراز و لئوپارد به یمن حمله کرده، اما حتی با این تجهیزات مدرن نیز نتوانسته به برتری کامل دست پیدا کند. طبق آمار گلوبال فایر پاور و با مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان متوجه چند برتری نزد عربستانی‌ها نسبت به ایرانی‌ها می‌شویم، اما این به معنای ضعیف‌تر بودن ایران در برابر سعودی‌ها نیست.

بودجه نظامی عربستان، 8 برابر بیشتر از ایران است

بودجه‌ی نظامی عربستان تقریبا 8 برابر بیشتر از ایران است؛ اما تفاوت دو کشور اینجاست که تمامی تجهیزات نظامی ایران به صورت بومی و توسط وزارت دفاع و یا سازمان جهاد خودکفایی نیروهای مسلح ساخته می‌شوند ولی عربستانی‌ها حتی در ساخت و مونتاژ یک راکت ساده و یا یک اسلحه‌ی ضد نفر هم از آمریکا و مستشاران نظامی کمک می‌گیرد.

هم اکنون ایرانی‌ها در ساخت بسیاری از تجهیزات نظامی خودکفا هستند. از جمله‌ این تجهیزات می‌توان به انواع اسلحه‌های ضدنفر، موشک‌های ضد زره، سامانه‌های توپخانه‌ای، سامانه‌های رزم زرهی، خودروهای تانک‌بر، موشک‌های دوش پرتاب، سامانه‌های ضدهوایی، انواع رادار، موشک‌های سطح به سطح، سامانه‌های پدافندی، انواع پاترول کرفت، شناورهای موشک‌انداز، مین‌های دریایی، قایق‌های پرنده، انواع پهپاد، انواع جنگنده، سامانه‌های راکتی کوتاه‌برد، ناوشکن، انواع زیردریایی و رادارهای دریایی اشاره کرد. مسولان نظامی ایران مدعی شده‌اند که خود را برای مقابله با امثال آمریکا آماده کرده‌اند و عربستان در حدی نیست که بخواهد تهدیدی برای ما به حساب بیاید. فرمانده‌ی نیروی دریایی سپاه پاسداران در این باره اظهار کرد که عربستان کشوری صد در صد وابسته است و هیچ قدرتی از خود ندارد و به همین دلیل مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان اصلا درست نیست.

عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور عربی در مورد مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان می‌گوید:

«عربستان سعودی بعد از شکست خوردن سیاست‌هایش در سوریه، دو گزینه را پیش رو دارد. یکی ائتلاف با رژیم صهیونیستی و دیگری ائتلاف نظامی با شورای همکاری خلیج فارس که احتمال روی آوردن ریاض به گزینه‌ی دوم بیشتر است؛ اما در آن صورت نیز آل سعود قادر به مقابله با ایران نخواهد بود.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مورد ائتلاف شورای همکاری خلیج فارس عنوان کرده بود که این ائتلاف از نظر دریافت تسلیحات آمریکایی، وضعیتی مشابه ناتو، سازمان ملل و اتحادیه آفریقا خواهد داشت. سردبیر سابق روزنامه القدس‌الوطن تاکید کرد که به احتمال زیاد، عربستانی‌ها هر دو گزینه‌ی پیش رو را انتخاب خواهند کرد. یعنی هم ائتلافی را با سایر کشورهای عربی تشکیل می‌دهند و هم با رژیم صهیونیستی متحد می‌شوند. چرا که مجموع شمار نظامیان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به زحمت به ۲۵۰ هزار سرباز می‌رسد؛ در حالی که شمار افراد ارتش ایران حدود ۵۴۵ هزار نفر برآورد می‌شود و از این نظر در رده‌ی نهم ارتش‌های دنیا قرار دارد.

وی در ادامه افزود که عربستان به تنهایی توانایی مقابله با قدرت رو به رشد ایران را ندارد؛ به ویژه آن که ایران قادر است تا حتی جنگ را به داخل خاک عربستان بکشاند و رژیم آل سعود را در تنگنا قرار بدهد. عبدالباری عطوان در مورد نقش آمریکا در منطقه‌ی خاورمیانه گفت:

«آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به صورت مستقیم وارد جنگ در خاورمیانه شوند و ترجیح می‌دهند تا نقش خود را در پشت پرده بازی کنند.»

مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان

بر اساس آمار گلوبال، عربستان سعودی با داشتن جمعیتی حدود ۲۷ میلیون نفر از ۲۳۵ هزار نفر نیروی خط مقدم، ۲۵ هزار نفر نیروی ذخیره، هزار و ۲۰۰ دستگاه تانک، ۴۳۲ توپ، بیش از ۶ هزار فروند ادوات زرهی، ۲۴۵ فروند جنگنده، ۳۲۲ سامانه موشکی، ۲۲۱ هواپیمای ترابری، ۲۰۴ فروند هلیکوپتر، ۲۲ فروند هلیکوپتر تهاجمی و ۴۰ ناو جنگی برخوردار است.
بودجه‌ی نظامی عربستانی‌ها نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار است و از این نظر در رتبه‌ی بیست و چهارم جهان قرار دارند. آل سعود با بهره‌مندی از بودجه‌ای چند برابر بودجه‌ی نظامی ایران، تمام توان خود را صرف خرید تجهیزات نظامی از کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس کرده است.

ایران نیز یکی از کشورهای مهم و استراتژیک منطقه است که با جمعیت حدود ۸۲ میلیون نفر، بالغ بر ۴۷ میلیون نفر نیروی انسانی آماده به کار دارد. از این میان تعداد ۱.۵ میلیون نفر، هرساله به سن نظامی می‌رسند که ۵۴۵ هزار نفر از آن‌ها، نیروهای حاضر در خطوط مقدم و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دیگر به عنوان نیروی ذخیره هستند.

مساحت ایران ۱ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر است که ۸۰۰ کیلومتر آن خط آبی و ۵ هزار و ۸۹۴ کیلومتر نیز مرز مشترک با کشورهای همسایه است. کشور ما ۲ هزار و ۴۴۰ کیلومتر نیز خط ساحلی دارد. به طور میانگین در ایران سالانه ۶.۳ میلیارد دلار بودجه برای بخش نظامی در نظر گرفته می‌شود که بخشی از آن از طریق فروش نفت به دست می‌آید. با مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان متوجه می‌شویم که ایران از لحاظ تعداد تجهیزات نظامی نسبت به رژیم آل سعود در رتبه‌ی پایین‌تری قرار دارد اما شاخص‌های امنیت ملی ایران در مقایسه با عربستان، تکامل‌یافته‌تر است. در ادامه جدولی را از مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان مشاهده می‌کنید.

جدول مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان

مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان
مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان
مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان در بخش تانک، جنگنده و توان موشکی

در حوزه‌ی صنعت تانک، ایران از انواع تانک‌های ذوالفقار، صمصام، مبارز، تی ۷۲، تیام و چیفتن مدرن استفاده می‌کند که همه‌ی این‌ها ساخت خود کشور است و یا حداقل توسط مهندسان داخلی، بهینه‌سازی می‌شود. اما در سوی دیگر، عربستانی‌ها از تانک‌های آمریکایی آبرامز استفاده می‌کند و کاملا وابسته هستند.

تفاوت دیگر نیروهای نظامی ایران با رژیم سعودی در ساخت جنگنده‌هاست. ایرانی‌ها در سال‌های اخیر جنگنده‌های زیادی را مانند صاعقه، آذرخش و قاهر ۳۱۳ تولید می‌کند؛ در حالی که سعودی‌ها تنها به خرید جنگنده‌های پیشرفته از انگلیس و آمریکا اکتفا می‌کنند.

اما در بخش توان موشکی، دو کشور به هیچ عنوان قابل قیاس نیستند. ایران به دلیل تولید و توسعه‌ی دانش موشکی در نیروهای مسلح، قوی‌ترین یگان موشکی منطقه را در اختیار دارد. جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از انواع موشک‌های زمین به زمین، ساحل به دریا، زمین به هوا، هوا به هوا و هوا به زمین، پتانسیل زیادی را برای جلوگیری از هرگونه حمله‌ی نظامی ایجاد کرده است. توان موشکی ایران در حدی پیشرفت کرده که امروزه انبارهای موشکی و تونل‌های طویلی از موشک‌های آماده پرتاب داریم و به گفته‌ی جانشین فرمانده کل سپاه، برای موشک‌های جدیدی که تولید می‌شوند دچار کمبود فضا هستیم.

مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان

چندی پیش در یکی از برنامه‌های شبکه‌ی CNN، سه کارشناس عربستانی ادعا کردند که می‌توانند در ۴ تا ۶ ساعت، آسمان ایران را تصرف کنند. پس از آن کالین پاول، وزیر امور خارجه‌ی اسبق آمریکا روی خط تلفن آمد و پس از خنده‌ای تمسخرآمیز گفت:

«نه نه ، من این‌طور فکر نمی‌کنم. صحبت‌های شما بیشتر شبیه به جوک و شوخی است. اگر ایران مستقیم با شما وارد جنگ شود، شما حتی فرصت پیدا نمی‌کنید که تلفن را بردارید و از ما تقاضای کمک کنید. پس ایران را با یمن یا سایر کشورهای منطقه مقایسه نکنید.»

گزارش نشریه آلمانی در مورد مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان

نشریه‌ی آلمانی فرانفورتر آلگماینه نیز در گزارشی به مقایسه‌ قدرت نظامی ایران و عربستان پرداخته است. به گزارش این نشریه، ایران دارای نیروی انسانی عظیمی است اما عربستان با توجه به بودجه‌ای که برای بخش نظامی‌اش در نظر می‌گیرد، از فناوری و تجهیزات بیشتر و بهتری برخوردار است. این نشریه مدعی شده که در یک جنگ عادی و کلاسیک، احتمالا ایران در برابر رقیب خود شکست خواهد خورد، اما در یک جنگ نامتقارن می‌تواند آن را جبران کند.

این روزنامه‌ی آلمانی به هجوم ایرانی‌ها به سفارت عربستان در تهران اشاره کرد و افزود که این برای اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. در سال ۱۹۸۷ میلادی و در هفتمین سال جنگ ایران و عراق که در آن عربستان از رژیم بعثی حمایت می‌کرد، روابط ایران و سعود‌ی‌ها به پایین‌ترین نقطه‌ی خود رسید. در این زمان، بیش از ۴۰۰ زائر ایرانی در مراسم حج کشته شدند و ایرانی‌ها، رژیم آل سعود را مقصر این فاجعه می‌دانستند. پیش از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی، دو کشور روابط نسبتا خوبی داشتند و وجود دشمنان مشترک مانند شوروی و حکومت جمال عبدالناصر در مصر، این دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرده بود. در سال ۱۹۷۶، اولین شکاف بین آن‌ها بر سر قیمت نفت ایجاد شد و سه سال بعد و با انقلاب جمهوری اسلامی و سپس جنگ تحمیلی صدام حسین علیه ایران به کلی روابط دو کشور از هم گسسته شد.

تحلیل‌گر نشریه فرانفورتر در ادامه به ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۹۸۹ اشاره کرد که پس از آن کمی یخ این روابط شکسته شد. محمد خاتمی نیز در سال ۱۹۹۷ جانشین وی شد و روابط دو کشور را تا سطح یک توافق‌نامه‌ی امنیتی دوجانبه افزایش داد.

مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان

در سال ۲۰۰۳ میلادی آمریکا بر خلاف توصیه‌ی عربستان، صدام حسین را سرنگون کرد و ایران رشته‌ی امور را در بغداد به دست گرفت. دو سال بعد نیز در سال ۲۰۰۵، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شد و این اتفاقات دوره‌ی جدید اختلافات ایران و عربستان را آغاز کرد.

عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۵ وارد جنگ با یمن شد که آزمایش ارتش بی‌تجربه‌ی سعودی یکی از اهدافشان در این نبرد بود. ارتش عربستان، ارتش مدرن و مجهزی است اما آخرین ماموریت رزمی آن‌ها در سال ۱۹۹۱ بود که این کشور در ائتلاف آزادسازی کویت در جنگ خلیج فارس وارد نبرد شد. آنتونی کوردزمن، کارشناس آمریکایی مسائل خاورمیانه ارزیابی خود از ارتش عربستان را این‌گونه شرح داد:

«سعودی‌ها چند برابر ایران برای مجهز کردن ارتش خود هزینه می‌کنند. آن‌ها تنها در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، سلاح‌هایی به ارزش ۹۰ میلیارد دلار را از آمریکا و انگلیس خریدند. نسخه‌ی مدرن جنگنده‌ی F۱۵، هلیکوپترهای جدید آپاچی، بلک هاوک و ۳۵۰F MD از جمله تجهیزاتی بودند که عربستانی‌ها خریداری کردند.»

ایران نیز از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ از کشورهای روسیه و چین، سلاح‌هایی به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار را تامین کرده است؛ در حالی که سعودی‌ها در همین فاصله حدود ۲۳.۵ میلیارد دلار را صرف خرید سلاح کرد.

تجهیزات نظامی ایران قدیمی هستند

کتاب موازنه‌ نظامی 2015 که از سوی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک انگلیس منتشر شد، در مورد مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان نوشت که ایرانی‌ها نیروی بیشتری دارند اما تجهیزاتشان تا حد زیادی قدیمی هستند. از سوی دیگر عربستانی‌ها از فناوری و تجهیزات بهتری برخوردارند.

نیروهای مسلح دریایی از تفاوت و نابرابری‌های کمتری برخوردار هستند. ایرانی‌ها دارای تفنگداران دریایی و زیردریایی بیشتری هستند و در مقابل نیروی دریایی عربستان، دو برابر ایران ناوشکن و هلیکوپتر دریایی را در اختیار دارد. ایران با 54 قایق گشت‌زنی مجهز به موشک‌های ضد کشتی این کمبود را جبران می‌کند و به این ترتیب به نظر می‌رسد که ایران برتری نامتقارنی در دریا دارد.

مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان

از نظر نیروی هوایی نیز عربستان سعودی با ۳۱۳ جنگنده‌ی مدرن آمریکایی در برابر ۳۳۴ هواپیمای منسوخ شده‌ی ایران مانند سوخو ۲۴ روسی، برتری فناوری قطعی دارد. در نتیجه ایران تلاش می‌کند تا با یک برنامه‌ی موشکی، این عقب‌ماندگی را جبران کند.

در نتیجه شاید قدرت تجهیزاتی و نیروی هوایی ایران نسبت به عربستان سعودی، کمتر و عقب‌مانده‌تر باشد، اما کشور ما یگانه قدرت موشکی منطقه است که در صورت بروز هرگونه تهدیدی، پاسخی دردناک را به دشمنان خواهد داد. در پایان ذکر این نکته لازم است که هدف از ارائه‌ی این مطلب، تنها مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان بوده و امیدواریم هیچ جنگ و خون‌ریزی و کشتاری در دنیا صورت نگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرهاد گلچین

      با تشکر از این مقاله به واقع ژورنالیستی و حرفه ای که با تمام موانع و حساسیتها در کل بی طرفانه و واقع گرایانه بود.ممنون از اطلاعات خوب و دقیقتان.
      'به نظر این بنده حقیر و با توجه به اینکه قصد توهین و جسارت به هیچ کشور و طایفه و نژادی را ندارم،،فکر میکنم بزرگترین نقطه برتری ما ایرانیها در نوع نبوغ و نگرش ما به معقوله وطن و وطن پرستی میباشد،البته مسلما در قرن 21 و با وجود تمام اسلحه های متعارف و نامتعارفی که به راحتی توازن هرگونه داده ای را به هم میزند که میتواند ملاک باشد اما باز همیشه استقامت و شیوه تفکر و البته تجربه بزرگترین عامل هر پیروزی میباشد'به انید روزی که حتی صحبت از جنگ و نبرد هم فراموشمان شود.ممنون

    • بدون نام

      سلام.میخاستم بگم که جنگ 8 ساله قدرت ایران رو کاملا نشون میده.تازه الان که کلا ایران انواع سامانه های موشکی رو داره حتی اس 300 و اس 400 و انواع موشک های جدید ساخت داخل

    • MohammadEnrique

      ممنونم خیلی مقاله ی عالی بود تا آخر خوندم

    • رضا حسنوند

      مگه ما سی سال پیش با دست خالی با ده کشور برتر دنیا مبارزه نکردیم...هواپیماهای پیشرفته صدام اون زمان هیچ غلطی نکردن تا برسد به امروز که شرایط کاملا متفاوت است....درود از مقاله خوبتان

      پاسخ ها

      • Asad

        دوست گرامی ضمن احترام به نظر شما ولی... ولی ما همچین دست خالی نبودیم
        1- ما اولین نیروی هوایی اسای را داشتیم
        2- م ا اولین نیروی دریایی اسای را داشتیم
        3- ما ششمین نیروی زمینی را داشتیم
        چنانچه جنگ در همان روزها و ماههای اولیه را با قدرت تمام تمام می کردیم و دچار فرسایش نمی شدیم کاملا مقتدرتر می بودیم
        محض اطلاع ارتش ما در طول 2 ماه از جنگ گذشته نیروی دریایی کل اعراب را زمینگیر می کند کمااینکه نیروی دریایی عراق را نابود کرد.
        در همان ماه اول جنگ توان هوایی عراق را به زیر 30 درصد رساند و نابود کرد کمااینکه در سال 66 عراق با کمک فرانسه و انگلیس و شوروی و امریکا نیروی هوایی خود را بازسازی کرد.
        البته در طرح موازنه غربیها به ایران هم کمک کردند
        ما فقط موشک نداشتیم !!! چون به ان نیاز و احتیاجی احساس نمی شد حالا چرا واقعا مغز ادم هنگ می کنه...
        البته در حال حاضر با توان موشکی ما اسمان را فقط به استلاح سرخ می کنیم و عملا در اسمان حضور نخواهیم داشت.

    • مسیح

      خداوکیل.
      این چه وضعیته اخه با یک کشور درست مقایسه.
      ما عربستان مثل زرات خانه خودمون میدونیم.
      هر وقت جنگده جدید بخوایم عربستان میگیریم همه اون چیزهای که از امریکا خریده میاریم ایران خودمون استفاده میکنیم..عربستان برای ما حکم زرات خانه ذخیره ایران داره.که هر وقت بخوایم تو یک روز عربستان میگیریم همه سلاح و هواپیماش میاریم ایرانیم که کم نیاریم.
      اخه مقایسه داره با ایران.
      لطفا کشور ادمی را برای مقایسه انتخاب کنید.
      یه اب شیرین کن داره عربستان میزنیمش با یک موشک بعد 1 ماه دور تا دورش محاصره میکنیم از تشنگی میمیرن.بدون حکی یک گلوله کل عربستان میمیرن دیدید.
      لازم نیست هواپیما ببریم.خلاص

      پاسخ ها

      • آرش

        فکر کنم شما زیاد بازی میکنی، دوست عزیز اینا که گفتی همه تخیلاته، آدم عاقل هیچ زمانی دشمن رو دست کم نمیگیره و در عمل نشون میده که برتره، این صحبتهای شما حتی رو کاغذ و نقشه و اعداد وارقام هم چنین نتیجه ای رو نمیده

      • پیمان

        دوست عزیز کمی واقع بین باشید. مثل اینکه شما خبر ندارید عربستان با پاکستان هم پیمان نظامیه و ارتش پاکستان با بمب اتمی که داره بالاتر از ایرانه. پس این قدر ها هم همه چیز رو ساده نگیرید.

    • مهدی

      خیلی بدم میاد از این جمله که در مقایسه با تجهیزات نظامی روز و پیشرفته میان میگن ما آدم زیاد داریم .آخه مگه آدم سلاحه اگه قرار باشه از آدم به عنوان سلاح استفاده شود پس تجهیزات و امکانات برای چی هست؟خیلی کار بدی هست که در مقابل، جون آدم رو میارن و بعدش هم میگن اینقدر کشتند از ما.

    • بهزاد

      به نظر من الان جنگ به نفع کشوری نیست اونهم جنگ رو در رو.عربستان اگه میدونست میتونه ایران رو زمین گیر کنه تاالان کرده بود.تصحیلات مهم هستن اما عقل خیلی مهمتره

    • بدون نام

      عربستان اف ۲۲ نداره ' نصف اطلاعات گفته شده غلط

    • بدون نام

      مرگ بر عربستان

    • دوست

      ب نظر من،تنها چیزی ک مارو از عربستانو بیشتر کشورهای عربی جدا میکنه وطن پرستیه...فک نکنم وقتی ب خاکمون تجاوز بشه مثل عربا گله گله مهاجرت کنیم،امکان نداره زن و بچه هامونو ول کنیمو خودمون فرار کنیم مثل کاری ک بیشتر عراقیا کردن،من حاظرم خانوادمو خودمو بکشم ولی نزارم دستشون ب ناموسم بخوره...حاظرم سانت ب سانت بدنمو ببرن تا تموم بشم ولی هموطنام زیر دست دشمن نباشن...همه ما ایرانیا اینطورییم،و تقریبا تنها راه متحد نگه داشتنمونو بالا بردن آستانه تحملمون یا جنگه،یا ترسوندنمون از ی جنگ قزیب الوقوع واهی...مثل همین دوره!!!!

    • helen

      اول از نظراتون خیلی خوشحال شدم ولی وقتی املای کلماتی مثل (زرات خانه،حاظرم،تصحیلات، استلاح،)رودیدم متوجه شدم چندتاتون نظامیه وبقیه ازجنگ بین دوکشور اونهم با این فاصله جغرافیایی چیزی نمیدونین منم دست کمی ازهمه ندارم ولی یه خورده باید(با کیاست تر باشیم)ببخشیداگه بد گفتم! مدیر محترم سایت هم انشاء الله نظرمو می پخشونه

    • یک ایرانی

      این تحلیل ها دروغ و بی پایه و اساس هستش در مقایسه قدرت نظامی ایران و اسرائیل یک سایت اعلام کرد که تعداد جنگنده های ایران بیش از 460 فروند هست اما تو این تحلیل میگن 137 فروند شاید برخی صنایع نظامی ایران از کشور های غربی قدیمی باشه اما نمیشه هوش ذکاوت ایرانیا رو نادیده گرفت کمااینکه دارم رشادت های حاج قاسم و نیروهاش و تو عراق و سوریه میبینیم که چطور جنگ رو مدیرت میکنن در ضمن ایران در بین کشور های جهان مقام 21 م رو داراست به لحاظ نظامی و کل پایگاه های آمریکای جنایت کار در تیر رس مو شک های ایرانی هست

      پاینده پیروز باد وطنم

    • ع ر

      به نظر من جنکک کشور را سالها به عقب میبرد حتد اکر ما پیروز ان باشیم

    • ع ر

      به نظر من جنک کشور را سالها به عقب میبرد حتی اکر ما پیروز ان باشیم وجز ویرانی وبد بختی وکشتن انسانهای بیکتاه

    • عسل

      امیدوارم که ایران باکمک روسیه بتوند تودهنی مهکمی به امریکا اسرائیل عربستان عراق وامثال اون بزنه

      پاسخ ها

      • امیر

        آخه از روسیه مورد اعتماد تر پیدا نکردی

    • ارمین

      همه خوبن

    • ارمین

      به امید پیروزی یاران عمر

    • ایرانی

      باسلام خدمت دوستان عزیز
      امید است که بین مسلمانان و همسایگان صلح وصفا باشد
      زیرا از جنگ چیزی عاید ما نمی شود و تنها تیشه به ریشه خود میزنیم
      بدون تعصب و یک انسان واقعی بودن سخت هست

      اما در رابطه با قدرت نظامی

      هیچکسی منکر این نمی تواند باشد که کشور عزیز ما توان نظامی خاص خود را دارد

      از همه مهمتر .تجربه یک جنگ 8 ساله را دارد
      اما این را بدانید که عربستان تنها نیست
      گرو های افراطی که در سر تاسر دنیا پخش هستن
      تعداد آنها بالای 300 هزار نفر هستند که هر کدام بمب متحرک هستن
      پاکستان .مصر .سودان . اردن . لیبی و حتی عراق می توانند علیه امنیت ملی ایران عمل کنن
      پس لطفا از روی احساسات و هیجانی صحبت نکنید
      ما توانمان همیشه در دفاع بوده و این بخاطر لطف خداوند و در احقاق این مقوله هست که خداوند ناصر و یاور مظلومان است .
      ما نباید اشتباه کنیم
      دوستان جو گیر شدن خیلی چیز بدی است
      در کشور
      متاسفانه این واقعیت مشهود هست که در محاسبه نیروهای خود بعضی وقتها اشتباه میشود .
      ممکن به هر دلیلی این افراد از جمله گرو های جدایی طلب . منافقین و غیره توان داخلی ما را تضعیف کنن. اینها گروه هایی هستن که سالها منتظر فرصت مناسب هستند.

    • مهر دادار

      جنگ ایران با عربستان جنگیه که همه چیزشون با هم متفاوته جنگ بیسار ناخوشایندیه عربستان برتری هوایی داره ایران موشک نیروی دریایی عربستان در خلیج فارس خیلی خطرناکتر اونه که فکرش رو کنیم نیروی انسانی ایران بیشتره ایران توان نظامی داخلی داره عربستان بهترین تجهیزات رو میخره بیاید عربستان با کشور های دیگه ممکنه وارد جنگ بشه ممکنه کمک بگیره اینرو میخوام بگم کشور ما همیشه دشمن داشته خیلی بسیار.کشور ما در عمل باید خیلی قوی بشه کشور اول جهان تموم افراد ایران باید از لحاظ علمی و بدنی قوی بشن باید هر چه سریعتر اینکار رو بکنیم.تغییرات لازمه.

    • رحمت عیدی

      دکترین نظامی ایران جنگ نا همتراز است با مفهومی بسیار گسترده و پیچیده و منحصر بفرد،مولفه های قدرت نظامی ایران با این دکترین خاص جهانی و در تراز قدرتهای جهانیست که باعث یک بازدارنگی بسیار جدی شده است که حتی قدرتی مثل آمریکا جرات رویارویی ندارد،کشور ما مردم ما رهبر ما ایدئولوژی ما قدرت ما خاص است به برکت اهل بیت و خاصه آقا امام زمان.حال خود بخوان حدیث این مجمل

    • بدون نام

      ایران رو نمیشه با هیج کشوری مقایسه کرد .اگه آمریکا میتونست غلطی بکنه تا الان کرده بود.این رو در جنگ ۸ساله دیدیم.

    • الف سین

      جنگ ایران و عربستان فقط به نفع اسراییله.
      نفع ایران دوستی با همسایه هاست. مگه جنگ ایران و عراق پیروز داشت که این جنگ داشته باشه. فقط یک صلح پس از هشت سال ویرانی دو کشور. البته باید توان نظامی کشور در حدی باشه که کسی فکر تجاوز به سرش خطور نکنه. به اصطلاح هزینه های جنگ برای دشمنان از منافعش بیشتر باشه.

    • حسام

      سلام بر غیور مردان کشور عزیزمون ایران.برادران اینجا ایرانه،اینجا زادگاه غیور مردانه،عربستان،امریکا،اسراعیل و...سالهاست منتظر فرصتین که بتونن یه ضربه کوچیک به ایران بزنن نتونستن،چون ما مردانی چون حاج قاسم داریم،چون پشتوانه ای چون سید علی پشتمونه،ما که چیزیو نمیبینیم جوونهایی هستن که شبو روز دارن تلاش میکنن که ما امنیت داشته باشیم.هشت سال نیروهای نظامیمون جنگیدن وقتی کمبود نیرو داشتیم مردم خودشون رفتن خط مقدم جنگیدن بازم اگه اتفاقی بیفته هممون میریمو میجنگیم برا ناموسمون برا وطنمون،میشیم سرباز سید علی،تا وقتی که جوونامون عاشق سید علیو حاج قاسمن و یه یاری امام زمان،به ولله که عربستان سهله کل دشمنامونم جمع بشن هیچ غلطی نمیتونن بکن

      من یه جوونم،کاری به هیچ چیز ندارم ولی وای به روزی که خامنه ای حکم جهادم دهد......

    • سید محمدرضا

      به نام خدا
      روزی که آمریکا کشور ایران را تحدید نظامی می نمود.رهبر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی ره.مسئله ای را مطرح نمود درمورد جنگ آمریکا وویتنام.ایشا ن فرمودند.نه ایران از ویتنام ضعیف تره و نه آمریکا قوی تر از آن زمان یعنی رودروی با ویتنام می باشد.در جایی دیگر که ایران در جنگ با صدام تنها بود وبرعکس تمام دنیا از صدام از هر نظر حمایت می نمودند.حضرت امام خمینی ره فرمودند.که اگر تمام دنیا مارا محاصره نطامی نمایند .ما فرزند کربلا هستیم .ودر مقابل دشمنان تا شهادت پیش میرویم.و اگر دنیا مارا محاصره اقتصادی نماید.مافرزند رمضانیم وروزه گرفتن را پیش می گیریم.حال که عربستان قوی تراز آمریکا نمی باشد.و ایران ضعیف تر از یمن نمی باشد.در ضمن با پیروی از قرآن واهل بیت.و باداشتن رهبران مقتدرکه پشتوانه های فرهنگی انقلابی همانند حضرت امام خمینی ره وحضرت اقا آیت الله خامنه ای ومردم دلیر شهید پرور ایران نباید شک کرد.که دست خالی هم می توان با وحدت کلمه مثل گدشته به حول قوه الهی سر بلند و پیروزباشیم.

    • کامران

      امیدوارم اگ بین ایران و عربستان جنگ بشه ایران ی درس بزرگ به این عربا بده
      چون حقیقتش شکست ایران تو جنگ قادسیه بدجور منو ناراحت کرده

    • محمد

      هیچ کسی از سلاح های نظامی ایران خبر نداره در ضمن اگه عربستان فایده ای برای جهان نداره جز نفت و خرما پس هرکشوری ممکن با ایران همکاری کنه تا نفت اونجا را بدست بیاره ما ایرانیا اشتباه میکنیم که میریم حج چون عربستان با پول خودمون برا خودمون شاخ و شونه میکشه تازه منت هم میزاره بعد با همون پول میاد کشور های اسلامی رو تار و مار میکنه برای مثال یمن

    • پاک نویس

      وقتی صدام با حمایت شوروی وعربها و۴۲کشور جهان با ایران جنگید کدام پیروز شد؟

      پاسخ ها

      • رضا

        حد اقل من یادم میاد وقتی قطعنامه را پذیرفتیم سربازانمان دیگر پوتین برای پوشیدن نداشتند .

    • بردیا

      جنگ با عربستان از دو جهت دیده می شود این که می گن مثل آب خوردن عربستان را شکست می‌دهیم اما جنگ با عربستان یعنی جنگ با اتحادیه ی اعراب یعنی جنگ با ۱تا مشخص نیست چند گروه تروریستی موجه شدن با پاکستان اینگلیس فرانسه و آمریکا بعد هم روسیه مثل جنگ قبل دستمان را خالی می‌کند و دوباره کشور و باید با چنگ و دندون نجات بدیم

    • رامین

      ایران خیلی قوی است من خوشحالم که ایرانی هستم ایران در زمان باستان هم خیلی قوی بود ودر این زمان همقوی است

    • بدون نام

      ننگ و بيچارگي عربستان در حديست كه : عليرغم آنهمه خريد تسليحاتي ميلياردها دلاري از امريكا ، عربستان هرچه به ترامپ التماس كرد كه تعدادي جنگندهء إف ٣٥ به سعودي بفروشه ، ترامپ صريحا اعلام. كرد شما عرضهء استفاده از إف ٣٥ رو نداريد !! اين بيچاره ها ميخواستن يمن فقير وفاقد تجهزات جنگي رو كه برخي از نيروهاي رزمندهء يمني پابرهنه وبعضيهاشون با دم پائي در سنگلاخهاي داغ و سوزان يمن ، دمار از روزگار نيروهاي تا دندان مسلح سعودي در آوردن ! در برابر دليرمردان ايراني چه غلطي ميخوان بكنند ؟

    • ود

      هه هههه اقایون خانومها هیچ دردی بدترازدردجهالت نیست متاسفم براتون

    • ود

      به جای جنگ جنگ کردن به داد ملت برسید ،گوجه کیلویی 18000هزارتومن!!!!! آخه لاستیک جفتی17000000میلیوووووون تومن

    • ایران

      شما زیاد حرص ما جاهلارو نخور آقای عاقل

      .مرتفتی.

    • بدون نام

      لطفا ارتش ایران رو بایک ارتش درست وحسابی مقایسه کنید

    • بدون نام

      ما اگه قدرت نظامیم نداشته باشیم در عوض غیرت داریم که خیلی از کشورا تو خوابشونم ندیدن

      پاسخ ها

      • علی

        یعنی بقیه بی غیرت هستن؟؟؟؟؟؟؟؟

    • محمدعلی

      اگه عربستان میدونست از ایران بالا تره ایرانو میگرفت که......

    • بدون نام

      وقتی میگم زلزال تو عربستان زلزله میاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج