۴۴۹۳۵۵
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

پیوند فوتبال و سنت ها؛

«باکسینگ دی» رکن جدا نشدنی فوتبال جزیره

در تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، مسابقات فوتبال در انگلیس به اوج می رسد در حالی که تیم های باشگاهی سایر کشورها در تعطیلات به سر می برند. به راستی فلسفه برگزاری فشرده مسابقات فوتبال انگلیس در ایام تعطیل سال نو چیست؟

وبسایت نود: فوتبال در بریتانیا بر خلاف سایر کشورهای اروپایی نه تنها در ایام کریسمس تعطیل نمی شود، بلکه به اوج خود رسیده و معمولاً نتایج تیم ها تا پایان کریسمس بسیار مهم است. برگزاری مسابقات لیگ برتر در روز ۲۶ دسامبر موسوم به «Boxing Day» یک سنت با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال بوده که تبدیل به یک جزء لا ینفک از فرهنگ فوتبال جزیره شده است.

«باکسینگ دی» رکن جدا نشدنی فوتبال جزیره

تاریخچه Boxing Day

روز ۲۶ دسامبر یا «Boxing Day» در بسیاری از کشورها تعطیل بوده و توسط ملکه ویکتوریا در قرن نوزدهم بنا نهاده شد. وجه تسمیه این روز به این دلیل بود که تاجران جعبه (Box) هدایای کریسمس خود را جمع آوری کرده تا در طول سال از آنها در کارهای خیریه استفاده کنند. در کشور ایرلند به این روز اصطلاحاً «روز سن استیفن» می گویند.

ارتباط بین Boxing Day و فوتبال در بریتانیا

اما رابطه بین Boxing Day و فوتبال به بیش از ۱۰۰ سال قبل مربوط می شود. دو باشگاه اف.سی شفیلد و هالام به ترتیب به عنوان قدیمی ترین و دومین باشگاه قدیمی دنیا برای اولین بار یک مسابقه را در این روز برگزار کردند. این سنت برای اولین بار توسط اتحادیه فوتبال انگلیس در نخستین فصل برگزاری مدون مسابقات در فصل ۸۹-۱۸۸۸ پا گرفت. در آن فصل فقط ۲۲ بازی در برنامه مسابقات بود که یکی از این بازی ها در Boxing Day بین تیم های پرستون نورث اند و دربی کانتی برگزار و با برتری ۵-۰ پرستون خاتمه یافت. از آن پس، سنت برگزاری مسابقات لیگ انگلیس در این روز تبدیل به یک سنت همیشگی شد.

«باکسینگ دی» رکن جدا نشدنی فوتبال جزیره

کریسمس روزهایی است که تعطیلی برقرار بوده و اغلب مردم در خانه به همراه خانواده خویش هستند ولی فوتبال همواره از این قاعده مستثنی بوده و تا دهه ۱۹۵۰ میلادی، مسابقات فوتبال به طور سنتی در روز کریسمس برگزار می شد. در سال هایی که هنوز پخش تلویزیونی مسابقات رونق نداشت، مردم شال و کلاه کرده و در روز کریسمس برای تماشای فوتبال به ورزشگاه ها می رفتند. حتی با کمترین فاصله، هفته بعدی مسابقات نیز برگزار می شد اما با گلایه مربیان مدرن تر، به تدریج فشردگی برنامه بازی ها کاهش یافت.

در طول سال های دهه ۱۹۵۰ بود که به تدریج سنت برگزاری بازی در روز کریسمس تغییر کرد. افزایش جمعیت و کمبود وسایط نقلیه عمومی برای حضور تماشاگران در ورزشگاه طی روز تعطیل کریسمس موجب ناراحتی هواداران فوتبال از نوع برنامه ریزی مسابقات در این روز شد و به همین دلیل، در فصل ۵۸-۱۹۵۷ مسئولان اتحادیه فوتبال انگلیس تصمیم گرفتند که به جای روز کریسمس، مسابقات در Boxing Day برگزار شود.

«باکسینگ دی» رکن جدا نشدنی فوتبال جزیره

نحوه برنامه ریزی مسابقات در Boxing Day

مسئولان برگزاری مسابقات سعی می کنند که مسابقاتی را در فهرست بازی های Boxing Day قرار بدهند که تا حد امکان از نظر مردم جذاب بوده و موجب گرد هم آمدن دوستان و خانواده کنار یکدیگر در این روز باشد یا با اشتیاق بیشتری راهی ورزشگاه شوند. مسئولان کمیته مسابقات اتحادیه فوتبال انگلیس سعی می کنند که بازی های Boxing Day طوری برنامه ریزی شود تا باشگاه ها حتی الامکان کمترین مسافت طی شده برای برگزاری بازی طی Boxing Day را داشته باشند هر چند که نمی توان برنامه بازی های ۹۲ تیم انگلیسی را آن قدر ایده آل چید که هیچ تیمی مجبور به انجام یک مسافرت طولانی در Boxing Day نشود.

«باکسینگ دی» رکن جدا نشدنی فوتبال جزیره

معمولاً دربی های بزرگ در این روز چیده نمی شوند تا کشمکش ها بین هواداران به ویژه در مرکز شهر ایجاد نشده و در روز عید، التهاب بین تماشاگران به وجود نیاید. تیم هایی که در Boxing Day میهمان باشند، در روزهای تعطیلی کریسمس و سال نو از امتیاز میزبانی برخوردار بوده و معمولاً از حضور بیشتر تماشاگر در این ایام، سود مالی خوبی نصیبشان می شود.

کدام تیم ها بیشترین مسافت را در Boxing Day امسال طی کرده اند؟

طولانی ترین سفر تیم های لیگ برتری در Boxing Day امسال به وستهم یونایتد اختصاص یافت که مجبور شدند ۲۳۱ مایل سفر کرده و از لندن به ولز برود. البته این سفر برای چکش ها بسیار خوش یُمن بود و آنها با بهترین برد در این فصل به خانه برگشتند. کوتاه ترین سفر را کریستال پالاس انجام داد که از جنوب لندن به شمال این شهر رفت تا با واتفورد دیدار کند.

«باکسینگ دی» رکن جدا نشدنی فوتبال جزیره

بیشترین مسافت طی شده توسط تیم ها در بازی های Boxing Day سال ۲۰۱۶ عبارتند از:

سوانسی-وستهم یونایتد ۲۳۱ مایل

منچستر یونایتد-ساندرلند ۱۴۵ مایل

لستر سیتی-اورتون ۱۲۳ مایل

آرسنال-وست بروم ۱۲۱ مایل

چلسی-بورنموث ۱۰۳ مایل

فرد نیتان از Sun
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج