۴۴۹۸۹۴
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

با تخریب ویلای نمازی منتظر اتفاقات بدتر باشید

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان این‌که مدیریت شهری، شهر را می‌فروشد که بتواند آن را اداره کند، گفت: در این شرایط کمترین اتفاقی که می‌افتد تخریب بناهایی مثل ویلای نمازی و خانه توران است و شاید اگر همین روند ادامه پیدا کند، باید منتظر اتفاقاتی بدتر از این اتفاقات باشیم.

خبرگزاری ایسنا: دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان این‌که مدیریت شهری، شهر را می‌فروشد که بتواند آن را اداره کند، گفت: در این شرایط کمترین اتفاقی که می‌افتد تخریب بناهایی مثل ویلای نمازی و خانه توران است و شاید اگر همین روند ادامه پیدا کند، باید منتظر اتفاقاتی بدتر از این اتفاقات باشیم.

پیروز حناچی اظهار کرد: تخریب بناهای ارزشمند و تاریخی شهر در جریان توسعه به شیوه اداره امور شهری بر می‌گردد. اینکه با ایجاد و فروش عوارض مبلغ اعتبار شهر را تامین کنیم، نه تنها بناهای ارزشمند و تاریخی آن تخریب خواهد شد که تمام ارزش‌های شهر از جمله رود- دره‌ها، فضاهای سبز و تمام مواردی که باید به عنوان هویت شهری حفاظت شوند، در معرض خطر هستند به این دلیل که در چنین شرایطی یک گردونه باطل شکل می‌گیرد. مدیریت شهری، شهر را می‌فروشد که بتواند آن را اداره کند، از طرفی امکان اداره آن را ندارد، به این دلیل که تمام ارزش‌های شهر، فروخته شده است. اما در هر صورت قانون هم چارچوب‌هایی برای حفاظت از هویت شهری در نظر گرفته است.

وی افزود: یکی از مواردی که اخیرا شاهد آن بودیم و مصداق فروش عارضه‌های شهری است، ویلای نمازی است که چند روز پیش از ثبت ملی خارج شد. در این پرونده قاضی به قانونی استناد کرده که مربوط است به سال ١٣٠٩ و در آن گفته شده کلیه آثار زندیه و ماقبل آن واجد ارزش هستند و باید حفاظت شوند و با توجه به اینکه این بنا مربوط به دوره معاصر است، با وجود اینکه واجد ارزش بالایی به لحاظ معماری است، دیوان عدالت اداری اعلام کرد که ضرورتی برای ثبت ملی آن وجود ندارد. به همین دلیل بنا را از ثبت خارج کرده‌اند.

حناچی خاطرنشان کرد: این در حالی است که قوانین دیگری در زمینه حفاظت آثار ارزشمند تاریخی داریم، از جمله قانون مجازات اسلامی (ماده ٥٥٨ قانون مجازات اسلامی، کسانی که به آثار فرهنگی- تاریخی آسیب وارد کنند، علاوه بر جبران خسارت به یک تا ١٠ سال حبس محکومند) و قوانین دیگر در زمینه حفاظت آثاری که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند، وجود دارد.

وی با بیان این‌که مدارک نشان می‌دهد پروانه احداث بنای جدید در حالی صادر شده که بنا در فهرست آثار ملی ثبت شده بود گفت: فرض بگیریم مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران هم با تخریب بنا موافقت کرده باشد، اجرای این دستور خلاف قانون است. البته شهرداری در حال حاضر اعلام کرده است در تلاش است که بنا را حفظ و از تخریب آن جلوگیری کند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حفاظت و توسعه دو رویکرد مکمل هستند نه مغایر. در دنیا با این دو موضوع به عنوان دو مکمل برخورد می‌کنند و از بناها و آثاری که در فهرست آثار ملی ثبت می‌شوند، بیشترین استفاده اقتصادی حاصل می‌شود. اما لازمه رسیدن به این دستاورد این است که ما شهر را با فروش ارزش‌های آن اداره نکنیم.

به گفته حناچی، شهری که با فروش اداره شود و بدون محدودیت همه منابع موجود خود را به فروش بگذارد تا به اعتباراتی برای اداره دست پیدا کند، کمترین اتفاقی که در آن می‌افتد تخریب بناهایی مثل ویلای نمازی و خانه توران است و شاید اگر همین روند ادامه پیدا کند، باید منتظر اتفاقاتی بدتر از این اتفاقات باشیم.

وی، رفع مشکلات شهر را مستلزم کار زیربنایی دانست و گفت: باید برای نظام مدیریت شهری منابع مالی پایدار در نظر بگیریم تا شهرداری‌ها برای تامین اعتبارات مالی اقدام به فروش ارزش‌های موجود در شهر نکنند. تا اگر روزی رسید که کسی برای اخذ پروانه ساخت به شهرداری‌ها مراجعه نکرد، شهرداری که نباید تعطیل شود. هم شهرداری‌ها باید بدنه لاغرتری داشته باشند و بهره‌وری بودجه خود را بالا ببرند و از طرف دیگر منابع مالی پایدار سالم برای آنها تعریف شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باید همه بناها و آثاری که قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ساخته شده اند تخریب شوند و همه مظاهر طاغوتی نابود شوند.

    • بدون نام

      پس ورزشگاه ازادی یا میدون ازادی و....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج