۴۴۹۷۷۸
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

پایان فرمانروایی بوئینگ و ایرباس بر آسمان‌ها

به جرأت می توان گفت که آسمان دنیا، هم اکنون زیر سلطه دو کمپانی بزرگ هواپیماسازی دنیا یعنی بوئینگ و ایرباس است و چیزی حدود ۱۵ سال از رقابت و یا بهتر بگوییم جنگ میان دو غول فعال در این حوزه برای کسب سهم بیشتری از این صنعت پر سود و منفعت می گذرد.

وب‌سایت تک شات - مرتضی یعقوبی: به جرأت می توان گفت که آسمان دنیا، هم اکنون زیر سلطه دو کمپانی بزرگ هواپیماسازی دنیا یعنی بوئینگ و ایرباس است و چیزی حدود ۱۵ سال از رقابت و یا بهتر بگوییم جنگ میان دو غول فعال در این حوزه برای کسب سهم بیشتری از این صنعت پر سود و منفعت می گذرد.

اما در طی چند سال اخیر، شاهد پیشرفت های قابل توجهی در این عرصه بوده ایم و چند شرکت بزرگ دیگر، با سرمایه گذاری های کلان در این صنعت، به تکنولوژی های ساخت هواپیماهایی نایل شدند که نه تنها در طی یکی دو سال اخیر، زنگ خطر را برای بوئینگ و ایرباس به صدا درآورده اند بلکه اکنون می توانند هواپیماهای خود را به عنوان رقیبی جدی برای محصولات این دو کمپانی روانه آسمان ها کنند.

از این رو، در ادامه قصد داریم تا هواپیماهای جدیدی را معرفی کنیم که قصد دارند به فروانروایی بلامنازع بوئنگ و ایرباس بر این صنعت، پایان دهند.

۱. Bombardier C-Series

پایان فرمانروایی بوئینگ و ایرباس بر آسمان‌ها

در حال حاضر، اصلی‌ترین تهدید برای کمپانی های بوئینگ و ایرباس، هواپیمای «بومباردیر سری سی» است که جدیدترین دستاورد مهندسان شرکت کانادایی بومباردیر محسوب می شود. اگرچه این شرکت، سالهاست در صنعت هواپیماسازی فعالیت می کند، اما این برای اولین بار است که آستین هایش را به منظور رقابت با کمپانی های بزرگ آمریکایی و اروپایی بالا زده است.

هواپیمای سری سی بومباردیر به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر مصرف سوخت پایین، از عملکردی مشابه و شاید هم بهتر در مقایسه با نمونه های مشابه تولید شده توسط شرکت های دیگر برخوردار است و توانسته نگاه بسیاری از کارشناسان این حوزه در سراسر جهان را به خود جلب کند.

این هواپیما در دو مدل به نام های CS۱۰۰ و CS۳۰۰ عرضه خواهد شد که به ترتیب از ظرفیت ۱۳۳ و ۱۶۰ صندلی بهره می برند. هم اکنون این هواپیمای بومباردیر به عنوان رقیبی جدی برای هواپیماهایی ۷۳۷MAX۷ بوئینگ و A۳۱۹neo ایرباس محسوب می شود.

گفتنی است هواپیماهای سری C، همانند مدل A۳۱۹neo ایرباس به موتورهای توربوفن PW۱۵۰۰G مجهز شده و هم اکنون چند مدل از آن در اختیار هواپیمایی کشور سوئیس قرار گرفته و گفته می شود که بیش از ۳۰۰ فروند از ان توسط کشورهای دیگر سفارش داده شده است.

۲. Embraer E-Jet E۲

پایان فرمانروایی بوئینگ و ایرباس بر آسمان‌ها

کمپانی امبرائر نیز همانند بومباردیر، به عنوان یکی از شرکت های بزرگ این صنعت به شمار می رود که اخیراً عزم خود را برای رقابت با بوئینگ و ایرباس جزم کرده است. مهندسان این شرکت به تازگی هواپیمایی را تحت عنوان E۲ تولید کرده اند که در واقع، مدلی جمع و جورتر از هواپیماهای A۳۱۹ و MAX۷ محسوب می شود.

هواپیمای E۲ در چند مدل و به نام های E۱۷۵-E۲ با ظرفیت ۸۸ صندلی، E۱۹۰-E۲ با ظرفیت ۱۰۶ صندلی و E۱۹۵-E۲ با ظرفیت ۱۳۲ صندلی عرضه خواهد شد.

این هواپیما از دو نسخه از موتور توربوفن شرکت Pratt & Whitney بهره می برد. قرار است عرضه این هواپیما از سال ۲۰۱۸ آغاز شود و تاکنون ۲۷۰ فروند از آن توسط کشورها مختلف جهان سفارش داده شده است.

۳. Mitsubishi MRJ

پایان فرمانروایی بوئینگ و ایرباس بر آسمان‌ها

هواپیمای MRJ کمپانی میتسوبیشی را می توان اولین هواپیمای صنعتی بومی کشور ژاپن پس از ۵۰ سال دانست که دستاوردی بزرگ برای صنعیت هواپیماسازی این کشور محسوب می شود. این محصول در دو مدل و تحت عناوین MRJ۷۰ و MRJ۹۰ در آسمان ها به پرواز در خواهد آمد که به ترتیب قادرند ۸۰ و ۹۲ مسافر را در هر پرواز جابجا کند. این هواپیما که مدلی کوچک‌تر از هواپیماهایی غول پیکر بوئنیگ و ایرباس به شمار می رود، توانست نوار وابستگی ژاپن به این دو کمپانی در طی سال های اخیر را قیچی کند و به عنوان یکی از بازیگران جدید این بازار، محصولات خود را به سایر کشورها نیز ارسال کند.

این هواپیما مجهز به موتور توربوفن Pratt & Whitney است و گفته می شود که تا سال ۲۰۱۸ آماده عرضه به بازار خواهد شد. تا به امروز، میتسوبیشی حدود ۲۲۰ سفارش را برای خرید این هواپیما دریافت کرده است.


4. COMAX ARJ21

پایان فرمانروایی بوئینگ و ایرباس بر آسمان‌ها

به جرأت می توان هواپیمای ARJ۲۱ شرکت کوماک را اولین هواپیمای مدرن کشور چین به حسای آورد که توانسته با طراحی چشم نواز و کارایی بالای خود، تحسین بسیاری از منتقدان را برانگیزد. این شرکت در سال ۲۰۰۸ و به منظور طراحی و تولید هواپیماهای بومی برای صنعت هواپیمایی کشور چین پا به عرصه وجود گذاشته است.

عملکرد شرکت های چینی فعال در صنعت هواپیماسازی به گونه ای بوده است که بوئینگ در تازه‌ترین برآوردهای خود عنوان کرد که در طی ۲۰ سال آینده، این شرکت ها حدود ۶۳۰۰ فروند هواپیما را تولید و عرضه خواهد کرد که ارزش آن از یک تریلیون دلار هم تجاوز خواهد کرد.

و اما در خصوص این هواپیمای جدید باید گفت که از ظرفیت ۹۰ صندلی بهره می برد و به منظور پروازهای کوتاه با برد متوسط طراحی شده است. موتور این هواپیما نیز از نوع CF۳۴-۱۰A شرکت جنرال الکتریک است پروازهای این هواپیما از سال گذشته آغاز شده و بیشتر به منظور پروازهای داخلی کشور چین مورد استفاده قرار می گیرد.

۵. COMAC C۹۱۹

پایان فرمانروایی بوئینگ و ایرباس بر آسمان‌ها

شرکت کوماک، هواپیما C۹۱۹ خود را برای هدف قرار دادن شرکت های بوئینگ و ایرباس و به طور خاص هواپیماهای A۳۲۰ و ۷۳۷MAX طراحی و تولید کرده است. این هواپیما از ظرفیت ۱۶۸ صندلی بهره می برد و به دو موتور CFM LEAP-۱C مجهز خواهد بود.

تا به امروز، ۵۱۷ سفارش برای این هواپیما ثبت شده است که اکثر آنها از سوی شرکت های هواپیمایی چینی بوده است. قرار است اولین پرواز این هواپیما در سال آینده انجام و تا سال ۲۰۲۰ نیز آماده خدمت رسانی به مسافران شود.


۶. Irkut MC-۲۱

پایان فرمانروایی بوئینگ و ایرباس بر آسمان‌ها

ایرکوت ام سی-۱۲، جدیدترین دستاورد مهندسان روسی محسوب می شود که قرار است جای هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را حداقل در آسمان های این کشور بگیرد. این هواپیما در دو مدل به نام های MC-۲۱-۲۰۰ و MC-۲۱-۳۰۰ عرضه خواهد که به ترتیب ۱۶۵ و ۲۱۱ مسافر را در خود جای خواهند داد. دو موتور به نام های Aviadvigatel PD۱۴ و PW۱۴۴۰G برای این هواپیما در نظر گرفته است که این دو مدل به یکی از این موتورها مجهز خواهند شد.
گفتنی است تاکنون ۱۷۵ درخواست برای این هواپیما ثبت شده است که قطعاً به طور انحصاری در اختیار شرکت های هواپیمایی روسی قرار خواهد گرفت. جالب است که بدانید شرکت ایرکوت یکی از شرکای بوئینگ محسوب می شود که وظیفه تولید برخی از قطعات هواپیمای A۳۲۰ را برعهده دارد و باید منتظر ماند و دید که این این دستاورد جدید، تاثیری بر ادامه این همکاری خواهد داشت یا خیر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      ولی من فکر می‌کنم اعتماد مردم به بویینگ و ایرباس خیلی بیشتر باشه به هر حال پیشینه خیلی بهتری دارن و تو چند دهه اخیر نسبت به توپولف و فوکر کم‌حادثه‌تر بودن کمپانی‌های جدید اول باید چندسال تو کشور خودشون امتحان پس بدن تا بتونن وارد بازار رقابت جهانی بشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج