۴۴۹۹۵۴
۵۰۶۲
۵۰۶۲
پ

رابطه تاثیر تشعشعات کیهانی و مصرف ماری جوانا

محققان می گویند، اثرات تابش تشعشعات کیهانی معادل تاثیر مصرف ماری جوانا است. محققانی از مجارستان و آمریکا کشف کرده اند، سیگنال هایی از مغز که می توانند توسط ذرات پر انرژی فضایی تحت تاثیر قرار گیرند، در بخشی از مغز قرار دارند که مرتبط به تاثیر شاهدانه است.

وب سایت تکرا - فرید کریمی: محققان می گویند، اثرات تابش تشعشعات کیهانی معادل تاثیر مصرف ماری جوانا است. محققانی از مجارستان و آمریکا کشف کرده اند، سیگنال هایی از مغز که می توانند توسط ذرات پر انرژی فضایی تحت تاثیر قرار گیرند، در بخشی از مغز قرار دارند که مرتبط به تاثیر شاهدانه است.
رابطه تاثیر تشعشعات کیهانی و مصرف ماری جوانا

احتمالا مصرف ماری جوانا از اولویت های فضانوردان نیست؛ اما مطالعه ای که توسط سانگ هون لی از دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، چگونگی تاثیر سفر فضایی بر مغز و همچنین چگونگی سالم ماندن انسان در طول سفری بین سیاره ای را نشان می دهد. این محققان در مقاله خود نوشته اند: "قبل از ارسال انسان ها به سفرهای فضایی طولانی مدت، خطراتی که سلامت فرد را به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض میدان های تشعشعات کیهانی تهدید می کند، باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند."

مسئله این است که خورشید جریان بی پایانی از پرتوهای کیهانی را پرتاب می کند، پروتون های پر انرژی که عمدتا توسط میدان مغناطیسی زمین منحرف می شوند؛ اما در فضا چنینی حفاظتی وجود ندارد و این چیزی است که می تواند به ضرر مسافران بین سیاره ای آینده و احتمالا استعمارگران آینده سیارات خورشیدی و فراخورشیدی باشد.

در این مطالعه، محققان اثر این پروتون ها را در بخش هیپوکامپ مغز موش که مسئول خاطرات و جهت یابی است، مورد بررسی قرار دادند. این محققان دریافتند، این تابش ها با گیرنده اندوکانابینوئید واقع در این بخش مغز اختلال ایجاد می کند، این بخش از مغز، بخشی است که در هنگام دود کردن شاهدانه و فرآورده‌های آن مانند ماری ‌جوانا و حشیش، تحت تاثیر قرار می گیرد.

در واقع، ماده ای به نام تترا هیدرو کانابینول (THC) در ماری جوانا، عملکرد مولکول اندوکانابینوئید در مغز را تقلید می کند و فعالیت برخی از سیگنال های مغزی که در مسیرهای کلیدی قرار دارند را افزایش می دهد؛ بنابراین هنگامی که فرد ماری جوانا مصرف می کند، گیرنده های اندوکانابینوئید به تترا هیدرو کانابینول پاسخ می دهند و فرد احساس لذت و آرامش می کند؛ امادر همین حین، بخش هایی از مغز که مسئول حرکت، حافظه، شناخت و ادراک هستند هم تحت تاثیر قرار می گیرند.

دانشمندان می گویند، هر گونه تداخل این گیرنده ها بر اثر تابش تشعشعات کیهانی می تواند، اثراتی مشابه ماری جوانا داشته باشد. براساس گزارش محققان، در واقع اختلال هیپوکامپ مغز موش، تا ماه ها پس از آزماش باقی مانده بود.

این یافته محققان نه تنها به هر چه ایمن تر کردن سفرهای فضایی آینده کمک می کند، بلکه امکانی را به وجود می آورد که تصمیم بگیریم، آیا مجاز به مصرف ماری جوانا درطول سفرهای فضایی آینده هستیم یا خیر؟

ایوان سولتش عصب شناسی از دانشگاه استنفورد و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی می گوید: "شاید خنده دار باشد؛ اما در سفر طولانی به مریخ، تفریحات و استفاده از ماری جوانا پزشکی، احتمالا تبدیل به مسئله ای بسیار بحث برانگیز می شود."

یافته های این محققان در نشریه "Brain Structure and Function" به چاپ رسیده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج