جاباما
۴۴۸۹۱۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ارائه مهلت به واردکنندگان خودرو تکذیب شد

رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران برخی اخبار منتشر شده مبنی بر تمدید مهلت زمان تعیین شده برای واردکنندگان داخلی برای کسب نمایندگی مستقیم از خودروسازان خارجی را، تکذیب کرد.

خبرگزاری ایسنا: رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران برخی اخبار منتشر شده مبنی بر تمدید مهلت زمان تعیین شده برای واردکنندگان داخلی برای کسب نمایندگی مستقیم از خودروسازان خارجی را، تکذیب کرد.

سال‌های گذشته به دلیل شرایط تحریم، برخی شرکت‌های داخلی مجوز نمایندگی واردات، کالاهای گروه خودرویی (اعم از خودروهای سبک، سنگین و ماشین‌آلات) را نه از تولیدکننده خارجی صاحب برند بلکه از شرکت‌های واسطه اخذ کردند.

با این حال سال گذشته با اجرایی شدن برجام، وزارت صنعت، معدن و تجارت از این شرکت‌ها خواست هر چه زودتر نسبت به مذاکره با شرکت تولیدکننده خارجی صاحب برند و کسب نمایندگی مستقیم اقدام کنند و در غیر این صورت مجوز فعالیت آنها باطل خواهد شد.

به دنبال آن ۱۶ آبان ماه امسال رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران (از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت) در نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت؛ نام شرکت‌هایی که با واسطه اقدام به اخذ نمایندگی واردات محصولات گروه خودرویی کرده‌اند را اعلام و ابلاغ کرد که از ۱۸ آذر ماه گواهی فعالیت صادره برای این شرکت‌ها ابطال خواهد شد.

طبق این لیست شرکت‌های توان خودرو جی (واردکننده محصولات OPEL)، فامیلی موتور (HONDA)، ایده برنا گروه موتور (SKODA)، پرشیا خودرو (BMW)، کیهان موتور آرین (SEAT و HONDA)، داتیس فرا دیزل آریا (DAF)، ره‌آوران جاده تجارت گامبرون (KOMATSU)، شرکت تولیدی و صنعتی جهان‌رو (TAZZARI)، یکتاز سیکلت کویر (KTM)، آریان یسان ماهان (HBM NOBAS)، فن‌آوری پاسارگاد منطقه آزاد انزلی (AUDI) و سهام پژوهان مهر (CHEVROLET) مجوز نمایندگی خود را از شرکت‌های واسطه اخذ کرده‌اند.

البته پس از آن رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران در گفت‌وگو با ایسنا از بلامانع بودن فعالیت این شرکت‌ها تا "اطلاع ثانوی" خبر داده و اظهار کرد که " مقرر شد با شرکت‌های (خودروسازان) خارجی صاحب برند مکاتبه‌ و مشخص شود که آیا شرکت‌های واردکننده داخلی که به صورت غیر مستقیم نمایندگی خود را اخذ کرده‌اند، اقدامات لازم برای کسب نمایندگی مستقیم از شرکت صاحب برند را انجام داده‌اند و علاوه بر آن آیا شرکت‌ صاحب برند خارجی تمایلی به اعطای نمایندگی مستقیم به شرکت‌های یاد شده را دارد یا خیر. بنابراین فعلا تا زمان مشخص شدن نتیجه این مکاتبات، شرکت‌های نمایندگی غیر مستقیم می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند".

با این حال اخیرا رییس انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرده که مهلت تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اخذ نمایندگی مستقیم از خودروسازان خارجی که تا ۱۸ آذر ماه بود تا خرداد ماه سال آینده (۱۳۹۶) تمدید شده است با این حال رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران این موضوع را تکذیب می‌کند.

یدالله صادقی در این رابطه به ایسنا می‌گوید:" همان طور که قبلا نیز اعلام شد مهلت تعیین شده برای کسب نمایندگی مستقیم واردات خودروهای خارجی موقتا و تا اطلاع ثانوی اعتبار داشته و در این زمینه مهلت جدیدی به شرکت‌های واردکننده خودرو که به صورت غیر مستقیم فعالیت می‌کنند داده نشده است و موضوع تمدید مهلت تا خرداد ماه سال‌ آینده نیز نادرست است".

وی با بیان اینکه اخیرا با خودروسازان خارجی مربوطه در رابطه با وضعیت ارائه نمایندگی مستقیم واردات محصولاتشان به شرکت‌های ایرانی، مذاکره کرده‌ایم، خاطرنشان می‌کند:" در این زمینه منتظر پاسخ خودروسازان خارجی هستیم و پس از دریافت پاسخ در رابطه با وضعیت شرکت‌های نمایندگی غیر مستقیم تصمیم‌گیری خواهد شد".

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج