۴۴۹۵۱۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

ساخت سریال «موسی (ع)» برای نمایش خانگی

با فوت فرج‌الله سلحشور پروژه‌ حضرت موسی (ع) پس از چند سال تحقیق ناتمام ماند و پس از آن جمال شورجه چندباری اعلام کرد پیگیری این پروژه را تکلیف شرعی خودش می‌داند و در این مدت مصاحبه‌های زیادی نیز در این‌باره انجام داد.

وب سایت آی سینما: با فوت فرج‌الله سلحشور پروژه‌ حضرت موسی (ع) پس از چند سال تحقیق ناتمام ماند و پس از آن جمال شورجه چندباری اعلام کرد پیگیری این پروژه را تکلیف شرعی خودش می‌داند و در این مدت مصاحبه‌های زیادی نیز در این‌باره انجام داد. این کارگردان سینما در آخرین گفت‌وگویش با توجه به این‌که هنوز بودجه ساخت این سریال فراهم نشده از احتمال ساخت آن در شبکه نمایش خانگی خبر داده است، اتفاقی که با توجه به هزینه‌های بالای این پروژه کاملا بعید به نظر می‌رسد.

فرج‌الله سلحشور اسفند سال گذشته در حالی درگذشت که قصد داشت سریالی درباره زندگی حضرت موسی (ع) بسازد، با فوت او این پروژه که ظاهرا تحقیق و پژوهش درباره آن انجام شده و فیلم‌نامه آن نیزتقریبا آماده است، ناتمام ماند. در این مدت جمال شورجه دوست و همکار سلحشور در جریان روند پروژه قرار داشت که به نظر می‌رسد به دلیل نزدیکی‌اش به این کارگردان فقید و البته اطلاع از جزئیات آن وظیفه خود می‌داند کارگردانی این سریال پرهزینه را به عهده بگیرد.
ساخت سریال «موسی (ع)» برای نمایش خانگی

البته طبق آخرین گفته‌های مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی (۸ مهرماه)، کارگردان این سریال مشخص نشده و تا امروز هم خبر قطعی درباره کارگردان این سریال منتشر نشده است.

با این‌حال با گفت‌وگوهای مختلفی که جمال شورجه انجام داده بارها نام او به عنوان کارگردان این سریال مطرح شده است، او به تازگی گفت‌وگویی با فرهنگ نیوز داشته که در بخشی از آن گفته است: «ما به دنبال تأمین اعتبارات مربوط به این پروژه هستیم و از آنجا که برآورد اقتصادی دقیقی هم داشته‌ایم قطعا خواهیم توانست سرمایه لازم برای تولید را فراهم کنیم. درآمدزایی نهایی «موسی (ع)» باعث خواهد شد حتی به شبکه نمایش خانگی هم به عنوان بازاری مناسب برای آن نگاه شود اما چون گستردگی رسانه ملی در حیطه‌های مختلف تولید تا پخش می‌تواند عنصری کمکی برای ما باشد برای همین ترجیح می‌دهیم کار در تلویزیون به تولید برسد اما اگر در تلویزیون شرایط فراهم نشد قطعا به شبکه خانگی خواهیم رفت.»

او همچنین به هزار صفحه طرح توجیهی اقتصادی برای این مجموعه اشاره کرده که در آن از بازدهی به هنگام پخش داخلی تا واگذاری حق پخش آن در کشورهای مختلف در نظر گرفته شده است، او البته بار دیگر ساخت پروژه «موسی (ع)» را یک تکلیف شرعی دانسته است.

بدون ورود نهادهای دولتی نمی‌توان به ساخت سریال «موسی (ع)» امیدوار بود

با توجه به گفته‌های شورجه در این مدت و آخرین احتمال او درباره ساخته شدن «موسی (ع)» در شبکه نمایش خانگی، به نظر می‌رسد باید نگاه دقیق‌تر و نقادانه‌تری به این موضوع داشت.

اولین نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که ساخت سریالی درباره زندگی موسی (ع) با توجه به داستان پر فراز و نشیبی که دارد پروژه پرهزینه‌ای خواهد بود، تا جایی که شاید بتوان از نظر تولید و جلوه‌های ویژه آن را پرهزینه‌ترین سریال احتمالی صداوسیما تا به امروز در نظر گرفت.

برای مقایسه می‌توان آخرین فیلم سینمایی ساخته شده درباره این موضوع یعنی «خدایان و پادشاهان» محصول ۲۰۱۴، ساخته ریدلی اسکات را در نظر گرفت که هزینه ساخت آن مبلغی در حدود ۱۴۵ میلیون دلار بوده است. با این حساب فرض کنید قرار باشد به جای یک فیلم دوساعته داستان زندگی حضرت موسی (ع) با همه اتفاقاتش تبدیل به یک سریال شود، برآورد در این‌باره چقدر خواهد بود؟ و سوال اصلی این‌جاست که چه کسی قرار است این مبلغ را تامین کند؟

اگر به خاطر داشته باشید زنده‌یاد سلحشور یک‌بار از مردم خواست برای جمع شدن سرمایه ساخت این سریال کمک کنند، اما در نهایت این ایده به کار نیامد و چیزی برای ساخت این سریال جمع از سوی مردم جمع نشد.

از سوی دیگر با توجه به جوانب مختلف از هزینه تولید تا موضوع پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای این پروژه را نیز باید به عنوان اولین گزینه کنار گذاشت، از طرف دیگر تلویزیون نیز با توجه به اوضاع اقتصادی‌اش بدون حمایت یک نهاد دیگر نمی‌تواند به تنهایی از پس ساخت چنین سریالی برآید وفعلا تنها امید این است که نهادهای حاکمیتی و دولتی برای ساخت این سریال پاپیش بگذارند که هنوز خبر قطعی در این‌باره به گوش نرسیده است.

اگر واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم، با توجه به ظرفیت اقتصادی شبکه نمایش خانگی (احتمال تازه‌ای که شورجه داده است)، این شبکه آخرین گزینه‌ای است که می‌توان تصور کرد از پس سرمایه‌گذاری این پروژه و البته سوددهی آن برآید و هنوز برای این‌که فرض کنیم پروژه‌ای با این هزینه هنگفت را می‌توان روی دوش شبکه نمایش خانگی گذاشت بسیار زود است.

اما مسئله‌ دیگری که به آن بی‌توجهی می‌شود و حل شده فرض شده است، این است که آیا جمال شورجه واقعا می‌تواند کارگردانی پروژه‌ای به این عظمت را به عهده بگیرد؟ او پیش از این به جز همکاری‌هایش با فرج‌الله سلحشور در سریال‌هایی مثل «یوسف پیامبر» و «مردان آنجس» تجربه قابل توجهی در ساخت سریال‌های تلویزیونی نداشته و به نظر می‌رسد اگر قرار باشد این سریال واقعا ساخته شود باید کارگردانی برای آن در نظر گرفته شود که پیش از این در کارنامه‌اش اثر موفق مشابهی را ثبت کرده باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج