۴۴۸۸۷۲
۵ نظر
۵۰۱۳
۵ نظر
۵۰۱۳
پ

قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...

مالزی مانند دو همسایه دیگرش یعنی تایلند و اندونزی، مقصد مشهوری برای گردشگران نیست.اما اگر دقیقتر نگاه کنیم، مالزی کشوری را می بینیم که دارای تاریخ غنی، مردمی جذاب و غذاهایی خوشمزه است.

برترین ها: مالزی یکی از گوهرهای پنهان آسیاست.این کشور اغلب اوقات نادیده گرفته می شود و به اندازه کشور همسایه خود یعنی سنگاپور، اعتبار اقتصادی ندارد. مالزی مانند دو همسایه دیگرش یعنی تایلند و اندونزی، مقصد مشهوری برای گردشگران نیست. اما اگر دقیقتر نگاه کنیم، مالزی کشوری را می بینیم که دارای تاریخ غنی، مردمی جذاب و غذاهایی خوشمزه است.

در ادامه برخی از نکات شگفت انگیزی که اکثر مردم در مورد مالزی نمی دانند را ذکر کرده ایم:

این کشور یکی از متنوع ترین کشورهای آسیاست

طبق آخرین آمار سازمان سیا حدود نیمی از جمعیت 31 میلیونی مالزی، از نژاد مالایی هستند. 23 درصد از جمعیت مالزی را چینی ها و 7 درصد آن را هندی ها تشکیل می دهند.

۱۲ درصد باقی مانده را افرادی از صدها گروه بومی، از جمله گروههای بومی مستقر در دو ایالتی که در جزیره برونئو قرار دارند، تشکیل می دهند. اسلام، دین رسمی مالزی است و طبق قانون، همه مالایی ها مسلمان هستند. طبق آمار سازمان سیا، حدود ۶۱ درصد از جمعیت این کشور مسلمان هستند و پیروان ادیان دیگر یعنی بودیسم، مسیحیت و آیین هندو در رده های بعدی جمعیتی قرار می گیرند.

تنوع موجود در مالزی، ترکیب بی نظیری از ادیان، غذاها، زبانها و فرهنگها را شکل داده است.
قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...

مالزی سیاست هایی برای جبران بی عدالتی های نژادی گذشته وضع کرده است ... که به نفع نژاد غالب این کشور می باشد

تاریخ مالزی مملو از تنش های قومی است که سیاست های این کشور را تحت تاثیر قرار داده اند.

شورش مرگباری در سال ۱۹۶۹ رخ داد، منجر به شکل گیری سیاست اقتصادی جدیدی در این کشور شد. اقداماتی از سوی دولت مالزی و با هدف کاهش نابرابری میان مالایی ها و طبقه ثروتمندتر چینی ها صورت گرفت. این یک نمونه نادر از برنامه های سیاستگذاری برای جبران بی عدالتی های نژادی گذشته است که به نفع نژاد اکثریت این کشور می باشد.

امروزه، مالایی ها برای وارد شدن به دانشگاه، راه اندازی کسب و کار، و خرید خانه، کمتر از هموطنان چینی - مالزیایی و هندی - مالزیایی خود با موانع مختلف روبرو می شوند.

طبق گزارش اکونومیست ۷۱ درصد از مردم مالزی اقدامات مثبت دولت در راستای رفع بی عدالتی های نژادی گذشته را "منسوخ شده" می دانند و مایلند آن را با یک "سیاست مبتنی بر شایستگی" جایگزین کنند.
قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...

هیچ کس نمی داند انتخابات بعدی چه زمانی برگزار می شود

برخلاف ایالات متحده، انتخابات مالزی برای یک روز خاص برنامه ریزی نشده است، و هیچ کس نمی تواند بگوید انتخابات بعدی دقیقا چه زمانی برگزار خواهد شد.

قانون اساسی مالزی ایجاب می کند حداقل هر پنج سال یکبار ، یک انتخابات فدرال در این کشور برگزار شود. اما، نخست وزیر این کشور می تواند با انحلال پارلمان، انتخابات زودهنگام برگزار کرده و روز برگزاری انتخابات را تحت کنترل خود درآورد.

در سال ۲۰۱۳، یعنی سالی که آخرین انتخابات مالزی برگزار شد، بسیاری از مردم مالزی از این می ترسیدند که نخست وزیر این کشور، نجیب رزاق، تصمیم بگیرد انتخابات را در تعطیلات آخر هفته برگزار کند، و به این ترتیب تلاش کند مشارکت حامیان پرشمار ائتلاف اپوزیسیون را سرکوب نماید. اما این اتفاق نیافتاد. البته حزب حاکم با اختلاف بسیار کم و با یک تصمیم بحث برانگیز به پیروزی رسید.

از زمان استقلال مالزی در سال 1957، یک ائتلاف سیاسی بر این کشور حاکم بوده است.
قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...

پنانگ، پایتخت غذاهای خیابانی آسیاست

یکی از ایالتهای مالزی به نام پنانگ، و خصوصا مرکز آن شهر جورج تاون، به عنوان یکی از بهترین مکانهای صرف غذاهای خیابانی در آسیا شناخته می شود.

اگر در خیابان های شهر جورج تاون قدم بزنید، از کنار صدها فروشنده دوره گردی رد می شوید که همه چیز عرضه می کنند؛ از سمبوسه گرفته تا ماکارونی های تند و تا کندُل، دسری که از ژله علف شیرین و شیره نارگیل تهیه می شود.

غذاهای سرو شده در پنانگ، به شدت تحت تاثیر بابا نیونیا قرار دارد؛ بابا نیونیا یکی از گروههای منحصر به فرد است که غذاهایش ترکیبی از غذاهای چینی، مالایی، تایلندی و سایر گروههای جنوب شرقی آسیا می باشد.

بشقاب ویژه آنها، آسام لاسکا است : یک کاسه رشته فرهنگی برنج ابریشمی، که در قالب یک سوپ ترش و تند پخته شده و با ماهی که در تمبر هندی خوابانده شده، سرو می شود. ترکیبی از پیاز، آناناس، نعناع، زنجبیل و رب میگو نیز روی آن ریخته می شود. رای دهندگان نظر سنجی Go Poll شبکه CNN در سال ۲۰۱۱، این غذا را یکی از ۵۰ غذای برتر جهان نامیدند.
قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...

بزرگترین گل جهان در مالزی رشد می کند

مشهورترین گیاه مالزی، گل رافلزیا است. این گل با شکوفه هایی که می توانند تا قطر بیش از یک یارد (هر یارد معادل ۹۰ سانتی متر است) باز شوند. عنوان بزرگترین گل جهان را به خود اختصاص داده است.

وقتی این گیاه گل می دهد، گل آن بوی متعفنی از خود منتشر می کند که باعث شده نام مستعار "گل جسد" را بر آن بگذارند. این بو مگس ها را به سمت گل جذب کرده و این مگس ها گرده های گل را به اطراف منتقل می کنند.

گلهای رافلزیا عموما در جنگلهای انبوه جزیره برونئو رشد می کنند. مالزی یکی از ۱۷ کشور جهان است که دارای حیات وحشی "با تنوع زیستی فوق العاده زیاد" می باشد.
قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...


"پادشاه میوه ها" در مالزی رشد می کند - اما بسیاری از مردم نمی توانند آن را بخورند

دورین، احتمالا یکی از دو قطبی ترین میوه های جهان است. در مالزی و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا آن را به نام "پادشاه میوه ها" می شناسند . اما بوی آن به شدت تند از و در بسیاری از هتل های مالزی استفاده از آن ممنوع می باشد.

ریچارد استرلینگ، کارشناس غذا است و بوی این میوه را "ترکیبی از بوی خوک، پیاز و سقز با چاشنی بوی یک جوراب ورزشی" توصیف میک ند.

این گیاه پوست سفتی دارد و باید به طرز ماهرانه ای با استفاده از یک چاقوی تیز قطعه قطعه شود تا گوشته داخل آن را ببینیم. طعم شیرین آن ، ترکیبی شگفت انگیز از طعم آناناس، پیاز، کارامل، بادام ، کره و پنیر است.

آنتونی بوردین می گوید "با خوردن این میوه دهانتان بویی می گیرد که گویا از مادربزرگ مرده خود یک بوسه فرانسوی گرفته اید".

دورین میوه ای بسیار جالب است. اهالی مالزی، وقتی می بینند این میوه دست خارجی ها را در اولین برخورد نیش می زند، خیلی لذت می برند.
قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...
بهترین بدمینتون باز جهان اهل مالزی است

لی چونگ وی، بهترین بدمینتون باز جهان در ده سال گذشته است.
در جدول رده بندی فدراسیون جهانی بدمینتون، او رتبه ۱ را دارد و برای ۱۹۹ هفته متوالی، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ صدر این جدول را حفظ کرده است. لی در سه دوره اخیر المپیک مدال نقره کسب کرده و دو بار به حریف چینی خود، یعنی لین دان، باخته است. رقابت میان لی و لین، بهترین رقابت تاریخ بدمینتون نام گرفت.
هر چند که فوتبال محبوب ترین ورزش مالزی است، اما از زمانهای دور تا به امروز بدمینتون غالب ترین ورزش مردم این سرزمین بوده است. بازیکنان بدمینتون هشت مدال از یازده مدال تاریخ المپیک این کشور را کسب کرده اند.

قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...
در این کشور ممکن است به خاطر داشتن ماری جوانا محکوم به مرگ شوید
مالزی یکی از سختگیرانه ترین و دقیق ترین قوانین جهان در زمینه حمل مواد مخدر را دارد. از جمله این قوانین می توان به حکم اعدام برای داشتن مقدار زیادی از برخی مواد خاص اشاره کرد.
طبق "قانون مواد مخدر خطرناک"، مردم مالزی به دلیل داشتن 15 گرم هروئین و مورفین، 1 کیلوگرم تریاک، 40 گرم کوکائین یا 200 گرم ماری جوانا، به اعدام محکوم می شوند.

قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...
مالزی خانه یکی از شرکت های هواپیمایی مقرون به صرفه با کلاس جهانی است
پرواز از ایالات متحده تا جنوب شرقی آسیا، پروازی بسیار گران قیمت است. اما هر گردشگر باتجربه ای به شما خواهد گفت که وقتی به آنجا برسید، دیگر همه چیز به شدت ارزان خواهد بود.
این ارزانی ، به لطف وجود شرکت هواپیمایی AirAsia که مقر آن در کوالالامپور می باشد، به وجود آمده است. شما می توانید با هواپیماهای سفید و قرمز و متمایز این شرکت به بیش از ۲۰ کشور آسیا، از جمله نقاط توریستی مانند تایلند، ویتنام و بالی سفر کنید.
شرکت هواپیمایی AIrAsia برای هشت سال متوالی، به عنوان بهترین شرکت هواپیمایی کم هزینه، جایزه Skytrax را دریافت کرد. البته لازم است در این مورد هم هشدار دهیم که... این شرکت همه چیزش "کم هزینه" است.
بررسی رایگان چمدان ها و دریافت اسنک و نوشیدنی رایگان از خدمه پرواز را فراموش کنید. اگر می خواهید در کنار دوستان یا اعضای خانواده خود بنشینید باید هزینه اضافه ای پرداخت نمایید. برای سوار به هواپیما باید چند دقیقه در یک مسیر آسفالت شده پیاده روی نمایید. و به یاد داشته باشید که پیش از هر چیز از مجوز عبور شبانه روزی خود یک نسخه چاپ کنید. اگر بخواهید در بخش کانتر فرودگاه آن را چاپ کنید، برایتان چند دلار هزینه خواهد داشت.

قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...
بلندترین آسمان خراش های جهان
افق کوالالامپور، تحت سلطه برج های پتروناس است. این برج ها در زمان ساختشان ، یعنی در سال ۱۹۹۸، بلند ترین برج های جهان بودند.
این برج ها ۱۴۸۳ فوت ارتفاع دارند، همچنان بلند ترین برج های دوقلوی جهان هستند. برج شماره ۱، به غول شرکت های گازی مالزی، یعنی شرکت پتروناس و شرکت های وابسته و تابعه اش تعلق دارد. تعدادی از شرکت های دیگر نیز برج شماره ۲ را اشغال کرده اند.

قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...
در یک جمله معمولی از مکالمات مردم مالزی، می توانید کلماتی از چهار زبان مختلف را بیابید
در کشوری مثل مالزی که تنوع قومی و نژادی بالایی دارد، جای تعجب ندارد با زبانی که آمیخته ای از زبانهای مختلف است روبرو شویم.
زبان انگلیسی در این کشور به عنوان یک زبان بین المللی شناخته می شود و گویش های محلی رنگارنگی از آن شکل گرفته که نام مانگلیش را بر آن گذاشته اند. این گویش ها، ترکیبی از دستور زبان و واژگان چند زبان مختلف هستند.
عبارت قدیمی "Wei macha, you want makan here or tapau?" (همین جا می خورید یا می برید؟) عبارتی است که معمولا برای نمایش تنوع زبانی مالزی به کار می رود. چرا که این عبارت از کلماتی از زبانهای تامیلی، انگلیسی، مالایی و چینی تشکیل شده است.

قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...
برای مسافرت در داخل این کشور باید پاسپورت همراه داشته باشید.
دو ایالت جداگانه صباح و ساراواک در جزیره بورنئو، کمی بیشتر از دیگر ایالت های مالزی استقلال دارند.
همین امر باعث شده اقدامات عجیب و ناگهانی در این ایالت ها صورت بگیرد: اگر از سرزمین اصلی مالزی به این ایالت ها سفر می کنید، باید از گیت های کنترل مهاجرت عبور کنید و گذرنامه یا کارت شناسایی خود را ارائه دهید. این قانون حتی در مورد افراد تبعه خود مالزی هم اجرا می شود.
تاکنون چندین بار برای جدایی این ایالت ها از مالزی مذاکراتی انجام شده است، اما انتظار نمی رود به این زودی ها اقدامی در این راستا صورت بگیرد.

قبل از سفر به «مالزی» بخوانید و بدانید که...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن اسماعیل نژاد

      عالی بود از کشورهای دیگه هم مطلب بزارید

    • بدون نام

      از تايلند هم مطلب بذاريد

    • بدون نام

      مالزي طبقه خوب جهنم بود واقعا بده فقط طبيعت قشنگي داره ولي گرماش و رطوبتش بده اصلا هم امكانات خوبي برا توريست ها نداره

    • سید محمدعلی عرب لو زاده پاک طینت

      با شما موافقم

    • بدون نام

      اتفاقا مالزی یکی از زیباترین طبیعت های جهان رو شاید شما جاهای خوبش رو نرفته باشین . از نظر امکانات هم خیلی خوبه و تمام برند های جهانی در آن موجوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج