۴۴۹۳۱
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

غذا و ميوه‌هاي فریزري چه ضررهایی دارند؟

فريز كردن غذاهاي طبخ شده براي استفاده دوباره از آنها امري رايج است كه با توجه به كمبود فرصت برخي خانم‌هاي خانه‌دار براي پخت غذا انجام مي‌شود.همين ماجرا در مورد ميوه‌ها هم اتفاق مي‌افتد. البته پزشكان نظرات متفاوتي در اين زمينه دارند.

غذا و ميوه‌هاي فریزري چه ضررهایی دارند؟

هفت صبح: فريز كردن غذاهاي طبخ شده براي استفاده دوباره از آنها امري رايج است كه با توجه به كمبود فرصت برخي خانم‌هاي خانه‌دار براي پخت غذا انجام مي‌شود.همين ماجرا در مورد ميوه‌ها هم اتفاق مي‌افتد. البته پزشكان نظرات متفاوتي در اين زمينه دارند.

هرچه هست وقتی مواد غذایی را منجمد می‌کنید و قرار است آنها را برای چندین هفته یا چندین ماه در فریزر نگهداری کنید، نوع بسته‌بندی و نحوه صحیح انجام آن بسیار مهم است زيرا بسته‌بندی بد ممکن است موجب سرمازدگی یا یخ سوختگی مواد و در نتیجه از دست دادن مواد مغذی، طعم، رنگ، بافت، بو، رطوبت و کیفیت مواد غذایی شود.

همچنین نفوذ هوا به داخل بسته‌بندی، می‌تواند موجب اکسید شدن مواد داخل آن شود. بنابراین مواد باید فشرده و با دقت، به صورتی بسته‌بندی شوند تا هیچ هوایی وارد بسته و هیچ رطوبتی هم از آن خارج نشود. چنانچه مواد غذایی و ميوه‌ها در تازه‌ترین حالت و بالاترین رطوبت خود، در بسته‌بندی مناسب و به روش صحیح داخل فریزر بروند، با کیفیتی عالی آماده‌ مصرف باقی می‌مانند.

غذا و ميوه‌هاي فریزري چه ضررهایی دارند؟

سرمازدگی مواد چیست؟

ممکن است گاهی لکه‌های خاکستری مایل به سفید را روی گوشت منجمد دیده باشید. این نشانه‌ از دست دادن رطوبت و خشک شدن است. البته لکه‌های مشابهی هم بر اثر تجمع کریستال‌های یخ ایجاد می‌شود که کمی‌ با آن متفاوت است. رطوبت به طور معمول در نقاط سردتر جمع می‌شود.

بنابراین اگر مواد غذایی درست بسته‌بندی نشوند، بافت آنها با از دست دادن رطوبت، دچار کم آبی شده، خشک و پلاسیده می‌شود. اگر رطوبت می‌تواند خارج شود، پس اکسیژن هم می‌تواند داخل بسته شود و صدمات دیگری نیز وارد کند. لکه‌های یخ سوختگی خطرناک نیستند، اما نشان می‌دهد که کیفیت مواد در آن نقاط پایین آمده است.


چگونه از سرمازدگی جلوگیری کنیم؟

همانطور که اشاره شد، اولین راه برای مقابله با سرمازدگی بسته‌بندی مناسب و صحیح است اما باید توجه داشت که طولانی بودن زمان نگهداری مواد به صورت یخ زده خود عاملی برای سرمازدگی است که با زدن برچسب تاریخ روی مواد، این مشکل برطرف خواهد شد و علت دیگر به وجود آمدن سرمازدگی، کم و زیاد شدن درجه‌ برودت فریزر است. چنانچه سرما‌ی فریزر را روی 18- درجه ثابت نگه دارید، رطوبت مواد حفظ می‌شود و در نتیجه تازه می‌ماند.


کدام بسته‌بندی مناسب است؟

برای شما که از اهمیت بسته‌بندی آگاه هستید، ممکن است انتخاب نوع مناسب بسته‌بندی کمی‌ مشکل به نظر برسد. در حقیقت این امر بستگی به عادات شما و این که با کدام شیوه بیشتر احساس راحتی می‌کنید خواهد داشت. در اینجا به نکاتی اشاره شده که در نظر گرفتن آنها می‌تواند راهنمای خوبی باشد، اما در نهایت تصمیم گیرنده شما هستید.

غذا و ميوه‌هاي فریزري چه ضررهایی دارند؟

بسته‌بندی باید مانع از ورود هوا و خروج رطوبت شود.

باید بی‌آنکه تاب بردارد، ترک بخورد یا بشکند، تحمل سرمای فریزر را داشته باشد.

باید بتواند ماده‌ غذایی را از بو محافظت کند و البته خودش نیز بر بو و طعم آن تاثیر نداشته باشد.

شکل و اندازه‌ آن با محتویات درونی و گنجایش فریزر تناسب داشته باشد.

به آسانی برچسب بخورد یا بتوان روی آن نوشت.

به آسانی تمیز شده و بو یا رنگ مواد غذایی را به خود نگیرد.

در ضمن همیشه بسته‌بندی موادی که خریداری می‌شوند را پیش از قرار دادن آنها کنترل کنید و از مناسب بودن آنها برای انجماد اطمینان حاصل کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جلال رضوانی

      با سلام ضمن تقدیر و تشکر از ارائه اطلاعات مفید و سازنده که در سایت برای استفاده قرار میدهید خاهشمندم درصورت امکان در مورد بیماری پوستی نوع لیک چن ( خارشهای پوستی و ...) عوارض و درما ن وهمچنین طول درمان به اینجانب اطلاعات بدهید . با تشکر -

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج